ایرانیان جهان

آخرين مطالب

هدفمندي پايان‌نامه‌ها نيازمند انقلاب اقتصادي ایالات متحده آمریکا

  بزرگنمايي:

سرزمين ايرانيان- يعقوب فتح‌الهي در اين رابطه اظهار کرد: نظام آموزش عالي قصد دارد در مقاطع تحصيلات تکميلي، موضوعات تحقيقات علمي دوره‌ها را با مسائل فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي کشور پيوند دهد که اين مهم نيازمند طراحي يک ساختار جديد است که جز با طرح موضوع در محافل محققان و ورود آن‌ها به عرصه مشکلات جامعه، ميسر نمي‌شود.

فتح‌الهي با بيان اينکه دانشگاه‌هاي ايران قبل از انقلاب اسلامي، دوره‌هاي تحصيلات تکميلي گسترده‌اي نداشتند، گفت: اين دوره‌ها در  برخي از رشته‌هاي دانشگاهي در مقطع کارشناسي ارشد به صورت محدود برگزار شد که بعد از انقلاب اسلامي اين دوره‌ها در مقاطع ارشد و دکتري راه‌اندازي شدند و گسترش يافتند. هدف اصلي تحصيل در اين مقاطع، ترويج روحيه تحقيق و تتبع، کنجکاوي علمي، انديشيدن به اسرار نظام خلقت، حل مسائل و مشکلات جامعه با روش علمي به نحوي که به توسعه اجتماعي-اقتصادي و تعالي ملي منجر شود، بوده است.

وي با اشاره به طرح هدفمندي پايان‌نامه‌ها افزود: هدفمندي پايان‌نامه‌ها در مقاطع تحصيلات تکميلي بدون طراحي و ايجاد ساختارهاي لازم در بدنه پژوهشي کشور، اصلاح نظام تامين منابع، نظام توزيع اعتبارات پژوهشي، ايجاد ارتباط موثر و کارآمد بين ابتکارات، ابداعات و اختراعات حاصل از فعاليت دانشگاهي با بدنه اقتصاد (بنگاه‌هاي توليدي، خدماتي، مؤسسات مالي و سرمايه‌اي پشتيبان و بازار) ميسر نيست.

معاون پژوهش و فناوري دانشگاه تربيت مدرس با اشاره به اينکه بايد پيوند بين کارکردهاي دانشگاهي و بخش‌هاي توليد ناخالص ملي به صورت جامع و چند جانبه طراحي و اجرا شود، گفت: از اين طريق منابع مالي پايدار و مؤثري در قالب مدلي کارآمد براي بخش پژوهش و نوآوري کشور تامين مي‌شود. به عبارت ديگر بايد توليد ناخالص ملي ايران موشکافي و ارزش افزوده ناشي از کاربرد علم و تکنولوژي پيشرفته در آن محاسبه و تعيين شود.

وي افزود: در قالب اين مدل مي‌توان تعاملات بين علم و تکنولوژي و کارکرد اقتصادي کشور را بخوبي پيش‌بيني و تعيين کرد که علم و تکنولوژي چگونه زايندگي، پويندگي و پايندگي بدنه اقتصاد را تضمين و ثبات جريانات و تعاملات اقتصادي را ميسر و آن را در برابر نوسانات مهاجم بيروني مستحکم مي‌کند.

فتح‌الهي با بيان اينکه اين مدل ثبات و پايداري تعاملات بين دانشگاه و اقتصاد را فراهم مي‌کند، خاطر نشان کرد: از درون اين ساختار انسجام يافته و پويا که بدون فشار زياد بر دولت اعمال مي‌شود، منابع مالي پايدار و موثر براي بخش پژوهش و نوآوري کشور تضمين مي‌شود.

وي افزود: به عبارت ديگر منابع مالي مورد نياز توسعه تحقيقات علمي و پژوهش‌هاي نوآورانه از ارزش افزوده ناشي از کاربرد علم و تکنولوژي در بدنه اقتصاد، ضابطه‌مند تامين خواهد شد و تعاملات مؤثر بين دانشگاه و اقتصاد، زمينه لازم را براي شکوفايي ايجاد خواهد کرد. به اين ترتيب دانشگاه، محرک اقتصاد و اقتصاد، محرک دانشگاه شده که از وراي آن توليد ناخالص ملي مبتني بر دانش و نوآوري رشد خواهد کرد و اين مي‌تواند پاي بست تجديد بناي اقتصادي ايران را در عصر کنوني فراهم کند و انقلاب اقتصادي را در ايران برانگيزد.

معاون پژوهش و فناوري دانشگاه تربيت مدرس از انجام 2200 پايان‌نامه/رساله در اين دانشگاه خبر داد و گفت: بايد بر منابع طبيعي خدادادي از جمله مخازن نفت و گاز، معادن غني و توان کشاورزي تکيه کنيم و با علم و تکنولوژي حاصل از کارکرد علمي و به واسطه وجود دانشمندان و مهندسان ايراني، ارزش افزوده بخش‌هاي توليد ناخالص ملي را ارتقاء بخشيم.

وي با اشاره به اينکه بخش خدمات مرتبط، بالاترين استعداد اشتغال‌زايي را دارد، افزود: مي‌توان با مهندسي فضاي کسب و کار اقدامات مؤثري انجام داد و تمام قوانين و فرايندهاي مزاحم از جمله انحصارگرايي را حذف کرد تا رقابت به عنوان عنصر محرک و ضامن پوياي فضاي کسب و کار برقرار شود.

فتح‌الهي با اشاره به خواسته مقام معظم رهبري، نخبگان سياسي و دانشگاهيان در زمينه افزايش سهم پژوهش و نوآوري از توليد ناخالص ملي، افزود: به نظر مي‌رسد تاکنون در زمينه تامين منابع مالي پايدار و مؤثر بخش پژوهش و نوآوري کشور و افزايش سهم پژوهش و نوآوري از توليد ناخالص ملي که اين خواسته همواره از دولت سازندگي تا دولت تدبير و اميد مطرح بوده است، به دليل عدم طراحي مدلي مشخص اقدامي صورت نگرفته و در دوره‌هاي مختلف اين امر حياتي تحقق آرمان‌هاي انقلاب اسلامي و وابسته به نظام همچنان مورد کم لطفي بوده است.

معاون پژوهش و فناوري دانشگاه تربيت مدرس خاطرنشان کرد: به نظر مي‌رسد اين امر بايد به جريان مردمي تبديل شود، زيرا به اقتضاي انقلاب اسلامي به خصوص انقلاب فرهنگي اين امر براي برانگيختن و استمرار انقلاب علمي در ايران بايد در اولويت دولت‌ها و مجلس دوره‌هاي مختلف قرار مي‌گرفت، همچنين کميسيون‌هاي مختلف مجلس و نمايندگان در اين زمينه مطالبه جدي از دولت نداشته‌اند. پس بايد نخبگان سياسي، دولت و مجلس پاسخگوي مردم انقلابي ايران باشند که چرا با تدوين و تصويب برنامه‌هاي مؤثر، زمينه لازم براي شکوفايي اقتصاد ايران را فراهم نکرده‌اند.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/4973/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برگزاری رویداد بین المللی فرصت های سرمایه گذاری و جلب مشارکت های عمومی در فرودگاه های ایران

رشد نرخ فقر در غزه به 90 درصد | خسارت 33 میلیارد دلاری جنگ غزه

سپاه: نباید اجازه داد مشاغل کاذب جای مشاغل اصیل را بگیرد

ظرفیت‌های اقتصادی افغانستان برای ایران حائز اهمیت است

روایت فارن پالیسی از ماجراجویی های پرهزینه تل آویو

ماجرای عملیات شهادت‌طلبانه شهروند ترکیه‌ای در قدس

ادعای مقام آمریکایی درباره مخالفت کاخ سفید با حمله به رفح

راهکارهای رئیس کمیسیون اقتصادی برای تعدیل قیمت خودرو؛از واردات تا کاهش قیمت بهای تمام شده

معرفی فراورده‌های صادراتی در غرفه چهارمحال و بختیاری

پشتوانه‌ عملیات وعده صادق، جامعه علمی ما بود

یورش به کلمبیا؛ پلیس تحصن دانشجویان هوادار فلسطین را برچید

حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به جولان اشغالی

معاون سیاسی استانداری فارس مطرح کرد: برنامه و نقشه راه؛ کلید واژه پیشرفت صنعت بیمه

ستاد اقتصادی نحوه مشارکت مردم را در توسعه استان تبیین کند

همدلی سازمان منطقه آزاد، نهادها و اصناف برای بهبود شرایط کارگران/ امضای تفاهم نامه تنظیم امور کار درجزیره کیش

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بین کردستان با اتاق‌های مشترک ایران و چهار کشور خارجی

مردی که تسلیم نمی‌شود

«دلار چند؟»

دوراهی قالیباف برای رسیدن به صندلی ریاست

نجات آقای « ب.ز»

پیام ناتو به روسیه با برپایی بزرگ‌ترین مانور از زمان جنگ سرد

بلا و بهای خام‌اندیشی

واکنش سازمان ملل به رفتار پلیس آمریکا با دانشجویان

حماس: به زودی به پیشنهاد صلح اسرائیل پاسخ می‌دهیم

پلن B عربستان: توافق امنیتی با آمریکا بدون رابطه با اسرائیل

بازداشت حداقل 1000 دانشجو در دانشگاه‌های آمریکا

اصابت موشک‌های حزب‌الله به 2 سازه در شمال فلسطین اشغالی

رئیس جمهور کلمبیا: از فردا روابطمان با اسراییل را قطع می‌کنیم

نتانیاهو برای منع قرار بازداشت دست به دامان خانواده اسرای اسرائیلی شد

اظهارات بودار سمیر جعجع علیه مقاومت با حمایت تلویحی از اشغالگران!

آغاز طرح انسداد مرزهای شرقی کشور

علیه کارگر؛ تبعات قراردادهای موقت

محدودیت‌های نانوشته علیه معلمان

عملیات شهادت‌طلبانه شهروند ترکیه‌ای در قدس

فرقان؛ ردپای مارکسیسم

موافقت آمریکا با فروش برنامه‌های آموزشی نظامی به عربستان

حمله گردان‌های قدس به مقر فرماندهی ارتش رژیم صهیونیستی

شمال یمن بمباران شد

خبر خوب برای دارندگان خانه در بافت فرسوده

معاون استانداری فارس مطرح کرد: برنامه و نقشه راه؛ کلید واژه پیشرفت صنعت بیمه

برگزاری همایش مدیران بیمه دی در شیراز

تفاهم‌نامه همکاری اقتصادی بین استان‌های بوشهر و قزوین منعقد شد

طرح بلینکن برای احیای ناتوی عربی

علی اف: اجازه درگیری دیگری در قفقاز را نخواهم داد

پیام جوانان غزه به دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا: «شما امید ما هستید»

بازداشت 300 دانشجوی معترض در نیویورک/ شهردار: آشوبگر بودند

دستور روسیه برای افزایش تولید تسلیحات

وعده مخبر درباره افزایش 35 درصدی حقوق بازنشستگان حداقل بگیر عملیاتی شد

امضای 2 سند توسط روسای کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات

ایران هسته‌ای مخلوق شرایط و تحولات است