ایرانیان جهان

آخرين مطالب

ثبت دو اختراع در مرکز تحقيقات فيزيک پزشکي دانشگاه علوم پزشکي مشهد آسیا و اقیانوسیه

  بزرگنمايي:

دکتر محمد تقي بحريني طوسي در ارائه گزارش عملکرد جامع سه ساله مرکز تحقيقاتي فيزيک پزشکي ، اظهار کرد: اين مرکز در سال 84 به تصويب شوراي پژوهشي دانشگاه رسيد و پس از آن در شوراي پژوهشي وزارت بهداشت موفق به کسب موافقت اصولي شد.

اين محقق دانشگاه علوم پزشکي مشهد خاطر نشان کرد: در اين مرکز تحقيقاتي زيرشاخه هاي اصلي فيزيک پزشکي شامل فيزيک تصوير برداري تشخيصي، فيزيک پزشکي هسته اي، فيزيک پرتودرماني، راديوبيولوژي، دزيمتري و حفاظت و پرتوهاي غير يون ساز مورد پژوهش و تحقيق قرار مي‌گيرند.

انتشار نتايج طرح‌هاي تحقيقاتي مرکز در مجلات علمي معتبر جهان

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي مشهد ادامه داد: نتايج طرح هاي تحقيقاتي که تا کنون انجام شده است در قالب مقالات متعددي در کنفرانس هاي بين المللي و عمدتا در کنفرانس هاي داخلي و مجلات علمي معتبر بين المللي ارائه و چاپ شده است.

دکتر بحريني اظهار داشت: نتايج تلاش اعضاي هيات علمي به شکل سخنراني در کنفرانس هاي علمي ارائه شده است و تا کنون از بين طرح هاي ارائه شده در اين مرکز تحقيقاتي چندين اختراع به ثبت رسيده است که يک مورد موفق به کسب رتبه دوم ابداعات و اختراعات جشنواره رازي شده است.

رييس مرکز تحقيقات فيزيک پزشکي ادامه داد: با توجه به اين که شوراي پژوهشي وزارت بهداشت هر سال،انتظار علمي خود از مراکز تحقيقاتي را بالا مي برد و حداقل ها را براي تصويب نهايي اين مراکز افزايش مي دهد؛ به لحاظ کسب حداقل امتياز  موفق به تصويب نهايي اين مرکز تحقيقاتي نشده ايم.

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي مشهد محل استقرار اين مرکز تحقيقاتي را در پژوهشکده بوعلي عنوان کرد و بيان داشت: بخشي از آزمايشگاه هاي اين مرکز نيز در دانشکده پزشکي و گروه فيزيک پزشکي مستقر است و در حال حاضر 9 عضو هيات علمي و چهار کارشناس ارشد عضو فعال اين مرکز تحقيقاتي هستند.

دکتر بحريني حضور اعضاي هيات علمي جوان و دانشجويان علاقمند را موجب رشد اين مرکز تحقيقاتي دانست و ابراز داشت: اعضاي هيات علمي فعلي اين مرکز تحقيقاتي با تلفيق تجربه و توان علمي اعضاي هيات علمي پيشکسوت و انرژي و توان علمي اعضاي هيات علمي جوان و البته با علاقمندي جمعي ميتوانند موفقيت هاي اين مرکز تحقيقاتي را افزايش دهند.

وي تاکيد کرد: ما بايدبتوانيم همانگونه که تا به حال در سطح کشور در جايگاه مناسبي قرار داشته ايم؛ در آينده در کمک به حل مشکلات بخش هاي باليني مرتبط مانند پرتو درماني، پزشکي هسته اي، تصويربرداري و به خصوص بخش MRI قدم هاي موثري برداريم.

تهيه و پردازش تصاوير فانگشنال MRI در دستور کار قرار گرفته است

رييس مرکز تحقيقات فيزيک پزشکي از تهيه تصاوير فانگشنال MRI در بيمارستان قائم(عج) با همکاري مرکز تحيقيقاتي فيزيک پزشکي خبر داد و گفت: از شش ماه قبل مقدمات همکاري نزديک بين مرکز تحقيقات فيزيک پزشکي و بخش MRI بيمارستان قائم(عج) جهت تحقق يکي ازخواسته هاي مکرر متخصصان جراحي مغز و اعصاب، روانپزشکي و چند رشته تخصصي ديگر ايجاد شده است.

دکتر بحريني تصريح کرد: تهيه و پردازش تصاوير فانگشنال MRI بايد به کمک متخصصان فيزيک پزشکي انجام شود و اکنون مدتي است تهيه اولين تصاوير از اين دست آغاز شده است.

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي مشهد اضافه کرد: بر اين اساس بخشي در کنار بخش MRI بيمارستان قائم(عج) تحت عنوان واحد فيزيک پردازش تصوير ايجاد شده است و همکاراني از اين گروه تحقيقاتي با همکاري راديولوژيست ها و ساير متخصصين در آينده مي توانند تصاوير فايشنال MRI را در مرکز درماني قائم(عج) پردازش کرده و از اعزام بيماران و ارسال تصاوير به تهران جلوگيري شود.

رييس مرکز تحقيقات فيزيک پزشکي خاطر نشان کرد: فانگشنال MRI در حقيقت يک روش بسيار جديد است که تا کنون در ايران تنها تهران داراي مرکزي جهت تهيه اين تصاوير و پردازش آن است و اميد داريم که ما نيز دومين مرکزي باشيم که اين موفقيت را در سطح کشور و استان به دست مي آوريم.

دکتر بحريني اظهار داشت: اطلاعات عملکردي از مغز توسط تصاوير تهيه شده از فانگشنال MRI در اختيار متخصصان قرار خواهد گرفت؛ که اين اطلاعات با در اختيار داشتن اطلاعات آناتوميک مي تواند در تشخيص بسياري از بيماري ها موفق و اعمال جراحي از اين پس با اطلاع قبلي از شرايط مغز انجام و از خطرات احتمالي جلوگيري  شود.

وي زمان بندي نتيجه اصلي موفقيت حاصله را شش ماه تخمين زد و ابراز داشت: تا شش ماه آينده پردازش هاي صورت گرفته توسط متخصصين فيزيک پزشکي و آناليز تصاوير تهيه شده توسط اين متخصصين انجام خواهد شد و در نهايت تا شش ماه آينده با حصول اطمينان کامل از پردازش صورت گرفته، کار به شکل مستقل در مشهد انجام خواهد شد.

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي مشهد مطرح کرد: ما در اين مرکز دو طرح توليدي را به مرحله اجرا رسانده ايم؛ که بسيار به لحاظ کاربردي و اقتصادي حائز اهميت بوده است به شکلي که يکي از اين دو طرح جايزه اختراعات و ابداعات جشنواره رازي در سال 85 را از آن خود کرد.

طراحي و ساخت وسيله‌اي جهت درمان تومورهاي کوچک در نقاط مختلف بدن

رييس مرکز تحقيقات فيزيک پزشکي يادآور شد: طراحي و ساخت وسيله اي جهت درمان تومورهاي کوچک در نقاط مختلف بدن به خصوص در مغز؛ که نمي شود مانند ديگر قسمت هاي بدن آن را راديوتراپي و جراحي کرد يکي از اين اختراعات است.

دکتر بحريني ادامه داد:  با توجه به اين که اين احتمال وجود دارد تومور مغزي در نقطه حساسي باشد و لمس ناحيه از تومور عواقب وخيمي براي بيمار داشته باشد؛ نياز به تجهيزات خاصي است که به وسيله آن بتوان دست اشعه را محدود و در يک جلسه؛ دوز بالايي به نقطه وجود تومور داده شود تا در يک جلسه تومور از بين برود.

وي گفت: اين دستگاه ها بسيار گران قيمت است ، به خصوص در دوران تحريم امکان وارد کردن اين دستگاه ها چه به لحاظ سخت افزاري و نرم افزاري وجود نداشت؛ که اين مرکز تحقيقاتي توانست در قالب پايان نامه دوره دکترا اين طرح را انجام دهد و دستگاه ساخته شود.

طراحي دستگاه MLC يا مالتي ليف کليماتور در مرکز تحقيقات فيزيک پزشکي

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي مشهد ابراز داشت: طرحي ديگر در قالب پايان نامه دوره دکترا در اين مرکز تصويب و انجام شد که وسيله اي تحت عنوان MLC يا مالتي ليف کليماتور جهت جلوگيري ار رسيدن اشعه به نواحي مجاور قسمت سرطاني ساخته شد.

رييس مرکز تحقيقات فيزيک پزشکي اضافه کرد: در اين طرح بايد ميدان اشعه بر بدن بيمار محدود شود و با توجه به اينکه شکل ناحيه تومرال شکلي منظم و هندسي نيست؛ بايد وسيله اي داشته باشيم که بتوانيم شکل ميدان اشعه را مطابق با شکل ناحيه سرطاني به صورت نامنظم در آوريم.

دکتر بحريني خاطر نشان کرد: اين مهم به وسيله تجهيزاتي تحت عنوان مولتي ليف کاليماتور(MLC) انجام مي شود. اين اختراع در دنيا قبلا انجام شده است و چهار کمپاني توانايي توليد آن را دارند؛ که با قيمت يک ميليون يورو براي خريدار تمام مي شود و اکنون دانشگاه علوم پزشکي مشهد اين وسيله را به شکل نرم افزار و سخت افزار به صورت آزمايشي ساخته و حتي پيشنهاد توليد آن از سوي معاونت پژوهشي وزارت بهداشت به ما شده است.

وي تصريح کرد: اميدوارم بتوانيم در آينده نزديک توليد انبوه اين وسيله را در برنامه خود داشته باشيم و در صورتي که کار اجرايي و آموزشي ما کمتر شود اين مهم رخ خواهد داد.

تنها مجله فيزيک پزشکي منطقه در دانشگاه علوم پزشکي مشهد منتشر مي‌شود

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي مشهد به چاپ و انتشار تنها مجله فيزيک پزشکي منطقه در دانشگاه علوم پزشکي مشهد اشاره و تاکيد کرد: تنها مجله فيزيک پزشکي منطقه و يکي از پنج مجله فيزيک پزشکي جهان در اين مرکز تهيه و منتشر مي شود و اين موجب افتخار است که اعلام کنيم سه نفر از جمع 11 نفره بورد فيزيک پزشکي ايران و البته ديبر اين بورد از دانشگاه علوم پزشکي مشهد هستند.

وي به تعداد طرح هاي تحقيقاتي به پايان رسيده (مصوب شوراي پژوهشي دانشگاه) مرکز تحقيقاتي در طول سه سال گذشته اشاره کرد و ابراز داشت: 76 طرح تحقيقاتي در اين مرکز طي سه سال گذشته به پايان رسيده و نتيجه موفقيت آميز آن در توليد دانش در دانشگاه قابل مشاهده بوده است.

ارائه 414 طرح تحقيقاتي توسط اعضاي هيات علمي مرکز تحقيقات فيزيک پزشکي

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي مشهد، تصريح کرد: اين در حالي است که 72 پروژه جاري نيز در اين مرکز تحقيقاتي مصوب شوراي پژوهشي دانشگاه بوده و اکنون به پايان رسيده است.

مدير گروه فيزيک پزشکي دانشگاه علوم پزشکي مشهد از ارائه بيش از 414 طرح تحقيقاتي توسط اعضاي هيات علمي عضو در مرکز تحقيقاتي فيزيک پزشکي خبر داد و ابراز داشت: تمامي اين طرح هاي تحقيقاتي در مسير گسترش علم فيزيک پزشکي و توليد دانش مورد نياز براي کشور و دانشگاه علوم پزشکي مشهد بوده است.

رييس مرکز تحقيقاتي فيزيک پزشکي در ادامه تاکيد کرد: از همان سال 84 فعاليت اين مرکز به شکل رسمي آغاز شده است؛ اما در عمل مرکز تحقيقاتي فيزيک پزشکي داراي سابقه قديمي تر بوده و از سال 1380 آغاز به کار کرده است.

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي مشهد تصريح کرد: اعضاي هيات علمي گروه فيزيک پزشکي دانشگاه در واقع اعضاي تشکيل دهنده اين گروه تحقيقاتي هستند و عضو هيات علمي اختصاصي با تعريف عضو هيات علمي پژوهشي در اين مرکز تحقيقاتي حضور ندارد.

دبير بورد فيزيک پزشکي ايران به چگونگي ايجاد طرح هاي تحقيقاتي در مرکز تحقيقات فيزيک پزشکي اشاره کرد و ابراز داشت: دانشجويان دوره تحصيلات تکميلي مرکز در کنار اعضاي هيات علمي عضو در گروه، در قالب طرح هاي تحقيقاتي و پايان نامه هاي دانشجويي؛ عمده پروژه هاي پژوهشي اين مرکز را به سرانجام مي رسانند.

دکتر بحريني از ارائه برخي طرح‌هاي تحقيقاتي با همکاري ساير گروه‌هاي آموزشي اشاره کرد و اظهار داشت: گاه برخي طرح هاي تحقيقاتي به صورت مشترک بين گروه هاي آموزشي علوم پايه و ساير گروه‌هاي آموزشي باليني و گاهي در همکاري مشترک با ساير دانشگاه هاي علوم پزشکي به سرانجام مي رسند.

وي از ايجاد ارتباط با ديگر مراکز تحقيقاتي، بخش هاي بيمارستاني و دانشکده‌هاي دانشگاه علوم پزشکي مشهد خبر داد و افزود: اين مرکز تحقيقاتي با دانشگاه علوم پزشکي مشهد به جهت تامين منابع مالي و کسب حمايت هاي فني و آموزشي و با بيمارستان ها و مراکز آموزشي و پژوهشي دانشگاه به جهت انجام امور کارورزي و کارآموزي طرح هاي تحقيقاتي ارتباط برقرار کرده است.

اجراي طرح‌هاي تحقيقاتي مشترک با مراکز تحقيقات و ديگر دانشگاه هاي کشور

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي مشهد تصريح کرد: مرکز تحقيقات فيزيک پزشکي دانشگاه با پژوهشکده بوعلي، مراکز تحقيقات پزشکي هسته اي، بيماري هاي پوست و سالک، سرطان و چشم پزشکي نيز داراي پروژه هاي تحقيقاتي مشترک است.

وي از طرح‌هاي پژوهشي مرکز تحقيقات فيزيک پزشکي با دانشگاه هاي تابع وزارت علوم خبر داد و در پايان گفت: اين مرکز با مرکز تخصصي راديوتراپي- انکولوژي رضا(ع) و گروه مهندسي کامپيوتر دانشگاه فردوسي مشهد به منظور اجراي طرح هاي تحقيقاتي مشترک و چند مرکزي ارتباط دارد.

به گزارش روابط عمومي دانشگاه علوم پزشکي مشهد، دکتر بحريني آينده اين مرکز تحقيقات را بسيار روشن دانست و يادآور شد: مشهد توانسته در علم فيزيک پزشکي حرف هاي زيادي براي گفتن داشته باشد و به اين جهت آينده اين مرکز تحقيقات در توليد دانش و رشد علم فيزيک پزشکي بسيار روشن است.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/2990/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

آقای ذوالنوری ممنون

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در اعتراض به جنگ غزه استعفا داد

ادعای آمریکا: ساخت اسکله کمک‌رسانی به غزه آغاز شد

ارتش یمن بار دیگر «ایلات» را هدف گرفت

بازداشت 100 دانشجو در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی

عربستان میزبان مذاکرات چندجانبه درباره آینده غزه

اعتراضات ضد اسرائیلی در سراسر آمریکا ادامه دارد

قرارداد 6میلیارد دلاری تسلیحات و تجهیزات آمریکا برای اوکراین

پیشنهاد رژیم صهیونیستی برای انصراف از حمله به رفح در ازای توافق با حماس

افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان

بمباران دوباره امدادگران غزه با شهادت 8نفر

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

دولت توانسته بخش قابل توجهی از اهداف خود برای رفع ناترازی‌ها و مشکلات اقتصادی را محقق کند

️اقتصاد باید بر پایه مشارکت مردم باشد

وزیر کشور: مناطق آزاد و ویژه از ارکان اقتصاد مقاومتی کشور هستند

در همایش ملی مناطق آزاد چه گذشت؟/ قشم و کیش برترین در حوزه اقتصاد

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و هرات افغانستان

قشم به عنوان منطقه آزاد برتر در حوزه اقتصادی و سرمایه گذاری انتخاب شد

مخبر: مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصادی کشور تبدیل شوند

پیری جمعیت نشاط اقتصادی و اجتماعی را کاهش می‌دهد

قالیباف؛ شمشیر را برای رئیسی از رو بست

تعهد پاکستان برای اجرایی کردن خط لوله صلح/ پارادایم جدید از قدرت اقتصادی ایران در آسیا

مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصادی کشور تبدیل شوند

ساماندهی فضای کسب و کار؛ جهش تولید و صنعت در استان اردبیل

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

آخرین وضعیت از گورهای دسته جمعی بیمارستان ناصر

العربیه: مصر به اسرائیل پیشنهاد ازسرگیری مذاکرات در مقابل تعلیق عملیات رفح را داد

هشدار چین به آمریکا: بین تقابل و همکاری یکی را انتخاب کنید

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

کاهش واردات و توسعه صادرات؛ راهبرد مهم فعالیت مناطق آزاد

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

کشف 3 هزار لیتر سوخت قاچاق از 10 خودرو

نجات روسیه با اقتصاد موازی