ایرانیان جهان

آخرين مطالب

کاهش 70 درصدي هزينه‌هاي رفت‌وآمد با سامانه محققان کشور ایالات متحده آمریکا

  بزرگنمايي:

سرزمين ايرانيان- محمدرضا قازلي، مجري طرح با بيان اينکه اين طرح با عنوان «رهسپار» اجرايي شده است، گفت: اين سامانه راهکار نوين براي سفري ايمن و ارزان است که به وسيله به اشتراک‌گذاري وسيله نقليه در سفرهاي بين شهري صورت مي‌گيرد.

وي عنوان اين روش را Carpooling يا Ridesharing ذکر کرد و يادآور شد: سامانه «رهسپار»، اولين سامانه امن به اشتراک‌گذاري سفرهاي شهري و بين شهري تحت شبکه اينترنت است که هدف آن ايجاد ارتباط بين مسافرين و راننده‌هاي تک‌سرنشين است.

قازلي با بيان اينکه اين نوع از رفت و آمد همزمان با جنگ جهاني دوم و در زمان بحران انرژي رونق يافت، اظهار کرد: در حال حاضر در بسياري از کشورهاي توسعه يافته دنيا استفاده از اين سرويس مرسوم بوده و دولت‌ها و شهرداري‌هاي کشورهايي چون آمريکا، کانادا، چين، استراليا، آلمان، انگلستان، فرانسه، هند و بسياري از کشورهاي توسعه‌يافته جهان کمک‌هاي بسزايي از قبيل ايجاد لاين‌هاي ويژه، فرهنگ‌سازي و تشويق مردم را براي عملياتي شدن اين سيستم‌ها انجام مي‌دهند.

وي نمونه آن را يک شرکت فرانسوي فعال در اين حوزه دانست که در حال حاضر در 22 کشور اروپايي بيشتر از 25 ميليون کاربر فعال دارد و اين شرکت قصد دارد سطح خدمات خود را تا آسيا و خاورميانه گسترش دهد.

قازلي با اشاره به تفاوت برنامه «رهسپار» نسبت به ساير برنامه‌هاي هوشمند حمل‌ونقل مانند اسنپ و تپ سي، افزود: در «رهسپار» شما با راننده‌اي تک سرنشيني همراه مي‌شويد که مسير يکساني با شما دارد، بنابرين کرايه‌ها در اين سيستم به مراتب پايين‌تر از ساير برنامه‌هاي موجود است. به طور مثال در اين سامانه کرايه مسافر براي طي کردن مسير 50 کيلومتري بين تهران و کرج از 3500 تومان آغاز مي‌شود. همچنين اين سامانه برخلاف ديگر برنامه‌ها در تمامي شهرهاي ايران فعال بوده و تمامي هموطنان مي‌توانند از خدمات «رهسپار» بهره‌مند شوند.

قازلي با اشاره به جزئيات عملکرد اين سامانه، خاطر نشان کرد: در اين سامانه افرادي که از خودروي شخصي استفاده مي‌کنند و تک ‌سرنشين هستند، مسير خود را در نرم‌افزار رهسپار اعلام مي‌کنند و مسافراني که با آنها هم‌ مسير هستند و مبدا و مقصد مشترکي دارند، از طريق اين نرم‌افزار به يکديگر معرفي مي‌شوند و مي‌توانند با هم، همسفر شوند و از اين طريق تعداد خودروهاي تک‌سرنشين به شکل چشمگيري کاهش خواهد يافت و همچنين باعث کسب درآمد رانندگان و کاهش هزينه‌هاي رفت و آمد مسافران خواهد شد.

مجري طرح با تاکيد بر اينکه شيوه Carpooling در بسياري از کشورهاي پيشرفته جهان از مهمترين ساختارهاي حمل‌ونقل محسوب مي‌شود، يادآور شد: مسافران با استفاده از برنامه «رهسپار» مي‌توانند تا 70 درصد در هزينه‌هاي رفت و آمد خود صرفه‌جويي کنند و همچنين رانندگان در مسيرهاي روزمره ديگر تک سرنشين نبوده و مي‌توانند از اين راه کسب درآمد کنند.

اين محقق از اجراي پايلوت تجاري و نيمه‌تجاري اين سامانه در دانشگاه آزاد اسلامي واحد قزوين خبر داد و گفت: علاوه بر آن اپليکيشن اين سامانه با نام Rahsepar درکافه بازار و اپ‌استور قابل دريافت و نصب بوده و هم‌اکنون در سراسر ايران فعال است.

وي اضافه کرد: در اين سامانه اطلاعات کاربران سازماني که اقدام به ثبت‌نام کرده‌اند، از طريق يک وب سرويس اطلاعاتي با پايگاه داده اين واحد دانشگاهي بررسي شده و بعد از احراز هويت، کاربران اين خدمات را دريافت خواهند کرد.

به گفته وي استفاده از چنين مکانيزمي باعث ارتقاي امنيت کلي سيستم و کاربران به شکل قابل توجهي شده است و کاربران با خيال آسوده از اين خدمات بهره‌مند مي‌شوند.

قازلي با تاکيد بر اين‌که تمام افرادي که از سيستم «رهسپار» استفاده مي‌کنند، احراز هويت مي‌شوند، توضيح داد: دانشجويان از طريق کد ملي، کد دانشجويي و اطلاعات هويتي که در سيستم وارد کرده‌اند و افراد غير سازماني نيز از طريق ثبت کد ملي احراز هويت خواهند شد، ضمن آنکه راننده متقاضي بايد خودروي خود را در سامانه به ثبت برساند، به اين ترتيب که تصوير گواهينامه و بيمه شخص ثالث خود را بايد در سيستم «رهسپار» آپلود کند.

وي کاهش هزينه‌هاي رفت و آمد و استفاده از ظرفيت‌هاي خاموش و بلااستفاده به دليل استفاده از ظرفيت‌هاي بالقوه مردمي را از مزاياي اين طرح نام برد و ادامه داد: ‌کاهش مصرف سوخت و ترافيک و آلودگي‌هاي زيست محيطي و در نتيجه افزايش بهره‌وري اجتماعي و کاهش هزينه‌هاي دولت از قبيل ماليات بر گازهاي گلخانه‌اي از ديگر مزاياي کاربردي شدن اين سامانه است.

به گفته قازلي، طبق موافقت‌نامه 2016 پاريس در مورد تغييرات اقليم، تمامي کشورها به ميزان توليد گازهاي گلخانه‌اي بيش از حد مجاز، موظف به پرداخت ماليات هستند که پياده‌سازي اين سامانه مي‌تواند در جهت کاهش انتشار گازهاي گلخانه‌اي ناشي از احتراق خودروها موثر باشد.

مجري طرح با اشاره به اجراي نمونه اوليه و پايلوت پروژه «رهسپار» در بستر دانشگاه آزاد اسلامي قزوين، خاطرنشان کرد: تمامي ابعاد پروژه شامل مباحث فني، اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي مورد ارزيابي قرار گرفت و بعد از ارائه گزارشي به معاونت علمي‌وفناوري رياست جمهوري، دستور حمايت از پروژه «رهسپار» صادر شد.

به گفته وي، هم‌اکنون محققان اين طرح با بيش از 504 واحد دانشگاهي قرارداد همکاري دارند و هدف بعدي اين شرکت دانش‌بنيان گسترش خدمات به تمامي استان‌هاي کشور خواهد بود.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/5016/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

آقای ذوالنوری ممنون

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در اعتراض به جنگ غزه استعفا داد

ادعای آمریکا: ساخت اسکله کمک‌رسانی به غزه آغاز شد

ارتش یمن بار دیگر «ایلات» را هدف گرفت

بازداشت 100 دانشجو در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی

عربستان میزبان مذاکرات چندجانبه درباره آینده غزه

اعتراضات ضد اسرائیلی در سراسر آمریکا ادامه دارد

قرارداد 6میلیارد دلاری تسلیحات و تجهیزات آمریکا برای اوکراین

پیشنهاد رژیم صهیونیستی برای انصراف از حمله به رفح در ازای توافق با حماس

افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان

بمباران دوباره امدادگران غزه با شهادت 8نفر

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

دولت توانسته بخش قابل توجهی از اهداف خود برای رفع ناترازی‌ها و مشکلات اقتصادی را محقق کند

️اقتصاد باید بر پایه مشارکت مردم باشد

وزیر کشور: مناطق آزاد و ویژه از ارکان اقتصاد مقاومتی کشور هستند

در همایش ملی مناطق آزاد چه گذشت؟/ قشم و کیش برترین در حوزه اقتصاد

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و هرات افغانستان

قشم به عنوان منطقه آزاد برتر در حوزه اقتصادی و سرمایه گذاری انتخاب شد

مخبر: مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصادی کشور تبدیل شوند

پیری جمعیت نشاط اقتصادی و اجتماعی را کاهش می‌دهد

قالیباف؛ شمشیر را برای رئیسی از رو بست

تعهد پاکستان برای اجرایی کردن خط لوله صلح/ پارادایم جدید از قدرت اقتصادی ایران در آسیا

مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصادی کشور تبدیل شوند

ساماندهی فضای کسب و کار؛ جهش تولید و صنعت در استان اردبیل

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

آخرین وضعیت از گورهای دسته جمعی بیمارستان ناصر

العربیه: مصر به اسرائیل پیشنهاد ازسرگیری مذاکرات در مقابل تعلیق عملیات رفح را داد

هشدار چین به آمریکا: بین تقابل و همکاری یکی را انتخاب کنید

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

کاهش واردات و توسعه صادرات؛ راهبرد مهم فعالیت مناطق آزاد

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

کشف 3 هزار لیتر سوخت قاچاق از 10 خودرو

نجات روسیه با اقتصاد موازی