ایرانیان جهان
گفتگوی تلفنی بلینکن و شکری درباره آتش بس در غزه
شنبه 19 اسفند 1402 - 10:58:00
ایرانیان جهان - ایسنا / وزرای خارجه مصر و آمریکا درباره تلاش‌ها برای تحقق آتش بس در غزه و معامله تبادل اسرا و تحولات دریای سرخ گفتگوی تلفنی کردند.
احمد ابوزید، سخنگوی وزارت خارجه مصر گفت: سامح شکری، وزیر خارجه این کشور و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا درباره تلاش‌های مشترک برای تحقق آتش بس در غزه و توقف کامل درگیری‌ها و معامله تبادل اسرا گفتگو کردند. وزیر خارجه آمریکا از تلاش‌های مصر برای میانجی‌گری میان اسرائیل و جنبش حماس و رساندن کمک‌های بشردوستانه به غزه قدردانی کرد.
به نقل از روسیا الیوم، ابوزید گفت: بلینکن درباره تصمیم واشنگتن برای رساندن کمک‌های بشردوستانه به غزه از طریق گذرگاه دریایی و تلاش‌های آمریکا برای حمایت از مذاکرات مربوط به تبادل اسرا صحبت کرد. شکری نیز بر لزوم افزایش تمام تلاش‌ها برای توقف فراگیر درگیری و جنگ در غزه تأکید کرد.

وزیر خارجه مصر بر اهمیت اجرای قطعنامه 2720 شورای امنیت درباره مکانیسم سازمان ملل برای هماهنگی و نظارت بر ورود کمک‌ها به غزه و از بین بردن تمام موانع در این راستا تأکید کرد.
وزیر خارجه مصر همچنین مجددا نسبت به خطرات هرگونه عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در شهر رفح هشدار داد و بر مخالفت کامل مصر با تلاش‌ها برای کوچاندن مردم فلسطین که نقض قوانین بین‌المللی و تلاشی ناکام برای از بین بردن مسئله فلسطین است، تأکید کرد.
جنگ غزه برای صد و پنجاه و پنجمین روز متوالی ادامه دارد و رژیم صهیونیستی همچنان به حمله به شهر رفح تهدید می‌کند. این جنگ تاکنون به شهادت نزدیک به 31 هزار فلسطینی و مجروح شدن بیش از 72 هزار نفر دیگر شده است.
شکری و بلینکن در این تماس تلفنی بر ادامه هماهنگی و لزوم فعال بودن کانال‌های ارتباطی طی روزهای آینده و حمایت از تلاش‌ها برای تسهیل ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه تأکید کردند.
دو طرف همچنین درباره تحولات دریای سرخ و تهدیداتی که در این گذرگاه بین‌المللی استراتژیک علیه تجارت بین‌المللی وجود دارد، صحبت کردند.
ارتش یمن از زمان شروع عملیات طوفان الاقصی توسط جنبش حماس علیه رژیم صهیونیستی و آغاز جنگ ویرانگر غزه، رژیم صهیونیستی را در دریای سرخ تحت محاصره دریایی قرار داده است و کشتی‌های این رژیم و کشتی‌های مرتبط با آن را هدف قرار می‌دهد. ارتش یمن در روزهای اخیر بر حملات خود علیه کشتی‌های آمریکایی و انگلیسی افزوده است.
شکری نسبت به پیامدهای خطرناک و روز افزون گسترش نزاع در منطقه که ثبات و منافع تعدادی از کشورها را تهدید می‌کند، هشدار داد.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/1117892/گفتگوی-تلفنی-بلینکن-و-شکری-درباره-آتش-بس-در-غزه
بستن   چاپ