ایرانیان جهان
بایدن: حملات ما مانع یمنی‌ها نمی‌شود اما ادامه خواهند یافت
جمعه 29 دی 1402 - 11:47:22 AM
ایرانیان جهان - ایرنا / جو بایدن رئیس جمهور آمریکا با اذعان به ناتوانی محور ضد انصارالله یمن به رهبری واشنگتن و عدم موفقیت آنها برای متوقف کردن حملات در دریای سرخ برغم حملات نظامی گفت که حملات آمریکا علیه انصارالله یمن ادامه خواهد داشت.
به گزارش خبرنگار ایرنا، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی به خبرنگاران گفت که حملات نظامی آمریکا علیه «حوثی ها» (انصارالله یمن) ادامه خواهد داشت، اما اذعان کرد که بمباران آمریکا و انگلیس هنوز حملات به کشتی ها در دریای سرخ را متوقف نکرده است.
بایدن تصریح کرد: «وقتی می‌گوییم آیا آنها حوثی ها را متوقف می کنند، پاسخ خیر است و اگر بپرسیم آیا آنها ادامه خواهند یافت، پاسخ بله است.»
بازار
جان کربی سخنگو و هماهنگ کننده شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز روز پنجشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در هواپیمای ایر فورس وان ریاست جمهوری آمریکا گفت: امروز ما به تعدادی از موشک‌های حوثی که آماده پرتاب در جنوب دریای سرخ بودند، حمله کردیم.
کربی بدون پرداختن به دلیل اصلی حملات در دریای سرخ که به دلیل توقف حمایت های واشنگتن از رژیم اسرائیل و نیز بمباران غزه صورت می گیرد، مدعی شد: ایالات متحده آمریکا دست از تلاش برای دستیابی به راهکار دو کشوری برنخواهد داشت. غزه پس از جنگ وجود خواهد داشت و دوباره اشغال نخواهد شد.
به گزارش خبرنگار ایرنا، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا 18 ژانویه 2024 برابر با 28 دی ماه 1402 در بیانیه ای اعلام کرد واشنگتن بار دیگر جنبش انصارالله یمن را در فهرست گروه‌های به اصطلاح تروریستی خود قرار داده است و این تصمیم پس از 30 روز اجرایی می‌شود.
جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز با بیان این ادعا که «آمریکا در واکنش به تهدیدها و حملات مستمر در دریای سرخ، انصارالله یمن را که به حوثی‌ها نیز معروف است، به عنوان تروریست ویژه جهانی معرفی کرد»، گفت: اگر انصارالله حملات خود را در دریای سرخ و خلیج عدن متوقف کند، آمریکا فورا در این نامگذاری ارزیابی مجدد خواهد کرد.
متیو میلر سخنگوی وزرات خارجه آمریکا گفت که انصارالله یمن یک گروه «تروریست جهانی ویژه» معرفی خواهد شد و این موضوع از 16 فوریه (27 بهمن ماه 1402) به بعد اجرایی خواهد شد.
نیروهای دریایی یمن هشدار داده‌اند که عملیات نظامی علیه کشتی‌ها و منافع اسرائیل را در دریای سرخ تا زمانی که حملات آن به غزه و جنایاتش علیه ملت فلسطین متوقف شود، ادامه خواهند داد.
آمریکا و انگلیس با همراهی 8 کشور دیگر، 21 دی ماه جاری برابر با 11 ژانویه 2024 در پی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، به مواضع انصارالله یمن حمله کردند.
شورای امنیت سازمان ملل 20 دی ماه جاری برابر با 10 ژانویه 2024، قطعنامه پیشنهادی ایالات متحده آمریکا و ژاپن را با شماره 2722 علیه انصارالله یمن درباره حملات در دریای سرخ بدون اشاره به دلیل اصلی این حملات و حمایت‌های واشنگتن از رژیم اسرائیل در بمباران غزه، تصویب کرد.
قطعنامه شورای امنیت علیه انصارالله یمن، 11 رای موافق 15 عضو شورای امنیت را بدست آورد و بدون هیچ مخالفتی تصویب شد و چهار عضو شورای امنیت از جمله روسیه و چین و الجزایر به آن رای ممتنع دادند. روسیه و چین از حق وتوی خود استفاده نکردند.
قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل اگرچه از انصارالله یمن خواسته است حملات به محموله‌های تجاری و خطوط کشتیرانی را متوقف کند، اما در واقع مجوزی به آمریکا و همپیمانانش برای حمله به مواضع انصارالله یمن را داده است.
این قطعنامه خواستار خویشتنداری برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها در دریای سرخ و منطقه است و از همه طرف‌ها می‌خواهد تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به بحران شامل حمایت از گفت‌ وگو و روند صلح یمن را تقویت کنند.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/1103745/بایدن--حملات-ما-مانع-یمنی‌ها-نمی‌شود-اما-ادامه-خواهند-یافت
بستن   چاپ