ایرانیان جهان
افزایش 4 برابری صادارت به افغانستان؛ ماحصل ایجاد منطقه آزاد دوغارون
سه شنبه 28 شهريور 1402 - 11:17:15
ایرانیان جهان -

ایرانیان جهان

به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از خانه ملت، جلیل رحیمی جهان آبادی ، با اشاره به تصویب لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری - صنعتی دوغارون در مجلس و تاثیرات اقتصادی این مسئله بیان کرد: با تلاش نمایندگان مجلس یازدهم و دولتمردان لایحه‌ای ایجاد مناطق آزاد تجاری - صنعتی دوغارون تایباد که مورد ایراد شورات نگهبان بود، مورد تصویب قرار گرفت.
ان شاءالله شورای نگهبان ظرف هفته جاری و یا هفته بعد تایید نهایی آن را اعلام خواهد کرد تا این مسئله تبدیل به قانون شود.
وی با بیان اینکه منطقه آزاد تجاری - صنعتی دوغارون دروازه ارتباط اقتصادی و تجاری ایران با افغانستان است،گفت: منطقه غرب افغانستان منطقه ای با 5 میلیون جمعیت است. همچنین کشور افغانستان 30 میلیون جمعیت دارد و تبادل تجاری آن از منطقه ویژه اقتصادی فعلی و گمرک دو غارون رقمی نزدیک به 900 میلیون تا یک میلیارد دلار است.
این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با تشکیل منطقه آزاد تجاری - صنعتی دوغارون و با در نظر گرفتن سرمایه‌گذاری‌ها و حضور شرکت‌ها و صادر کنندگان این منطقه دو اتفاق بزرگ رقم خواهد خورد؛ نخست اینکه صادرات ما به افغانستان می‌تواند به بیش از 4 برابر رقم فعلی افزایش پیدا کند.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره دومین مسئله حائز اهمیت در تشکیل منطقه آزاد ایجاد شده بیان کرد: به واقع ما نیاز به پیوندهای عمیق اقتصادی با منطقه غرب افغانستان آنهم برای ایجاد امنیت پایدار ، اشتغال و توسعه داریم.
وی با بیان اینکه ما برای ایجاد زیست شرافتمندانه در دو طرف مرز، چه برای ایرانی‌ها و چه مردم افغانستان، نیاز به ایجاد منطقه آزاد و تجاری دو غارون داشتیم،اظهارکرد: منطقه آزاد - تجاری دوغارون در واقع طلایی‌ترین فرصت تاریخ شرق خراسان قلمداد می‌شود.
رحیمی جهان آبادی با بیان اینکه ایجاد منطقه آزاد - تجاری دوغارون به عنوان یک اتفاق تاریخی در تاریخ شرق خراسان قلمداد می‌شود، اظهار کرد: ما در شرق استانهای خراسان، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان تا چابهار منطقه آزاد نداریم لذا این امر می‌تواند به عنوان یک دروازه واردات و صادرات کالا باشد.
وی با بیان اینکه ما به دلیل آسیب نرسیدن به تولیدات داخلی، از کشور افغانستان واردات کالای صنعتی نداریم ، ادامه داد : این واردات بیشتر مربوط به واردات سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی خشکبار و برخی از تولیدات افغانستان است. اما ما می توانیم در قالب ایجاد این منطقه آزاد، انواع و اقسام کالاها را به این کشور صادر کنیم.
نماینده مردم تایباد و تربت جام با بیان اینکه تصویب ایجاد منطقه آزاد تجاری دوغارون تاریخی ترین فرصت اقتصادی در شرق کشور قلمداد می‌شود، ادامه داد: با این حال زیرساخت‌های لازم در این بخش فراهم است. در حال حاضر 8800 هکتار محدوده این منطقه است و زیرساخت هایی همچون پارکینگ‌، جرثقیل‌های ریلی، دستگاه ایکس ریل برای ورود و خروج در این منطقه وجود دارد. به واقع این محدوده 8800 هکتاری آماده برای سرمایه‌گذاری و حضور شرکت‌ها و ایجاد مراکز تجاری و اقتصادی است./
پایان پیام

http://www.ilandnews.ir/fa/News/1066626/افزایش-4-برابری-صادارت-به-افغانستان؛-ماحصل-ایجاد-منطقه-آزاد-دوغارون
بستن   چاپ