ایرانیان جهان
رهبر کودتای گابن رئیس جمهور دولت انتقالی شد
دوشنبه 13 شهريور 1402 - 08:53:00
ایرانیان جهان - فارس / رهبر کودتاگران در کشور آفریقایی گابن اعلام کرد به عنوان رئیس جمهور در دوره انتقالی سوگند یاد خواهد کرد.
ژنرال بریس اولیگوی انگوئما، رئیس گارد جمهوری خواه، افسران ارتش گابن را در کودتای نظامی روز چهارشنبه علیه رئیس جمهور «علی بونگو اوندیبا» رهبری کرد. این برکناری درست لحظاتی پس از اعلام پیروز شدن بونگو، 64 ساله در انتخابات ریاست جمهوری ماه گذشته انجام شد – نتیجه‌ای که مخالفان آن را حاوی تقلب اعلام کردند.
به گزارش فرانس24 ، به گفته اولیگوی، کودتا بدون خونریزی و بدون گزارشی از کشته یا زخمی شدن فرد یا افرادی بوده است.
اولیگوی هنوز از سوی کشور‌های جهان به خصوص همسایگان گابن و اتحادیه آفریقا به رسمیت شناخته نشده، اما گفته بعنوان رییس جمهور دوره انتقالی سوگند یاد می‌کند. او وعده خود مبنی بر سازماندهی انتخابات آزاد، شفاف، معتبر و مسالمت آمیز را تکرار کرد، بدون اینکه مشخص کند این انتخابات چه زمانی برگزار می‌شود. با این حال اولیگوی گفته است که ابتدا باید قانون اساسی جدید با همه پرسی تصویب خواهد شد.
انتخابات جنجالی ریاست‌جمهوری گابن در روزهای گذشته تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار شد و ستاد انتخابات این کشور ساعاتی پس از آن اعلام کرد «علی بونگو» 64 ساله رئیس‌جمهور گابن با کسب 64 درصد آرا پیروز انتخابات شده و برای سوم برای یک دوره دیگر رئیس‌جمهور گابن خواهد بود.
مخالفان، بونگو را به تقلب در انتخابات متهم کردند. میشل استفان بوندا، ستاد انتخابات گابن اعلام کرد که آلبرت اوندو اوسا، رقیب اصلی بونگو، با 30.77 درصد در جایگاه دوم قرار گرفته است. ستاد انتخاباتی بونگو اتهامات اوندو اوسا درباره «بی‌نظمی‌های انتخاباتی» را رد کرده است.
سرنگونی دولت علی بانگو و انحلال نهاد‌های دولتی از طرف ارتش به حکومت 53 ساله خانواده بانگو در گابن پایان می‌دهد؛ علی بونگو در سال 2009 جانشین پدرش «عمر» شد.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/1060890/رهبر-کودتای-گابن-رئیس-جمهور-دولت-انتقالی-شد
بستن   چاپ