ایرانیان جهان

آخرين مطالب

آمریکا به دنبال فروپاشی عراق از درون؛ مقتدی صدر آتش زیر خاکستر! عراق

آمریکا به دنبال فروپاشی عراق از درون؛ مقتدی صدر آتش زیر خاکستر!
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - آفتاب یزد /متن پیش رو در آفتاب یزد منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
تحولات در عراق اگرچه رنگ و بوی آرامش دارد اما زیر پوست رخدادها، ناآرامی‌هایی به مشام می‌رسد که احتمالاً به زودی عیان خواهد شد. عراق اگرچه دوران سخت و یک ساله‌ی «بن بست سیاسی» را پشت سر گذاشت اما آنچه از میانه‌ی این بن بست سیاسی به دست آمد با آن که عراق را به سمت و سوی یک آرامش پیش برد اما غربی‌های دولت‌های عرب منطقه را آن گونه که باید راضی نکرد.
اختلافاتِ درون پارلمان، مخالفت‌های عیان و نهان با اصلاحات دولت السودانی، و کشمکش کردها با شیعیان و اهل تسنن در کنار آیند و روندهایی که خبرهای خوبی را به گوش نمی‌رساند همه حکایت از آن دارد که به زودی باید در انتظار یک سلسله ناآرامی مدیریت شده از بیرون عراق بود!
برگزاری جام خلیج فارس با آن همه اصرار در به کار بردن عنوانی جعلی به ویژه از سوی «مقتدی صدر» نیز اگرچه با مدارا و خویشتنداری مقامات ایرانی مواجه شد اما از نظرها دور نماند که «صدر» برای بازگشت به دنیای سیاست، مسیری پر اشتباه و سنگلاخی را در مواجهه با ایران انتخاب کرده و همین مسئله در گفت و شنود آفتاب یزد با حسن هانی زاده، کارشناس مسائل خاورمیانه نیز مورد توجه قرار گرفت!
از گوشه و کنار خبر می‌رسد که بخش‌هایی از جریان‌های قدرت آن گونه که می‌نمایند با اصلاحات دولت السودانی همراه نیستند. زمزمه‌هایی شنیده می‌شود که گویا دامنه‌ی اعتراضات در جنوب عراق بازهم قرار است به خیابان کشیده شود. دخالت آمریکایی‌ها در امور مالی و حاکمیتی عراق هم که موضوع تازه‌ای نیست و این روزها با فشار به سیستم مالی عراق باعث شده تا با کاهش پایه‌ی پولی عراق، مردم این کشور در تنگنا قرار داده شوند. این موضوعات و دیگر مباحث در حوزه‌ی تحولات در عراق را با حسن هانی زاده بررسی کرده ایم:
> نارضایتی آمریکایی‌ها از السودانی
حسن هانی زاده، کارشناس مسائل خاورمیانه و غرب آسیا در ریشه‌یابی علل و عوامل نارضایتی آمریکایی‌ها از السودانی به آفتاب یزد گفت: عراق از سال 2003 و پس از سرنگونی رژیم بعث همواره درگیر یک سلسله مشکلات داخلی و منطقه‌ای بوده است. دخالت تخریبی آمریکا در شاکله سیاسی و تشکیل حکومت‌ها و پارلمان از سال 2003 کاملا آشکار بوده و آمریکایی‌ها سیاست‌های خود را بر حکومت‌ها و پارلمان عراق و ملت عراق و جریان‌های سیاسی تحمیل می‌کردند حتی در چینش کابینه‌های عراق نظر آمریکا و سفارت آمریکا در بغداد کاملا لحاظ می‌شود. این مسائل نشان می‌دهد نگاه آمریکا بعد از سقوط صدام یک نگاه کاملا استثمارگونه نسبت به عراق است و حتی حاکمیت عراق تحت تاثیر دخالت‌های آمریکایی‌ها قرار داشته و همچنان نیز ردپای دخالت‌های گاه و بیگاه کاخ سفید قابل ردیابی است که هر گاه نخست وزیری که انتخاب می‌شود با سیاست‌های آمریکا همخوانی ندارد با کارشکنی مواجه می‌شود اخیرا هم گزارش‌ها نشان می‌دهد وزارت خزانه داری آمریکا بخش زیادی از درآمدهای نفت عراق را در وزارت خزانه داری آمریکا بلوکه کرده و آمریکایی‌ها برای هزینه‌کردن دولت عراق در مسائل اقتصادی و پرداخت حقوق‌ها باید فاکتور به وزارت خزانه‌داری آمریکا ارائه دهند. لذا به نظر می‌رسد این دخالت بسیار آشکاری است حتی نخست‌وزیر عراق بارها برای بازسازی کشور عراق و انجام کارهای عمرانی درخواست آزادسازی پول‌های بلوکه شده عراق را کرد اما وزارت خزانه داری اعلام کرده باید آمریکا بر چگونگی خرج این پول‌ها نظارت کند به همین دلیل به نظر می‌رسد شرایط به گونه‌ای است که آمریکایی‌ها خود را همچنان حاکم مطلق عراق می‌دانند لذا آقای محمد شیاع السودانی بعد از اینکه به نخست وزیری رسید به دلیل همین مسائل با آمریکا دچار چالش جدی شده و حتی ممکن است آمریکایی‌ها اجازه ندهند السودانی به حاکمیت ادامه دهد.
این کارشناس مسائل سیاسی می‌افزاید: الان اختلافات داخلی بین جریانات شیعه و کرد و سنی هم وجود دارد و این نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها سعی می‌کنند اوضاع عراق را همچنان آشفته نگه دارند تا بتوانند از این فضا برای اعمال سیاست‌های خود استفاده کنند.
> الحلبوسی و پاره‌ای مشکلات
رئیس پارلمان عراق چهره‌ای مستقل و میانه رو
هانی زاده در ادامه‌ی این گفتگو با پرداختن به مسائل پارلمانی در عراق اظهار می‌دارد: آقای حلبوسی در طول ریاست پارلمان در دوره گذشته و اخیرا سیاست کاملا مستقلی داشته است سعی کرده در سیاست‌گذاری پارلمان عصا را از وسط بگیرد نه خیلی به ایران نزدیک باشد نه خیلی به آمریکا. ولی این سیاست از نظر آمریکایی‌ها قابل قبول نیست از نظر آن‌ها هر مقام عراقی یا باید در کنار آمریکا باشد یا در کنار ایران. که اگر نزدیک ایران باشد برای آن مقام کارشکنی خواهند کرد.
وی ادامه می‌دهد: آقای حلبوسی هم شخصیت سنی معتدلی است که سعی کرده روابط خود را با ایران به درستی تعریف کند اما همین مسئله باعث نارضایتی آمریکایی‌ها در عراق شده است.
> مورد عجیب مقتدی صدر
هانی زاده در ادامه مستقیم و غیر مستقیم به مقتدی صدر، روحانی شیعه‌ی پرحاشیه‌ای می‌پردازد که اندک اندک از دایره‌ی تحولات سیاسی در عراق بیرون گذاشته شده است. او در این باره به آفتاب یزد گفت: عراق اساسا از سال‌ها پیش محکوم به دو دایره کاملا متناقض است یکی دایره اعتقادی است که مربوط به جریانات شیعه و نزدیک به ایران است که بنا به اعتقادات مذهبی ایران را به عنوان پایگاه تشیع و حامی ملت عراق می‌دانند و نباید از این دایره خارج شوند. بخش دیگر مسئله قومیت گرایی است که هم عربستان هم امارات سعی می‌کنند دایره ملیت گرایی را در عراق گسترش دهند و حتی جریانات نزدیک به ایران را هم به این سمت بکشانند. اخیرا اتفاقاتی که در بصره افتاد و مسابقاتی که تحت عنوان جعلی به جز عنوان اصلی یعنی خلیج فارس با هدف سیاسی صورت گرفت. یعنی عربستان و امارات و برخی کشورهای عضو همکاری خلیج فارس از مدت‌ها پیش برنامه ریزی کردند که شرایط فرهنگی بصره تغییر کند و به بهانه برگزاری مسابقات یک تغییر فرهنگی در این منطقه ایجاد کنند. السودانی هم تحت فشار کشورهای عضو همکاری خلیج فارس از واژه‌های دیگری استفاده کرد. اما مقتدی صدر یک مهره کاملا مشکوکی است که متاسفانه در طول سال‌های گذشته نقش غیر منطقی در ساختار سیاسی عراق ایفا کرد. دیدارهایی که با محمد بن سلمان داشت دیدارهایی که با عبدالله پادشاه اردن داشت موضع گیری‌های ضد ایرانی که داشت نشان داد که از ثبات فکری برخوردار نیست. به دلیل همین رفتار توام با پارادوکس از جامعه سیاسی عراق طرد شده و منزوی شده اما سعی می‌کند از هر فضایی استفاده کند و حتی با کمک کشورهای حوزه خلیج فارس نوعی جریان ضد ایرانی در عراق را تقویت کند بنابراین مقتدی صدر هر چند جایگاه خود را از دست داده اما با کمک دلارهای نفتی عربستان سعی می‌کند حیثیت سیاسی و جایگاه خود را به عنوان یک رهبر قومیت گرا در عراق حفظ کند و در همان قالب ذهنی ظاهر شود اما به هر حال کاریزمای لازم را ندارد هم به لحاظ سواد سیاسی هم به لحاظ شخصیتی و در حقیقت برای همیشه مقتدی صدر از صحنه سیاسی خارج خواهد شد ولی همچنان طرفداران خود را دارد.
> فروپاشی عراق از درون
هانی زاده در واکنش به تلاش آمریکایی‌ها برای فروپاشی عراق از درون بیان می‌کند: آمریکایی‌ها دنبال این هستند که نفوذ ایران در عراق به شدت کاهش پیدا کند و همیشه عراق به عنوان عامل بی‌ثباتی در منطقه مخصوصا برای ایران باشد. چون عراق 1400 کیلومتر مرز مشترک زمینی و آبی با ایران دارد و هر اتفاقی در عراق رخ دهد تاثیر خود را بر جامعه ایران خواهد گذاشت. سعودی‌ها و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس نگاه طایفه‌ای به عراق دارند چون از سال 1981 که شورای همکاری خلیج فارس برای تقابل با ایران و هماهنگی سیاست‌ها در رابطه با جنگ تحمیلی صدام شکل گرفت این شورا اجازه نداد عراق وارد مجموعه کشورهای حوزه خلیج فارس شود. با اینکه عراق 90 کیلومتر ساحل در خلیج فارس دارد که این نشان می‌دهد عراق هم جزئی از خلیج فارس است ولی به دلیل نگاه طایفه‌ای که کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به عراق دارند اجازه ندادند که عراق وارد این مجموعه شود. این‌ها عراق را جزء مجموعه کشورهای عربی نمی‌دانند بلکه آن‌ها را شیعه ایرانی می‌دانند لذا مردم عراق باید هوشیار باشند و فریب تاکتیک‌های عربستان را نخورند.
این کارشناس سیاسی ادامه می‌دهد: رسانه‌های قدرتمند سعودی برنامه‌های بسیار متنوع و پرمحتوایی پخش می‌کنند تا مردم جنوب عراق را به سمت کشورهای خلیج فارس بکشانند و از ایران دور کنند. هدف امارات و عربستان این است که عراق کانون ناامنی شود و این ناامنی‌ها به ایران کشیده شود و تقابل بین شیعیان ایران و عراق ایجاد شود.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/353700/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پوتین در اولین سفر خارجی خود در دوره جدید ریاست جمهوری به چین می‌رود

دیپلمات روس: گستاخی غرب، روسیه را به برگزاری رزمایش اتمی واداشت

حملهٔ‌ مجدد حزب‌الله به سکوهای گنبد آهنین

دانش‌آموزان آمریکایی در حمایت از دانشجویان حامی فلسطین به‌پا خاستند

پیام اپراتور ایتالیایی برای صهیونیست‌ها: به فلسطین خوش آمدید

بلاروس در مانور‌های تاکتیکی تسلیحات هسته‌ای به روسیه می‌پیوندد

جزئیات طرح آتش‌بسی که حماس آن را پذیرفته چه بوده است؟

گوترش: توافق میان حماس و اسرائیل مهم است

جزییات تازه‌ترین تغییر سن و شرط بازنشستگی

وزیر راه و شهرسازی: رکورد جابه‌جایی کالا در تاریخ ایران شکسته شد

ابطال مصوبه شورای حقوق و دستمزد درباره ترمیم حقوق کارکنان دولت توسط دیوان عدالت اداری

معاون وزیر دفاع: قابلیت طراحی و ساخت ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی را داریم

نشست تعاملی مدیران کل بنیاد شهید و امور ایثارگران و حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان سمنان

بازدید معاون رئیس‌جمهور از زخم کهنه صنعت لرستان

طالبان بازی درآورد؛ گروگان‌گیری آبی از ایران

واکنش مصر به عملیات رژیم صهیونیستی در رفح

حماس: حمله به رفح بیانگر نیت اشغالگران برای ناکام گذاشتن توافق است

اعطای تسهیلات 500 میلیون تومانی به کسب و کارهای فعال در سکوهای داخلی

گزارش جدید از قیمت مسکن در تهران؛ افزایش 0.2 درصدی قیمت‌ها

سخنگوی سازمان امور مالیاتی: طلافروشان خیالشان راحت باشد

تجلیل سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان البرز از مدیران مدارس شاهد

حق داشتن نماینده حقوقی برای تمام شرکت‌ها به رسمیت شناخته شد

ژاپن اظهارات بایدن درباره مهاجرهراسی را تاسف آور خواند

حمله ترکیبی سنگین حزب‌الله لبنان به اراضی اشغالی

کشف ابزار جاسوسی در جلسه هیات دولت لهستان

حراج لوازم خانگی اموال تملیکی در 9 استان کشور

بیمه هنرمندان صنایع دستی ابلاغ شد

توقیف 4000 خودروی شوتی در یک سال

زحمات صادقانه و خالصانه زمینه ساز خدمت رسانی بهتر و کیفی تر به جامعه ایثارگری

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد مازندران با 135 ایثارگر

نظام ارزی ،صادرکننده را با محدودیت مواجه کرده است

دستگیر شدن یک سرباز آمریکایی در روسیه

سی‌ان‌ان: عملیات اسرائیل در رفح محدود خواهد بود

کشته شدن بیش از 400 نفر توسط داعش در افغانستان و پاکستان

مخمصه بزرگ نتانیاهو بعد از پاسخ مثبت حماس به آتش‌بس

اوکراین مدعی خنثی‌سازی طرح روسیه برای ترور زلنسکی شد

کف و سقف قیمت مسکن و اجاره تعیین می‌شود

بندر چابهار بهترین گزینه برای مبادلات تجاری افغانستان

انگلیس حمله سایبری به وزارت دفاع این کشور را تائید کرد

تکذیب واردات روغن آلوده به کشور

قیمت قطعی 2 خودروی برقی در سامانه یکپارچه خودرو

سازمان ملل: اسرائیل مانع از ورود ما به گذرگاه رفح شده است

مرحله سوم انتخابات هند؛ بزرگترین انتخابات جهان به نیمه رسید

آژیر خطر در شمال فلسطین اشغالی به صدا درآمد

مرتضوی: تعیین حداقل حقوق کارگران همچنان بر عهده شورای عالی کار است

جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان تامین‌اجتماعی اعلام شد

مردم چند هزار سکه در حراج های مرکز مبادله خریدند؟

ضرورت دریافت کد اکران برای کانون های آگهی وتبلیغاتی کیش

برگزاری اولین کمیته تخصصی روان شناسان شورای سلامت کیش

حسینی: مجلس نظام ارزی را بازبینی می‌کند