ایرانیان جهان

آخرين مطالب

ماجرای پرهزینه فربگی در شهرداری تهران خواندنی ها

ماجرای پرهزینه فربگی در شهرداری تهران
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - اعتماد /متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
نیره خادمی| قابل حدس بود که رییس شورای شهر تهران از ماجرای استخدام بیش از 4 هزار نیرو در شهرداری تهران اظهار بی‌اطلاعی کند؛ آماری که عصر شنبه در کانال‌های تلگرامی منتشر شد و حاکی از افزایش 4 هزار و 304 نفری نیروهای شهرداری تهران از شهریور امسال تا 28 دی بود. 
مهدی چمران احتمالا خوب به یاد دارد که در دوره سوم شورای شهر بهمن سال 91 نمایندگان ممنوعیت استخدام در شهرداری تهران مگر با مجوز شورا را مصوب کردند. از زمان آن مصوبه در سال 1391 تاکنون اما تعداد استخدام‌های شهرداری روزبه‌روز بیشتر شد و تا نزدیک به 70 هزار نفر هم رسید در حالی که تعداد پست‌های شهرداری تهران نهایتا 18 هزار است. مهدی چمران در سنوات گذشته شورای شهر، همزمان با انتقاد سایر اعضای شورا از استخدام بی‌رویه در شهرداری بیشتر سکوت کرده و تیر 1400 و همزمان با دوره انتقال شورا و شهرداری تهران از معدود دفعاتی بوده که او لب به انتقاد باز کرده است. این‌بار هم با همان شیوه بیانی که در مواجهه با تخلفات قالیباف داشت؛ ماجرا را تلویحا در جلسه شورای شهر تهران رد کرد. «اطلاع دقیقی ندارم اما آنچه خوانده‌ام صحت ندارد و لیست ساختگی است. اینکه استخدام شدند تکذیب نمی‌شود اما نمی‌توان لیست ارایه داد چون استخدام شرایط خاصی دارد و شورا بررسی خواهد کرد.» در جدولی که با عنوان جذب پرسنل جدید در شهرداری تهران به نقل از صبح ما منتشر شده بود اتوبوسرانی با استخدام 1229 نفر بیشترین جذب را داشت، معاونت اجتماعی با 147 نفر، شهرداری تهران 361 نفر، شرکت نوسازی عباس‌آباد 158 نفر، شرکت شهربان 297 نفر، سازمان آتش‌نشانی 272 نفر، شرکت بهره‌برداری مترو 368 نفر، ایثارگران حوزه حمل‌ونقل 316 نفر و موسسه رایانه‌شهر 148 نفر در مرتبه‌های بعدی قرار داشتند. 
اما آنچه در آخرین خبرهای رسمی درباره تعداد نیروهای شهرداری تهران می‌توان یافت مربوط به سخنان لطف‌الله فروزنده، معاون برنامه‌ریزی، توسعه سرمایه‌ انسانی و امور شورای شهرداری تهران در روزهای آخر شهریور امسال است که از بازنشستگی 3500 نفر خبر داده و گفته 56 هزار نیروی رسمی، قرارداد مستقیم، هادیان و خدمات اداری در شهرداری تهران حضور دارند. این رقم با رقم اعلامی اعضای شورای ششم پس از پایان مسوولیت‌شان در شورا همخوانی دارد. آنها در مواجهه با انتقادهای چمران نامه‌ای با امضای 21 نفر نوشتند و در بخشی از آن نامه از کاهش نیرو‌های شهرداری از 70 هزار نفر در دوره‌های گذشته تا 59 هزار گفتند. همچنین فروزنده در همان گفت‌وگو از تبدیل وضعیت 4 هزار ایثارگر براساس مصوبه مجلس خبر داد و گفت که مدارک دو هزار نفر دیگر نیز در حال بررسی است. 
در دوره ششم شورای شهر تهران هم البته برخی اعضا انتقاداتی نسبت به استخدام‌های دوره‌های قبل داشتند. امانی یکی از همین افراد است که آمار 600 تا 700 نفری که اصلاح‌طلبان اعلام کرده بودند را قبول نداشت و معتقد بود آمار جذب بدون درنظر گرفتن سازمان‌ها و شرکت حدود یک هزار نفر است.
 پیش از حضور پیروز حناچی در مسند شهرداری تهران، محمدعلی نجفی و محمدعلی افشانی حدود 68 هزار نفر در شهرداری تهران مشغول به کار بودند. 21 مهر سال 1397 ابراهیم شیخ، معاون منابع انسانی شهرداری تهران حدود یک سال پس از حضور در شهرداری تهران عدد کارکنان شاغل در شهرداری اعم از رسمی، رسمی-آزمایشی یا پیمانکاری در شرکت خدمات اداری شهر و شرکت هادیان شهر و همچنین قرارداد مستقیم با شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه شهرداری را 66 هزار و 973 نفر تا پایان مردادماه آن سال اعلام کرد. او صحبت‌های تکان‌دهنده دیگری هم داشت؛ اینکه حدود 2 هزار و 743 نفر بدون حضور و غیاب در شهرداری کار می‌کردند و مدیریت جدید مجبور به حذف بیش از 2 هزار و 400 نفر آنها شده بود.
 این اعداد و ارقام که همچنان هم منشا خبرسازی‌های دوره‌های مختلف است برای زمانی است که محمدباقر قالیباف در یک دوره 12 ساله بر مسند شهرداری تهران تکیه زد و در همین 12 سال تعداد کارکنان به 67 هزار نفر افزایش پیدا کرد. روایت‌های زیادی هم از نحوه استخدام‌ها در مدیریت شهری آن زمان وجود دارد. دی ماه سال 97 طبق گزارش محمدعلی نجفی تنها سه، چهار ماه پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری سال 96 به‌ طور ناگهانی حدود 13 هزار نفر به کارمندان شهرداری اضافه شده است در حالی که سال 95، 55 هزار و 952 نفر به ‌طور مستمر از شهرداری تهران حقوق می‌گرفتند. البته این روند چندان در شهرداری تهران عجیب و غریب نبود و پیش از آن هم خبرهایی از استخدام دو هزار و 715 نفر پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری سال 92 در آن منتشر شده بود.
رحمت‌الله حافظی از معدود اعضای اصولگرای شورای چهارم بود که از تخلفات شهرداری تهران در زمینه استخدام‌ها و تبدیل وضع ٥‌ هزار نیروی انسانی در‌ سال پایانی شورا و در آستانه انتخابات ‌سال ٩٦ سخن گفته بود. براساس گفته‌های او در سال 84 حدود ٣٠‌هزار نفر در شهرداری پایتخت فعالیت می‌کردند ولی این رقم در سال 95 به ٦٥ ‌هزار نفر رسید. پاسخ‌های شهردار و معاونان شهردار هم البته هیچ‌گاه منتقدان را در آن زمان قانع نکرد. تشکری هاشمی که معاون وقت توسعه منابع انسانی شهرداری تهران بود در پاسخ به انتقادات گفته بود که آمار شاغلین در شهرداری در سال 86، 54 هزار نفر و در سال 96، 55 هزار نفر است، یعنی در طول این 10 سال فقط 1019 نفر به استخدام شهرداری درآمده‌اند. این درحالی بود که طبق گفته حافظی، ‌گزارش سازمان بازرسی کشور حرف دیگری داشت و اختلاف 9 هزار نفری در نیروهای شهرداری تهران را نشان می‌داد. 
به هر ترتیب افزایش نیرو در شرایطی که شهرداری‌ها با کمبود درآمدهای پایدار شهری و منابع مالی روبه‌رو هستند همواره نگرانی افزایش شهرفروشی برای تامین هزینه‌ها را ایجاد کرده است. طبق گفته اعضای شورا استخدام هر یک نفر در شهرداری تهران، حداقل 15 میلیون تومان بار مالی دارد و سالانه براساس نرخ تورم حدود 20 تا 25درصد به آن افزوده می‌شود. شهرداری براساس قانون و برنامه‌ها موظف است سالانه 6درصد نیروی انسانی را کاهش دهد تا کمی از بار مالی و فربگی مدیریت شهری کاسته شود. 

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/352906/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

آخرین وضعیت از گورهای دسته جمعی بیمارستان ناصر

العربیه: مصر به اسرائیل پیشنهاد ازسرگیری مذاکرات در مقابل تعلیق عملیات رفح را داد

هشدار چین به آمریکا: بین تقابل و همکاری یکی را انتخاب کنید

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

کاهش واردات و توسعه صادرات؛ راهبرد مهم فعالیت مناطق آزاد

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

کشف 3 هزار لیتر سوخت قاچاق از 10 خودرو

نجات روسیه با اقتصاد موازی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

تصاویر جدید از سرکوب تظاهرات همبستگی با غزه در دانشگاه سوربن فرانسه

ریابکوف: کاهش روابط با آمریکا را بررسی می‌کنیم

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

برای رفع موانع حقوقی و قانونی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید برنامه جمعی داشت

تاکید وزیر اقتصاد بررفع موانع حقوقی و قانونی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

تداوم حملات حزب‌الله لبنان به شمال فلسطین اشغالی

ادامه سرکوب دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا

202 روز جنگ غزه به روایت آمار و ارقام

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

شیائومی نیامده رکورد زد!

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند/ هیچ بن‌بستی در مسیر فعالیت مناطق آزاد وجود ندارد

ایجاد بازارچه مرزی سرخس در انتظار منطقه آزادشدن

ضرب الأجل قالیباف به دولت رئیسی

تاثیر تثبیت بر انتظارات تورمی

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

مهاجرت با ویزای جعلی

هیاتی از مصر به سرزمین‌های اشغالی می‌رود

نمایش جدید آمریکا درباره غزه: تعیین نماینده ویژه!

استاد دانشگاه کلمبیا در اعتراض به سرکوب دانشجویان خواستار استعفای رئیس دانشگاه شد

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

ظرفیت تحول حوزه صادرات خراسان رضوی با نمایشگاه اکسپو 2024

دستاوردهای سفر رئیس جمهور به پاکستان و سریلانکا

ابر دولت در قطب مرکز داده پیام راه اندازی می‌شود

نقش کلیدی کارگران در رونق اقتصادی

واکنش حزب‌الله به ادعای عجیب تل‌آویو

رئیس‌جمهور فرانسه طاقت لایی‌خوردن نداشت