ایرانیان جهان

آخرين مطالب

دو «نوری» علیه هم و با هم خواندنی ها

دو «نوری» علیه هم و با هم
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - آرمان ملی /متن پیش رو در آرمان ملی منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
مطهره شفیعی| نقش عبدا... نوری در معادلات سیاسی غیرقابل انکار است؛ شخصیتی که در برهه حساس مانند سال 58 ریاست صداوسیما را برعهده گرفت و در دولت خاتمی بر کرسی وزارت کشور جلوس کرد که البته استیضاح و برکنار شد. در پرونده او محکومیت در دادگاه هم هست. محاکمه‏‌ عبدا... نوری در پاییز 78 در شعبه 2 دادگاه ویژه‏‌ روحانیت و به قضاوت قاضی سلیمی در جلسه‏‌ علنی با حضور هیات منصفه، خبرنگاران و تماشاچیان صورت گرفت و پس از پایان دفاعیات، وی به پنج‏‌ سال زندان، لغو پروانه‏‌ روزنامه‏‌ خرداد، پنج‏‌ سال محرومیت از فعالیت مطبوعاتی و پرداخت یک و نیم میلیون تومان جزای نقدی محکوم شد و ایرنا نوشت: «ششم آذر 1378 برابر با 27 نوامبر 1999 روابط عمومی دادگاه و دادسرای ویژه روحانیت، روزشنبه دراطلاعیه‏‌ای اعلام کرد، رای صادره درخصوص عبدا... نوری صاحب امتیاز و مدیرمسئول روزنامه خرداد پس ازطی مراحل قانونی از شنبه به اجرا گذاشته شد.» حواشی زندان عبدا... نوری زیاد بود اما آنچه روز گذشته مطرح شد به بخشی از خاطرات آیت‌ا... هاشمی ارتباط داشت. در روز نوشت جمعه 8 بهمن 1378 کتاب حضور و انصراف آمده است: «آقایان [حسین] مرعشی، [غلامحسین] کرباسچی و [اسحاق] جهانگیری آمدند. پیامی از آقای [عبدا...] نوری داشتند که برای حل مشکل‏‌اش اقدامی بکنم. فکر می‏‌کنند، اگر با رهبری ملاقات کنند، مشکل حل می‏‌شود.» اما عبدا... نوری به این خاطرات واکنش نشان داد و دیروز خطاب به محسن هاشمی پسر ارشد آیت‌ا... هاشمی نوشت: «در چند فراز از کتاب خاطرات سال 1378 مرحوم آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی با عنوان حضور و انصراف نوشته شده است که من از طریق برخی دوستان درخواستی برای رهایی از زندان داشته‏‌ام که با وساطت آن مرحوم اقدامی صورت پذیرد. لازم است تأکید نمایم که در مدت 3 سال زندان، هرگز از هیچکس تقاضایی تحت عنوان حل مشکل و یا تخفیف زندان و یا آزادی از زندان نداشته‏‌ام تا آنجا که حتی برادر عزیزم مرحوم علیرضا را هم از پیگیری‏‌های دلسوزانه‏‌ای که داشت و گاه در ملاقات‏‌ها بیان می‏‌کرد نهی کردم. ممکن است دوستان از ناحیه‏‌ خودشان اقدامات یا پیگیری‏‌هایی کرده‏‌اند که هیچ‏‌گونه ارتباطی به من نداشته است.»
اعتماد آیت‏‌ا... هاشمی به عبدا... نوری
آیت‌ا... هاشمی ارتباط خوبی با عبدا... نوری داشت و در خاطراتی که درباره انتخاب کابینه خود داشت، چنین نوشت: «آقای عبدا... نوری را باز آقایان در مجلس می‏‌شناسند، البته ما ایشان را از قدیم می‏‌شناختیم و به‌خصوص، من در مجلس با ایشان آشنا شدم. فکر آقای نوری واقعا قابل اهمیت است. یعنی ایشان فکر سازماندهی دارند. برنامه‏‌ریزند، واقع‏‌بین‏‌اند و یکی از نیروهایی که می‏‌تواند در کابینه به من خیلی کمک کند در برنامه‏‌ریزی‏‌ها و کار‏‌ها، آقای عبدا... نوری است. من فکر می‏‌کنم آقای نوری می‏‌توانند به کارهای مربوط به مسائل تأمینی کشور سر و سامان بدهند.» البته نوری وزیر کشور نشد که دلیل آن را می‏‌توان در خاطرات ناطق نوری که در آن زمان رئیس مجلس بود، یافت: «در دوره‏‌ چهارم، نمایندگان مجلس، در زمان آقای هاشمی، طی نامه‏‌ای از ایشان خواستند تا آقای عبدا... نوری را به‌عنوان وزیر کشور معرفی نکند، من هم مدارکی خدمت آقای هاشمی دادم و خواستم که عبدا... نوری به مجلس معرفی نشود» بنابراین طبیعی است که آیت‌ا... هاشمی برای آزادی زودتر عبدا...نوری از زندان به مذاکراتی پرداخته باشد.
عبدا... نوری بر کرسی مدیریت اصلاحات
عبدا... نوری و ناطق نوری 2 شخصیتی هستند که در عرصه سیاست تاثیر‏‌گذارند. یکی عضو جامعه روحانیت بود و دیگری عضو مجمع روحانیون که در سال‌هایی نقش رقیب ایفا می‏‌کردند اما منافع ملی سبب شد تا تفاوت‌های سیاسی فراموش شود. در اذهان هست که جریان چپ ایران در دهه 70 با کنایه به راست‌گرایان می‏‌گفتند که اگر شما ناطق نوری دارید ما هم عبدا... نوری داریم. همین نگاه باعث شد حتی کارگزاران و اقلیت مجلس پنجم او را نامزد انتخابات ریاست مجلس کنند. رقابتی که ناطق نوری با اختلاف چند رای فاتح آن شد. سرنوشت هر 2 نوری شباهت‌هایی باهم دارد. هر دو علاقه زیادی به مسیر و دیدگاه‌های هاشمی داشتند چنانکه 30 اردیبهشت 96 پس از انتخاب روحانی به‌عنوان رئیس‏‌جمهور، عبدا... نوری نوشت: «ای‌کاش هاشمی عزیز می‏‌بود و بلوغ ملت بیدار و آگاه ایران را می‏‌دید و از نگرانی‌هایش برای آینده ایران کاسته می‏‌شد» و ناطق نوری معتقد است: «مرحوم آیت‏‌ا... هاشمی شخصیتی اگر نگویم بی‏‌نظیر، شخصیتی کم‌نظیر در تاریخ ما بود» از سوی دیگر چنانکه هر دو نوری به‌رغم درخواست‌های سیاسیون جناح نزدیک به خودشان، از میدان سیاست دور شدند و تمایلی به بازگشت نشان نمی‏‌دهند البته عبدا... نوری هرگاه نیاز باشد از مشاوره به اصلاح‌طلبان خودداری نمی‏‌کند. در برهه‏‌های چنین مطرح شد که عبدا... نوری در مقام مدیریت سیاسی اصلاح‌طلبان به ایفای نقش بپردازد اما نپذیرفت و ترجیح داد در جایگاه یک مشاور حضور داشته و به ارائه راهکار بپردازد. اکنون انتخابات مجلس دوازدهم در پیش است و از نگاه طیف‌هایی از جریان اصلاحات می‏‌توان عبدا... نوری را به‌عنوان رهبر سیاسی اصلاح‌طلبان در این انتخابات مطرح کرد. حسن رسولی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب پیش از این عبدا... نوری را از شخصیت‏‌های موثر در جریان اصلاحات توصیف کرد و گفت: او در کنار شخصیت‏‌های مثل آقای خاتمی، آقای عارف، و سایر شخصیت‏‌های مورد وثوق اصلاحات از اعتبار و منزلت قابل توجهی برخوردار است. همچنین سیدمحمود علیزاده طباطبایی یک عضو حزب کارگزاران چندی پیش در پاسخ به این سوال که چه کسی در میان اصلاح‏‌طلبان قدرت اجماع‏‌سازی دارد، گفت: «عبدا... نوری با پشتوانه محکمی که با حکم امام (ره) دارد و پشتوانه محکم مدیریتی که در مجلس و وزارت کشور داشت، چهره محبوب و مورد قبول همه اصلاح‏‌طلبان است.»

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/352901/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چگونگی تصمیم‌گیری مالی در سال‌های اول ازدواج

چالش‌های تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه

واقعیت‌هایی ورای روایت‌ها

‏مسئول مدرسه جهادی طالبان ترور شد

سقوط بمب‌افکن استراتژیک ارتش روسیه در استاوروپل

ترک جلسه شورای امنیت توسط هیات الجزایری هنگام شروع سخنرانی نماینده رژیم صهیونیستی

فراخوان حماس برای حضور گسترده فلسطینیان در مسجد الاقصی

حزب الله تجمع نظامیان صهیونیست را در مجاورت پایگاه راهب هدف قرار داد

تکذیب ممنوعیت پرواز عراق - ایران

همکاری اقتصادی و فرهنگی کره شمالی و بلاروس

امضای توافق‌نامه اقتصادی و فرهنگی میان کره شمالی و بلاروس

حمله حزب‌الله لبنان به چند پایگاه صهیونیستی

نتانیاهو از ترس بازداشت دست به دامن انگلیس و آلمان شد

تجاوز رژیم صهیونیستی به اهدافی در جنوب سوریه

حمله انتحاری نافرجام به خودروی اتباع خارجی در کراچی پاکستان

سقوط قیمت بیت کوین

پیش‌بینی یک کارشناس درباره نرخ اجاره در سال 1403؛ اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

پیش بینی چشم انداز منفی اقتصادی تل آویو بدلیل تنش با ایران

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت «پرویز داودی»

مجلس در تعطیلی پنج ‌شنبه‌ها توجهی به بخش خصوصی ندارد

چین: امیدواریم آمریکا خودبرتربینی را کنار بگذارد

باید از ظرفیت «بخش خصوصی» برای تحقق شعار سال بهره گرفت

راهکارهای توسعه کیفی بخش تعاون در اقتصاد ایران چیست؟

پایان یکه تازی اردوغان؟

شروع طولانی‌ترین انتخابات جهان در هند

نتانیاهو: اگر اختلافات را کنار نگذاریم از درون فرو می‌پاشیم

رقم دقیق افزایش حقوق کارمندان

بودجه امسال چه زمانی نهایی می‌شود؟

صندوق‌های توسعه بخش کشاورزی در قزوین تقویت شوند

تسهیلات بانکی در اختیار تولیدکنندگان واقعی قرار گیرد

آمریکا قطعنامه عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد

پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد؛ باطل شدن پروازها تا 10 صبح

چاپ ایران چک 500 هزار تومانی تکذیب شد

رشد تولید باید به جهش تبدیل شود

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

نماینده روسیه در شورای امنیت: آمریکا با هر قطعنامه آتش بس در غزه مخالفت کرده است

کاخ سفید: آمریکا در مورد رفح با اسرائیل در حال گفت و گو است

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

رشد قیمت مسکن در تهران ‌منفی شد؟

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

حماس: مواضع بایدن متناقض است

مرغ ارزان شد

دلیل توقف واحدهای تولیدی و نیمه‌تمام لرستان کمبود اعتبار است

حجم مبادلات تجاری ایران و ازبکستان به یک میلیارد دلار می رسد

روابط اقتصادی و تجاری استان بوشهر با ازبکستان توسعه یابد

ضرب سکه طلا را ‌خیانت‌ به مملکت می‌دانیم