ایرانیان جهان

آخرين مطالب

افزایش احتمال جنگ چین و آمریکا ایالات متحده آمریکا

افزایش احتمال جنگ چین و آمریکا
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - دنیای اقتصاد /متن پیش رو در دنیای اقتصاد منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
مانور قدرت 72ساعته چین احتمال نبرد نظامی پکن و واشنگتن را بر سر جزیره تایوان به‌شدت افزایش داده است. به باور نیویورک‌تایمز، این مانور نظامی جذابیت مشوق‌های اقتصادی در سیاست چین و تایوان را اکنون به پایین‌ترین حد خود پس از پایان جنگ سرد رسانده است. برخی کارشناسان هشدار می‌دهند تنش‌های کنونی می‌تواند در نهایت، پکن و واشنگتن را وارد درگیری همه‌جانبه کند.
 نمایش 72ساعته چین از موشک‌‌ها، کشتی‌‌های جنگی و جت‌‌های جنگنده که تایوان را محاصره کرده بودند، در واقع برای ایجاد دیوار آتش طراحی شده است؛ هشداری ترسناک در که از پکن به آمریکا صادر شد. به نوشته روزنامه نیویورک‌‌تایمز، زو گوانگ‌‌گونگ، کاپیتان نیروی دریایی چین در ویدئویی از ارتش آزادی‌‌بخش خلق درباره این تمرینات که انتظار می‌‌رفت در روز یکشنبه پایان یابد، گفت: «ما در حالت آماده‌‌باش بالا هستیم، همیشه آماده نبرد هستیم و می‌‌توانیم در هر زمان بجنگیم.»
 او افزود: «ما عزم و توانایی داریم که یک حمله مستقیم دردناک علیه هر مهاجمی که اتحاد سرزمین مادری را به هم می‌‌زند و هیچ رحمی نشان نمی‌‌دهد، انجام دهیم.» اما حتی اگر نمایش قدرت نظامی چین دیگر سیاستمداران غربی را به تقلید از نانسی پلوسی که با سفر به تایوان خشم پکن را برانگیخت، دلسرد کند، امیدها برای پیروزی بر جزیره از طریق مذاکرات را کاهش می‌‌دهد. تاکتیک‌‌های شوک و هیبت پکن ممکن است شک و تردید را در تایوان افزایش دهد و این سوال را ایجاد می‌‌کند که تایوان می‌‌تواند با حزب کمونیست چین به یک توافق صلح‌‌آمیز و پایدار دست یابد یا نه به‌‌ویژه تحت رهبری شی جین‌پینگ، رئیس‌‌جمهوری چین که رویکرد سرسختانه‌‌تری نسبت به این جزیره دارد. لی ونته، یک ماهیگیر بازنشسته 63ساله در لیوکیو، جزیره‌‌ای در سواحل جنوب غربی تایوان که در 6مایلی تمرینات نظامی چین قرار دارد، گفت: «هیچ چیز بعد از این تمرینات نظامی تغییر نخواهد کرد و ما شاهد این رویه از این به بعد خواهیم بود.» او گفت: «آنها مثل همیشه قلدری می‌‌کنند» او یک ضرب‌‌المثل چینی را به گفته‌های اضافه کرد: «در خاک نرم حفاری می‌‌کنند». این به آن معناست که به آنها رو بدهید، آسترش را هم می‌‌خواهند.
شی اکنون نشان داده که مایل است یک چوب نظامی ترسناک را از آستین خود بیرون بیاورد تا بتواند آنچه را که پکن به‌عنوان اتحاد خطرناک مخالفان تایوانی و آمریکا می‌‌داند، شکست دهد. مانورهای نظامی چین در شش منطقه در اطراف تایوان که در روز یکشنبه شامل تمرینات هوایی و دریایی مشترک برای تقویت قابلیت‌‌های حمله هوایی دوربرد بود، به ارتش اجازه داد تا در صورت تهاجم، جزیره را محاصره کنند. درحالی‌که قرار بود تمرینات روز یکشنبه در تایوان به پایان برسد، مقامات تایوانی از انجام آن مطمئن نبودند و ارتش چین نیز به صراحت اعلام نکرد که این تمرینات تکمیل شده است. همه چیز در تعلیق قرار داشت. در مواجهه با فشارهای مستمر، سیاست هویج و چماقی که چین برای ترغیب تایوان به سوی اتحاد استفاده کرده، ممکن است اثر چندانی نداشته باشد. در دوره‌های قبلی که روابط بهتر بود، چین از سرمایه‌‌گذاری‌‌ها، کالاهای کشاورزی و سرگرمی‌‌های تایوان استقبال می‌‌کرد.
نتیجه ممکن است عمیق‌‌تر شدن بی‌‌اعتمادی متقابل باشد که برخی کارشناسان هشدار می‌‌دهند که می‌‌تواند در نهایت، پکن و واشنگتن را وارد درگیری همه‌جانبه کند. کوین راد، نخست وزیر سابق استرالیا که قبلا به‌عنوان دیپلمات در پکن کار می‌کرد، گفت: «این بمب قرار نیست فردا منفجر شود؛ اما احتمال بحران، درگیری یا حتی جنگ با آمریکایی‌‌ها بر سر تایوان را افزایش می‌‌دهد.» تایوان هرگز توسط حزب کمونیست اداره نشده است؛ اما پکن معتقد است که از نظر تاریخی و قانونی بخشی از قلمرو چین است. نیروهای ملی‌‌گرای چینی که در سال1949 پس از شکست در جنگ داخلی به تایوان گریختند نیز مدت‌ها مدعی بودند که این جزیره بخشی از چین بزرگی است که آنها بر آن حکومت می‌‌کردند. اما از زمانی که تایوان به‌عنوان یک دموکراسی در دهه 1990 ظهور کرد، تعداد فزاینده‌‌ای از مردم آنجا خود را از نظر ارزش‌ها و فرهنگ بسیار متفاوت از جمهوری خلق چین می‌دانند. با گسترش روابط اقتصادی تایوان با سرزمین اصلی، این بدبینی سیاسی نسبت به چین اقتدارگرا ادامه یافته و حتی عمیق‌‌تر شده است. «وو جیه مین»، دانشمند علوم سیاسی در آکادمی سینیکا، آکادمی تحقیقاتی برتر تایوان گفت: «جذابیت هویج در سیاست چین و تایوان - مشوق‌‌های اقتصادی - اکنون به پایین‌‌ترین حد خود از پایان جنگ سرد رسیده است.» او تصریح می‌‌کند که اقدامات اخیر چین خطر تهدید نظامی را بالاتر می‌‌برد و ادامه این تمرینات می‌‌تواند مقدمه‌‌ای برای استفاده از زور علیه تایوان باشد. به گفته این دانشمند، یک روز استفاده از حمله تمام عیار نظامی یک گزینه مطلوب برای پکنی‌‌ها خواهد شد. از دهه 1970 و از دوره دنگ شیائوپینگ و سایر رهبران چینی، تلاش شده است تا تایوان را ضمیمه سرزمین مادری کنند و نام آن را یک کشور و دو سیستم گذاشته‌‌اند. این سیستم می‌‌گوید تا زمانی که تایوان حاکمیت چین را بپذیرد، در چارچوب استقلال اعطاشده، حق آزادی تعیین سیاست و خط‌مشی‌‌های اقتصادی و مذهبی دارد.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/324042/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

«امنیت» و «تجارت» محور رایزنی ایران و پاکستان

چرا رئیس سازمان آمان استعفا کرد؟

روزنامه‌نگار اسرائیلی: باید چند رودخانه از خون اهالی غزه جاری کنیم

بوسه‌ای که سانسور نشد

مورخ مشهور اسرائیلی: در یک قدمی شکست هستیم

توافقی که از دست رفت؛ پشت‌ پرده مذاکرات روسیه و اوکراین

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس

روزنامه‌های اقتصادی چهارشنبه 5 اردیبهشت

خیز ایران و پاکستان برای رشد 5 برابری تبادلات تجاری

تحریم ایران و شرایط شکننده بازار نفت

جت شخصی چند؟

کودک فلسطینی: خواب دیدم توسط ارتش رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدم!

همبستگی با غزه مقابل سفارت رژیم صهیونیستی در امان

سانسور گسترده رسانه‌های جهان بخاطر حفظ منافع رژیم صهیونیستی

چالش اعتماد مصرف‌کنندگان به محصولات داخلی

پیشگامی آذربایجان شرقی برای تحقق شعار سال

ضرورت اجرایی شدن سریع‌تر توافقات ایران و پاکستان

تنبیه رژیم صهیونیستی از سوی ایران برعظمت جهان اسلام افزود

جدال ادامه دار بر سر تعطیل روز شنبه یا پنج شنبه

نقشه تندروها برای «عبور از قالیباف»

جنگ غزه دانشگاه‌های آمریکا را به هم ریخت

یکی از ساکنان روستاهای چابهار: دولت یک ریال از غرامت سیل را به ما نداده است

روزنامه‌نگار اسرائیلی: همه اهالی غزه مستحق شکنجه و مرگی دردناک هستند

7 ستونی که از اسرائیل فروریخت

برای از ما بهتران؟

موضع جدید عربستان در رابطه با توقف تجاوز اسرائیل

هشدار قاهره درباره یورش زمینی رژیم صهیونیستی به رفح

آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس

سوق دادن سرمایه‌ها به بخش تولید با اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم/ فشار را از دوش تولید کنندگان بر داریم

تحریف بازدارندگی، سناریوی جدید علیه عملیات وعده صادق/ عبدالحمید می‌خواهد در چارچوب نظام فعالیت کند!

توسعه همکاری با پاکستان از اولویت‌های سیاست خارجی ایران است

گل محمدی به عنوان گیاهی اقتصادی برای کشاورزان یزدی

جنجال یک عروسی در هتل اسپیناس پارسیان!

پادوی سابق ترامپ علیه ترامپ

پیدایش ابرقدرت اسلامی

نانسی پلوسی: نتانیاهو مانع صلح است و باید استعفا کند

فرمانده 26 ساله فلسطینی که عملیات‌های بسیاری در کرانه باختری علیه ارتش اسرائیل انجام داده، کیست؟

رزمایش دریایی مشترک سوریه و روسیه آغاز شد

فروش 2.7 تن طلا در 20 حراج؛ 80 کیلو طلا امروز فروخته شد

عدم بیمه کارگران ساختمانی با وجود دستور فوری رئیس جمهور

کدام بانک‌ها به تعهدات ارزی خود عمل نکرده اند؟

توضیح بهادری جهرمی در مورد طرح ساماندهی اجاره‌بها

بورس صعودی می‌ماند؟

مقامات ایالت سند در دیدار آیت الله رئیسی: تنبیه رژیم صهیونیستی از سوی ایران بر عزت و عظمت جهان اسلام افزود

اولویت‌های پیشنهادی مجلس برای شکوفایی اقتصادی کشور منتشر شد

با تعطیل شدن پنجشنبه 25 درصد ظرفیت کار با دنیا را از دست می‌دهیم

رئیسی: توسعه همکاری با کشورهای همسایه و مسلمان بویژه پاکستان از اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است

توسعه همکاری با همسایگان جزو اولویت‌های سیاست خارجی ایران است

قطع عضو؛ سرنوشت تلخ کودکان فلسطینی

عمار حکیم: جامعه جهانی رژیم صهیونیستی را وادار به اجرای آتش‌بس کند