ایرانیان جهان

آخرين مطالب

تیم مذاکره‌کننده ایرانی، تیم کاملی است خواندنی ها

تیم مذاکره‌کننده ایرانی، تیم کاملی است
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - فرهیختگان /متن پیش رو در فرهیختگان منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
ظهر دیروز مذاکرات 1+4 در وین آغاز شد. شواهد حاکی از آن است که مذاکرات به‌صورت نتیجه‌بخش جلو می‌رود. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه دیروز طی نشستی اعلام کرد که اگر آمریکا برای رفع واقعی تحریم‌ها به مذاکرات بیاید، می‌تواند بلیت بازگشت به اتاق برجام را دریافت کند. در همین راستا به بررسی جلسات و صحبت‌های دیروز مسئولان وزارت خارجه ایران پرداختیم. در ادامه گفت‌وگوی عبدالرضا فرجی‌راد، کارشناس مسائل بین‌الملل را با «فرهیختگان» می‌خوانید.
چینش تیم مذاکره‌کننده ایرانی که به وین رفتند، متفاوت از چینش تیم مذاکره‌کننده قبلی است. گویا بیشتر متخصصان تیم را افراد اقتصادی تشکیل می‌دهند. اگر شناختی از نحوه چینش تیم دارید، توضیح بدهید و اینکه هدف ایران از انتخاب این افراد در تیم مذاکره‌کننده چیست؟
در تیم مذاکره‌کننده فعلی، یک تیم سیاسی هست که کارشناسان آن از شورای امنیت ملی و وزارت خارجه هستند. یک تیم از سازمان انرژی اتمی و تیمی از بانک‌های مرکزی و اقتصادی کشور است. طبیعتا بار اولی است که طرف ایرانی یک تیم کاملی را فراهم کرده، و هدفش هم این است که بگوید ما یک اراده جدی داریم که وارد مذاکرات بشویم. درواقع ایران می‌خواهد بگوید اگر به خواسته‌های ما توجه شود، حاضر هستیم که مذاکرات نتیجه‌بخش باشد. لذا به نظر می‌رسد کار با این تیم شروع خوبی داشته باشد و خب اگر هم مواردی از نظر اقتصادی در مذاکره وجود داشته باشد که محل ایراد باشد، با تیم اقتصادی مشورت می‌شود.
صحبت‌های دیروز خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه را قطعا مطالعه کرده‌اید. می‌شود از کلیات صحبت او این برداشت را کرد که مذاکرات رو به‌ جلو است؟
بله. از صحبت‌های اومی‌شود این برداشت را کرد که چون هر دوطرف برای مذاکرات آمادگی دارند، ممکن است به نتیجه برسد. یک نکته‌ای را هم ایشان اشاره کرد، اینکه آمریکا اگر اراده جدی داشته باشد، می‌تواند بلیت ورود به صحن مذاکرات را بگیرد. یعنی ایران اعلام کرد که اگر آمریکایی‌ها در مذاکرات جدی باشند، می‌توانند مذاکره مستقیم داشته باشند. و درواقع مذاکرات 1+5 شروع بشود؛ نه اینکه 1+4 باشد. خود این صحبت خطیب‌زاده نشان می‌دهد ایران مصمم است در این دور از مذاکرات به نتیجه برسد. و طبیعتا چون در انتهای کار هم باید ایران و آمریکا در مقابل هم قرار بگیرند که بتوانند امضایی بکنند، بهتر است از الان به‌تدریج این آمادگی را پیدا کنند. من در مصاحبه‌های دیگر هم گفتم که مذاکره مستقیم خیلی با مذاکره غیرمستقیم تفاوت دارد. مذاکره مستقیم از این جهت خوب است که بدون واسطه میان دو کشوری صورت می‌گیرد که اصل این مذاکرات هستند. چون افرادی که واسطه می‌شوند ممکن است خواسته‌ها را با زبان دیگری و با درنظر گرفتن منافع خود بیان کنند. لذا چون طرف ایرانی برای این کار اراده دارد و احساس هم کرده‌ طرف آمریکایی هم اراده دارد، کم‌کم همه دارند آماده می‌شوند که در قالب 1+5 با هم وارد مذاکره شوند.
این تلاش و پیگیری آمریکا برای بازگشت به میز مذاکرات را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آمریکا چه اهدافی را دنبال می‌کند و به نظر شما حاضر است از مواضع خود پایین بیاید؟
بله. به نظر من مواضع آمریکا تا حدی پایین می‌آید. چون آمریکا خیلی به این مذاکره نیاز دارد، خیلی به این تفاهم و نتیجه‌گیری از آن نیاز دارد. آمریکا یک استراتژی جهانی دارد و می‌خواهد اجرا کند اما برجام برای این استراتژی‌اش مانع ایجاد کرده است. سال گذشته وقتی بایدن رئیس‌جمهور شد، بلینکن اعلام کرد یک استراتژی جهانی دارند. بنابراین آنها می‌خواهند از این برجام که خودشان از آن خارج شدند و برای خود مخمصه ایجاد کردند، نجات پیدا کنند. ایران هم می‌خواهد از این چالش آنها خارج شود. به‌عبارتی هر دوطرف اراده دارند تا وارد میز مذاکره شوند. رابرت مالی هم چندبار گفته است که مذاکرات به‌صورت مستقیم انجام شود.
این مورد که توسط سخنگوی وزارت خارجه مطرح شده که مسئول وضعیت فعلی که در آن قرار داریم چه از حیث خروج و چه تحریم، ایالات‌متحده است، آمریکا بخشی از بن‌بست‌ها را طوری تعریف کرده که اگر برای حل بن‌بست به وین نیاید، شرایط سختی خواهیم داشت. این صحبت‌ها بیانگر کدام خواسته ایران است؟
با این صحبت‌ها امکانات را فراهم می‌کنند که به آمریکایی‌ها بگویند ما آن شرایطی را که گذاشتیم باید اجرا شود. بخشی از آن شرط‌ها را آمریکایی‌ها می‌گویند فعلا انجام می‌دهند و بخشی دیگر را می‌گویند نمی‌توانیم انجام دهیم و در همین راستا می‌گویند باید راه‌حل سومی پیدا شود.
در این راستا سه درخواست ایران از آمریکا در مذاکرات یعنی رفع تمام تحریم‌ها، راستی‌آزمایی و ارائه تضمین است. هرچند از سوی طرف آمریکایی و بسیاری از تحلیلگران داخلی و خارجی که گاه علاقه‌ای به توافق ندارند، غیرممکن جلوه داده شده ولی واقعیت این است که در دیپلماسی انجام هیچ امری غیرممکن نیست و حتما می‌توان برای آنها راه‌حل‌هایی پیدا کرد.
درمورد راستی‌آزمایی، آمریکا خود می‌تواند آستین بالا بزند و مدتی خریدار نفت ایران شود و پول آن ‌را از طریق نظام بانکی واریز کند. شکستن این قفل و تداوم آن یک نوع اطمینان‌بخشی به دیگر شرکت‌ها می‌دهد که وارد معامله با ایران شوند.
در رابطه با تضمین، اگر کنگره آمریکا آماده همکاری با کاخ سفید نیست، اورانیوم‌های غنی‌شده توسط ایران و سانتریفیوژهای پیشرفته می‌تواند در داخل مراکز غنی‌سازی در حالت توقف کامل زیرنظر آژانس قرار گیرد تا زمانی‌که ایران اطمینان حاصل کند دولت بعدی آمریکا از برجام خارج نمی‌شود. درصورت چنین اتفاقی، دولت ایران بدون هزینه گزاف ‌می‌تواند تعهدات خود را کاهش داده و فعالیت خود را مجدد آغاز کند.
در رابطه با تحریم‌ها، رئیس‌جمهور آمریکا می‌تواند از حداکثر اختیارات خود استفاده کرده و آنچه از بعد از خروج ترامپ انجام گرفته، به جای خود برگرداند.
خطیب‌زاده گفت ایران به‌دنبال راستی‌آزمایی اقدامات ایالات‌متحده ذیل قطعنامه 2231 شورای امنیت است. این گزاره را یک مقدار توضیح دهید که این راستی‌آزمایی قرار است به چه صورت رخ دهد؟
منظور ایران از راستی‌آزمایی این است برای اینکه به نتیجه برسیم فقط توافق کافی نیست بلکه باید تحریم‌ها برداشته شود. این تحریم‌ها چگونه برداشته می‌شود؟ اعتماد شرکت‌های بین‌المللی به کار کردن با ایران باید جلب شود، یعنی شرکت‌های بین‌المللی نترسند و احساس خطر نکنند، این احساس در آنها به وجود نیاید که اگر با ایران کار کنند ممکن است آمریکایی‌ها اذیت‌شان کنند و رابطه اقتصادی‌شان با آمریکا کم بشود. بنابراین باید یک کاری پیدا کرد که این راستی‌آزمایی انجام بشود. همان‌طور که اشاره کردم، این راستی‌آزمایی به این صورت می‌تواند اعتمادساز شود که خود آمریکا ابتدا کار اقتصادی با ایران را شروع کند، مثل خرید نفت و پرداخت پول از طریق بانک‌های رسمی و بین‌المللی. پس از این اقدام آمریکا، بعد از مدتی شرکت‌های بین‌المللی مطمئن می‌شوند که خود آمریکایی‌ها با ایران کار می‌کنند، پس آنها هم می‌توانند کار کنند.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/290765/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

آخرین وضعیت از گورهای دسته جمعی بیمارستان ناصر

العربیه: مصر به اسرائیل پیشنهاد ازسرگیری مذاکرات در مقابل تعلیق عملیات رفح را داد

هشدار چین به آمریکا: بین تقابل و همکاری یکی را انتخاب کنید

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

کاهش واردات و توسعه صادرات؛ راهبرد مهم فعالیت مناطق آزاد

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

کشف 3 هزار لیتر سوخت قاچاق از 10 خودرو

نجات روسیه با اقتصاد موازی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

تصاویر جدید از سرکوب تظاهرات همبستگی با غزه در دانشگاه سوربن فرانسه

ریابکوف: کاهش روابط با آمریکا را بررسی می‌کنیم

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

برای رفع موانع حقوقی و قانونی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید برنامه جمعی داشت

تاکید وزیر اقتصاد بررفع موانع حقوقی و قانونی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

تداوم حملات حزب‌الله لبنان به شمال فلسطین اشغالی

ادامه سرکوب دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا

202 روز جنگ غزه به روایت آمار و ارقام

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

شیائومی نیامده رکورد زد!

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند/ هیچ بن‌بستی در مسیر فعالیت مناطق آزاد وجود ندارد

ایجاد بازارچه مرزی سرخس در انتظار منطقه آزادشدن

ضرب الأجل قالیباف به دولت رئیسی

تاثیر تثبیت بر انتظارات تورمی

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

مهاجرت با ویزای جعلی

هیاتی از مصر به سرزمین‌های اشغالی می‌رود

نمایش جدید آمریکا درباره غزه: تعیین نماینده ویژه!

استاد دانشگاه کلمبیا در اعتراض به سرکوب دانشجویان خواستار استعفای رئیس دانشگاه شد

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

ظرفیت تحول حوزه صادرات خراسان رضوی با نمایشگاه اکسپو 2024

دستاوردهای سفر رئیس جمهور به پاکستان و سریلانکا

ابر دولت در قطب مرکز داده پیام راه اندازی می‌شود

نقش کلیدی کارگران در رونق اقتصادی

واکنش حزب‌الله به ادعای عجیب تل‌آویو

رئیس‌جمهور فرانسه طاقت لایی‌خوردن نداشت