ایرانیان جهان

آخرين مطالب

آماده‌باش واکسن‌سازها خواندنی ها

آماده‌باش واکسن‌سازها
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - دنیای اقتصاد /متن پیش رو در دنیای اقتصاد منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
سویه اومیکرون که گفته می‌شود 50بار جهش داشته، واکسن‌سازها را در تعلیق نگه داشته است. بر اساس آخرین داده‌ها این سویه 10برابر بیشتر از دلتا مسری‌تر و 6برابر از سویه بتا قوی‌تر است. حالا واکسن‌سازهای معتبر دنیا در حال آزمایش هستند تا میزان تاثیر واکسن‌های فعلی را بسنجند؛ در غیر این صورت مدرنا و فایزر اعلام کرده‌اند که آماده تغییر فرمولاسیون خود هستند.
درحالی‌که کشورها ارتباطات هوایی خود را با کشورهای جنوب آفریقا به‌دلیل ترس از افزایش مجدد بیماری کرونا قطع کردند، دانشمندان روز یکشنبه برای جمع‌آوری داده‌هایی درباره سویه جدید اومیکرون، از جمله قابلیت‌های آن و شاید مهم‌ترینش، اینکه چقدر واکسن‌های فعلی در برابر این سویه محافظت به‌عمل می‌آورد، تلاش کردند. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، یافته‌های اولیه تصویری پیچیده ارائه دادند: سویه جدید مسری‌تر است و بهتر می‌تواند از ایمنی ایجادشده توسط واکسن یا ایمنی ایجادشده طبیعی توسط خود بدن بگریزد.
 واکسن‌ها ممکن است به پیشگیری از بیماری‌های شدید و مرگ ادامه دهند، اگرچه ممکن است دزهای تقویت کننده برای محافظت از بیشتر افراد مورد نیاز باشد. با این حال، سازندگان دو واکسن موثر، فایزر- بایون‌تک و مدرنا، در صورت لزوم در حال آماده شدن برای فرمولاسیون مجدد واکسن‌های خود هستند. جسی بلوم، زیست‌شناس تکاملی در مرکز تحقیقات سرطان فرد هاچینسون در سیاتل گفت: «ما واقعا باید درباره این سویه جدید هوشیار باشیم و برای آن آماده شویم.» دکتر بلوم افزود: «احتمالا ظرف چند هفته، ما درک بهتری از میزان گسترش این سویه و اینکه آیا به واکسنی با سویه جدید نیاز داریم، خواهیم داشت.» حتی زمانی که دانشمندان بررسی دقیق سویه جدید را آغاز کردند، کشورهای سراسر جهان سفر به کشورهای جنوب آفریقا را جایی که اومیکرون برای اولین‌بار شناسایی شد، محدود کردند. به‌رغم محدودیت‌ها، این ویروس در بیش از 12 کشور اروپایی، از جمله بریتانیا و همچنین استرالیا، سرزمین‌های اشغالی و هنگ‌کنگ دیده شده است. سیریل رامافوزا، رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی روز یکشنبه اعلام کرد که از 2300 نفری که به بیماری مبتلا شده‌اند، بیشترشان با گونه جدید بوده‌اند که ساکن استان گوآتنگ این کشور هستند. در سطح ملی هم میزان مبتلایان جدید در هفته گذشته بیش از 3برابر شده و مثبت بودن آزمایش افراد از 2درصد به 9درصد افزایش یافته است. دانشمندان به گونه اومیکرون زودتر از سایر سویه‌ها واکنش نشان دادند. تولیو دی اولیویرا، متخصص ژنتیک در دانشکده پزشکی نلسون آر.ماندلا در دوربان گفت که تنها در 36 ساعت از اولین نشانه‌های مشکل در آفریقای جنوبی در روز سه‌شنبه، محققان نمونه‌های 100 بیمار آلوده را تجزیه و تحلیل و داده‌ها را جمع‌آوری کردند و به جهان هشدار دادند. در مدت یک ساعت پس از اولین زنگ هشدار، دانشمندان در آفریقای جنوبی با شتاب زیاد آزمایش‌هایشان را برای موثر بودن واکسن کرونا در برابر گونه جدید آغاز کردند. اکنون، ده‌ها تیم در سراسر جهان - از جمله محققان فایزر-بایون‌تک و مدرنا به این تعقیب و گریز پیوسته‌اند. با این حال آنها حداقل تا دو هفته از نتایجش مطلع نخواهند شد.
اما جهش‌هایی که اومیکرون در خود دارد، نشان می‌دهد که واکسن‌ها به احتمال زیاد تا حدی تاثیر کمتری در برابر این سویه خواهند داشت؛ اما هنوز میزان آن مشخص نشده است. دکتر بلوم با اشاره به توانایی بدن برای حمله به یک ویروس مهاجم گفت: «بر اساس کارهای زیادی که مردم روی گونه‌های دیگر و جهش‌های دیگر انجام داده‌اند، می‌توانیم مطمئن باشیم که این جهش‌ها باعث کاهش قابل‌توجه در خنثی‌سازی آنتی‌بادی می‌شوند.»
دکتر ریچارد لسلز، پزشک بیماری‌های عفونی در دانشگاه کوازولو ناتال گفت: «پزشکان آفریقای جنوبی شاهد افزایش ابتلاهای مجدد در افرادی هستند که قبلا یک بار تجربه مبتلا شدن به کووید-19 را داشته‌اند و این نشان می‌دهد این سویه می‌تواند بر ایمنی طبیعی غلبه کند.» اومیکرون حدود 50 جهش دارد، از جمله بیش از 30 جهش در سنبله، یک پروتئین ویروسی در سطح آن که واکسن‌ها بدن را آموزش می‌دهند تا آن را تشخیص دهد و به آن حمله کند. برخی از این جهش‌ها قبلا دیده شده است. قبلا تصور می‌شد که سویه بتا در فرار کردن از واکسن‌ها توانمندتر است؛ درحالی‌که برخی دیگر به قابل انتقال‌تر بودن گونه دلتا اشاره کرده بودند. پنی مور، ویروس‌شناس از موسسه ملی بیماری‌های واگیردار در آفریقای جنوبی درباره سویه جدید گفت: «بهترین حدس من این است که این سویه از هر دو توانایی دوگونه قبلی بهره می‌برد.» اما اومیکرون همچنین دارای 26 جهش سنبله منحصر به فرد است که در مقایسه با 10 جهش در دلتا و شش جهش در بتا، بسیار ترسناک است. به همین دلیل به نظر می‌رسد که بسیاری از آنها تشخیص و خنثی کردن این سویه را برای سیستم ایمنی دشوارتر می‌کند. دکتر مور با اشاره به بخش‌هایی از پروتئین سنبله که با بدن در تعامل است، گفت: «بسیاری از آنها را قبلا هرگز مطالعه نکرده بودیم؛ اما فقط با نگاه کردن به مکان روی سنبله، آنها در مناطقی هستند که می‌دانیم بر سیستم ایمنی غالب هستند.» تیم دکتر مور شاید در آزمایش میزان مقاومت واکسن‌ها در برابر سویه اومیکرون کمی از بقیه عقب‌تر باشند. او و همکارانش در حال آماده شدن برای آزمایش خون افراد کاملا ایمن شده در برابر نسخه مصنوعی سویه اومیکرون هستند. ایجاد چنین «شبه‌ویروسی»- یک پایه ویروسی که حاوی تمام جهش‌ها باشد - زمان می‌برد؛ اما نتایج ممکن است در حدود 10 روز دیگر در دسترس باشد. تیم دیگری به رهبری الکس سیگال، ویروس‌شناس در موسسه تحقیقات سلامت آفریقا، اومیکرون زنده را تولید می‌کند که این نسخه زنده‌شده آن، روی خون افراد کاملا ایمن‌شده و همچنین افرادی که قبلا آلوده شده و در این آزمایش هستند، تست می‌شود. دکتر سیگال می‌گوید که این نتایج ممکن است زمان بیشتری طلب کند؛ اما باید تصویر کامل‌تری از عملکرد واکسن‌ها ارائه دهد.
اگر ثابت شود که واکسن‌ها در برابر اومیکرون بسیار ضعیف‌تر هستند، ممکن است لازم باشد برای افزایش اثربخشی آنها اصلاح شوند. فایزر بایون‌تک، مدرنا، جانسون و جانسون و در حال آماده شدن برای بدترین وضعیت هستند و به همین منظور در حال برنامه‌ریزی برای آزمایش نسخه مصنوعی اومیکرون در برابر واکسن-های خود هستند. واکسن‌های mRNA به‌ویژه - مدرنا و فایزر- با فناوری ساخته شده‌اند که امکان اصلاح سریع را فراهم می‌کند. جریکا پیتس، سخنگوی فایزر گفت: «دانشمندان فایزر می‌توانند واکسن فعلی را ظرف شش هفته تطبیق دهند و در صورت بروز نوع فرار آنکه از سیستم ایمنی می‌گریزد، دسته‌های اولیه را ظرف 100 روز آماده و ارسال کنند.» دکتر استفان هوگ، رئیس مدرنا، گفت که کار مدرنا در روز سه‌شنبه، بلافاصله پس از اینکه دانشمندانش از واریانت اومیکرون مطلع شدند، آغاز شد. این سریع‌ترین واکنشی است که این شرکت تا به حال به گونه‌های مختلف نشان داده است.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/290761/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

آقای ذوالنوری ممنون

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در اعتراض به جنگ غزه استعفا داد

ادعای آمریکا: ساخت اسکله کمک‌رسانی به غزه آغاز شد

ارتش یمن بار دیگر «ایلات» را هدف گرفت

بازداشت 100 دانشجو در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی

عربستان میزبان مذاکرات چندجانبه درباره آینده غزه

اعتراضات ضد اسرائیلی در سراسر آمریکا ادامه دارد

قرارداد 6میلیارد دلاری تسلیحات و تجهیزات آمریکا برای اوکراین

پیشنهاد رژیم صهیونیستی برای انصراف از حمله به رفح در ازای توافق با حماس

افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان

بمباران دوباره امدادگران غزه با شهادت 8نفر

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

دولت توانسته بخش قابل توجهی از اهداف خود برای رفع ناترازی‌ها و مشکلات اقتصادی را محقق کند

️اقتصاد باید بر پایه مشارکت مردم باشد

وزیر کشور: مناطق آزاد و ویژه از ارکان اقتصاد مقاومتی کشور هستند

در همایش ملی مناطق آزاد چه گذشت؟/ قشم و کیش برترین در حوزه اقتصاد

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و هرات افغانستان

قشم به عنوان منطقه آزاد برتر در حوزه اقتصادی و سرمایه گذاری انتخاب شد

مخبر: مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصادی کشور تبدیل شوند

پیری جمعیت نشاط اقتصادی و اجتماعی را کاهش می‌دهد

قالیباف؛ شمشیر را برای رئیسی از رو بست

تعهد پاکستان برای اجرایی کردن خط لوله صلح/ پارادایم جدید از قدرت اقتصادی ایران در آسیا

مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصادی کشور تبدیل شوند

ساماندهی فضای کسب و کار؛ جهش تولید و صنعت در استان اردبیل

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

آخرین وضعیت از گورهای دسته جمعی بیمارستان ناصر

العربیه: مصر به اسرائیل پیشنهاد ازسرگیری مذاکرات در مقابل تعلیق عملیات رفح را داد

هشدار چین به آمریکا: بین تقابل و همکاری یکی را انتخاب کنید

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

کاهش واردات و توسعه صادرات؛ راهبرد مهم فعالیت مناطق آزاد

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

کشف 3 هزار لیتر سوخت قاچاق از 10 خودرو

نجات روسیه با اقتصاد موازی