ایرانیان جهان

آخرين مطالب

گاردین: مسیر بعدی سیاست خارجی آمریکا چیست؟ ایالات متحده آمریکا

گاردین: مسیر بعدی سیاست خارجی آمریکا چیست؟
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - ایسنا /متن پیش رو در ایسنا منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
بیستمین سالگرد حملات 11 سپتامبر 2001 و تبعاتش قرار است به عنوان زمانی برای خوداندیشی عمیق و واکاوی در خصوص چیزهایی که از دست رفته و درس‌هایی که فرا گرفته شدند، باشد.
به گزارش روزنامه گاردین، تا چند هفته قبل واکاوی گذشته با توجه به اینکه رهبران سیاسی توجه خود را صرف تهدیدات معاصر نظیر همه گیری و سلامت، وضعیت‌های اضطراری مربوط به آب وهوا، شرکت‌های بزرگ تکنولوژی و رقابت ابرقدرت‌ها از جمله ظهور چین صرف کردند، بیشتر حالتی تاریخی پیدا می‌کرد. به اصطلاح "جنگ با تروریسم" نیز اگر در ظاهر با کسب پیروزی همراه نبوده اما دست کم بیش از حد طول کشیده است. حتی این امکان مطرح شده که تروریسم افراطگر به حد یک پدیده موقت قابل مدیریت و عمدتا محدود به آفریقا و برخی عوامل خودسر حاضر در مراکز خرید اروپایی رسیده است. به جایش پایان مفتضحانه 20 سال حضور آمریکا در افغانستان علاوه بر این که به معنی مصادف شدن سالگرد حملات یازده سپتامبر با دومین امارت طالبان است بلکه جان دوباره‌ای به پدیده نگاه به گذشته بخشیده است.
اگر این وضعیت قرار باشد یک قربانی زودهنگام داشته باشد آن مفهوم ملت سازی و فامیل دور بی‌رمقش یعنی دکترین مسئولیت پذیری در قبال محافظت است. جاناتان پاول، رئیس دفتر سابق تونی بلر، نخست وزیر اسبق انگلیس گفت، او هنوز نمی‌داند آیا این مفهوم برای کوتاه مدت بوده یا یک نقطه عطف است که تاریخدان‌ها مورد بررسی قرار خواهند داد.
جو بایدن، که مخالفت فراتر رفتن جنگ افغانستان از اهداف محدود مقابله با تروریسم بوده، به وضوح مایل به گزینه دوم است. او اخیرا به آمریکایی‌ها گفت: این تصمیم درباره پایان دادن به دوران اجرای عملیات‌های نظامی عمده به منظور بازسازی کشورهای دیگراست. او با ادبیاتی مشابه با ادبیات دونالد ترامپ اظهار کرد، آمریکا زمانی که اسامه بن لادن به "دروازه‌های جهنم" فرستاده شده و کمپ‌های آموزشی افراطگران نابود شد، به منافع ملی حیاتی‌اش در افغانستان دست یافت.
به طور خلاصه اداره صادرات دموکراسی در ارتش آمریکا تعطیل می‌شود. امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه نیز با استناد به وضعیت کشور مالی گفت که او هم دیگر علاقه‌ای به مفهوم کشورسازی ندارد.
کنتراست این وضعیت با وضعیت ابتدای قرن جاری آشکار است. جورج دبلیو بوش قبل از ورود به کاخ سفید در مخالفت با مفهوم کشورسازی صحبت کرده و اظهار داشته بود: فکر نمی‌کنم سربازان کشور ما لازم باشد برای آنچه کشورسازی خوانده می‌شود مورد استفاده قرار بگیرند. من فکر می‌کنم سربازان ما لازم است برای جنگیدن در جنگ و پیروز شدن در آن مورد استفاده قرار بگیرند. در همین راستا او با تلاش‌های بیل کلینتون رئیس جمهوری اسبق در سومالی، بوسنی، کوزوو و هاییتی و لازم به ذکر نیست که با تلاش‌های ترومن در ژاپن و آلمان مخالفت کرد. حتی پس از حمله به طالبان در سال 2001 دونالد رامسفلد وزیر دفاع اسبق صراحتا گفت که علاقه‌ای به برنامه ریزی برای دوره بعد از جنگ نداشته و در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: فکر نمی‌کنم این مسئولیت برای ما باقی بماند که مشخص کنیم آن کشور باید چه نوع دولتی داشته باشد. طبق صحبت‌های کالین پاول، وزیر خارجه اسبق آمریکا، استراتژی مبتنی بر "بمباران کن و امیدوار باش" بود.
اما بوش در اتوبیوگرافی خود نوشت: بعد از 11 سپتامبر 2001 من نظرم عوض شد. افغانستان آخرین ماموریت کشورسازی-ملت سازی بود.
سقوط کابل در سال 2001، انتصاب یک دولت تصویب شده از سوی سازمان ملل، ورود نیروهای صلحبان سازمان مللی که تحت کنترل انگلیس و در ابتدا محدود به پایتخت بودند، آمریکا را به تفکر به این کشید که چطور این کشور را به نحوی بازسازی کند که در برابر تروریسم در آینده ایمن شود.
بوش در آوریل 2002 در سخنرانی در انستیتوی ویرجینیا میلیتری گفت: ما می‌دانیم صلح واقعی تنها زمانی حاصل می‌شود که ما به مردم افغانستان ابزارهای دستیابی به آرمانهای‌شان را بدهیم. صلح با کمک به افغانستان برای توسعه دولت با ثبات خودش به دست خواهد آمد.
اواخر آن سال در استراتژی امنیت ملی آمریکا ذکر شد که "اشاعه دموکراسی یک منفعت ملی حیاتی برای آمریکا" است. سال 2005 پنتاگون حکم Directive 3000.05 را منتشر کرده و گفت "عملیات‌های ایجاد ثبات" یک ماموریت محوری ارتش است. در سال 2006 در دفتر چه راهنمای مخصوص نیروی زمینی و تفنگداران دریایی ارتش آمریکا ذکر شد که: سربازان و تفنگداران دریایی انتظار می‌رود که کشور ساز و جنگنده باشند.
جامعه بین‌المللی در دوره جهانی سازی مجوز و حتی وظیفه داشت که در قبال موارد نسل کشی یا جنایات جنگی مداخله کند.
اما با خروج از افغانستان واکنش معکوس به این روند که از قبل به جریان افتاده بود تشدید شد. حامیان مداخله لیبرال دریافتند که جریان فکری در آمریکا و یا شاید تا حدی کمتر در اروپا با سرعت دارد از آنها فاصله می‌گیرد.
تشکیلات سیاست خارجی قدیمی تقریبا در وضعیت محاصره واقع شده و مورد حمله یک ائتلاف نادر از حامیان مفهوم "اول آمریکا"، دموکرات‌های دوران اوباما و مترقی‌ها قرار گرفت. هربرت مک مستر، مشاور امنیتی دولت دونالد ترامپ با عصبانیت این وضعیت را به عنوان مقطعی توصیف کرد که در آن "نئو انزواطلب‌های راستگرا با چپگرایان حامی بیزاری از خود ملاقات می‌کنند."
استدلال شده که اگر حمایت از دولت افغانستان می‌تواند بعد از دو دهه کمک و مشاوره در عرض یک ماه تبخیر شود، مطمئنا زمان آن رسیده که آخرین میخ به تابوت این تفکر که جهان را می‌توان با تصویر آمریکا بازسازی کرد زد.
دریادار بازنشسته مایکل مولن، مقام نظامی ارشد دولت‌های بوش و اوباما قویا از مفهوم کشور سازی حمایت کرد اما تبدیل به اولین چهره نظامی ارشدی که اشتباه را پذیرفت، شد. او گفت: ما باید سربازانمان را یک دهه قبل و بلافاصله بعد از کشته شدن اسامه بن لادن بیرون می‌کشیدیم. حق با بایدن بود.
حالا در کنگره آمریکا تقاضاها برای برگزاری جلسات استماع به منظور بررسی این که چرا باقی ماندن برای 20 سال در یک جنگ غیرقابل برد آسان‌تر از خروج از آن تشخیص داده شد، بالا گرفته است. مجددا اسناد موسوم به اوراق افغانستان، سری مطالبی که واشنگتن پست در دسامبر 2019 منتشر و در آنها دروغگویی تشکیلات نظامی و سیاسی آمریکا به کنگره درباره پیشرفت میدانی و عدم باور آنها به پیروزی احتمالی در این ماموریت برملا شد، مورد توجه قرار گرفته‌اند.
برخی منتقدان تشکیلات سیاست خارجی ادعا می‌کنند در میان مفسران حوزه سیاست خارجی و دنیای اندیشکده‌ها از جمله مرکز روابط خارجی، اندیشکده بروکینگز و انستیتوی آمریکن اینترپرایز یک وضعیت حمایت از جنگ وجود دارد.
مت داس، مشاور ارشد سیاست خارجی برنی سندرز گفت: اگر ما هیچ چیز از یک هفته گذشته یاد نگرفته باشیم دست کم یاد گرفتیم که رسانه‌های برگزیده ما چقدر عمیقا متعهد به پروژه امپریالیستی آمریکا هستند.
استفن والت، استاد دانشکده هاروارد کندی و نویسنده کتاب " The Hell of Good Intentions" درباره نخبگان سیاست خارجی آمریکا صحبت "صاحبنظران وامانده، جنگ طلبان آشتی ناپذیر و رقبای فرصت طلب مبنی بر این که حالا پذیرفتن شکست در افغانستان اعتبار آمریکا را در هم شکسته" محکوم کرد. او گفت: "آنها اشتباه می‌کنند. پایان دادن به یک جنگ غیرقابل برد اصلا گویای تمایل یک ابرقدرت برای جنگیدن برای ماموریت‌های حیاتی‌تر نیست.
بسیاری از اجرای یک اصلاح کلی‌تر در مسیر حرکت حمایت می‌کنند. بن رودس، معاون مشاور امنیت ملی دولت اسبق اوباما پیشتاز این حمایت بوده است. او در فارین افرز نوشت که می‌توان استدلال کرد، لیبی، عراق، افغانستان و سومالی بدون مداخله آمریکا وضعیت بهتری داشتند. او اضافه کرد که سیاست‌های آمریکا بعد از 11 سپتامبر به سبب کشورهای مستبدی نظیر عربستان و مصر تغییر وضعیت پیدا کردند. آمریکا اغلب با سوءاستفاده از قدرتش در جاسوسی و بازداشت باعث صادرات سرکوبگری شد نه صادرات دموکراسی.
ترجمه علی مدنی

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/273273/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

برای میزبانی از رئیس جمهور آماده ایم

بستر سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد دوغارون خراسان رضوی فراهم شده است

نشست خبری سخنگوی اقتصادی دولت آغاز شد/ تکلیف جذب کادر درمان مشخص شد

نشست خبری سخنگوی اقتصادی دولت آغاز شد/ امسال 27 هزار کادر درمان و 70 هزار معلم جذب خواهد شد

چهارمحال و بختیاری در جایگاه ششم صدور پروانه کسب الکترونیکی کشور

مصوبات مجلس در «لایحه تجارت» منجر به رونق اقتصادی می‌شود

نشست خبری سخنگوی اقتصادی دولت آغاز شد/ امسال 27 هزار کادر درمان و 70 هزار معلم جذب خواهند شد

یک نماینده: کل تیم اقتصادی دولت باید تغییر کند

توانمندسازی زنان سرپرست خانوار موجب توسعه اقتصادی می‌شود

قالیباف: درباره وضعیت بازار ارز، هفته آینده جلسه‌ای را برگزار خواهیم کرد

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

قرارگیری خریداران ارز در زیر چتر مالیاتی/ احتمال عرضه ارز تقلبی در بازار آزاد وجود دارد

درآمد 30 هزار میلیاردی دولت از 3 محل مالیات خودرو

مجلس هفته آینده وضعیت بازار ارز را بررسی می‌کند

وقتی اعداد سخن می گویند؛ چرا نام ایران در لیست بزرگترین بنادر جهان وجود ندارد؟!

مجلس هفته آینده وضعیت بازار ارز را بررسی می‌کند | رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس : نگران وضعیت بازار ارز هستیم

فعالان اقتصادی در انتظار اعلام تورم سال 1402

زمینه همکاری و توسعه روابط بین کرمان و روسیه وجود دارد

اولتیماتوم دولت برای اجرای قانون تسهیل صدور مجوز‌ها

هیچگونه کمبود کالایی در کشور نداریم

نشست خبری سخنگوی اقتصادی دولت با حضور رییس سازمان بودجه

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

هشدار عرضه دلار تقلبی در بازار آزاد

جنگ کریدورها| هند و یونان علیه چین و ترکیه؛ جایگاه ایران کجاست؟ + فیلم

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

اولین سرمایه‌گذاری مستقیم صندوق توسعه ملی در صنعت نفت

نقش تعاونی‌ها در تحقق جهش تولید با مشارکت مردم

مشارکت مردم حلقه مفقوده اقتصاد

ادامه اجرای طرح مولدسازی اموال مازاد دولتی در زنجان

بستر سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد دوغارون فراهم شده است

6452 پروانه صنفی الکترونیکی در چهارمحال و بختیاری ثبت شد

جایگاه ششم صدور پروانه کسب الکترونیکی کشور به چهارمحال و بختیاری رسید

رئیسی پنجشنبه به استان سمنان می‌رود

مشکل اقتصادی با همیاری مردم حل می‌شود

روزنامه‌های اقتصادی سه‌شنبه 28 فروردین

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

فرصت سرمایه گذاری در بخش کشاورزی در منطقه آزاد دوغارون ایجاد می‌شود

رشد اقتصادی ایران در آسیا صعود کرد

صد و پنجاهمین کاغد خبر ایسکانیوز منتشر شد

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

فعالان اقتصادی در اردبیل شناسه یکتا دریافت کنند

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

سالانه 50 همت از بدهی دولت به شبکه بانکی ترمیم می‌شود

انتقاد دولت از سخنان برخی نمایندگان در مورد بازار ارز و قیمت دلار: می‌تواند به التهاب در بازار ارز بینجامد و اقدامی غیر حرفه ای و غیرمسئولانه است