ایرانیان جهان

آخرين مطالب

قالیباف می‌تواند گزینه اجماعی اصولگرایان باشد خواندنی ها

قالیباف می‌تواند گزینه اجماعی اصولگرایان باشد
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - صبح نو /متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و انتشار آن به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
دو جریان سیاسی در کشور در آستانه انتخابات ریاست جمهوری به مرور گزینه‌های خود را معرفی می‌کنند. در میان اصول‌گرایان نیز نام‌های زیادی به گوش می‌رسد؛ از محسن رضایی گرفته تا سعید جلیلی. هر چند در این میان و به زعم بسیاری از نیروهای جبهه انقلاب، با حضور ابراهیم رئیسی اجماع روی او صورت گرفته و بقیه به نفع او کنار می‌روند. با این حال و به فرض عدم حضور رئیسی، یک نام بیشتر از بقیه با اقبال نیروهای سیاسی مواجه شده است؛ محمدباقر قالیباف.
عباس سلیمی‌نمین، تحلیلگر مسائل سیاسی روز گذشته در گفت‌وگویی با سایت فردا، درباره مختصات نامزدهای بالقوه اصول‌گرا و مزیت هر‌کدام پرداخت. سلیمی‌نمین درباره اقدامات تخریبی برخی جریان‌ها علیه مصالح نظام گفت: جریانات سهم خواه مثل پایداری و جریان احمدی‌نژاد به‌دلیل منفعت گروهی خود امروز اساس کار خود را بر تخریب شخصیت‌هایی گذاشته است که می‌توانند با ورود به انتخابات ریاست جمهوری در رفع مشکلات و کاستی‌ها قدم‌های بلندی بردارند. این جریانات به مصالح نظام توجهی ندارند. وی با بیان اینکه برخی تبلیغات منفی جریانات سهم‌خواه و خارج از اصول‌گرایی نباید توجه کرد، افزود: اگر اجماع عقلای اصول‌گرا روی آقای قالیباف صورت بگیرد قطعا او باید در انتخابات ثبت نام کند و به اجماع صورت گرفته پاسخ مثبت دهد. حتی اگر این اجماع منهای جریان سهم خواه مثل جبهه پایداری باشد. سلیمی‌نمین تأکید کرد: هر کاندیدایی دافعه و جاذبه‌هایی دارد و هیچکسی را نمی‌توان پیدا کرد که از این خصیصه مستثنی باشد. شاید برخی بگویند جریان سهم‌خواه جبهه پایداری درباره کاندیداتوری آقای رئیسی حرفی ندارد اما واقعیت آن است که آن‌ها راضی به حمایت از آقای رئیسی نیستند هرچند جرأت هم نمی‌کنند که مسیر تخریبی را علیه او آغاز کنند. این تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به مزیت نسبی قالیباف نسبت به سایرین برای نامزدی تاکید کرد: در مجموع اگر اجماع عقلا روی آقای قالیباف باشد جای هیچ تردیدی نمی‌گذارد که ایشان باید برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام و اعلام کاندیداتوری کند.
«فردا» همزمان در گفت‌وگوی دیگری با امیررضا واعظ‌آشتیانی، به فضای سیاسی موجود در میان نیروهای اصول‌گرا پرداخت. این تحلیلگر مسائل سیاسی نیز مانند بقیه نیروهای اصول‌گرا بر این باور است که در صورت نیامدن رئیسی، قالیباف محتمل‌ترین گزینه برای نامزدی و رقابت خواهد بود. او با بیان اینکه به باور من در شرایط فعلی کاندیداتوری آقای رئیسی چندان محتمل نیست، تاکید کرد: در این شرایط اولین فردی که به ذهن گروه‌ها و احزاب چه انقلابی و چه اصلاح‌طلبان می‌رسد، قالیباف است. واعظی آشتیانی در این باره افزود: نکته مهم این است که انتخابات ریاست جمهوری برای گروه‌ها و احزاب حائز اهمیت است و نمی‌توان ریسک کرد لذا حتما باید کسی بیاید که بتواند تبدیل به لکوموتیوی قوی شده و سایر طیف‌ها را به سوی خود جذب کند. به نظر من قالیباف این ظرفیت را دارد. برای همین هم همانطور که گفتم هم اصلاح‌طلبان و هم اصول‌گرایان نگاهشان به قالیباف است و او را یک کاندیدای جدی می‌دانند. البته باز هم باید صبر کرد و دید که سازوکارهای انتخاباتی چه شاخص‌هایی را تعیین کرده و به چه فردی می‌رسد. در شرایط فعلی اما به نظر من آن فرد مورد اجماع قالیباف است. واعظی آشتیانی درباره چرایی لزوم حضور قالیباف در صحنه انتخابات ریاست جمهوری به سابقه اجرایی قوی و ظرفیت رأی‌آوری او اشاره و تصریح کرد: به اعتقاد من آقای قالیباف باید نامزد شود زیرا او از نظر تجربه اجرایی قابل توجهی برخوردار است و موفقیت‌های خوبی داشته است. در سطح کلان کار کرده و موفق بوده است. البته قرار نیست مدعی باشیم که همه اقدامات یک مدیر درست بوده است و ممکن است که در بحث کلان به خاطر اتفاقات خاصی در برخی عرصه‌های ناموفق بوده باشد اما قالیباف در شهرداری و نیروی انتظامی سابقه اجرای خوبی داشته است. ضمن اینکه ظرفیت رأی‌آوری هم دارد.
درعین‌حال احمد کریمی اصفهانی از چهره‌های ارشد تشکل خط امام و رهبری هم در گفت‌وگو با «نامه نیوز» گفته‌است در صورت حاضر نشدن حجت الاسلام رئیسی در انتخابات آقای قالیباف بهترین گزینه برای اجماع اصولگرایان خواهد بود.
رأی‌آوری در عین کارآمدی
آنطور که از صحنه برمی‌آید بسیاری از نیروها و طیف‌های اصول‌گرایی به‌دنبال راضی نمودن ابراهیم رئیسی برای نامزدی در انتخابات هستند اما او تاکنون به این درخواست‌ها لبیک نگفته است. 
حتی پیش از عید و در حاشیه برگزاری اجلاسیه خبرگان رهبری، تعدادی از اعضا برای دعوت از رئیسی برای حضور در انتخابات جلسه‌ای را برگزار کرده بودند اما شخص رئیسی حاضر به حضور در این محفل نشد. در این باره، خبرگزاری فارس نوشت که حدود 40 تا 50‌نفر از اعضای مجلس خبرگان در حاشیه اجلاسیه[خبرگان] قصد برگزاری جلسه خصوصی با رئیسی درباره موضوع انتخابات‌1400 را داشتند اما رئیسی به‌دلیل اطلاع از موضوع جلسه -ضمن تشکر از ایشان- حاضر به حضور نشد. بسیاری، دلیل عدم تمایل رئیسی در موضع‌گیری انتخاباتی و اعلام نامزدی را موفقیت او در عرصه قوه‌قضاییه و لزوم پیش برد سند تحول این قوه توسط شخص او ارزیابی می‌کنند. با این حال، حضور پر رنگ در انتخابات‌96 که منجر به رأی‌آوری 16‌میلیونی توسط او شد، بسیاری را بر آن داشته تا به سیدابراهیم رئیسی به‌عنوان فردی رأی‌آور نگاه کنند.
اما همانطور که گفته شد، بسیاری از نیروهای انقلابی مترصد آن هستند تا در صورت استمرار وضع موجود و عدم تمایل رئیسی برای نامزدی، روی شخص دیگری که کارآمدی و رأی‌آوری را توامان داشته باشد، متمرکز شوند. در میان اسامی مطرح، محمدباقر قالیباف هم ویژگی کارآمدی را دارد و هم خصیصه رأی‌آوری را. 

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/238922/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مانور فضایی کره جنوبی و آمریکا در برابر کره شمالی

اردن: تلاش می‌کنیم مانع حمله به رفح شویم

گوشی آیفون باعث نگرانی کره جنوبی شد

مبادلات طلا ساماندهی می‌شود

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی شهادت جانباز گرانقدر «سلمان کلیوند عباسی»

نشست هم‌اندیشی تشکل‌های ایثارگری با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد

تلاش برای تحقق شعار سال و شکوفایی اقتصاد خوزستان

سوخت قاچاق توقیف شد

خرما و آبزیان بوشهر در نمایشگاه اکسپو در تهران عرضه می‌شود

سفر هیات تجاری و‌ اقتصادی تاجیکستان به بندر چابهار

توافق برای گسترش بیشتر همکاری‌های اقتصادی | مرز مشترک 2 کشورباید «مرز صلح و دوستی» باشد

توافق ایران و پاکستان برای گسترش بیشتر همکاری‌های اقتصادی

مرز مشترک پاکستان و ایران باید «مرز صلح و دوستی» باشد

ساترا در حال بررسی وضعیت اقتصادی در شبکه نمایش خانگی

ساترا در حال بررسی وضعیت اقتصادی در شبکه نمایش خانگی است

اعتصاب‌های جدید در ایالت هسن آلمان

دیلی‌تلگراف: اوکراین فقط 6 ماه وقت دارد

آمار جدید شهدا و مجروحان ناشی از حمله های رژیم صهیونیستی به غزه

خلجی: در سدسازی به جایی رسیدیم که برای دیگر کشورها پروژه اجرا می‌کنیم

سبقت شکلات از طلا!

افزایش 17 برابری خرید شمش طلا در حراج مرکز مبادله

هفت هزار تن چای خارجی اموال تملیکی به مزایده گذاشته شد

خبر خوب برای کارگران؛ اخراج سخت شد

تیرخلاص به خودروی کارکرده

مادر شهیدان «محمد حسن و محمدحسین نیرنگ» آسمانی شد

فعالیت پایانه صادراتی در منطقه ویژه اقتصادی ازنا

کارگران «مدافعان صف مقدم» در جنگ اقتصادی هستند

ورود بیش از 1300 پرونده تخلفاتی به تعزیرات حکومتی کهگیلویه و بویراحمد

معرفی ظرفیت‌های صادراتی همدان برای افزایش تعاملات تجاری غرب

خبر خوش بانک جهانی برای ایران

به دنبال گسترش روابط اقتصادی و تجاری با چین هستیم

ناگفته‌هایی از مزایده زباله در ایران / پول‌سازی 10 میلیارد دلاری آشغال‌ها در سال

دانشگاه آزاد دامغان جنبه‌های علمی و فرهنگی شاخصی دارد

نقش برجسته صنعت نفت در تحقق رشد اقتصادی 1402

ساترا در حال بررسی وضعیت اقتصادی در شبکه نمایش خانگی | پوشش زنده بیش از 14 ساعته عملیات «وعده صادق»

فرصت طلایی «مشارکت مردم» در توسعه طلای سیاه

قابل توجه فعالان اقتصادی

حضور تولید کنندگان بوشهری در نمایشگاه ایران اکسپو

راه اندازی قرارگاه شعار سال در خوزستان

ساترا در حال بررسی وضعیت اقتصادی در شبکه نمایش خانگی/ پوشش زنده بیش از 14 ساعته عملیات «وعده صادق»

جبلی خبر داد: وضعیت اقتصادی در شبکه نمایش‌خانگی در حال بررسی

ساترا در حال بررسی وضعیت اقتصادی نمایش خانگی / در وعده صادق روایت اول را ارائه دادیم

بیانیه مشترک ایران و پاکستان پس از سفر رئیسی

وقوع حادثه دریایی در جنوب غرب «عدن» یمن

بازداشت 7 نوجوان در ارتباط با حمله به اسقف اعظم کلیسای سیدنی

پادشاه سعودی به بیمارستان منتقل شد

انتشار تصاویر ماهواره‌ای از آمادگی اشغالگران برای عملیات رفح

بازداشت ده‌ها معترض تسلیح اسرائیل نزدیک خانه سناتور آمریکایی

رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

شاخص بورس در سطح دو میلیون و 300 هزار واحد ماند