ایرانیان جهان

آخرين مطالب

جنگ کریدورها در خاورمیانه خاورمیانه‌

جنگ کریدورها در خاورمیانه
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - دنیای اقتصاد /متن پیش رو در دنیای اقتصاد منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
علی یوسف-اقتصاددان و تحلیلگر امور مالی عمومی| رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، مسیری به طول 1200کیلومتر را که خلیج‌فارس را از طریق جاده، راه‌آهن و بنادر به ترکیه وصل می‌کند، به عنوان «جاده ابریشم جدید» توصیف می‌کند. «پروژه جاده توسعه» عراق در نهایت تلاش می‌کند کانال سوئز را در زمینه حمل‌ونقل از آسیا به اروپا به چالش بکشد. با اختلالات اخیر در عبور کالا از دریای سرخ، سیاستمداران هر دو کشور امیدوارند که کریدور اقتصادی عراق-ترکیه به جایگزین مناسبی برای آن تبدیل شود. به این منظور، بغداد و آنکارا باید ابتدا بر اختلافات سیاسی، مناقشات مربوط به حقوق آب و مسائل امنیتی که می‌تواند تهدیدی بر پروژه پیشنهادی «جاده توسعه» باشد غلبه کنند؛ پروژه‌ای که می‌‌‌تواند ده‌‌‌ها میلیارد دلار در سال ارزش داشته باشد. «پروژه جاده توسعه» پس از تکمیل، زمان سفر بین آسیا و اروپا را کوتاه می‌کند.
در اواخر ماه مارس، نخست‌وزیر محمد السودانی با رئیس‌جمهور اردوغان در آنکارا دیدار کرد. این دیدار چند ساعت به طول انجامید و در نهایت اردوغان اعلام کرد که کار «پروژه جاده توسعه» آغاز خواهد شد. با وجود اینکه ترکیه نقش اصلی را در اجرای این پروژه دارد، اما دولت عراق به دنبال مشارکت سایر بازیگران منطقه‌ای در این پروژه بوده است؛ در درجه اول برای جذب سرمایه‌گذاری و بودجه، سپس برای ایجاد منافع مشترک اقتصادی و تقویت روابط به عنوان حائلی در برابر درگیری‌های احتمالی.
این پروژه دارای پتانسیل اقتصادی عظیمی برای عراق در زمینه ایجاد اشتغال، توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل و تامین مواد وارداتی از خارج است. البته ذکری از بازده مالی مستقیم از طریق کارمزد و مالیات به میان نمی‌آوریم. به گفته احمد الراوی، اقتصاددان، «جاده توسعه در صورت جدیت در اجرا، نمایانگر چشم‌‌‌اندازی بلندپروازانه است و در توسعه زیرساخت‌‌‌های کشور در حوزه حمل‌‌‌ونقل و ایجاد فرصت‌‌‌های شغلی عالی با ایجاد بیش از 250‌هزار شغل (با تکمیل پروژه) نقش عملی خواهد داشت.» بخشی از «پروژه جاده توسعه» ایجاد یک «کانال خشک» در جنوب عراق است که بندر بزرگ «فاو» را از طریق تونل‌های غوطه‌ور به بندر «ام‌قصر» متصل می‌کند. این مسیر در مقایسه با حمل‌ونقل از طریق کانال سوئز، دوهفته در زمان صرفه‌جویی می‌کند.
اجرای پروژه‌ای با چنین مقیاس، به‌ویژه در عراق، با چالش‌هایی مواجه است. از آنجا که «جاده توسعه» به تکمیل بندر بزرگ فاو وابسته است، اولین مانع کمبود بودجه بوده است. تاکنون تنها پنج اسکله از 99اسکله‌ای که پیش‌بینی شده، ساخته شده است. اگر بودجه در این سطح ضعیف ادامه یابد، تکمیل بندر بزرگ فاو بیش از 20سال طول خواهد کشید. در مورد چالش‌‌‌های منطقه‌‌‌ای، بندر «مبارک» در کویت که در حال ساخت است، قصد دارد ترافیک کشتیرانی را به سمت کویت هدایت کند. کویت با پیش‌بینی اینکه بندر مبارک قبل از بندر بزرگ فاو به بهره‌برداری می‌رسد، تلاش کرده است دولت عراق را متقاعد کند که بندر مبارک را از طریق راه‌آهن به «جاده توسعه» متصل کند. این کار می‌تواند بندر بزرگ فاو را به‌شدت تضعیف کند؛ زیرا کویت کنترل بیشتری بر خطوط کشتیرانی خواهد داشت و مزیت‌های اقتصادی عراق در «جاده توسعه» را کاهش خواهد داد.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1129660/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ابراز تاسف حماس از اظهارات محمود عباس در نشست منامه

حمله به کنیسه یهودی در شمال غرب فرانسه

اسپانیا با درخواست پهلوگیری کشتی مرتبط با رژیم صهیونیستی مخالفت کرد

ابلاغ پیام تبریک رحیم سرهنگی به روابط عمومی سازمان منطقه آزاد کیش در 27 اردیبهشت/ حضور جداگانه دو معاون این سازمان برای قدردانی از تلاش کارکنان این روابط عمومی

برپایی نمایشگاه عکس رضوی در جزیره کیش

برگزاری امتحانات سراسری انجمن خوشنویسان کیش

لغو ممنوعیت واردات برخی از کالا‌های گروه 4

برای صفرشدن صف وام ازدواج 800 همت نیاز است

باید در جنگ اقتصادی و رسانه‌ای دشمن را شکست بدهیم

کاهش تورم و اشتغالزایی شاه کلید رونق اقتصادی

سفارت رژیم صهیونیستی در استکهلم هدف قرار گرفت

کره شمالی موشک بالستیک به سمت دریای شرقی پرتاب کرد

قیمت نفت بالارفت

رونمایی کتاب «معمای تورم بالا»

صادرات استان کرمان به 17 کشور دنیا

معادلات اصولگرایان پیچیده شد

سرنگونی یک پهپاد آمریکایی توسط ارتش یمن

گفت‌وگوی تلفنی دبیرکل حزب‌الله عراق با اسماعیل هنیه

گفت‌وگوی رو در روی پوتین و شی درباره جنگ اوکراین

روسیه حملات گسترده اوکراین با ده‌ها پهپاد و شهپاد را خنثی کرد

حمله مجدد مقاومت عراق به ایلات

روسیه وابسته دفاعی سفارت انگلیس را اخراج کرد

عضو حماس: 70 درصد اسرای صهیونیستی کشته شده‌اند

افزایش حقوق کارگران منتفی شد؟

تسهیلات تکلیفی 10 تا 25 درصدی بانکها برای بخش تعاون

دهه «رکود، عبرت، تجربه»/روایت بانک جهانی از دهه از دست رفته

پرداخت 890 میلیارد تسهیلات تولید و اشتغال به لرستان

اخذ شناسه یکتا موجب حمایت از تولید واقعی و جلوگیری از اقتصاد زیرزمینی می‌شود

لرستان رتبه اول دریافت تسهیلات کمک به افزایش تولید و ایجاد اشتغال پایدار

10 پرسش ساده درباره پرونده‌ای پیچیده

نمایشنامه‌ای که اردوغان تغییر داد

اعتراف سرباز آمریکایی به سرقت در روسیه

نماینده مجلس: برای صفرشدن صف وام ازدواج 800 همت نیاز است

توسعه تعاملات فرهنگی و اقتصادی بین ایران و ترکمنستان

برگزاری نشست روابط عمومی های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور در ارس

امروز در جنگ اقتصادی با این نگاه دشمن را به بن‌بست رساندیم

توقیف محموله 80 میلیارد ریالی بلوریجات

زنجیره اقتصادی نمد در شهرکرد ایجاد شود

اجرای فیبر نوری در 55 شهر گیلان/ کشاورزی دانش بنیان فعال شود

امروز در جنگ اقتصادی دشمن را به بن‌بست رساندیم

پیام ویدئویی حزب الله لبنان: دژهای خیبر فروخواهند ریخت

هراس فرماندهان اسرائیلی از «جنگ ابدی» در غزه

تصاویری خاص از پوتین و شی جین پینگ در یک محیط غیر رسمی

شلیک به 3 تروریست اسرائیلی با آر پی جی

ادعای فرمانده آمریکایی: روسیه نیروی کافی برای پیشروی گسترده در اوکراین ندارد

جایگاه جدید سرعت اینترنت ثابت و موبایل ایران مشخص شد

قیمت تخم مرغ چند؟

رئیس سازمان بسیج: بیداری‌هایی که امروز در آمریکا، کانادا، ژاپن شاهد هستیم، همگی نشأت‌گرفته از فرهنگ مقاومت اسلامی است/ حضور نیروهای جهادی در عرصه اقتصاد مقاومتی، برای سر و سامان دادن به وضعیت اقتصادی کشور است

سپاهان 1-0 ملوان؛ برد اقتصادی برای زنده ماندن رویای قهرمانی

پاریس باکو را متهم به دخالت در ناآرامی «کالدونیای جدید» کرد