ایرانیان جهان

آخرين مطالب

تشدید درگیری‌ها در دریای سرخ؛ وقتی هزینه‌های تجارت سر به فلک می‌کشد! خاورمیانه‌

تشدید درگیری‌ها در دریای سرخ؛ وقتی هزینه‌های تجارت سر به فلک می‌کشد!
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - خبرآنلاین / متن پیش رو در «خبرآنلاین» منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست.
با تشدید درگیری‌ها در دریای سرخ، هزینه‌های تجارت و انتقال کالاها از آسیا به اروپا و بلعکس افزایش‌یافته است. خبرآنلاین در این گزارش جزئیات افزایش هزینه‌های کشتی‌ها و مسیرهای جایگزین را بررسی کرده است.
تا قبل از تشدید درگیری‌ها در دریای سرخ، بیش از 15 درصد محموله‌های تجارت جهانی از کانال سوئز عبور می‌کرد اما پس از حمله اسرائیل به نوار غزه، ترافیک حمل و نقل از طریق این کانال تحت تاثیر قرار گرفته است. برای نمونه در اوایل هفته اول ژانویه، نرخ حمل و نقل از هند به عربستان از 700 دلار در هر کانتینر به 1500 دلار در هر کانتینر افزایش یافته است. از سوی دیگر گزارش بانک جهانی نشان می‌دهد که تاثیر تشدید حملات در دریای سرخ بر هند قابل توجه بوده، زیرا این کشور به شدت به تنگه باب المندب برای واردات نفت خام و LNG و تجارت با مناطق کلیدی وابسته است.
در واکنش به درگیری‌های دریای سرخ، حدود 65 درصد از واردات 105 میلیارد دلاری نفت خام هند در سال 23 از کشورهایی مانند عراق و عربستان سعودی احتمالاً از کانال سوئز عبور کرده است. در کل تجارت کالا با اروپا و شمال افریقا، حدود 50 درصد از واردات و 60 درصد از صادرات، در مجموع 113 میلیارد دلار از این مسیر استفاده کرده است. این بحران به ویژه مسیرهای کانال سوئز را تحت تاثیر قرار داده است که هم اکنون حدود 30 درصد از تجارت کانتینری جهانی را اداره می‌کند.
کارشناسان اقتصادی می‌گویند باتوجه‌به اینکه اکنون کشتی‌ها مجبور به‌دور زدن از دماغه امید نیک در افریقا هستند، زمان حمل‌ونقل کشتی‌ها 30 درصد افزایش یافته و ظرفیت حمل و نقل کانتینری جهانی حدود 9 درصد کاهش یافته است. درگیری‌ها در دریای سرخ همچنین هزینه‌های حمل و نقل را 40 تا 60 درصد افزایش داده است، حق بیمه‌های بالاتر را 15 تا 20 درصد افزایش داده و باعث تاخیر 20 روزه یا بیشتر به دلیل تغییر مسیر شده است.
ناظران سیاسی می‌گویند افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل و بیمه و تأخیر در ورود محموله‌ها همچنین زنجیره‌های ارزش جهانی را مختل می‌کند، آن‌چنان که کشورهای آسیا، افریقا و اروپا با بیشترین اختلال مواجه شده‌اند. در همین راستا شرکت‌های قنادی از قیمت بالای کاکائو و کمبود آن به دلیل تحویل دیرهنگام از افریقا که سود خود را کاهش داده، ضربه خورده‌اند. صنایع نساجی و چرم نیز در حال مذاکره مجدد درباره هزینه‌های حمل‌ونقل با خریداران هستند و بر درآمد آن تأثیر گذاشته است. تولیدکنندگان خودرو نیز از مسیرهای مختلف حمل‌ونقل برای جلوگیری از تأخیر استفاده می‌کنند.
این در حالی است که صندوق بین‌المللی پول (IMF) کاهش 50 درصدی حجم تجارت از کانال سوئز را در دو ماه اول سال جاری گزارش کرد، در حالی که تجارت در اطراف دماغه امیدنیک نسبت به سال گذشته حدود 74 درصد افزایش یافته است.
کارشناسان روابط بین‌الملل می‌گویند این بحران به همکاری جامع بین‌المللی نیاز فوری دارد و بررسی مسیرهای تجاری دریایی و زمینی جایگزین مانند کریدور اقتصادی هند، خاورمیانه - اروپا (IMEC) می‌تواند روی میز کشورها قرار گیرد.
این کریدور که پروژه IMEC نام دارد باهدف ایجاد یک کریدور اقتصادی گسترده برای اتصال اروپا، خاورمیانه و آسیا از طریق بهبود حمل‌ونقل، شبکه‌های ارتباطی و زیرساخت‌های انرژی است. این شامل مسیرهای راه‌آهن، جاده‌ای و دریایی در دو کریدور اصلی است: کریدور شرقی که هند را به خلیج‌فارس متصل می‌کند و کریدور شمالی که خلیج‌فارس را به اروپا متصل می‌کند. تنش‌های اخیر در دریای سرخ به طور قابل‌توجهی بر بازارهای جهانی نفت و گاز و حمل‌ونقل نیز تأثیر داشته است. بسیاری از شرکت‌ها مجبور شدند استراتژی‌های زنجیره تأمین خود را به دلیل افزایش حملات به کشتی‌ها در دریای سرخ و حملات هوایی تلافی‌جویانه ایالات متحده و انگلیس مجدداً ارزیابی کنند.
از اکتبر 2023، عملیات مداوم حملات هواپیماهای بدون سرنشین و موشکی به کشتی‌های تجاری با هدف فشار بر اسرائیل برای پایان دادن به بمباران نوار غزه و ورود به اتش بس انجام شده است. از این رو به دلیل افزایش هزینه‌های حمل و نقل و کالا، کشتی هل به جای عبور از دریای سرخ، در حال حاضر مسیر طولانی‌تری را در اطراف افریقا و دماغه امید طی می‌کنند که هفت تا 20 روز به زمان سفر انها اضافه می‌کند. به گفته موسسه اقتصاد جهانی کیل، این حملات صنایع مختلف از جمله انرژی، خودرو، خرده فروشی و تولید را تحت تاثیر قرار داده است و منجر به کاهش 1.3 درصدی تجارت جهانی از نوامبر تا دسامبر 2023 شده است.
این گزارش همچنین کاهش قابل‌توجهی در واردات و صادرات از اتحادیه اروپا از نوامبر 2023 را نشان می‌دهد. چه آنکه در ماه دسامبر، تجارت ایالات متحده نیز شاهد کاهش 1.5 درصدی صادرات بود. البته این نکته قابل توجه است که اگر مسیر دریایی از طریق دریای سرخ و کانال سوئز هم از سوی امریکا پیگیری می‌شد، آسیب کمتری در تجارت ایالات متحده نسبت به تجارت اروپا می‌داشت و نمی‌توانست تجارت امریکا را تحت تاثیر قرار دهد. این در حالی است که ارسال سلاح و مهمات به اسرائیل نیز نه از مسیر دریا بلکه از مسیر هوایی توسط امریکا انجام می‌شود. از سوی دیگر کشتی‌های عازم اسرائیل مسیر خود را به دلیل درگیری‌ها در تنگه باب‌ال دماغه امید نیک که در کیپ تاون آفریقای جنوبی قرار دارد بیش از 100 سال است که به دلیل طولانی بودن مسیر کشتیرانی و خطرات ناشی از امواج، مورد توجه کشتی‌های تجاری قرار نگرفته است. استفاده از دماغه امید نیک برای کشتی‌هایی که از آسیا به اسرائیل می‌روند 7 هزار مایل طولانی‌تر بوده و حدود 10 تا 14 روز زمان می‌برد. همچنین هزینه سوخت در مقایسه با کانال سوئز بالاتر خواهد بود مندب به دماغه امید نیک تغییر دادند.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1121759/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آینده مبهم چشم‌انداز 2030 بن‌سلمان

تجمع دانشجویان فرانسه در اعتراض به جنگ علیه غزه

اردوغان میزان تجارت پایان یافته ترکیه با رژیم صهیونیستی را 9.5 میلیارد دلار اعلام کرد

آتش‌‌سوزی در کارخانه صنایع نظامی آلمان

با 350 میلیون دناپلاس سوار شوید

سازمان جهانی بهداشت: حمله به رفح منجر به یک فاجعه انسانی می‌شود

کامرون ایده ماکرون در مورد اعزام نیرو به اوکراین را رد کرد

رکورد‌شکنی قیمت مس در سطح جهانی

استاندار همدان با همسر و فرزندان شهید شناسائی شده رنجنوش دیدار کرد

تفاوت روسیه پوتین با شوروی در آستانه سقوط

شکست حزب حاکم محافظه‌کار انگلیس در انتخابات محلی

آنروا: روزانه 37 کودک در غزه مادر خود را از دست می‌دهند

آیا سیل امارات عاملی برای گرانی کالا‌های وارداتی می‌شود؟

انسداد کارت بانکی این افراد از شنبه قطعی شد

پیشنهاد خنده‌دار برای نجات اقتصادی بارسلونا!

از سرمایه گذاری پکن در افغانستان حمایت می کنیم

خنده‌دارترین پیشنهاد برای نجات اقتصادی بارسلونا!

پنتاگون پدافند هوایی اردن را تقویت می‌کند

الزام دارندگان پروانۀ دفاتر پیشخوان خدمات دولت به دریافت شناسه یکتا

تماس تلفنی پوتین و امامعلی رحمان

شهادت 13 نیروی ارتش سوریه در حمله داعش به استان حمص

جبهه انقلاب با عبور از اختلافات جزیی، ایران قوی را بسازد

جبهه انقلاب با عبور از اختلافات جزئی، ایران قوی را بسازد

یمن از آغاز مرحله چهارم تشدید عملیات‌ علیه اسرائیل خبر داد

بازداشت دستکم 2100 نفر در تظاهرات حامی فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا

آخرین مهلت رسیدگی به درخواست‌های ایفای تعهدات ارزی سال 1401 اعلام شد

تکریم معلم از واجبات الهی است

ریشه‌یابی تروریسم شرقی در افغانستان

آمار جدید قربانیان جنگ غزه

وال استریت ژورنال: اسرائیل برای تصمیم‌گیری درباره توافق آتش‌بس یک هفته مهلت داده است

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از اختصاص 10 همت برای کادر درمان خبر داد

بی‌توجهی به مشکلات معیشتی کادر درمان سلامت را به مخاطره می‌اندازد/ دولت توان افزایش حقوق پرستاران را ندارد

دولت علاوه بر کنترل قیمت‌ها، اخلال گران اقتصادی را معرفی کند

سرباز سابق ارتش اسرائیل: نباید فراموش کنیم که نمی‌توانیم هم اشغالگر باشیم و هم اخلاق‌مدار

ارتش یمن آغاز مرحله چهارم عملیات خود را اعلام کرد

لزوم اجرای وعده صادق اقتصادی در کشور

مسئولان به وعده صادق اقتصادی خود عمل کنند

علی ربیعی: حدود 5 میلیون نفر در دانشگاه‌ها در حال تحصیل هستند/ رابطه معناداری بین رشته‌های تحصیلی و فرصت‌های شغلی موجود وجود ندارد/ بخش اعظمی از جمعیت فعال تحصیل کرده، دچار نوعی فاصله بین وضع موجود و انتظار از زندگی شده‌اند

در جنگ اقتصادی و فرهنگی باید به آمادگی کامل برسیم

دولت گرفتاری اقتصادی مردم را کاهش دهد‌

پلیس فرانسه وارد دانشگاه «ساینس‌پو» شد

دانشجویان دانشگاه ساینس‌پوی پاریس: ما همه کودکان غزه هستیم

کارشناس سیاستگذاری مسکن: ملک مصرفی افراد مشمول مالیات بر عائدی سرمایه نمی‌شود

دانشجویان دنیا به دفاع از مردم فلسطین قیام کردند

فعال کردن مراکز اقتصادی وداشتن مرکزهوشمند

وعده‌های مسؤولان در عرصه‌های اقتصادی محقق شود

تغییر محسوس در وضع اقتصادی و بهبود معیشت مردم ایجاد شود

قوه قضاییه به دنبال اصلاح رویه‌ها در برخورد با فعالان اقتصادی

چرا ترک‌ها علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در کیش شدند؟

فعال کردن مراکز اقتصادی وداشتن مرکز هوشمند