ایرانیان جهان

آخرين مطالب

اندیشکده آمریکایی: چرا انتخابات روسیه برای پوتین مهم است؟ ایالات متحده آمریکا

اندیشکده آمریکایی: چرا انتخابات روسیه برای پوتین مهم است؟
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - جماران /متن پیش رو در جماران منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
نتایج رای گیری 15 و 17 مارس در روسیه مورد تردید هیچکس نیست، بنابراین ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه از چه چیزی احساس خطر می کند؟
 شورای روابط خارجی در یادداشتی به بررسی انتخابات پیش رو در روسیه پرداخته و می نویسد: نتایج رای گیری 15 و 17 مارس در روسیه مورد تردید هیچکس نیست، بنابراین ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه از چه چیزی احساس خطر می کند؟
هرگز تنها برنده شدن برای پوتین کافی نبوده است. او باید به شکلی برنده شود که نشان دهد ارباب و رئیس نظام سیاسی روسیه باقی مانده است. این به معنای بسیج نخبگان، از جمله سطوح بالای بوروکراسی فدرال و رهبران منطقه‌ای است تا با حداقل تقلب، یک مشارکت قوی و سهم قابل توجهی از آرا برای او ایجاد شود.
دستیابی به این نتیجه می تواند در یک سیستم استبدادی مانند روسیه آسان به نظر برسد اما اینطور نیست. چالش این است که مردم را متقاعد کنیم تا در انتخاباتی که اساساً بدون رقابت است شرکت کنند تا حمایت خود را از پوتین و سیاست‌های او نشان دهند. کرملین بخش قابل توجهی از سال گذشته میلادی را صرف آماده شدن برای این انتخابات کرده است.
اگر گذشته راهنما باشد باید گفت که ولادیمیر پوتین رهبران هشتاد و نه منطقه، ناحیه، جمهوری‌ و شهرهای فدرال روسیه را موظف کرده که شاخص‌های معینی (احتمالاً در محدوده 70 تا 80 درصد) را برای مشارکت و سهم پوتین از آرا داشته باشند چرا که که پوتین هم مانند سایر رهبران سیاسی می داند ناکامی در دستیابی به این آرا می تواند منجر به پایان ناگهانی حرفه سیاسی او شود. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، همانطور که در رای گیری های قبلی انجام شد، این انتخابات حمایت عمیق از پوتین در میان نخبگان و توانایی نخبگان برای بسیج مردم برای اهداف دولتی را برجسته خواهد کرد.
این انتخابات نخستین انتخابات پس از آغاز جنگ روسیه در اوکراین است و به همین دلیل نتیجه آن برای پوتین بسیار مهم است. نمایش پرطرفدار وحدت ملی در سایه تلاش‌های جنگی پوتین، مشروعیت او را بیشتر تقویت می‌کند و البته در تضاد شدید با نگرانی اوکراین از وضعیت میدان نبرد و خستگی غرب از حمایت از کی یف در این جنگ خواهد بود.
کرملین همچنین به دنبال نشان دادن یک نمایش قوی در پنج استان اشغالی اوکراین به عنوان مدرک دیگری از رضایت عمیق مردم از اتحاد مجدد با روسیه خواهد بود.
پوتین در 29 فوریه با انتشار یک بیانیه نشان داد که از اعتماد به نفس قابل توجیه برخوردار است. او مقاومت و اتحاد مردم روسیه را در نبرد جاری در اوکراین، که هنوز آن را «عملیات نظامی ویژه» و مواجهه مسکو با تلاش غرب برای از بین بردن روسیه می نامد، تحسین کرد. او اشاره کرد که جنگ ترکیبی با غرب، ویژگی غالب دوره شش ساله بعدی او به عنوان رئیس جمهور خواهد بود. رویارویی با این چالش دغدغه اصلی کرملین است.
پوتین برای تقویت مزیت رقابتی روسیه، چند پروژه ملی جدید را با تمرکز بر خانواده، سلامت، آموزش و فناوری اعلام کرد. در حالی که برنامه ها جدید هستند اما حوزه هایی که پوشش می دهند همگی چالش های درازمدت به حساب می آیند. تلاش‌ها برای جلوگیری از کاهش جمعیت موفقیت چندانی نداشته است: جمعیت در سال‌های اخیر افزایش یافته نه با برتری زاد و ولد بر مرگ، بلکه با تصرف زمین های اوکراین و اضافه شدن مردم آن بر جمعیت روسیه. استانداردهای بهداشتی و آموزشی روسیه [PDF] هنوز بسیار عقبتر از استانداردهای غربی است. روسیه نمی تواند با ایالات متحده و چین در توسعه فناوری های پیشرفته رقابت کند.
بنابراین، اعتماد به نفس پوتین ماهیت مزمن چالش‌هایی را که روسیه با آن مواجه است و همچنین ناکامی او در کاهش این چالش ها را پنهان می کرد.
شهروندان روسیه چه می گویند؟
در هفته های اولیه پس از تهاجم فوریه 2022 به اوکراین، سوال این بود که آیا این جنگ پوتین بود یا روسیه؟ رئیس جمهور روسیه آن را بدون هیچ نشانه ای از فشار نخبگان یا حمایت مردمی آغاز کرده بود. تظاهرات در مسکو و دیگر شهرهای بزرگ در اعتراض به این جنگ آغاز شد اما به سرعت تحت فشار شدید پلیس از بین رفت. در پاییز سال 2022، صدها هزار مرد جوان برای اجتناب از سربازگیری از کشور فرار کردند. اخیراً، گروه‌های کوچکی از زنان در سراسر کشور خواستار آن شده‌اند که اقوام مرد سرباز وظیفه آنها پس از یک سال حضور در خط مقدم از چرخه خدمت خارج شده و به خانه بازگردند.
با این وجود، اگر جنگ در ابتدا مال پوتین بود، اکنون جنگ روسیه است. نخبگان یا فعالانه از جنگ حمایت می کنند یا در آن نقش داشته اند. تکنوکرات‌های دولتی، حتی اگر شخصاً مشکوک به دستاوردهای این جنگ باشند اما به مدیریت وضعیت اجتماعی - اقتصادی با مهارت بسیار کمک کرده‌اند و اقتصاد روسیه را علیرغم تحریم‌های غرب حفظ کرده و تجارت و زنجیره‌های تامین را دوباره جهت‌دهی کرده‌اند. کسانی که مخالف این جنگ باقی مانده اند یا به خارج از کشور گریخته اند یا در داخل روسیه خود را گم و گور کرده و از نظرها پنهان شده اند.
در همین حال، نظرسنجی‌های مرکز لوادا ، حمایت گسترده مردمی از جنگ با بیش از 75 درصد و از پوتین به عنوان رئیس جمهور با بیش از 80 درصد را نشان می‌دهد. علیرغم اینکه بیش از نیمی از جمعیت از مذاکرات صلح حمایت می کنند، تعداد کمی از مردم مایل به دادن هرگونه امتیازی به اوکراین به خاطر صلح هستند. البته عمق پشتیبانی یک موضوع دیگر است. اکثر جمعیت روسیه نه به طور مستقیم درگیر درگیری بوده اند و نه از آن آسیب دیده اند. این وضعیت به ویژه در مورد مسکو و سنت پترزبورگ صادق است، که دولت سخت تلاش کرده است تا از تأثیرات درگیری بر مردم جلوگیری کند، زیرا آرامش در آنجا برای ثبات رژیم بسیار مهم است.
نقش مبهم رسانه ها بر روس ها
حتی قبل از تهاجم تمام عیار به اوکراین، کرملین در حال سرکوب رسانه های غربی فعال در روسیه بود. بسیاری مجبور به ثبت نام به عنوان "عامل خارجی" شدند و روزنامه نگاران آنها به طور معمول مورد آزار و اذیت قرار می گرفتند. این شرایط سخت پس از تهاجم به سرعت رو به وخامت گذاشت زیرا کرملین سرکوب نظرات مخالفان را تشدید کرد. کرملین چیزی شبیه پرده آهنین دیجیتالی ایجاد کرد و وب‌سایت‌های رسانه‌های خارجی، به‌ویژه رسانه‌های مرتبط با «قدرت‌های متخاصم» (یعنی کشورهایی که فعالانه به اوکراین علیه روسیه کمک می‌کنند) را مسدود کرد.
رسانه‌های وابسته به دولت های دیگر، مانند رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی با بودجه ایالات متحده و بی‌بی‌سی با حمایت مالی بریتانیا، فعالیت‌های خود را در داخل روسیه متوقف یا محدود کردند.
با این وجود، این رسانه ها تلاش خود را برای دستیابی به مخاطبان روسی، عمدتاً از طریق اینترنت با استفاده از رسانه های اجتماعی و برنامه های پیام رسان، رها نکردند. برخی مانند بی‌بی‌سی به روش‌هایی از جمله رادیو موج کوتاه روی آوردند که در طول جنگ سرد برای فرار از پارازیت شوروی استفاده می‌کردند. این رسانه‌ها ادعا می‌کنند که میلیون‌ها روس در جستجوی گزارش‌های عینی در مورد تحولات داخل روسیه، مانند مرگ اخیر و تشییع جنازه ناوالنی و جنگ در اوکراین و همچنین در جهان خارج، به سایت‌های آنها دسترسی دارند. قضاوت در مورد تأثیر چنین گزارش هایی بر افکار عمومی در روسیه دشوار است. یک دهه پیش، روس‌ها اکثراً برای دسترسی به اخبار به تلویزیون تحت کنترل دولت روی آورده بودند. اما استفاده از اینترنت روس‌ها در سال‌های اخیر افزایش یافته و نزدیک به نیمی از جمعیت اکنون اخبار خود را از طریق اینترنت دریافت می‌کنند. این امر به ویژه در نسل جوان دیده می شود. بنابراین روس ها به منابع اطلاعاتی غربی دسترسی دارند. با این حال، به نظر نمی رسد که حداقل تا کنون نگرش آنها را نسبت به پوتین یا جنگ تغییر محسوسی داده باشد.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1118782/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ظرفیت های استان تهران برای تعامل اقتصادی با «واسط»عراق مهیا است

دومین خبر جعلی به‌نام ایسنا طی 2 ماه اخیر/ نظر صریح ساترا درباره یک سریال

حضور 20 واحد تولیدی و فعال استان بوشهر در نمایشگاه ایران اکسپو

مسدود شدن مسیر‌های انحراف در تسهیلات تولید با برات الکترونیکی

انتقاد غیرمنصفانه، شجاعت مدیران را سلب می‌کند

حضور20 واحد تولیدی استان بوشهر در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران

میزبانی غرفه خراسان رضوی از ‌هیات‌های تجاری کشورهای خارجی در روز اول نمایشگاه ایران اکسپو 2024

افت فشار و کمبود برق مانع پیش روی توسعه اقتصادی تیران

بازدید هیأت تجاری هرمزگان از نمایشگاه بین‌المللی صنعت شیشه چین

کشف اخلال در نظام اقتصادی به ارزش 50 میلیارد در لرستان

روزنامه‌های اقتصادی یک‌‎شنبه 9 اردیبهشت

شبح ویتنامی دیگر بر سر آمریکا

گرداب تورم و مالیات

پنجره بن سلمان رو به بسته شدن است؟

ایران و روسیه؛ معادلات برهم خورده اسرائیل

صهیونیست‌ها خواهان استعفای فرماندهان رده بالا شدند

یک هواپیمای اسرائیلی در ریاض فرود آمد

دیدار سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام با خانواده های معظم شهدا

انتقاد غیرمنصفانه، شجاعت مدیران را سلب می کند

دپوی بیش از 600 میلیارد ریال لوازم یدکی قاچاق در انبار لو رفت

3 برابر شدن سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد/ 200 بسته سرمایه‌گذاری فردا رونمایی می‌شود

کنکور دوباره برای جاماندگان مناطق سیل‌زده

نقش قالیباف در قانون اقدام راهبردی

استاد دانشگاه استنفورد: چطور غزه دانشگاه‌های آمریکا را فتح کرد؟

آغاز لابی‌ها برای حذف

گزارش از دل اعتراض؛ در دانشگاه کلمبیا چه خبر است؟

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی: اگر به توافق برسیم، عملیات در رفح تعلیق می‌شود

اوکراین تانک‌های آبرامرز آمریکا را از میدان جنگ خارج می‌کند

برنامه های روز ملی خلیج فارس اعلام شد

تعاملات اقتصادی و سیاسی ایران با کشورهای دوست، راهبرد برد- برد است

طرح بلندپروازانه ترکیه برای ساخت ناو هواپیمابر

نحوه بازداشت عجیب دانشجوی معترض در دانشگاه جورجیا

پیش‌بینی قیمت دلار 9 اردیبهشت 1403

تحلیل مسعود نیلی از شرایط اقتصادی ایران در 10 سال آینده

پیوستن شبکه بانکی به سامانه املاک و اسکان

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: آواربرداری از خرابی 10 ساله زمانبر است/ سیاست های اقتصادی دولت ثمر داده/ کشور به مدت یک دهه دچار عقب‌ماندگی بود

کارگران در خط مقدم جبهه اقتصادی و تولید هستند

دعوت معاون استاندار فارس از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی

2500 بازرگان خارجی برای بازدید از اکسپو به ایران آمدند

صادرات محصولات کشاورزی ایران از مرز 6 میلیارد و 200 میلیون دلار فراتر رفت

ایران و زیمباوه با ارزهای ملی خود تعاملات اقتصادی انجام دهند

خشونت‌‌ در چهاردیواری‌های بدون شاهد

تسخیر دانشگاه

عقب‌نشینی ناوهواپیمابر و یک ناوشکن آمریکایی از دریای سرخ

خانواده‌های اسرای صهیونیست: یورش به رفح مساوی با مرگ اسرا خواهد بود

سرنگونی پهپاد آمریکایی توسط ارتش یمن

تهدید به بمب‌گذاری؛ بخشی از فرودگاه «ونوکووا» مسکو تخلیه شد

رهبر حزب میهن پرستان فرانسه: مقامات اوکراینی تسلیحات غرب را می‌دزدند

معاریو: برخی اعراب از اسرائیل خواسته‌اند حماس را نابود کند اما این محال است

برهم خوردن سخنرانی سفیر آلمان در پاکستان