ایرانیان جهان

آخرين مطالب

اختتامیه هفدهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و روسیه اروپا

اختتامیه هفدهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و روسیه
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - جواد اوجی گفت: در دو روز گذشته در حوزه‌های تجاری، اقتصادی، سیاسی، انرژی، حمل و نقل و ... را نهایی کردیم تا زمینه توسعه همکاری‌ها فراهم شود.
، آیین اختتامیه هفدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی جمهورس اسلامی ایران و کنفدراسیون روسیه، چهارشنبه نهم اسفند ماه برگزار شد.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
جواد اوجی وزیر نفت ایران در این نشست گفت: در ابتدا از دولت روسیه، الکساندر نواک معاون نخست وزیر روسیه و برگزارکنندگان هفدهمین نشست همکاری‌های اقتصادی دو کشور، قدردانی می‌کنم.
وی در ادامه بیان کرد: این نشست را در فضایی برگزار می‌کنیم که رژیم اشغالگر صهیونیستی با حمایت همه جانبه مدافعین دروغین حقوق بشر و سکوت سازمان‌های بین‌المللی، به نسل کشی مسلمانان فلسطین در غزه، ادامه می‌دهد. ما این جنایات را به شدیدترین شکل ممکن محکوم می‌کنیم.
وزیر نفت در ادامه گفت: فضای همکاری ایران و روسیه در عالی‌ترین سطح قرار دارد و تصمیم‌های اخذ شده، مورد حمایت روسای جمهوری دو کشور است و سفر هیئت روس به ریاست الکساندر نواک به تهران، نشان از عزم جدی طرفین برای گسترش همکاری‌های دو جانبه دارد.
اوجی گفت: به‌عنوان رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور باور دارم که یک فرصت تاریخی برای ایران و روسیه به وجود آمده و دو کشور بیش از گذشته به یکدیگر نزدیک شده‌اند.
وی افزود: با بررسی روند صادرات ایران به روسیه، رشد قابل قبولی در همه بخش‌ها را شاهد هستیم و ارزش صادرات ایران به روسیه چه از نظر وزنی و چه از نظر ارزشی نسبت به سال‌های قبل افزایش داشته است. همکاری ایران و روسیه علاوه بر توسعه دو کشور، می‌تواند زمینه ترقی سایر کشور‌های منطقه را فراهم کند.
وزیر نفت تصریح کرد: با وجود همکاری‌های نزدیک تجاری دو کشور در سال‌های اخیر، در حال حاضر ایران و روسیه جزو نخستین شرکای تجاری یکدیگر نیستند، این در حالی است که بازار چند ده میلیارد دلاری روسیه فرصت مناسبی برای توسعه دور کشور به شمار می‌رود. از طرفی روسیه به‌عنوان صادرکننده بزرگ محصولات کشاورزی می‌تواند منبع مناسبی برای واردات این محصولات به ایران به شمار می‌رود.
اوجی در ادامه بیان کرد: در دو روز گذشته در حوزه‌های تجاری، اقتصادی، سیاسی، انرژی، حمل و نقل و ... را نهایی کردیم تا زمینه توسعه همکاری‌ها فراهم شود. تلاش کارگروه‌ها حاکی از آن است که گام‌های محکمی برداشته شده و اگر بیشتر تلاش کنیم، روند همکاری‌ها شتاب بیشتری خواهد گرفت.
وی با اشاره به اینکه در 3 روز گدشته در 11 حوزه همکاری صورت گرفته است، بیان کرد: همکاری در حوزه نفت و گاز و تلاش برای اجرایی‌سازی تفاهم‌نامه‌های فی مابین در زمینه‌های مختلف مانند توسعه 8 میدان نفتی که از سوی شرکت‌های روس در مرحله تفاهم‌نامه، قرارداد و اجرا هستند، انجام شده که برخی از این میدان‌ها هم به بهره‌برداری رسیده‌اند. همکاری در زمینه ایجاد قطب گازی، تجارت گازی، سوآپ فرآورده‌های نفتی، ارتقای سیستم‌های میان بانکی و مالی، تقویت همکاری‌ها در زمینه کشاورزی، توسعه همکاری در حوزه حمل و نقل به‌ویژه ساخت خودرو و واگن‌های قطار، تداوم مذاکرات قرارداد‌های تجاری راه‌آهن رشت آستارا، پروژه برقی‌سازی راه‌آهن گرمسار اینچه‌برون، رفع موانع گمرکی، تأسیس نیروگاه سیروک و توسعه همکاری‌های صلح‌آمیز فضایی و هسته‌ای از دیگر موارد همکاری ایران و روسیه خواهد بود.
الکساندر نواک معاون نخست‌وزیر روسیه در این نشست ضمن ابراز خرسندی از حضور در ایران، گفت: بیش از 200 نفر در قالب هیئت روس برای شرکت در این رویداد به تهران آمدند.
وی با اشاره به 22 بهمن‌ماه و روز استقلال و آزادی ایران، ادامه داد: در این روز با رأی مردم خردمند، جمهوری اسلامی ایران اعلام استقلال کرد و به‌عنوان کشور آزاد و مستقل در جهان مطرح شد.
معاون نخست‌وزیر روسیه با تأکید بر اینکه در همان سال‌ها اتحاد جماهیر شوروی سابق، جمهوری اسلامی ایران را به رسمیت شناخت و همکاری‌ها ادامه یافت، گفت: پس از آن نیز فدراسیون روسیه با ایران همکاری داشته و به‌عنوان شریکی راهبردی شناخته شده است.
وی تصریح کرد: با توجه به توافق رؤسای جمهوری دو کشور، زمینه همکاری‌های سیاسی، نظامی، افزایش یافته است. همکاری میان همه نهاد‌ها رو به افزایش بوده و در ماه مه سال2023 میلادی موافقت‌نامه ساخت راه‌آهن رشت - آستارا امضا و در دسامبر سال 2023 طی سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به مسکو قرارداد آن نهایی شد.
معاون نخست‌وزیر روسیه با بیان اینکه اکنون به‌صورت بی‌سابقه‌ای تبادل هیئت‌ها بین دو کشور انجام می‌شود، گفت: طی این مدت پایه حقوق قرادادی بین دو کشور توسعه یفته است و پارسال 15 موافقت‌نامه بین دو کشور امضا شد که اکنون 400 سند در پایه قراردادی ایران و روسیه وجود دارد.
نواک ادامه داد: از یکم ژانویه سال 2024 ایران عضو رسمی گروه بریکس شد و از همان ابتدا نیز روسیه از این عضویت حمایت می‌کرد، از سویی همکاری‌های موضوعی بین دو کشور در بریکس ادامه دارد، همچنین در چارچوب توافق همکاری‌های اوپک و ائتلاف اوپک‌پلاس همکاری می‌کنیم.
وی تأکید کرد: در کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه نیز زمینه تعامل بین دو کشور بررسی شد و در این 3 روز هیئت‌ها در حال کار و مذاکره بودند.
معاون نخست‌وزیر روسیه ضمن اشاره به دیدار با محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: در این دیدار مباحث خوبی مطرح شد و سند قرارداد جامع ایران و روسیه شامل همه روابط دو جانبه است.
نواک با بیان اینکه تلاش می‌کنیم زیرساخت‌های لازم برای توسعه روابط ایران و روسیه را هرچه بیشتر ایجاد کنیم، اظهار کرد: اکنون در حوزه‌های نفت و گاز، هسته‌ای، ترانزیت و کشاورزی قصد داریم پروژه‌هایی تازه را طراحی کنیم.
وی با اشاره به اینکه در سه روز اخیر 21 زمینه همکاری ایران و روسیه مطالعه شده است، افزود: دو کشور امروز در زمینه تولید محصولات مشترک و صادرات به بازار‌های ثالث به‌ویژه در بخش انرژی و کشاورزی به دستاورد‌ها و نتیایج مطلوبی رسیده‌اند.
معاون نخست‌وزیر روسیه با اشاره به حضور شرکت‌های ایرانی توانمند در زمینه داروسازی و خودروسازی ایرانی در روسیه گفت: تلاش شده دوره کاملی از تجهیزات داروسازی و پزشکی ایرانی در روسیه ایجاد شود.
نواک با اشاره به پرتاب ماهواره ایرانی از سوی پرتابگر روسیه در روز آینده، تصریح کرد: اکنون بین دانشگاه‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف ارتباط خوبی ایجاد شده است، به‌طوری که تعداد دانشجویان ایرانی در روسیه با افزایش چهار برابری به 8 هزار نفر رسیده است.
وی از تمایل فدراسیون روسیه برای همکاری با ایران در زمینه فرهنگی، دیپلماتیک، گردشگری و ورزشی خبر داد و یادآور شد: ایران و روسیه می‌توانند به پیروزی‌های زیادی در زمینه روابط تجاری و اقتصادی به‌ویژه انرژی برسند.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1115846/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ابرتورم در ترکیه چگونه مردم را بدهکار می‌کند؟

زمان واریز یارانه اردیبهشت 1403 اعلام شد

تجلیل از تصمیم ترکیه در قطع روابط اقتصادی و تجاری با رژیم صهیونیستی

حمله به یک سیاستمدار حزب سوسیال دموکرات آلمان

تقدیر از تصمیم ترکیه در قطع روابط اقتصادی و تجاری با اسرائیل

وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی، نتانیاهو را تهدید کرد

رسانه عبری متن توافق پیشنهادی مبادله اسرا را منتشر کرد

خط‌ونشان جدید کنگره آمریکا برای مجازات دانشجویان حامی غزه

تصاویری از حمله مقاومت عراق به «هدف حیاتی» رژیم اسرائیل در ساحل بحر المیت

جزئیات توافق پیشنهاد شده به حماس؛ سه مرحله در 124 روز

حماس: پیشنهاد توافق کنونی بهتر از پیشنهادهای قبلی است

محمودزاده: رقبای قالیباف به دولت نزدیک هستند

تداوم تظاهرات علیه نتانیاهو در تل‌آویو

5 مبارز فلسطینی در طولکرم به شهادت رسیدند

تحصن در دانشگاه آمریکایی بیروت علیه اسرائیل

مقام ارشد اطلاعات ارتش تل‌آویو: نتانیاهو اسیر مواضع افراطی بن گویر و اسموتریچ است

واکنش زاکانی به حواشی قرارداد چینی: شکایت می‌کنیم

پیش بینی بورس در هفته جاری

صندوق سرمایه‌گذاری مشترک ایران و امارات تشکیل شود

61 میلیارد دلار هم برای اوکراین پیروزی به دنبال نمی‌آورد

سندرز خطاب به دانشجویان حامی غزه: شما در طرف درست تاریخ ایستاده‌اید

دومین حمله پهپادی مقاومت اسلامی بحرین علیه رژیم صهیونیستی

صادق خان باز هم شهردار لندن شد

ورود هیئت حماس به قاهره و آغاز مذاکرات فشرده با میانجیگران مصری

تحقق درآمد 440 میلیاردی برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان

جدیدترین موضع گیری حماس درباره مذاکرات آتش بس

نام زلنسکی در فهرست افراد تحت تعقیب روسیه قرار گرفت

حمله به ایلات اسرائیل؛ این‌بار «سرایا‌الأشتر»

حملات انصارالله به اسرائیل چه ابعادی خواهد داشت؟

رژیم اسرائیل رئیس فدراسیون فوتبال فلسطین را تهدید به زندان کرد

سه مطالبه اصلی کارگران از دولت در سال جاری

نقش سدها در کنترل سیل اخیر سیستان بلوچستان

چالش غرب در رویارویی با بیداری فرهیختگان

دانشجوی آمریکایی: تا نابودی رژیم آپارتاید اسرائیل ادامه خواهیم داد

شورای امنیت درباره گورهای جمعی غزه تشکیل جلسه می‌دهد

حماس: اگر آمریکا تصمیم بگیرد که جنگ متوقف شود، این اتفاق خواهد افتاد

تاکید عربستان بر آتش‌بس فوری در غزه

زنگ خطر برای بنزین؛ واردات چقدر جدی است؟

خاتمی: دشمن برای کشور مشکل اقتصادی ایجاد کرده است/ دشمن می خواهد حیا و عفت بانوی ایرانی را نابود کند

بانک مرکزی وضعیت ارزی کشور را بهبود بخشید

تأثیر بزرگ مسی روی اینترمیامی

بیداری فرهیختگان در غرب

رشد اقتصادی کشور با مشارکت مردم در گروی دانش بنیان شدن صنایع بزرگ است

رالی «موج سرخ» در ترکیه

بسته تحریمی اروپا برای اولین بار گاز روسیه را هدف قرار خواهد داد

وزارت بهداشت غزه خواستار تحقیق در مورد شهادت پزشک فلسطینی شد

چند دامنه فارسی به ثبت رسیده است؟

اتصال 137 هزار مودی به سامانه مودیان مالیاتی

جزئیات مرحله چهارم تشدید عملیات‌ یمن علیه اسرائیل

88 نماینده کنگره خواستار توقف فروش تسلیحات به اسرائیل شدند