ایرانیان جهان

آخرين مطالب

یک تقابل نوستالژیک اروپا

یک تقابل نوستالژیک
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - شرق /متن پیش رو در شرق منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
اظهارات رئیس‌جمهور فرانسه درباره احتمال اعزام نیروی نظامی به اوکراین، واکنش‌های متعددی را برانگیخته است. کرملین هشدار داده است اگر اعضای اروپایی ناتو نیروهای خود را برای جنگ در اوکراین بفرستند، درگیری بین روسیه و ائتلاف نظامی ناتو به رهبری آمریکا اجتناب‌‌ناپذیر خواهد شد. امانوئل مکرون‌، رئیس‌جمهور فرانسه، روز دوشنبه همتایان اروپایی خود را به کاخ الیزه دعوت کرد تا در یک نشست فوری درباره چگونگی افزایش ارسال مهمات به اوکراین بحث کنند. در حالی که آمریکا می‌‌گوید قصد اعزام نیرو به اوکراین را ندارد، حدود 20 رهبر اروپایی در پاریس گرد‌هم آمدند تا به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، پیام عزم نبرد با روسیه را ارسال کنند. مکرون در این نشست گفت که جلوی اعزام نیروهای کشور‌های غربی به اوکراین را نمی‌‌توان گرفت و افزود که هنوز در این مسئله اتفاق نظر وجود ندارد و متحدان توافق کرده‌‌اند تلاش‌ها برای ارسال مهمات بیشتر به کی‌یف را افزایش دهند.
دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، روز گذشته در پاسخ به پرسشی درباره این اظهارات مکرون، به خبرنگاران گفت: «اعزام نیروهای ویژه به اوکراین از کشورهای ناتو یک موضوع جدید و بسیار مهم است. در آن صورت، ما باید نه در مورد احتمال، بلکه در مورد اجتناب‌ناپذیر‌بودن یک درگیری مستقیم صحبت کنیم». کرملین پیش‌‌تر ادعا کرده بود که روسیه در سومین سال خود در جنگ پیروز می‌شود و حالا برخی کشور‌های اروپایی قصد مقابله با روسیه را دارند.
مکرون می‌‌گوید شکست روسیه برای امنیت و ثبات در اروپا ضروری است و روسیه نگرش تهاجمی‌تری نه‌تنها در اوکراین بلکه به طور کلی از خود نشان می‌دهد. او به خبرنگاران گفت: «در این مرحله توافقی برای اعزام نیرو به میدان نبرد وجود ندارد... اما امکانات مختلف را باید بررسی کرد. هر کاری که باید انجام دهیم، انجام خواهیم داد تا روسیه پیروز نشود».
سوئد، لهستان، اسلواکی و جمهوری چک با ارسال نیرو به اوکراین موافق نیستند و در این مورد از امانوئل مکرون فاصله گرفته‌‌اند. کاخ سفید نیز گفته است ایالات متحده هیچ برنامه‌ای برای اعزام نیروهای خود یا نیروهای ناتو برای جنگ در اوکراین ندارد.
اوکراین پس از موفقیت‌های اولیه در عقب‌راندن ارتش روسیه، در میدان‌های نبرد شرقی دچار شکست‌هایی شد و ژنرال‌هایش از کمبود تسلیحات و سرباز شکایت کردند.
رابرت فیکو، نخست‌وزیر اسلواکی، در نشست پاریس گفت: «می‌توانم تأیید کنم کشورهایی وجود دارند که آماده اعزام نیروهای خود به اوکراین هستند، کشورهایی هستند که می‌گویند هرگز که اسلواکی در میان آنها قرار دارد و کشورهایی هستند که می‌گویند این پیشنهاد باید بررسی شود». مکرون نیز با اشاره به اینکه اروپا نباید برای جنگ در اوکراین به آمریکا وابسته باشد، گفت: بسیاری از کسانی که امروز می‌گویند «هرگز، هرگز» همان کسانی بودند که دو سال پیش گفتند «تانک هرگز، هواپیما هرگز، موشک دوربرد هرگز». مارک روته، نخست‌وزیر هلند‌ که پیشتاز منصب دبیرکل بعدی ناتو است، به خبرنگاران گفت موضوع اعزام نیرو، محور اصلی مذاکرات روز دوشنبه نبود، اما کشورش به خرید مهمات کمک خواهد کرد.
ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، با تماس ویدئویی، مانند گذشته به رهبران کشورهای اروپایی از تهاجم روسیه به کشور‌هایشان هشدار داد و گفت: «ما باید اطمینان حاصل کنیم که پوتین نمی‌تواند دستاوردهای ما را نابود کند و نمی‌تواند تجاوزات خود را به سایر کشورها گسترش دهد». در همین حال، پتر فیالا، نخست‌وزیر جمهوری چک که مخالف ارسال نیرو به اوکراین است نیز گفت باید برای کمک به اوکراین از خرید مهمات از خارج از اتحادیه اروپا حمایت کرد.
اولاف شولز، صدراعظم آلمان، دیوید کامرون وزیر امور خارجه بریتانیا و همچنین رهبران کشورهای اسکاندیناوی و بالتیک نیز از‌جمله کسانی بودند که در این مراسم شرکت کردند. رستم اومروف، وزیر دفاع اوکراین اخیرا گفته که نیمی از کمک‌های نظامی غرب که به کی‌یف وعده داده شده با تأخیر تحویل داده می‌شود و خاطرنشان کرد «تعهد به معنای تحویل نیست».
زلنسکی شکایت کرده است اوکراین تنها 30 درصد از یک میلیون گلوله‌ای که اتحادیه اروپا وعده داده بود، دریافت کرده است و مکرون با تأیید این موضوع گفت: «واضح است که ما یک میلیون گلوله نداشتیم».
این سخنان که به نوعی از تمایل مکرون برای مد‌نظر قراردادن احتمال اعزام نیرو از سوی کشورهای غربی به اوکراین و نیز سخت‌ترشدن موضع اروپا در برابر روسیه حکایت دارد، بلافاصله با واکنش‌هایی در میان طیف‌های مختلف سیاسی در فرانسه روبه‌رو شد. امانوئل مکرون این سخنان را در پایان کنفرانس بین‌المللی حمایت از اوکراین در پاریس ایراد کرد که با حضور 21 رئیس کشور برگزار شد. رئیس‌جمهوری فرانسه ایده منتفی‌ندانستن اعزام نیروهای غربی به اوکراین را به عنوان فرضیه‌ای دور از دسترس مطرح کرد؛ زیرا همان‌طور که او به صراحت به آن اشاره کرد، متحدان اوکراین هنوز در این خصوص اتفاق نظر ندارد. امانوئل مکرون با این حال در پایان این نشست یادآور شد که «اگر این فرضیه برای رسیدن به هدفمان مفید باشد، همه چیز ممکن است».
واکنش‌ها در داخل فرانسه
مارین لوپن، رهبر گروه پارلمانی حزب راست افراطی اجتماع ملی در فرانسه، نخستین فردی بود که به‌سرعت به این اظهارات واکنش نشان داد و ایده مطرح‌شده از سوی امانوئل مکرون را «جنگ‌طلبانه» خواند. خانم لوپن با انتشار توییتی در این خصوص تصریح کرد: «امانوئل مکرون نقش فرمانده جنگ را بازی می‌کند، اما این زندگی فرزندان ماست که او با این سطح از بی‌توجهی و ناآگاهی درباره آن صحبت می‌کند». سباستین شُنو، نایب‌رئیس حزب اجتماع ملی نیز در نشست عمومی مجلس سنای فرانسه گفت: «همه اینها مستلزم بحث و دریافت مجوز از سوی پارلمان است؛ این حداقل کاری است که باید قبل از تصور امکان اعزام نیرو در هر زمانی مد‌نظر قرار دهیم؛ ما باید بدانیم به کجا می‌رویم؟».
اولیویه فور، دبیر اول حزب سوسیالیست فرانسه نیز با انتشار مطلبی در شبکه اجتماعی ایکس «سبک‌سری نگران‌کننده ریاست‌جمهوری» را محکوم کرد و افزود: «حمایت از مقاومت اوکراین، آری! اما جنگ با روسیه و درگیرکردن قاره دیوانگی است».
«دیوانگی»، واژه‌ای است که ژان لوک ملانشون، رهبر «فرانسه تسلیم‌ناپذیر»، حزب چپ رادیکال فرانسه نیز آن را برای توصیف پیشنهاد امانوئل مکرون به کار برد. این سیاست‌مدار فرانسوی ساعتی پس از اظهارات امانوئل مکرون درخصوص منتفی‌نبودن احتمال اعزام نیرو به اوکراین، این سخنان را «غیرمسئولانه» خواند.
نامزد سابق انتخابات ریاست‌جمهوری در فرانسه در این زمینه یادآور شد: «فرستادن نیرو به اوکراین ما را در صف متخاصمان قرار می‌دهد. ...‌این لفاظی شدید جنگ‌طلبانه از سوی یک قدرت هسته‌ای علیه قدرت هسته‌ای دیگر، اقدامی غیرمسئولانه است». ژان لوک ملانشون سپس تأکید کرد: «اکنون زمان آن رسیده است که بر سر صلح در اوکراین با گنجاندن بندهای امنیتی متقابل مذاکره کنیم».
مانوئل بومپار، هماهنگ‌‌کننده ملی حزب فرانسه تسلیم‌ناپذیر نیز ضمن انتقاد شدید از اظهارات رئیس‌جمهوری کشورش تصریح کرد: «در نظر گرفتن اعزام نیروهای فرانسوی برای جنگ علیه روسیه دیوانگی کامل است». گابریل اتل، نخست‌وزیر فرانسه هم در پاسخ به سؤال خبرنگار شبکه رادیویی «ار.ت.ال» درخصوص اظهارات امانوئل مکرون گفت: سخنان مکرون به این معناست که ما همانند آنچه از آغاز جنگ انجام دادیم، به حمایت از کی‌یف ادامه خواهیم داد. نخست‌وزیر فرانسه سپس افزود: «هیچ چیز را نمی‌توان در یک جنگ منتفی دانست، مانند دو سال پیش (در زمان آغاز درگیری) که بسیاری از کشورها حتی ارسال سلاح را منتفی می‌دانستند اما امروز ما موشک‌های دوربرد به اوکراین می‌فرستیم». او تأکید کرد: «آنچه (رئیس دولت) به ما یادآوری کرد این است که در آینده هیچ چیزی را نمی‌توان منتفی دانست».

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1115831/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ابرتورم در ترکیه چگونه مردم را بدهکار می‌کند؟

زمان واریز یارانه اردیبهشت 1403 اعلام شد

تجلیل از تصمیم ترکیه در قطع روابط اقتصادی و تجاری با رژیم صهیونیستی

حمله به یک سیاستمدار حزب سوسیال دموکرات آلمان

تقدیر از تصمیم ترکیه در قطع روابط اقتصادی و تجاری با اسرائیل

وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی، نتانیاهو را تهدید کرد

رسانه عبری متن توافق پیشنهادی مبادله اسرا را منتشر کرد

خط‌ونشان جدید کنگره آمریکا برای مجازات دانشجویان حامی غزه

تصاویری از حمله مقاومت عراق به «هدف حیاتی» رژیم اسرائیل در ساحل بحر المیت

جزئیات توافق پیشنهاد شده به حماس؛ سه مرحله در 124 روز

حماس: پیشنهاد توافق کنونی بهتر از پیشنهادهای قبلی است

محمودزاده: رقبای قالیباف به دولت نزدیک هستند

تداوم تظاهرات علیه نتانیاهو در تل‌آویو

5 مبارز فلسطینی در طولکرم به شهادت رسیدند

تحصن در دانشگاه آمریکایی بیروت علیه اسرائیل

مقام ارشد اطلاعات ارتش تل‌آویو: نتانیاهو اسیر مواضع افراطی بن گویر و اسموتریچ است

واکنش زاکانی به حواشی قرارداد چینی: شکایت می‌کنیم

پیش بینی بورس در هفته جاری

صندوق سرمایه‌گذاری مشترک ایران و امارات تشکیل شود

61 میلیارد دلار هم برای اوکراین پیروزی به دنبال نمی‌آورد

سندرز خطاب به دانشجویان حامی غزه: شما در طرف درست تاریخ ایستاده‌اید

دومین حمله پهپادی مقاومت اسلامی بحرین علیه رژیم صهیونیستی

صادق خان باز هم شهردار لندن شد

ورود هیئت حماس به قاهره و آغاز مذاکرات فشرده با میانجیگران مصری

تحقق درآمد 440 میلیاردی برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان

جدیدترین موضع گیری حماس درباره مذاکرات آتش بس

نام زلنسکی در فهرست افراد تحت تعقیب روسیه قرار گرفت

حمله به ایلات اسرائیل؛ این‌بار «سرایا‌الأشتر»

حملات انصارالله به اسرائیل چه ابعادی خواهد داشت؟

رژیم اسرائیل رئیس فدراسیون فوتبال فلسطین را تهدید به زندان کرد

سه مطالبه اصلی کارگران از دولت در سال جاری

نقش سدها در کنترل سیل اخیر سیستان بلوچستان

چالش غرب در رویارویی با بیداری فرهیختگان

دانشجوی آمریکایی: تا نابودی رژیم آپارتاید اسرائیل ادامه خواهیم داد

شورای امنیت درباره گورهای جمعی غزه تشکیل جلسه می‌دهد

حماس: اگر آمریکا تصمیم بگیرد که جنگ متوقف شود، این اتفاق خواهد افتاد

تاکید عربستان بر آتش‌بس فوری در غزه

زنگ خطر برای بنزین؛ واردات چقدر جدی است؟

خاتمی: دشمن برای کشور مشکل اقتصادی ایجاد کرده است/ دشمن می خواهد حیا و عفت بانوی ایرانی را نابود کند

بانک مرکزی وضعیت ارزی کشور را بهبود بخشید

تأثیر بزرگ مسی روی اینترمیامی

بیداری فرهیختگان در غرب

رشد اقتصادی کشور با مشارکت مردم در گروی دانش بنیان شدن صنایع بزرگ است

رالی «موج سرخ» در ترکیه

بسته تحریمی اروپا برای اولین بار گاز روسیه را هدف قرار خواهد داد

وزارت بهداشت غزه خواستار تحقیق در مورد شهادت پزشک فلسطینی شد

چند دامنه فارسی به ثبت رسیده است؟

اتصال 137 هزار مودی به سامانه مودیان مالیاتی

جزئیات مرحله چهارم تشدید عملیات‌ یمن علیه اسرائیل

88 نماینده کنگره خواستار توقف فروش تسلیحات به اسرائیل شدند