ایرانیان جهان

آخرين مطالب

ایران مسیر اتصال ریلی روسیه و پاکستان پاکستان

ایران مسیر اتصال ریلی روسیه و پاکستان
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - تین نیوز
بر اساس توافقنامه امضا شده میان دولت های روسیه و پاکستان، مسکو قرار است بهسازی خط ریلی تفتان – کویته را بر عهده بگیرد که این موضوع، راه آهن ایران را به نقطه اتصال میان روسیه و پاکستان تبدیل خواهد کرد.
به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نشریه تریبیون پاکستان هفته گذشته با انتشار گزارشی، از تصمیم مسکو برای سرمایه گذاری در ساخت و بهسازی خط ریلی کویته – تفتان خبر داد.
این نشریه مبلغ مد نظر روسیه برای سرمایه گذاری در پروژه مذکور را بین 550 الی 660 میلیون دلار اعلام کرده که مورد توافق اسام آباد نیز قرار گرفته است.
گفته می شود مقدمات توافق مذکور در حاشیه سفر وزیر راه آهن پاکستان به روسیه در تاریخ 8 دسامبر 2023 به دست آمده و دو طرف قرار است در چارچوب روابط دوجانبه اقدام به ساخت این پروژه نمایند. اما سوال اینجاست که با توجه به عدم اتصال مستقیم ریلی میان روسیه و پاکستان، هدف مسکو از انجام این سرمایه گذاری چیست؟ آیا این سرمایه گذاری صرفا در راستای توسعه روابط دوجانبه انجام شده و یا اهداف تجاری در پس قرارداد مذکور نهفته است؟
نقش کویته در کریدور اقتصادی چین – پاکستان شهر استراتژیک کویته از جمله مهمترین کانون های تجاری پاکستان محسوب می شود که به همین دلیل، یکی از شاخه های کریدور اقتصادی چین – پاکستان (CPEC) نیز به این شهر متصل خواهد شد. در خصوص این کریدور استراتژیک باید گفت که کریدور اقتصادی پاکستان–چین (به اردو: پاکستان–چین اقتصادی راهداری؛ به چینی: 中国-巴基斯坦经济走廊) موسوم به CPEC مجموعه ای از پروژه های زیرساختی است که هم اکنون در سرتاسر پاکستان در حال احداث است. ارزش اقتصادی آن در ابتدا 46 میلیارد دلار آمریکا بود اما اکنون به 54 میلیارد دلار رسیده است. این طرح اقتصادی قرار است با احداث شبکه های حمل ونقلی مدرن، تولید نیروگاه های انرژی، و ایجاد مناطق ویژهٔ اقتصادی، زیرساخت های کشور پاکستان را به سرعت مدرن کند و اقتصاد آن کشور را قوت ببخشد. در 13 نوامبر 2016، محموله های چینی از راه زمینی به بندر گوادر پاکستان حمل شدند و از آنجا از راه آبی به آفریقا و غرب آسیا فرستاده شدند. به این ترتیب این کریدور اقتصادی تا اندازه ای عملیاتی شد.
شبکه های جدید حمل ونقل که به عنوان جزئی از طرح کریدور اقتصادی ساخته خواهند شد، بنادر گوادر و کراچی را به شمال پاکستان، و نیز غرب چین و آسیای میانه متصل خواهند کرد. بزرگراهی به طول 1100 کیلومتر بین کراچی و لاهور ساخته خواهد شد و شاهراه قراقرم بین راولپندی و مرز چین بازسازی خواهد شد. راه آهن کراچی–پیشاور نیز تا سال 2019 توسعه خواهد یافت و پذیرای قطارهایی با سرعت 160 کیلومتر در ساعت خواهد شد. شبکهٔ راه آهن پاکستان گسترش خواهد یافت تا به شبکهٔ راه آهن چین در کاشغر متصل شود. مدرنیزه کردن شبکه های حمل ونقلی 11 میلیارد دلار هزینه بر خواهد داشت.
بیش از 33 میلیارد دلار در زمینهٔ زیرساخت های انرژی در پاکستان سرمایه گذاری خواهد شد تا از مشکل کمبود مزمن انرژی در پاکستان بکاهد. در حال حاضر پاکستان بیش از 4500 مگاوات کسری انرژی دارد که زیانی معادل 2 تا 2٫5 درصد تولید ناخالص داخلی را متحمل کشور می کند.
آثار و نتایج احتمالی طرح کریدور اقتصادی بر کشور پاکستان با اجرای طرح مارشال توسط ایالات متحده در اروپای پس از جنگ جهانی دوم مقایسه شده است. مقامات پاکستانی پیش بینی می کنند اجرای این طرح اقتصادی 2٫3 میلیون شغل بین سال های 2015 تا 2030 به وجود آورد و رشد اقتصادی کشور را سالانه 2 تا 2٫5 درصد افزایش دهد. با فرض اجرای تمام وکمال پروژه های برنامه ریزی شده، ارزش سرمایه گذاری ها در این طرح به اندازهٔ کل سرمایه گذاری های خارجی در پاکستان از 1970 تاکنون، و برابر 17 درصد تولید ناخالص داخلی پاکستان در 2015 خواهد بود.
لذا، با توجه به توضیحات بالا به سادگی می توان متوجه شد که در صورت بهسازی مسیر ریلی کویته – تفتان، شهر مهم کویته نیز به عنوان بخشی از کریدور CPEC، به سادگی به تفتان در استان بلوچستان و در نزدیکی مرز ایران متصل خواهد شد. در حقیقت، روسیه نیز به یکی از شرکای کریدور اقتصادی چین – پاکستان تبدیل خواهد شد. اما برای بهره برداری از این پروژه، مسکو حتما می بایست از طریق کشور ثالث، ارتباط زمینی خود با پاکستان را برقرار نماید. در غیر اینصورت، سرمایه گذاری بر روی خط ریلی تفتان – کویته بی معنا خواهد بود.
ایران، نقطه اتصال ریلی میان روسیه و پاکستان همانطور که گفته شد؛ شهر مرزی تفتان دقیقا در مرز ریلی ایران واقع شده و به نظر می رسد هدف روسیه از سرمایه گذاری روی خط ریلی تفتان – کویته، اتصال ریلی به پاکستان از طریق شبکه ریلی ایران است. اگر فاکتورهای موجود را به توافق تهران و مسکو برای ساخت خط ریلی رشت – آستارا به عنوان تنها گسستگی موجود در کریدور ریلی شمال – جنوب اضافه کنیم، می توان این ادعا را بهتر اثبات نمود.
همچنین، با توجه به تحولات ژئوپولیتیک به وقوع پیوسته در غرب خاورمیانه و دریای سیاه و همچنین، افزایش تنش ها در نزدیکی دریای عمان، به نظر می رسد روسیه در نظر دارد دستکم بخشی از مبادلات بارهای ترانزیتی خود را از طریق مسیر خشکی پیموده و حتی المقدور، فاصله جریان بار خود را از بنادر متصل به آب های آزاد بین المللی مانند دریای عمان حفظ نماید.
با توجه به فاصله 650 کیلومتری راه آهن زاهدان (متصل به خط ریلی تفتان)، به نظر می رسد مسیر مذکور، با توجه به قرار گرفتن در عمق خاک ایران، مسیری به مراتب امن تر از آب های دریای عمان دستکم در شرایط کنونی منطقه است.
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1108692/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرمقاله جمهوری اسلامی/ خط پایان زمامداری بی‌کفایت‌ها

طرفداران فلسطین در مراسم آغاز به‌کار دانشگاه میشیگان

کره شمالی: آمریکا و متحدانش به دنبال اجتناب از چارچوب سازمان ملل هستند

مقابلۀ جوانان فلسطینی با نظامیان صهیونیست در شمال کرانۀ باختری

سالیوان: کمک‌های جدید آمریکا شرایط جنگ اوکراین را تغییر نمی‌دهد

تجهیزات و ادوات حزب‌الله هنگام هدف قرار دادن پایگاه‌های رژیم صهیونیستی

فرانسه از ورود جراح معروف فلسطینی‌تبار به پاریس جلوگیری کرد

تظاهرات علیه نتانیاهو به خشونت کشیده شد

زمان اوج بیت‌کوین مشخص شد

دو طرفه شدن بازار سرمایه مهم‌ترین عامل ایجاد قرارداد آتی تک سهم+ فیلم

دولت روحانی چگونه سفره مردم را کوچک کرد؟

سرمقاله فرهیختگان/ مسخ دیاسپورای ایرانی چگونه ممکن شد

سرمقاله شرق/ تسلیحات هوش مصنوعی

سرمقاله اعتماد/ شورای همکاری خلیج فارس در ترازوی دوستی

سرمقاله ایران/ پیام بازدارندگی نظامی در ساحت افکارعمومی

سرمقاله دنیای اقتصاد/ سیاستگذاری دستوری و مسائل آن

سرمقاله جام جم/ سایه مستدام جنگ بر اروپای مدعی دیپلماسی

سرمقاله اطلاعات/ ناترازی‌ها در اقتصاد

سرمقاله ابتکار/ دفاع هوایی یکپارچه

تیراندازی در نیویورکِ آمریکا؛ 4 نفر کشته و زخمی شدند

شورای امنیت درباره گورهای دسته‌جمعی در غزه تشکیل جلسه می‌دهد

تغییر نام ساختمان های دانشگاه کانادایی به نام روستاها و شهرهای فلسطین

«خودنویس»؛ مخرب یا تسهیلگر بازار مسکن؟

توصیه به یارانه‌بگیران؛ چه کنیم تا یارانه مان قطع نشود؟

سرمقاله کیهان/ نتیجه‌ای‌که قابل پیش‌بینی بود

مقاومت اسلامی عراق بندر حیفا در فلسطین اشغالی را هدف قرار داد

ماکرون: گفت‌وگو با روسیه باید ادامه پیدا کند

سرمقاله خراسان/ مردم گم شده در دعوای سیاسی بر سر تورم!

محاصره اقتصادی اسرائیل در مدیترانه تکمیل می شود؟

تحریم‌های اقتصادی به قالی‌بافان سنتی در ایران ضربه زده است

ابرتورم در ترکیه چگونه مردم را بدهکار می‌کند؟

زمان واریز یارانه اردیبهشت 1403 اعلام شد

تجلیل از تصمیم ترکیه در قطع روابط اقتصادی و تجاری با رژیم صهیونیستی

حمله به یک سیاستمدار حزب سوسیال دموکرات آلمان

تقدیر از تصمیم ترکیه در قطع روابط اقتصادی و تجاری با اسرائیل

وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی، نتانیاهو را تهدید کرد

رسانه عبری متن توافق پیشنهادی مبادله اسرا را منتشر کرد

خط‌ونشان جدید کنگره آمریکا برای مجازات دانشجویان حامی غزه

تصاویری از حمله مقاومت عراق به «هدف حیاتی» رژیم اسرائیل در ساحل بحر المیت

جزئیات توافق پیشنهاد شده به حماس؛ سه مرحله در 124 روز

حماس: پیشنهاد توافق کنونی بهتر از پیشنهادهای قبلی است

محمودزاده: رقبای قالیباف به دولت نزدیک هستند

تداوم تظاهرات علیه نتانیاهو در تل‌آویو

5 مبارز فلسطینی در طولکرم به شهادت رسیدند

تحصن در دانشگاه آمریکایی بیروت علیه اسرائیل

مقام ارشد اطلاعات ارتش تل‌آویو: نتانیاهو اسیر مواضع افراطی بن گویر و اسموتریچ است

واکنش زاکانی به حواشی قرارداد چینی: شکایت می‌کنیم

پیش بینی بورس در هفته جاری

صندوق سرمایه‌گذاری مشترک ایران و امارات تشکیل شود

61 میلیارد دلار هم برای اوکراین پیروزی به دنبال نمی‌آورد