ایرانیان جهان

آخرين مطالب

هیلی و ترامپ چگونه سیاست خارجی آمریکا را شکل می‌دهند؟ ایالات متحده آمریکا

هیلی و ترامپ چگونه سیاست خارجی آمریکا را شکل می‌دهند؟
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - اکو ایران /متن پیش رو در اکو ایران منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
رقابت دونالد ترامپ و نیکی هیلی به نبردی میان ایدۀ سیاست خارجی تبدیل شده است و رأی دهندگان نیو همشایر دربارۀ نقش آمریکا در جهان، از جمله ادامۀ تأمین مالی اوکراین، حکم خواهند داد.
به نوشته جیمز پولیتی و لارن فدور در فایننشال تایمز، رأی‌گیری در ایالت نیوانگلند در روز سه‌شنبه می‌تواند لحظۀ مهمی در رقابت ریاست‌جمهوری سال 2024 باشد. اگر پیروزی ترامپ بر هیلی به اندازۀ کافی قانع کننده باشد -که پس از کناره‌گیری دی‌سانتیس، فراماندار فلوریدا، تنها رقیبش است- می‌تواند دنبال نامزدی حزب باشد.
اما این انتخابات می‌تواند سنجش احساسات جمهوری‌خواهان دربارۀ سیاست امنیت ملی ایالات متحده هم باشد. ترامپ از مدت‌ها قبل مدافع رگۀ انزواگرایانه‌تری بوده است که در سمت راست سیاست آمریکا در حال شکل‌گیری است.
این نگرش مداخلات نظامی خارجی ایالات متحده را رد می‌کند، نسبت به اتحادهای سنتی ایالات متحده، از جمله ناتو، مشکوک است و مایل است با رهبران اقتدارگرایی مثل ولادیمیر پوتین روسیه و کیم جونگ‌اون کرۀ شمالی توافق کند.
روز دوشنبه، در تجمعی در لاکونیا، نیوهمشایر، ترامپ گفت حزب جمهوری‌خواه هرگز به روزهای صرف «تریلیون‌ها تریلیون دلار در جنگ‌های بی‌پایان در کشورهایی که اسمشان را هم نشنیده‌اید و حتی ما را نمی‌خواهند» برنخواهد گشت. 
او همچنین هشدار داد که پس از جنگ اسرائیل در غزه، آمریکا دارد «دوباره در خاورمیانه درگیر می‌شود. دوباره از اول.» و افزود تنها چیزی که از هزینه‌های پیشین ایالات متحده در آنجا به این کشور رسیده «مرگ» و «خون» بوده است.
دو روز قبل، ترامپ در تجمعی در منچستر، نیو همشایر، ویکتور اوربان، نخست وزیر راست افراطی مجارستان، را ستود و او را «مردی بزرگ» و «رهبری بزرگ» نامید.
او گفت «خوب است که رهبری قدرتمند کشور را اداره کند.» 
هیلی، سفیر سابق ایالات متحده در سازمان ملل متحد، بیشتر موضع شاهین‌گونۀ سنتی سیاستمداران جمهوری‌خواه را دارد که قبلاً بر این حزب مسلط بود. او در کارزارش از کمک بیشتر به اوکراین برای شکست دادن روسیه گفته است -همینطور از حمایت تزلزل ناپذیرش از اسرائیل در جنگش علیه حماس.
پیام اصلی هیلی این است که ایالات متحده نمی‌تواند از جهان کنار بکشد چرا که چنین کاری به بزرگ‌ترین رقبایش، از جمله چین و روسیه، اجازه خواهد داد اوضاع را به دست بگیرند. او ادعا می‌کند در صورت عدم کمک ایالات متحده به اوکراین، روسیه به لهستان و کشورهای بالتیک حمله خواهد کرد؛ امری که ایالات متحده را، با توجه به تعهدات این کشور در مقام یکی از کشورهای ناتو، مجبور به مداخله می‌کند. اما او روز به روز به حملاتش به ترامپ بابت سهل‌گیری به دشمنان آمریکا افزوده است.
روز یک‌شنبه، هیلی به سی‌بی‌اس نیوز گفت «نمی‌شود با کسی کار کرد که می‌خواهد با دیکتاتورهایی رفیق شود که قصد جان ما را دارند. در عوض، باید به آنان گفت از آنان چه انتظاری داریم.»
او گفت وقتی در سازمان ملل بود، باید ترامپ را «می‌نشاند و به او می‌گفت اینقدر با پوتین دوست نباشد.» او همچنین ترامپ را بابت این مسئله سرزنش کرد که به رئیس‌جمهور چین، شی جین‌پینگ، بابت مدیریت بحران کووید 19 تبریک گفت. در آخرین لحظات رقابت نیوهمشایر، هیلی تبلیغی را منتشر کرده که مادر اوتو وارمبیر، آمریکایی که در کرۀ شمالی بازداشت شد و اندکی پس از آزادی‌اش در زمان دولت ترامپ وارد حالت نباتی شد و مرد، هم در آن حضور داشت. هیلی به سی‌بی‌اس گفت ترامپ «دربارۀ نامه‌های عاشقانه‌ای می‌گفت که بین او و کیم جونگ‌اون رد و بدل می‌شد و سیندی {وارمبیر} با من تماس می‌گرفت. خیلی ناراحت بود.»
دنیلا پلتکا، از پژوهشگران ارشد مطالعات سیاست خارجی و دفاعی در انستیتو امریکن انترپرایز، یک اندیشکدۀ محافظه‌کار در واشنگتن، گفت «در میان رأی دهندگان مقدماتی، فکر می‌کنم ادبیات انزواگرایانه و عصبانی دونالد ترامپ متقاعدکننده‌تر است.» 
«رأی دهندگان انتخابات عمومی احتمالاً تصوری کمتر حاشیه‌ای نسبت به سیاست خارجی داشته باشند و اگر هیلی به آنجا برسد، ادعای هیلی را بیشتر بپسندند که می‌گوید برای جلوگیری از جنگ به رهبری آمریکا نیاز است. اما این افراد در انتخابات مقدماتی حاضر نیستند.»
اگر قرار باشد پیام هیلی در جایی طنین‌انداز شود، آنجا نیو همشایر است، جایی که رأی دهندگان مستقل معتدل‌تر می‌توانند در انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان رأی دهند و تقریباً هشت درصد جمعیت بزرگسالش در ارتش ایالات متحده خدمت کرده است. 
او همچنین به کهنه سربازان و خانواده‌هایشان وعده داده است خدمات درمانی عمومی را برای کهنه سربازان بهبود ببخشد و به تفصیل از تجربیاتش به عنوان همسر یک نظامی صحبت کرده است. شوهر هیلی، مایکل هیلی، افسر گارد ملی ارتش است و در حال حاضر همراه با تیپ گارد ملی به شاخ آفریقا اعزام شده است.
در همین حال، ترامپ و متحدانش به او پاسخ داده و گفته‌اند ترامپ، در دوران ریاست‌جمهوری‌اش، با موفقیت مانع درگیری‌هایی در گوشه و کنار جهان شده و هیلی ایالات متحده را به مجموعه‌ای از تعهدات بی‌پایان و پرهزینۀ نظامی برخواهد گرداند.
روز دوشنبه، دونالد ترامپ جونیور، پسر رئیس‌جمهور سابق، در برنامه‌ای در تاکستانی در هالیز نیوهمشایر، گفت «اینجاست که نیکی هیلی می‌درخشد. او همۀ آمریکایی‌ها و فرزندانشان را می‌فرستد تا در تک تک جنگ‌ها بمیرند تا بتواند آدم‌های بویینگ و لاکهد مارتین را راضی کند -کارشان همین است. احتمالاً بزرگ‌ترین جنگ‌افروز ممکن است و دموکرات‌ها هم به همان اندازه بد هستند.»
جِی‌دی وَنس، سناتور جمهوری‌خواه اوهایو، در روز یک شنبه به فاکس نیوز گفت «وقتی دموکرات‌ها در تبلیغات می‌گویند نیکی هیلی می‌خواهد تأمین اجتماعی شما را کاهش دهد تا بتوان پول بیشتری به کشورهای دیگر بفرستد، در نظرسنجی‌ها چه تأثیری دارد؟»
روز دوشنبه، هیلی در تجمعی در فرانکلین نیوهمشایر پاسخ داد: ترامپ «می‌گوید من عاشق جنگم. کاملاً برعکس. شما شوهری ندارید که در ارتش باشد و عاشق جنگید، من به دنبال جلوگیری از جنگم.»
نتیجۀ رقابت مقدماتی جمهوری‌خواهان می‌تواند تأثیراتی بر واشنگتن هم داشته باشد، جایی که کنگره دربارۀ ارائۀ کمک‌های بیشتر به اوکراین و اتخاذ سیاست‌های سخت‌گیرانه‌تری برای کاهش مهاجرت از مرز جنوبی مذاکره می‌کند. 
ترامپ مخالفتش را با چنین توافقی بیان کرده و با مایک جانسون، سخنگوی جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان، در میان گذاشته و مسیرش در کنگره را دشوارتر می‌کند. 
در نیوهمشایر، فرد، یک مستقل 83 سالۀ اهل روچستر که نخواست نامش را بگوید، گفت هنوز به سمت هیلی گرایش دارد. 
او گفت هیلی «تنها نامزدی است که کاملاً در جریان وضعیت پیش روی کشور است و این مسائل را در ذهنش دارد، نه اینکه روی کاغذی باشند. در زمینۀ سیاست داخلی و خارجی، حواسش به هر دو هست.»
اما در حالی که ترامپ در رقابت برای کسب نامزدی دست بالا را دارد، کارشناسان سیاست خارجی واشنگتن دارند پیامدهای پیروزی احتمالی‌اش در نوامبر را بررسی می‌کنند. 
پلتکا گفت «هیچ کس نمی‌داند انتخاب ترامپ چه معنایی برای سیاست خارجی خواهد داشت چون دونالد ترامپ نه چشم‌اندازی واقعی دارد و نه اصول راهنمایی. همه چیز به توافق، لحظه، آخرین کسی که به او توهین کرده و کارکنانش تکیه خواهد داشت.» 
«بدون شک "هستۀ قدرت" بیرون می‌رود. چه کسی باقی می‌ماند؟ هیچ کسی نمی‌داند.»
بازار

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1105786/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

میزبانی غرفه خراسان رضوی از ‌هیات‌های تجاری کشورهای خارجی در روز اول نمایشگاه ایران اکسپو 2024

افت فشار و کمبود برق مانع پیش روی توسعه اقتصادی تیران

بازدید هیأت تجاری هرمزگان از نمایشگاه بین‌المللی صنعت شیشه چین

کشف اخلال در نظام اقتصادی به ارزش 50 میلیارد در لرستان

روزنامه‌های اقتصادی یک‌‎شنبه 9 اردیبهشت

شبح ویتنامی دیگر بر سر آمریکا

گرداب تورم و مالیات

پنجره بن سلمان رو به بسته شدن است؟

ایران و روسیه؛ معادلات برهم خورده اسرائیل

صهیونیست‌ها خواهان استعفای فرماندهان رده بالا شدند

یک هواپیمای اسرائیلی در ریاض فرود آمد

دیدار سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام با خانواده های معظم شهدا

انتقاد غیرمنصفانه، شجاعت مدیران را سلب می کند

دپوی بیش از 600 میلیارد ریال لوازم یدکی قاچاق در انبار لو رفت

3 برابر شدن سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد/ 200 بسته سرمایه‌گذاری فردا رونمایی می‌شود

کنکور دوباره برای جاماندگان مناطق سیل‌زده

نقش قالیباف در قانون اقدام راهبردی

استاد دانشگاه استنفورد: چطور غزه دانشگاه‌های آمریکا را فتح کرد؟

آغاز لابی‌ها برای حذف

گزارش از دل اعتراض؛ در دانشگاه کلمبیا چه خبر است؟

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی: اگر به توافق برسیم، عملیات در رفح تعلیق می‌شود

اوکراین تانک‌های آبرامرز آمریکا را از میدان جنگ خارج می‌کند

برنامه های روز ملی خلیج فارس اعلام شد

تعاملات اقتصادی و سیاسی ایران با کشورهای دوست، راهبرد برد- برد است

طرح بلندپروازانه ترکیه برای ساخت ناو هواپیمابر

نحوه بازداشت عجیب دانشجوی معترض در دانشگاه جورجیا

پیش‌بینی قیمت دلار 9 اردیبهشت 1403

تحلیل مسعود نیلی از شرایط اقتصادی ایران در 10 سال آینده

پیوستن شبکه بانکی به سامانه املاک و اسکان

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: آواربرداری از خرابی 10 ساله زمانبر است/ سیاست های اقتصادی دولت ثمر داده/ کشور به مدت یک دهه دچار عقب‌ماندگی بود

کارگران در خط مقدم جبهه اقتصادی و تولید هستند

دعوت معاون استاندار فارس از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی

2500 بازرگان خارجی برای بازدید از اکسپو به ایران آمدند

صادرات محصولات کشاورزی ایران از مرز 6 میلیارد و 200 میلیون دلار فراتر رفت

ایران و زیمباوه با ارزهای ملی خود تعاملات اقتصادی انجام دهند

خشونت‌‌ در چهاردیواری‌های بدون شاهد

تسخیر دانشگاه

عقب‌نشینی ناوهواپیمابر و یک ناوشکن آمریکایی از دریای سرخ

خانواده‌های اسرای صهیونیست: یورش به رفح مساوی با مرگ اسرا خواهد بود

سرنگونی پهپاد آمریکایی توسط ارتش یمن

تهدید به بمب‌گذاری؛ بخشی از فرودگاه «ونوکووا» مسکو تخلیه شد

رهبر حزب میهن پرستان فرانسه: مقامات اوکراینی تسلیحات غرب را می‌دزدند

معاریو: برخی اعراب از اسرائیل خواسته‌اند حماس را نابود کند اما این محال است

برهم خوردن سخنرانی سفیر آلمان در پاکستان

سربازهای اوکراینی با اسلحه‌های شوروی راحت‌ترند تا تجهیزات غربی‌ها

صداهایی از غزه؛ پیام من باید به نتانیاهو برسد، اینجا سرزمین و وطن اجداد ما است

وزیر کشور: عملیات «وعده صادق»، ایران را در اوج اقتدار قرار داد

افزایش 30 تا 50 درصدی قیمت جهانی حبوبات/ واسطه‌ها بازار را بهم می‌ریزند

واگذاری سرخابی‌ها به بخش خصوصی موفق خواهد بود؟

پیش‌بینی مردم درباره عوامل موثر بر افزایش قیمت‌ها در سال جاری