ایرانیان جهان

آخرين مطالب

اکونومیست: آمریکا و ایران به مرز جنگ نزدیک می‌شوند ایالات متحده آمریکا

اکونومیست: آمریکا و ایران به مرز جنگ نزدیک می‌شوند
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - کیهان /متن پیش رو در کیهان منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
هفته‌نامه خبری و بین‌المللی اکونومیست The Economist در گزارشی در روز 21 ژانویه عنوان داشت: تنش‌ها و ترورها‌، ضامن(سلاح‌ها) را می‌چرخاند. در 100 روزی که از 7 اکتبر گذشت، رئیس‌جمهور جو بایدن به دنبال کمک به اسرائیل برای پیروزی در جنگ خود در غزه و جلوگیری از تبدیل درگیری به یک جنگ منطقه‌ای با ایران و نیروهای نیابتی آن بوده است. زمانی که «محور مقاومت» ایران و اسرائیل و آمریکا حملات خطرناک‌تری به یکدیگر از جمله ترور می‌کنند، حفظ سطح تنش سخت‌تر می‌شود.
 این یک معضل است: هیچ کاری نکنند آمریکا ضعیف به نظر می‌رسد تلافی کنند رئیس‌جمهور در یک سال انتخاباتی با خطر جنگ جدیدی رو‌به‌رو می‌شود
این هفته نامه چاپ لندن عنوان می‌دارد: متحدان ایران در عراق و سوریه از آغاز جنگ غزه تاکنون حدود 140 حمله موشکی و پهپادی علیه نیروهای آمریکایی انجام داده‌اند. به گفته فرماندهی مرکزی آمریکا، شاید شدیدترین آنها در 20 ژانویه با شلیک رگبار «موشک‌های بالستیک و راکت‌های متعدد» به پایگاه الاسد در غرب عراق رخ داد. گزارش‌ها حاکی از آن است که خشاب‌های پدافند هوائی پاتریوت اکثر آنها را رهگیری کردند، اما برخی از آنها به پایگاه اصابت کردند و تعداد نامعلومی از آمریکایی‌ها و عراقی‌ها را مجروح کردند. بایدن اکنون با فشار فزاینده‌ای برای انجام اقدامات قوی‌تر علیه خود ایران مواجه خواهد شد. این یک معضل است: هیچ کاری نکنید و آمریکا ضعیف به نظر می‌رسد. تلافی کنند و رئیس‌جمهور در یک سال انتخاباتی با خطر جنگ جدیدی رو‌به‌رو شود.
اکونومیست می‌افزاید: در همین حال، در یمن، آمریکا هفتمین یورش خود را به متحد دیگر ایرانی، شبه نظامیان حوثی که بخش اعظم کشور را اداره می‌کند، انجام داده است و در تلاش برای جلوگیری از شلیک‌های موشکی خود به کشتی‌هایی که از تنگه باب المندب عبور می‌کنند است. حوثی‌ها ادعا می‌کنند که در حمایت از فلسطینی‌ها، علیه کشتی‌هایی که به سمت اسرائیل حرکت می‌کنند یا کشتی‌های جنگی غربی، اقدام می‌کنند.
این هفته نامه اظهار داشت: خود بایدن اعتراف می‌کند که حملات آمریکا حوثی‌ها را متوقف نخواهد کرد. با این حال، واشنگتن پست گزارش می‌دهد که دولت بایدن در حال تهیه پیش‌نویس طرح‌هایی برای یک «کارزار نظامی پایدار» در یمن با وجود تردید برخی مقامات است.
در ادامه این گزارش عنوان شده است: در همین حال، در لبنان، قدیمی‌ترین و قدرتمندترین متحد منطقه‌ای ایران، حزب‌الله، یک سازمان شبه نظامی شیعه و یک حزب سیاسی، مرتباً با نیروهای اسرائیلی تبادل آتش کرده است. این کشور حمایت خود را از حماس اعلام کرده است، اما خود را وارد جنگ علیه اسرائیل نکرده است. دولت بایدن بلافاصله پس از حملات 7 اکتبر به اسرائیل کمک کرد تا از حمله پیشگیرانه علیه حزب‌الله منصرف شود. اما اسرائیل تهدید می‌کند که اگر دیپلماسی نتواند نیروهای حزب‌الله را متقاعد کند که تیراندازی را متوقف کنند و از منطقه مرزی دور شوند، در لبنان اقدام خواهد کرد.
اکونومیست خاطر نشان کرد: بنابراین، آمریکا و ایران در حال انجام یک عمل متعادل‌کننده خطرناک هستند. ایران به متحدان خود در «محور مقاومت» کمک کرده است تا حملاتی را با هدف تضعیف اسرائیل، جابه‌جایی آمریکا و بی‌اعتبار کردن کشورهای عربی که با اسرائیل صلح کرده‌اند (یا به دنبال آن هستند) ترتیب دهند. آمریکا به نوبه خود دست به اقدامات تلافی جویانه محدودی زده است. هر دو از درگیری مستقیم اجتناب کرده‌اند. اما تعادل ممکن است برقرار نباشد.
در ادامه آمده است: اولاً، اسرائیل در کنار رویارویی آشکار با حماس و حزب‌الله، جنگی نه چندان محرمانه علیه ایران و متحدانش به راه انداخته است. در اواخر دسامبر یک فرمانده سپاه در حمله هوائی مشکوک اسرائیل در دمشق کشته شد(به شهادت رسید). یک هفته بعد، صالح العاروری، یکی از مقامات ارشد حماس، در حمله‌ای به پایگاه حزب‌الله در جنوب بیروت ترور شد. در 20 ژانویه یک حمله موشکی دیگر در دمشق پنج عضو سپاه از جمله حجت‌الله امیدوار، رئیس اطلاعات نیروی قدس سوریه، بازوی عملیات خارجی سپاه، کشته شد(شهید شد). در 4 ژانویه، آمریکا مشتاق الجواری، یکی از رهبران حرکت النجبا، گروهی که در حمله به نیروهای آمریکایی دست داشت را با حمله پهپادی به مقر او در بغداد کشت(به شهادت رساند).
اکونومیست می‌افزاید: در همین حال، در داخل کشور، یک سری حملات تروریستی اتفاق افتاد. اینها شامل یک بمب گذاری انتحاری مضاعف است که داعش مسئولیت آن را بر عهده گرفت و حدود 100 نفر را بر سر مزار قاسم سلیمانی، یک ژنرال ارشد سپاه که توسط آمریکا در سال 2020 ترور شد، کشته شد(به شهادت رسید). و کشته شدن دست کم 11 پلیس در استان پرتنش (سیستان و) بلوچستان در شرق بلوچستان توسط یک گروه بلوچ مستقر در پاکستان به نام جیش العدل می‌شود.
این هفته نامه مدعی است: آیت‌الله سید علی خامنه‌ای، رهبر معظم ایران، از نیروهای ایرانی خواسته است تا «صبر راهبردی» به خرج دهند. اما گروه بین‌المللی بحران استدلال می‌کند که ایران اکنون احساس می‌کند باید «بازدارندگی را بازگرداند» و اوضاع را به دست خود گرفته است.
در ادامه عنوان شده است: هفته گذشته این کشور به سه کشور همسایه موشک شلیک کرد: علیه اهداف تروریستی ادعایی در سوریه و پاکستان، و به یک پایگاه احتمالی جاسوسی اسرائیل در کردستان عراق.
این هفته نامه چاپ لندن می‌افزاید: در مورد دولت بایدن، مقامات اصرار دارند که خواهان جنگ منطقه‌ای نیستند. در سال 2020، دونالد ترامپ، سلف بایدن، در پاسخ به حملات شبه نظامیان طرفدار ایران به نیروهای آمریکایی، دستور کشتن(ترور) سلیمانی را صادر کرد. این امر باعث شلیک موشک بالستیک ایران به سمت عین الاسد شد که شبیه به آتش اخیر(علیه عین‌الاسد) بود (که آقای ترامپ بیشتر به آن پاسخ نداد).
اکونومیست خاطرنشان کرد: بایدن محتاط بوده است. او نمی‌خواهد در زمانی که آمریکا با حمایت از اوکراین در جنگ خود علیه روسیه ضعیف شده و تلاش می‌کند از جنگی دیگر علیه چین بر سر تایوان جلوگیری کند، به جنگی در خاورمیانه کشیده شود. علاوه‌بر این، آقای بایدن به دنبال انتخاب مجدد در سال جاری است.
در ادامه این گزارش عنوان شده است: در عراق و سوریه، نیروهای آمریکایی بسیار کمتر از حمله به آنها پاسخ می‌دهند.
اکونومیست تصریح کرد: آرون دیوید میلر از بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی، یک اتاق فکر در واشنگتن دی سی، می‌گوید: «دولت می‌داند که مشکلی بدون راه‌حل دارد. فقط می‌تواند برای مدیریت آن تلاش کند.»
در پایان این گزارش آمده است: بهترین امید بایدن این است که اسرائیل به زودی پیروز شود، یا حداقل جنگ خود در غزه را خنثی کند، و بدین ترتیب از خشم در سراسر منطقه بکاهد. اما اسرائیل نه حماس را مغلوب کرده و نه گروگان‌هایش را بازگردانده است و نشانه کمی از آمادگی برای توقف نشان می‌دهد. تعداد کشته شدگان فلسطینی از 25000 گذشت. برخی اسرائیل را به نسل کشی متهم می‌کنند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، به صراحت درخواست آقای بایدن برای تشکیل کشور آینده فلسطین را رد می‌کند.
بازار

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1104600/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دانشجویان دانشگاه استنفورد آمریکا چادرهای تحصن را برپا کردند

عملیات حزب‌الله علیه مقر تیپ گولانی اسرائیل

جزئیات نحوه بررسی صلاحیت متقاضیان بلوک 85 درصدی سرخابی‌ها

فعالیت‌‏های سوداگرانه و غیرمولد زیر ذره‌بین طرح مالیات بر عایدی سرمایه

ارز واردات خودرو در جیب مونتاژکاران

تصویب سند هوش مصنوعی در کشور به کجا رسید؟

پکن در دریای جنوبی چین رزمایش برگزار می‌کند

ادعایی که پرونده‌اش مختومه شد

نفس‌های پایانی سفره‌های آب زیرزمینی؛ چرا طرح تعادل‌بخشی از اجرا بازماند؟

قالیباف: مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی فقط یک درصد از افراد جامعه را شامل می‌شود

جلب مشارکت مردم جهت رونق اقتصادی کیش

بخش زیادی از صادرات کیش درحوزه لجستیک وخدمات فنی، مهندسی و گردشگری است

دکتر قاضی‌زاده هاشمی: جهاد در بنیاد شهید و امور ایثارگران باید احیا شود

بررسی وضعیت وزارت راه و شهرسازی در کشورهای دنیا؛ همه جا جدا جز ایران!

شبح ویتنامی دیگر بر سر آمریکا

یک هواپیمای اسرائیلی در ریاض فرود آمد

هزاران صهیونیست خواستار برکناری نتانیاهو شدند

رئیس‌جمهور فرانسه به آلمان می‌رود

معترضان صهیونیست آتش به پا کردند

حضور رئیس مخالفان کابینه نتانیاهو در تظاهرات شهرک‌نشینان

دانشگاه «مک‌گیل» کانادا علیه رژیم صهیونیستی

شهادت 37 فلسطینی در حملات رژیم صهیونیستی به غزه

آژیر خطر در شمال فلسطین اشغالی

اخراج وزیر ایتالیایی برای حمایت از اسرائیل

اهتزاز پرچم فلسطین در دانشگاه «هاروارد»

طرح جدایی وزارت راه از مسکن کلید خورد!

مخالفت دوباره صدر اعظم آلمان با ارسال سرباز و موشک به اوکراین

پرتاب 30 موشک حزب‌الله به پایگاه میرون ارتش رژیم صهیونیستی

معاریو: قرار بازداشت نتانیاهو دیر یا زود صادر می‌شود

جزئیات توافق آمریکا و عربستان برای سازش میان ریاض و تل‌آویو

واژگونی خودروی یک وزیر اسرائیلی دیگر

پلیس اسب سوار اسرائیل به جان معترضان افتاد

سرمقاله اعتماد/ چرا امید در جامعه ایران کم‌فروغ شده است؟

سرمقاله ایران/ تغییر مرزهای جهانِ فرهنگی

سرمقاله آرمان امروز/ تنهایی اسرائیل

سرمقاله شهروند/ «اکسپو»، بخش خصوصی و رونق تولید

سرمقاله جمهوری اسلامی/ روحانیت خودش پیشقدم شود

سرمقاله خراسان/ عمق بخشی به یک رابطه راهبردی

سرمقاله کیهان/ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

سرمقاله وطن امروز/ ایران انسانی رفتار می‌کند یا آمریکا؟!

سرمقاله شرق/ بلوغ اجتماعی و حکم اعدام

سرمقاله فرهیختگان/ نقش تامین مالی جمعی در توسعه مشاغل خرد و کوچک و تحقق شعار سال

پدر شهیدان والامقام «بابایی ملکشاه» از مازندران آسمانی شد

تعاملات اقتصادی و سیاسی ایران با کشورهای دوست راهبرد برد- برد است

قرن بیست و یکم قرن گردشگری

ظرفیت های استان تهران برای تعامل اقتصادی با «واسط»عراق مهیا است

دومین خبر جعلی به‌نام ایسنا طی 2 ماه اخیر/ نظر صریح ساترا درباره یک سریال

حضور 20 واحد تولیدی و فعال استان بوشهر در نمایشگاه ایران اکسپو

مسدود شدن مسیر‌های انحراف در تسهیلات تولید با برات الکترونیکی

انتقاد غیرمنصفانه، شجاعت مدیران را سلب می‌کند