ایرانیان جهان

آخرين مطالب

مخالفان طالبان در مسیر اتحاد ‌ افغانستان

مخالفان طالبان در مسیر اتحاد ‌
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - شرق /متن پیش رو در شرق منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
‌ حسن کاظمی‌قمی، نماینده ویژه رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان، در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) پنجشنبه گذشته نوشت که «ایران یک کشور است و نیاز به سخنگوی بیرونی ندارد». ظاهرا این توییت نماینده ویژه ایران در پاسخ به اظهارات اسماعیل‌خان در نشست امنیتی هرات است.
اما ماجرا چیست؟ اسماعیل‌خان، فرمانده پیشین جهادی افغانستان، در نشست امنیتی هرات در دوشنبه گفته بود «طالبان حوصله ایران و جهان را سر برده است»؛ سخنانی که با واکنش تأمل‌برانگیز نماینده ویژه ایران در کابل مواجه شده است. در روزهای گذشته سیاست‌مداران، دیپلمات‌ها، هنرمندان، فعالان حوزه‌های مدنی و سیاسی، حقوقی و کارشناسان و تحلیلگران افغان و غیر‌افغان در شهرهای مسکو و دوشنبه گرد هم آمدند تا نقطه عطفی بگذارند در فرایند بررسی آینده افغانستان در سایه حکومت خودخوانده طالبان و برای نخستین بار در شمایلی یکپارچه، چهره‌های تأثیر‌گذار دور یک میز بنشینند و از طرح‌های خود برای فردای افغانستان رونمایی کنند. با گذشت دو سال، گویی مخالفان در تبعید، توانسته‌اند جانی تازه بیابند و با بررسی جوانب آنچه رخ داده، به آسیب‌شناسی مسائل افغانستان که ریشه در نقش‌آفرینی قدرت‌های جهانی از ‌جمله آمریکا دارد، بپردارند و برای رهایی کشورشان از دست طالبان به جای اتکا بر قدرت‌های خارجی، از توان خود سخن بگویند.
اول آذر‌ماه مسکو میزبان احمد مسعود، رهبر «جبهه ملی مقاومت» افغانستان، محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی و شماری دیگر از شخصیت‌های مخالف طالبان و مسئولان نظام سابق جمهوری افغانستان در نشستی با عنوان «افغانستان در میان گذشته و آینده» بود و چند روز پس از این نشست در روزهای ششم و هفتم آذرماه هم دوشنبه، پایتخت تاجیکستان، میزبان کنفرانس امنیتی هرات با موضوع «بازخوانی افغانستان؛ راهکارهای متفاوت» بود و هر دو نشست به لحاظ میزبانی مراسم‌ها اگرچه به طور رسمی به دولت روسیه و تاجیکستان مرتبط نبودند؛ زیرا در مسکو سرگئی میرونوف، رهبر حزب عدالت و معاون پارلمان روسیه، میزبان میهمانان نشست مسکو بود و نشست امنیتی هرات را هم انستیتوی مطالعات استراتژیک افغانستان ترتیب داده بود؛ اما برپایی دو نشست مهم با تعداد چشمگیر چهره‌های سرشناس از مخالفان طالبان، از‌جمله شماری زیادی از اعضای ارشد جبهه مقاومت ملی افغانستان و حضورنداشتن نماینده‌ای از حکومت طالبان، می‌تواند به یک صف‌آرایی منسجم مخالفان در برابر طالبانی تعبیر شود که نحوه حکومت‌داری‌اش با نقدهای جدی حقوق‌بشری همراه است؛ از‌این‌رو انتقاد از رویکرد سیاسی، امنیتی، نظامی، اجتماعی و فرهنگی طالبان شاه‌بیت همه سخنرانی‌ها در دو نشست بود.
در‌این‌بین حضور محمد اسماعیل، از رهبران سیاسی مخالف طالبان که بعد از سقوط کابل در ایران ساکن شده است، به دو دلیل اهمیت بسزایی داشت؛ اول اینکه او در این نشست دو‌روزه، سکوت دوساله خود را شکست و دوم اینکه او در واکنش به شایعه فشار امنیتی ایران برای ممانعت از شرکت در نشست سال گذشته با تکذیب این حواشی به دفاع از حمایت‌گری ایران پرداخت و توضیح داد درباره نشست‌های مختلف ازجمله نشست مسکو بدون هیچ ممانعتی نماینده خود را فرستاده و در این نشست نیز خود تصمیم گرفته شرکت کند و هرگز با فشار امنیتی برای خارج‌نشدن از ایران مواجه نبوده است؛ اما بخشی از سخنانش خوشایند طرف ایرانی نبود، پس با واکنش کاظمی‌قمی مواجه شد.
محمد اسماعیل خان، در نخستین اظهاراتش پس از دو سال، بازگشت طالبان به قدرت در‌ افغانستان را «دسیسه بزرگ جهانی» خواند. او همچنین در نشست امنیتی هرات گفت:‌ جهان با دیدن شرایط گروه طالبان و افغانستان جرئت نمی‌کند به طالبان مشروعیت بدهد، پیامدهای این کار سنگین خواهد بود و طالبان حوصله ایران و جهان را سر برده است. این ‌رهبر جهادی مخالف طالبان در ادامه سخنان خود تصریح کرد: کوبیدن بر طبل استبداد از سوی طالبان، صرفا پایه‌های مقاومت را در منبرها، مسجد‌ها و خانه‌ها مستحکم‌تر خواهد کرد.
همچنین اسماعیل‌خان اضافه کرد که در 800 روز حاکمیت طالبان بی‌کاری و فقر به اوج خود رسیده است. اسماعیل‌خان افزود‌ که بعد از سقوط کابل، همه‌ رهبران و سیاسیونی که نمی‌خواستند با طالبان تعهد کنند، از کشور بیرون شدند و حالا در قاره‌های مختلف به‌ سر می‌برند؛ اتفاق نظر بین همه‌ این نیروهای ضد‌ طالبان وجود دارد و ما هر روز درباره راه‌حل‌ها بحث و صحبت می‌کنیم. عضو رهبری جمعیت اسلامی گفت: طالبان می‌گویند باید برای زنده‌ماندن با ما بیعت کنید. امیر اسماعیل‌خان در ادامه سخنان خود اضافه کرد: افتخار می‌کنم که بنیاد مقاومت دوم را با همراهانم گذاشته‌ام و از کسانی که در کوه‌های سر به فلک کشیده‌ مبارزه می‌کنند، آنهایی که در درون و بیرون با این مقاومت همراه‌اند، سپاسگزاری می‌کنم. او در حاشیه این نشست نیز در پاسخ به سؤال خبرنگاران وضعیت کنونی در افغانستان را یک مشکل منطقه‌ای و جهانی عنوان کرد و گفت: افغانستان تنها قربانی این اوضاع نخواهد بود. والی سابق هرات، جامعه جهانی را مقصر مستقیم وضعیت موجود در افغانستان دانست و به حضور ناتو، آمریکا و دیگران در 20 سال اخیر در این کشور اشاره کرد. اسماعیل‌خان گفت: افغانستان قربانی مخالفت با حضور آمریکایی‌ها در این کشور شد. او همچنین برخورد کشورهای منطقه در برابر طالبان را نرم عنوان کرد. مقام سابق افغانستان در ادامه با بیان اینکه بعد از خروج آمریکا از افغانستان وضعیت منطقه تغییر کرده، ابراز امیدواری کرد کشورهای منطقه واقعیت‌ها را درک کنند و آینده‌نگری نشان دهند. او خاطرنشان کرد: اگر این کار انجام نشود، نه‌تنها افغانستان قربانی خواهد شد؛ بلکه مطمئن هستم که منطقه آسیب بیشتر خواهد دید. والی پیشین هرات در بخش دیگری از سخنانش هم درباره نشست‌های منطقه‌ای مانند «گفت‌وگوی امنیتی هرات» گفت: اگرچه چنین نشست‌هایی برای درک رضایت‌نداشتن مردم افغانستان از وضعیت کنونی مفید هستند؛ اما در راستای حل مشکلات بی‌اثر است.
هرچند بخشی از سخنان اسماعیل‌خان با واکنش کاظمی‌قمی مواجه شده؛ اما در کلیت این نقد نماینده ویژه ایران در افغانستان، به معنای روبه‌روی هم قرارگرفتن ایران و مخالفان طالبان نیست؛ زیرا در نشست مخالفان طالبان در مسکو نماینده ایران هم حضور داشت و به انتقاد از عملکرد طالبان پرداخت؛ هرچند با مثبت ارزیابی‌کردن نقش طالبان در برخورد با داعش به حمایت از طالبان متهم شد؛ اما او در این نشست تأکید داشت که طالبان تاکنون اقدام قابل قبولی در زمینه تشکیل حکومت فراگیر با حضور همه اقوام انجام نداده است. او گفت که تهران آماده میزبانی گفت‌وگو میان طالبان و نمایندگان اقوام مختلف است. در همین راستا هم کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، در واکنش به مباحث مطرح‌شده در نشست مسکو صراحتا گفت: ما تلاش‌های منطقه‌ای برای حل مشکلات افغانستان را مفید می‌دانیم. او افزود: «فارغ از تحولات مربوط به نشست‌ها، ما یک اصل اساسی داریم و آن این است که ما به دنبال کمک به تثبیت ثبات و آرامش و امنیت در افغانستان و ایجاد شرایط بهتر برای زندگی توأم با آرامش مردم افغانستان هستیم». کنعانی با بیان اینکه امنیت افغانستان را امنیت ایران تلقی می‌کنیم، اظهار کرد: «بی‌ثباتی در افغانستان محدود به مرزها و جغرافیای این کشور نخواهد شد. به مفید‌بودن تلاش‌ها و سازوکارهای منطقه‌ای برای کمک به تحکیم صلح و ثبات در افغانستان معتقد هستیم تا اینکه دولتی در آنجا مستقر شود که نماینده همه ملت افغانستان باشد». سخنگوی وزارت امور خارجه ایران تصریح کرد: «همه تحرکات و تلاش‌های دیپلماتیک ایران در طول دو ‌سال ‌و اندی گذشته در همین چارچوب تعریف شده است. اگر با مقامات دولت سرپرست افغانستان گفت‌وگو و مذاکره می‌کنیم، نظرات خود را در این جلسات بیان می‌کنیم. ما به دنبال طرد هیچ جریانی در داخل افغانستان از سازوکارهای سیاسی این کشور نیستیم. به ملت افغانستان متعهدیم و همه باید کمک کنند به شکل‌گیری دولتی که برگرفته از همه اقشار مردم افغانستان باشد»؛ بنابراین ایران درباره طالبان و افغانستان برنامه مشخصی از ابتدا داشته و به دنبال دولتی فراگیر با مشارکت همه اقوام است و در این راستا نگاهی دیپلماتیک به همه گروه‌ها دارد.
بازار

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1089571/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کاخ سفید: بایدن از ابتدای سال 2024 تاکنون 148 اشتباه لفظی مرتکب شده است

سنتکام به کشتن کشاورز سوری به جای سرکرده القاعده اعتراف کرد

بمباران چادرها در منطقه رفح توسط رژیم‌ صهیونیستی

واکنش همتی به اعلام نرخ تورم نقطه به نقطه فروردین از سوی بانک مرکزی

قیمت جهانی موادغذایی بالا رفت

برگزاری مراسم عزای صادق آل محمد در کیش

بهداشت جهانی نسبت به حمام خون در رفح هشدار داد

سازمان همکاری‌ اسلامی به رسمیت شناختن کشور فلسطین را خواستار شد

4 کشته و زخمی طی تیراندازی در شمال شرق پاریس

ترکیه برای بازگشت به برنامه مونتاژ F-35 شرط گذاشت

رسانه عبری: ریاض اسرائیل را درباره هر حمله به رفح تهدید کرد

مصرف کولرها در ایران معادل مصرف برق یک کشور 120 میلیون نفری است!

عضو هیات رئیسه اتحادیه املاک مدعی شد: معاملات مسکن در تهران از طریق بیت‌کوین!

شنود اقتصادی

آفتاب داغ غزه و چادرهای سوزان

تحصن دانشجویان کانادایی برای آزادی فلسطین

معاملات مسکن در تهران از طریق بیت‌کوین!

برگزاری رویداد بین المللی ارائه فرصت های سرمایه گزاری و جلب مشارکت های عمومی در فرودگاه های ایران

ضرورت همکاری دستگاه‌ها در اجرای پروژه استراتژیک جاده جلفا-کلاله

اعلام آمار جدید قربانیان جنگ غزه

مقام روسی: بایدن عقب‌مانده ذهنی است

نظر ملکه اردن درباره جنگ غزه

بلینکن: منتظر موافقت حماس با آتش‌بس هستیم

تخصیص ارز تاکسی‌های برقی تهران توسط بانک مرکزی

بازار نابسامان اجاره مسکن در شهرهای جدید

ادای احترام جمعی از مسئولان البرزی به مقام شهدای فرهنگی

واشنگتن پیشنهاد اخراج دفتر حماس از قطر را مطرح کرد

مسکو: ناتو برای درگیری احتمالی با روسیه آماده می‌شود

اردوغان: هدفمان مجبور کردن نتانیاهو به آتش بس است

میوه‌های نوبرانه ارزان می‌شود

فرآیند تخلیه و بارگیری بنادر هرمزگان با الگوگیری از بندرشانگهای چین اصلاح خواهد شد

اثرات تورم بر زندگی مردم با اختصاص سهمیه بنزین به نفر خنثی می شود

وزارت رفاه: تا هفته آینده، برنامه دولت برای نحوه تداوم طرح کالابرگ اعلام می‌شود

دستاوردهای هیات اقتصادی هرمزگان به کشور چین

اهمیت توسعه میادین مشترک کشور با سرمایه مردمی و توان بخش خصوصی

بازی هم‌زمان قدرت هسته‌ای منطقه با تهران و ریاض

تحلیلگر صهیونیست: محمود عباس 2 بار دیدار با بلینکن را رد کرد

نظامیان اسرائیل تیم رسانه‌ای شبکه العربی را هدف قرار دادند

مسیر تحقق واقعی مشارکت مهم ترین بخش مردمی اقتصاد در جهش تولید و صادرات کشور

ادامه اعتراضات در تفلیس و هشدار اتحادیه اروپا

الکترونیک محور شدن مجوزها به معنی افزایش شفافیت و پیش‌بینی‌پذیری اقتصادی کشور است

قاچاقچی سیگار در اردبیل جریمه شد

رکوردشکنی در فروش نفت و رشد اقتصادی بالا با تکیه بر بازطراحی تجارت انرژی در دولت سیزدهم

سیاست ارزی غلط بانک مرکزی باعث کم اثر شدن رشد اقتصادی/قیمت کالاهای اساسی با قیمت ارز آزاد مچ شده است

موساد دستگاه‌های تشخیص چهره را در نوار غزه نصب کرد

واکنش مسکو به اظهارات بورل درباره پایان جنگ اوکراین

چراغ سبز انگلیس به اوکراین برای حمله به خاک روسیه

طلای جهانی پس رفت

جزئیات و نحوه دریافت ارز دانشجویی

تثبیت جایگاه ایران در منطقه پس از «وعده صادق»