ایرانیان جهان

آخرين مطالب

ضیافت دوستان بزرگ در پکن آسیا

ضیافت دوستان بزرگ در پکن
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - دنیای اقتصاد /متن پیش رو در دنیای اقتصاد منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
هنگامی که ولادیمیر وی.پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه با شی جین‌پینگ، رهبر ارشد چین در جریان سفر این هفته به پکن دیدار کند، هر دو مرد احتمالا به دنبال نشان دادن قدرت شراکت «بدون محدودیت» خود در به چالش کشیدن نظم جهانی تحت سلطه غرب خواهند بود.
به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، این سفر در حالی انجام می‌شود که اخیرا پس از حمله حماس به اسرائیل در ماه جاری، اسرائیل شروع به حمله هوایی به غزه کرده و انتظار می‌رود که حمله زمینی نیز انجام دهد. سفر پوتین با یک آشوب در خاورمیانه همزمان شده است. حملات هوایی اسرائیل در غزه انجام شده است، روسیه و چین هر دو از محکوم کردن مستقیم حماس خودداری کرده‌اند و یک فاصله بین خود با رهبران غربی انداخته‌اند. در عوض، دو کشور خواستار پایان دادن به خشونت و احیای گفت‌وگوها درباره تشکیل کشور فلسطین شده‌اند. وزیر خارجه چین این هفته تاکید کرد که اسرائیل در اقدامات تلافی‌جویانه خود در غزه بیش از حد پیش رفته و نوع سخنانش شبیه مصر بود که این کشور نیز معتقد است اسرائیل از حد خود پیش رفته است. پوتین طی یک تماس تلفنی روز دوشنبه از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل خواست تا «از یک فاجعه انسانی در نوار غزه جلوگیری کند.»
همسویی چین و روسیه بر سر درگیری اسرائیل و حماس منعکس‌کننده جاه‌طلبی‌های ژئوپلیتیک آنهاست. هر دو کشور سعی کرده‌اند خود را به‌عنوان رهبران کشورهای در حال توسعه معرفی کنند؛ تا حدی برای تقویت جایگاه خود در جهان نفت‌خیز عرب رویکردی مشابه در پیش گرفته‌اند. آنها همچنین روابط خود را بر سر منافع مشترک درخصوص فرسایش قدرت جهانی آمریکا تقویت کرده‌اند. سفر پوتین بر وابستگی مسکو به چین برای حمایت تاکید می‌کند؛ زیرا جنگ او در اوکراین که منجر به تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه شده است، به سمت بن‌بست می‌رود. شی مهم‌ترین شریک پوتین در صحنه جهانی است و پس از اینکه کشورهای تحت رهبری غرب روسیه را به‌دلیل حمله به اوکراین مجازات کردند، پوشش دیپلماتیک و راه نجات مالی برای رهبر روسیه فراهم کرده است.
پوتین روز سه‌شنبه وارد پکن شد تا در مجمع کمربند و جاده شرکت کند؛ نشستی درباره ابتکار سیاست خارجی با امضای شی که هدف از آن گسترش نفوذ چین در خارج از کشور از طریق پروژه‌های زیرساختی در کشورهای عضو است. این دومین سفر پوتین به خارج از روسیه از زمانی است که دادگاه کیفری بین‌المللی در ماه مارس حکم بازداشت وی را به ظن جنایات جنگی صادر کرد. پوتین هفته گذشته برای شرکت در نشست سران کشورهای شوروی سابق به قرقیزستان سفر کرد. ماه گذشته، او از گردهمایی کشورهای بریکس در آفریقای جنوبی و اجلاس گروه20 در هند صرف‌نظر کرد. کرملین گفت که در چین، پوتین روز چهارشنبه به شی خواهد پیوست تا با هیات وزیران دیدار کند. این دو مرد همچنین امروز یک به یک با هم ملاقات خواهند کرد.
در میان اولویت‌های پوتین، خط لوله گاز «انرژی سیبری2» است که مسیر گاز روسیه قرار بود به اروپا برود، اکنون به سمت چین بازمی‌گردد. مشخص نیست که پکن چقدر از این پروژه که مستلزم ساخت خط لوله از طریق مغولستان است، حمایت می‌کند. تکمیل یک توافق با درگیری بین اسرائیل و حماس که می‌تواند اثرات غیرقابل پیش‌بینی بر خاورمیانه داشته باشد و بر قیمت جهانی گاز طبیعی تاثیر بگذارد، پیچیده‌تر می‌شود. یان کین، تحلیلگر ارشد انرژی در گروه بورس لندن گفت: «ابهامات بسیار زیادی وجود دارد که اکنون نمی‌توان یک معامله قیمتی را رقم زد.» تجارت بین چین و روسیه در 9ماه اول سال 30درصد رشد داشته است و انتظار می‌رود کل تجارت در سال2023 رکورد 190میلیارد دلاری سال گذشته را بشکند. بیش از یک‌سوم کل صادرات نفت روسیه در حال حاضر به چین می‌رود و منبع مهمی از بودجه جنگ را برای کرملین فراهم می‌کند.
به نظر می‌رسد که درگیری در حال تبدیل شدن به یک جنگ فرسایشی طولانی است، به‌طوری‌که کارشناسان نظامی می‌گویند که هر دو طرف با یک چشم‌انداز مبهم روبه‌رو هستند؛ به‌گونه‌ای‌که هیچ‌کدام از دو طرف قادر نیستند که ضربه اساسی را وارد آورند. برای چین، وضعیت موجود مطابق با منافع این کشور است. تثبیت خطوط مقدم در اوکراین به این معنی است که پکن نیازی به مداخله چشمگیر در طرف روسیه برای جلوگیری از شکست نظامی که می‌تواند سیطره پوتین بر قدرت را متزلزل کند، ندارد و جنگ طولانی و بی‌نتیجه روسیه را از نظر اقتصادی و دیپلماتیک به چین وابسته می‌کند و برای مقابله با پکن در مناطقی که منافع ژئوپلیتیک آنها با هم تداخل دارد، مانند آسیای مرکزی، حواس مسکو پرت می‌شود.
الکساندر گابویف، مدیر مرکز اوراسیا کارنگی روسیه گفت: «چین آماده نیست روسیه را قربانی کند.» چین به‌نوبه خود برای پر کردن شکاف شرکت‌های غربی در بازار مصرف روسیه وارد عمل شده است. برای مثال از هر دو خودرویی که امروزه در روسیه فروخته می‌شود، یکی از چین می‌آید. قبل از جنگ، فروش خودروهای چینی به روسیه ناچیز بود. گابویف گفت: «اگرچه چین شریک ارشد این روابط باقی می‌ماند، بهبود ناچیز اقتصاد چین پس از پاندمی تا حدودی موقعیت چانه‌زنی روسیه را از زمان آخرین دیدار این دو رهبر در مسکو در ماه مارس تقویت می‌کند.» شی و پوتین تنها چند هفته قبل از حمله مسکو، شراکت «بدون محدودیت» را اعلام کردند تا نشان دهند که در مخالفت با آنچه که آنها هژمونی ایالات متحده می‌نامند، همسو هستند.
درحالی‌که این همسویی همچنان پابرجاست، چین برای مدیریت روابط خود با شرکای تجاری مهم، مانند اتحادیه اروپا، مجبور است روابط خود با روسیه را محافظت‌شده پیش ببرد. چین سعی کرده خود را در قبال جنگ که وارد بیست و یکمین ماه خود شده است، بی‌طرف جلوه دهد. در اوایل سال جاری، پکن یک راه‌حل سیاسی پیشنهادی برای پایان دادن به درگیری‌ها صادر کرد، اگرچه این طرح توسط واشنگتن و برخی از متحدانش به‌دلیل حفاظت از منافع روسیه مورد انتقاد قرار گرفت.
بازار

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1074267/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پس از اعتراضات دانشجویی، دانشگاه‌های غربی تاکنون چه اقداماتی را علیه اسرائیل در پیش گرفته‌اند؟

خودزنی آمریکا با تحریم روسیه؛ مصائب بوئینگ بدون قطعه ساخت مسکو!

تدوین نقشه راه تجارت ایران و عراق

«سقف‌گذاری برای اجاره‌بها» به قانون تبدیل شد

جزیره هرمز پیشتاز در صدور مجوز الکترونیکی/اعلام آخرین مهلت دریافت مجوز‌های الکترونیکی صنفی

رشد اقتصادی سال 1402 یکی از باکیفیت‌ترین رشدهای اخیر ایران است

شلیک 50 موشک از جنوب لبنان به الجلیل در موج جدید حملات حزب الله

تحلیلگر صهیونیست: حماس با حمله به رفح از بین نمی‌رود

نرخ معاینه فنی افزایش می‌یابد؟

کارشناس حمل و نقل: سیر و حرکت بار کاملا در انحصار راه آهن است

آماده‌باش برای حضور ترامپ

پیشنهاد ظریف

اعتراض هزاران اسرائیلی برای برکناری دولت نتانیاهو

جشن فارغ‌التحصیلی با فضای ضد جنگ غزه در دانشگاه میشیگان آمریکا

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش: ریشه ناترازی بنزین در مصرف بی‌رویه است

فروش 190 کیلو طلا در حراج امروز

دریافت مجوز شهرک صنعتی زرند بعد از 17 سال

تولید ورونق اقتصادی دربزرگترین معدن کرومیت خاورمیانه

رشد اقتصادی پایدار در صنعت نفت با بهینه‌سازی مصرف انرژی

چشم‌انداز صندوق بین‌المللی پول از اقتصاد ایران و جهان

اطمینان خاطر فعالان اقتصادی با ابزار‌های موثر بانک مرکزی

سیگنال به تندروها

ماجرای کاشت ساختمان در پارک‌های تهران

سودای بازگشت؛ ترامپ از برنامه‌هایش پس از بازگشت به کاخ‌سفید گفت

ویولا آمهرد: سوئیس به اوکراین تسلیحات نخواهد داد

تشییع جنازه یکی از شاهزادگان سعودی

ادامه روند کاهش قیمت‌ها در بازار طلا و دلار؛ ربع سکه به کانال 14 میلیونی بازگشت

مدیران خودرو 777، میزبان سران اقتصادی آفریقا و ایران

تغییر نگاه‌ها به کوثر چشم انداز ما بوده است

دولت تاب و تحمل نقد کارشناسی را ندارد

پیام محرمانه آمریکا به قطر

واکنش فعال اصلاح‌طلب به مصاحبه «مهدی نصیری» با بی‌بی‌سی

حمله گازانبری امارت طالبان به تعهدات آبی با ایران

ادعاهای نتانیاهو درباره الجزیره

رژیم صهیونیستی شبکه الجزیره را در اراضی اشغالی تعطیل کرد

هاآرتص: حماس دست نتانیاهو را خواند

برگزاری میز خدمت تبدیل شناسه یکتا برای صنف خرازان

تعهد اشتغال 7500 فارغ‌التحصیل بیکار در همدان

مقر فرماندهی ارتش اسرائیل در کرم ابوسالم هدف قرار گرفت؛ هلاکت 4 نظامی

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس: لغو معافیت مالیاتی به ضرر صندوق سرمایه‌گذاری ثابت است

اظهارات معاون امور تعاون وزیر کار درباره وضعیت ناتوانی برق در کشور

بیش از 90درصد خاطرات شفاهی والدین شهدا در استان البرز جمع آوری شده

سند اقتصاد دریامحور استان بوشهر تنظیم شد

دیوان محاسبات: محیط زیست تکلیف قانونی خود را انجام نداده است

طغیانی:لغو معافیت مالیاتی به ضرر صندوق سرمایه‌گذاری ثابت است

23 سند، آماده مذاکره با عراق در کمیسیون مشترک دو کشور است

ادعای شورای امنیت داخلی اسرائیل درباره یحیی السنوار

اسرائیل در دو راهی آتش‌بس یا ادامه جنگ

نتانیاهو: درخواست حماس برای توقف کامل جنگ غزه را نخواهیم پذیرفت

زمین ساخت 140 هزار مسکن کارگران تامین شد