ایرانیان جهان

آخرين مطالب

ترکیه و اعراب به دنبال استقلال راهبردی از غرب ترکیه

ترکیه و اعراب به دنبال استقلال راهبردی از غرب
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - به گزارش جام جم آنلاین به نقل از «راهبرد معاصر»؛ سفر رسمی رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به عربستان سعودی، قطر و امارات متحده عربی عصر جدیدی از همکاری های اقتصادی میان این کشورها و در راستای «استقلال راهبردی» از غرب است. اردوغان پس از انتخاب مجدد، مهمت شیمشک را به عنوان وزیر دارایی انتخاب کرد و این موضوع نشان دهنده بازگشت به رویکرد «ارتدوکس اقتصادی» و اولویت دادن به ثبات بازار است که می تواند زمینه سرمایه گذاری کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را در ترکیه فراهم کند.
با توجه به تورم، کسری حساب جاری، کاهش ارزش لیر و ذخایر ارزی، اقتصاد ترکیه برای بهبود وضعیت نیازمند سرمایه گذاری خارجی است. انتصاب شیمشک نشان دهنده حرکت ترکیه به سمت عادی سازی روابط با کشورهای عربی منطقه خلیج فارس است؛ شتابی که با سفرهای رسمی متقابل در سال 2021 آغاز شد. در ژوئن سال جاری، شیمشک نشست های سطح عالی با مقام های سعودی، اماراتی و قطری برگزار کرد تا زمینه را برای همکاری های اقتصادی دوجانبه فراهم کند.
روابط رو به توسعه ترکیه با این سه کشور عربی خلیج فارس نشان دهنده همگرایی منافع و توافق در بسیاری از موضوعات است. این روابط شامل توافق بر سر مزیت های نسبی مکمل، اشتیاق آنها برای تنوع بخشیدن به مشارکت های تجاری و تمایلشان برای استقلال راهبردی از غرب است. ترکیه با انعکاس همکاری رو به رشد خود، اعلام کرد با امارات متحده عربی قراردادهایی منعقد کرده است که به بیش از 50 میلیارد دلار می رسد. گسترش مشارکت در حوزه های کلیدی مانند دفاع، انرژی و حمل‌ونقل نشان‌دهنده علائق ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس به استفاده از سرمایه مالی، دانش فنی و مزیت‌های جغرافیایی برای رشد اقتصادی است. توسعه مشارکت نشان دهنده همسویی مجدد طرف ها برای مقابله با تهدیدها و کاهش وابستگی به آمریکاست.
دلیل اصلی علاقه مجدد ترکیه به تقویت روابط با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، جذب جریان سرمایه و حفظ میراث اردوغان به عنوان رئیس جمهوری است که در دو دهه گذشته توانسته رشد اقتصادی را در کشورش حفظ کند. دولت ترکیه در سال 2020 حجم تجارت خارجی خود را با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به 22 میلیارد دلار رساند و برای سه برابر کردن این رقم در پنج سال آینده برنامه های بلندپروازانه ای دارد.
از سال 2020 میلادی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس 7.1 درصد از سرمایه گذاری مستقیم خارجی را در ترکیه در اختیار دارند. قطر با سرمایه گذاری 9.9 میلیارد دلاری، بیشترین سرمایه گذاری مستقیم خارجی را میان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس برعهده دارد. امارات با 3.4 میلیارد دلار و عربستان سعودی با 500 میلیون دلار به ترتیب در رتبه های دوم و سوم قرار دارند. این ارقام احتمالاً در چند سال آینده به وسیله سرمایه‌گذاری‌هایی که در بخش‌های انرژی، دفاع، مالی، خرده‌فروشی و حمل‌ونقل انجام خواهد شد، دو برابر می شود و به 30 میلیارد دلار خواهد رسید.
همکاری اقتصادی میان دو طرف باعث خواهد شد ترکیه در سه کشور مذکور سرمایه گذاری گسترده ای انجام دهد. در وهله نخست، این سرمایه گذاری ها در بخش های ساختمانی و خدماتی مانند فناوری اطلاعات، مخابرات، فناوری کشاورزی و همکاری مشترک دفاعی مانند ساخت پهپاد خواهد بود. این مشارکت در حال تحول وضعیت برد-برد است. جغرافیای ترکیبی ترکیه و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، سه منطقه پرسود خلیج فارس، مدیترانه شرقی و دریای سیاه را به هم متصل می کند که می تواند به کشورها کمک کند ارتباطات خود را گسترش دهند و در منطقه آشوب زا بتوانند وابستگی متقابل خود را تقویت کنند.
امارات متحده عربی برای جذب سرمایه گذاری خارجی به دنبال اجرای اصلاحات اجتماعی و تجاری است. آنها آماده توسعه دانش خود در زمینه های نوظهور مانند هوش مصنوعی و رباتیک هستند. این در حالی است که ترکیه در بخش های دفاعی و ساخت و ساز دارای مزیت های نسبی است. ترکیه به عنوان عضوی از «گروه 20» به اقتصادی متنوع از نظر فناوری پیشرفته و پیچیده تبدیل شده است.
ترکیه اکنون مشتاق است موافقتنامه های مشارکت اقتصادی دوجانبه خود را به توافقی چندجانبه با شورای همکاری خلیج فارس گسترش دهد. علاوه بر این، برآورد می‌شود زلزله‌های فوریه برای ترکیه 104 میلیارد دلار خسارت زیرساختی به همراه داشته باشد، بنابراین ترکیه برای بهبود سریع باید مشارکت‌های تجاری خود را متنوع و عمیق‌تر کند.
در نهایت، هجوم سرمایه‌گذاری‌های جدید نشان می‌دهد کشورهای حوزه خلیج‌فارس و ترکیه یکدیگر را به‌عنوان شرکای متقابل سودمند می‌بینند. سفر اردوغان به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بر عمیق‌تر شدن مشارکتشان در عرصه اقتصاد تأکید می کند و می تواند در بلندمدت در حوزه های راهبردی پیامدهای عمیقی داشته باشد.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1048283/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جایگزین اسکناس‌ کیلویی

میوه‌های ممنوعه

وبسایت نزدیک به زاکانی: حمله دوچرخه‌بازان به قرارداد توسعه حمل و نقل عمومی تهران

وبسایت اصلاح طلب: پاسخ شورای نگهبان درباره رد صلاحیت روحانی قانع کننده نیست

هراس باند «محمود عباس» از آزادی محبوب‌ترین چهره فتح

عربستان با ساز آمریکا می رقصد یا چین؟

سینمای فرهادی؛ رئالیسم اجتماعی با طعم اخلاق‌گرایی

ارتش اسرائیل رسما آغاز مرحله عملیات زمینی به شرق رفح را اعلام کرد

وزیر صنعت، معدن و تجارت به استان مرکزی سفر می‌کند

جدال توئیتری با نماینده حامی زاکانی

هامون سیراب نشد

تظاهرکنندگان اسرائیلی خواستار یک معامله فوری مبادله‌ای شدند

جلسه تلفنی نتانیاهو با کابینه جنگ درباره پاسخ حماس

معترضان به نتانیاهو در سرزمین های اشغالی، خیابان ها را بستند

رکوردشکنی حباب سکه در 20 درصد

نه زرگرها به شفافیت

چاپیدن پول!

شما بازنده‌اید

ترامپ به علت نافرمانی از دستور دادگاه هزار دلار جریمه شد

جزئیات پیش نویس آتش بس؛ رویترز به نقل از مقام صهیونیستی: تعهدات اسرائیل مورد قبول نیست

چرا نتانیاهو از آتش‌بس دائمی وحشت دارد؟

شادی مردم غزه پس از شنیدن خبر موافقت حماس با طرح آتش‌بس

زندگی در غزه

دیدار رئیس حشد شعبی با بشار اسد

منابع صهیونیستی: پیشنهاد مورد قبول حماس، برای اسرائیل غیرقابل قبول است

بندر آمریکایی، طرحی برای کمک‌رسانی به مردم فلسطین یا نقشه‌ای برای تشدید محاصره غزه؟

افشاگری درباره یک بانک که هر سال برنده مناقصه می شود

فروش حدود 30 هزار سکه در حراج امروز

اجاره خانه دلاری قانونی است؟

حماس با طرح آتش‌بس موافقت کرد؛ توپ در زمین رژیم صهیونیستی

مانور نمایشی آمریکا و اسرائیل در مذاکرات آتش بس غزه

گانتس: به زودی کابینه را ترک خواهم کرد

عملیات مشترک گردان‌های قسام و گروهان‌های قدس

وزیر راه و شهرسازی: سایت‌های فروش مسکن به سامانه خودنویس متصل می‌شوند

ترکیب جمعیتی از چالش های البرز است/ تردد نیروی کار استان به تهران

پاسخ تند «عباس عبدی» به مقاله روزنامه جوان

فرانسه اعزام سرباز به اوکراین را تکذیب کرد

حماس با طرح قطر و مصر برای آتش‌بس موافقت کرد

مصر سطح آماده‌باش را در شمال سینا افزایش می‌دهد

صداهایی از غزه؛ اشغالگران نمی‌توانند ما را از تحصیل و درس خواندن منصرف کنند

بودجه 40 میلیارد تومانی شلمچه - بصره این خط آهن را به کجا می‌رساند؟

منفی شدن رشد ترانزیت بار کشور طی 3 سال پیاپی

روحانی و شورای نگهبان در چالش شفافیت

روحانی «امروز» متفاوت با روحانی «قبل 1400»

تاکید ایرلند بر به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطینی

فرانسه: به شدت مخالف هرگونه حمله اسرائیل به «رفح» هستیم

تجمع دانشجویان دانشگاه آکسفورد در حمایت از فلسطین

تغییر دستمزد کارگران جدی شد؟

پروندۀ 75 رزمندۀ فاقد مدارک بالینی در کمیسیون تطبیق احراز جانبازی بنیاد شهید آذربایجان شرقی بررسی شد

خاندوزی : فصل جدیدی از توسعه اقتصادی ایران و عراق آغاز شد