تاثیر مستقیم سیگار الکترونیکی روی دی‌.ان‌.ای نوشتارها

تاثیر مستقیم سیگار الکترونیکی روی دی‌.ان‌.ای

سرزمین ایرانیان- جدیدترین پژوهش دانشکده پزشکی دانشگاه نیویورک نشان می‌دهد که میزان نیکوتین دریافتی از سیگارهای الکترونیکی اهمیتی ندارد، چرا که روی دی‌.ان‌.ای تاثیر می‌گذارد.

ممکن است برخی مسئولین استفاده از سیگار الکترونیکی را به دلیل خطر کمتر نسبت به سیگار توصیه کنند، اما دانشمندان نظر کاملا متفاوتی دارند.

مطالعه پزشکی جدید دانشگاه نیویورک نشان می‌دهد که استعمال سیگار الکترونیکی ممکن است شما را در معرض خطر بالقوه سرطان و بیماری‌های قلبی قرار دهد.

موش‌هایی که به مدت 12 هفته در معرض چیزی شبیه به سیگار الکترونیکی ملایم قرار گرفتند، دی‌ان‌ای مثانه، قلب و ریه آنها آسیب دید. علاوه بر این که بهبود دی‌ان‌ای و پروتئین ریه محدود شد.

به طور خلاصه؛ نیکوتین بدون توجه به نحوه انتقال آن می‌تواند تبدیل به یک ماده سرطان‌زا به نام کارسینوژن در بدن شما شود.

ماده سرطان‌زا یا کارسینوژن(Carcinogen) به هرنوع از مواد، رادیونوکلئید یا اثر تابش گفته می‌شود که عامل مستقیم در ایجاد سرطان است. یعنی ماده‌ای که توانایی آسیب رسانی به ژنوم یا اختلال در فرایندهای متابولیکی سلول را دارد.

مواد رادیواکتیو نیز سرطان‌زا هستند و فعالیت‌های سرطان‌زایی آنها به دلیل تابشی است که پرتوهای گاما و ذرات آلفا منتشر می‌کنند. مثال‌های متداول و شایع سرطان‌زا شامل استنشاق آزبست، برخی دی‌اکسین‌ها و دود تنباکو است.

سرطان یک بیماری است که در آن سلول‌های آسیب دیده، آپوپتوز (مرگ سلولی برنامه‌ریزی شده) انجام نمی‌دهند. مواد سرطان‌زا با تغییر متابولیسم سلولی یا آسیب رساندن مستقیم به دی‌.ان‌.ای در سلول‌ها، که تداخل با فرایندهای زیستی را افزایش می‌دهد و موجب تقسیم کنترل نشده و در نهایت منجر به شکل‌گیری تومورهای بدخیم می‌گردند.

در حالت طبیعی آسیب در دی‌.ان‌.ای، اگر بیش از حد شدید باشد و قابل ترمیم نباشد، منجر به آپوپتوز شده ولی اگر مسیر آپوپتوز، سلول آسیب دیده باشد، سلول نمی‌تواند از تبدیل شدن خود به یک سلول سرطانی جلوگیری کند.

محققان دیگر مواد شیمیایی مضر را نیز طی این تحقیق شناسایی کردند. در حالی که آزمایش نشان می‌دهد که سیگارهای الکترونیکی مضر هستند، قرار گرفتن در معرض دود این سیگارها نیز مضر است.

این مطالعه همچنین تایید می‌کند که نیتروسامین‌های تنباکو که سرطان‌زا هستند در بدن استعمال‌کنندگان سیگارهای الکترونیکی 97 درصد کمتر از سیگاری‌های معمولی است، اما همین مقدار نیز به طور قابل توجهی بیشتر از افراد غیرسیگاری است.

این تحقیق کاربران سیگارهای الکترونیکی را در سطح مشابه با مصرف‌کنندگان چسب‌های نیکوتین قرار می‌دهد.

ممکن است نتایج بیشتری از آزمایشات حیوانی دیگر در یک سال آتی به دست آید.

"مون شونگ تانگ" نویسنده این مطالعه، به بلومبرگ گفت که روشن نیست که سیگارهای معمولی مضرتر هستند یا سیگارهای الکترونیکی.

در حالی که مطالعاتی مبنی بر اینکه احتمال ابتلا به اختلالات سلامتی با سیگار الکترونیکی احتمالا کمتر است، انجام شده، این مطالعه نشان می‌دهد که برخی از نیتروزاسیون نیکوتین در بدن انسان رخ می‌دهد.

نیتروزاسیون به فرآیند تبدیل ترکیبات ارگانیک به مشتقات نیتروسو است.

بنابراین به لحاظ نظری، شما هنوز هم با برخی از خطرات مشابه مواجه هستید. بنابراین محفوظ ماندن از خطر، با کاهش میزان در معرض دود قرار گرفتن مرتبط است.

سیگار برقی یا سیگار الکترونیکی وسیله‌ای است الکترونیکی که استعمال دخانیات را شبیه‌سازی می‌کند. این کار توسط تولید بخارات خاصی که بو، طعم، مزه و احساس کشیدن سیگار واقعی را به مصرف کننده می‌دهد.

عوارض این سیگار که تا قبل از این مطالعه ثبت شده بود، شامل التهاب و حس ناخوشایند در گلو و دهان، سرفه، سرگیجه و تهوع بود.

افراد غیر سیگاری در صورت استفاده از این دستگاهها در معرض اعتیاد به نیکوتین قرار می‌گیرند.

سیگار الکترونیکی اولین‌بار در سال 2003 و در کشور چین تولید شد، اما امروزه در نقاط مختلف جهان فروخته می‌شود و میلیون‌ها مصرف‌کننده دارد.

در کشورهای مختلف، قوانین متفاوتی در مورد فروش و استفاده از سیگارهای الکترونیکی وضع شده است. ارزش تولید جهانی این محصول در سال 2013 میلادی به مرز 3 میلیارد دلار رسید.

در حال حاضر، برخی از شرکت‌های بزرگ تولید سیگار در جهان که در سال‌های اخیر با کاهش قابل توجه در فروش مواجه بوده‌اند، به سرمایه‌گذاری در تحقیق و تولید سیگار الکترونیکی روی آورده‌اند.

مزیت‌ها و خطرهای احتمالی سیگارهای الکترونیکی، موضوع مورد بحث محقق‌ها و سازمان‌های فعال در زمینه بهداشت و سلامتی است.

بعضی دانشمندان، از جمله مسئولان اداره مواد غذایی و دارویی ایالات متحده آمریکا هشدار داده‌اند که در مورد ایمن بودن این محصول، هنوز سوال‌های فراوانی بی‌پاسخ مانده است.

طبق آزمایش‌های انجام‌شده هیچکدام از 4000 ماده شیمیایی مضر موجود در کاغذ، فیلتر و توتون سیگارهای معمولی در سیگارهای الکترونیکی وجود ندارد، اما این سیگارها حاوی مواد شیمیایی مضر دیگری هستند که می‌توانند به اندازه سیگارهای معمولی به مصرف‌کننده آسیب بزنند.

سازندگان سیگار برقی مدعی هستند که این نوع سیگار باعث تشویق نوجوانان به استفاده از آن نمی‌شود، اما نتیجه تحقیقات مختلف از جمله پژوهش دانشگاه "جان مورس" در لیورپول انگلیس این ادعا را زیر سوال می‌برد.

پژوهش ها موید آن است که مصرف کنندگان سیگارهای الکترونیکی در قیاس با سایرین، شانس کمتری برای ترک سیگار دارند. تحقیق دانشگاه کالیفرنیا نشان می‌دهد افرادی که از سیگار الکترونیکی استفاده می‌کنند، 28 درصد کمتر از افرادی که از این نوع سیگار استفاده نمی‌کنند، شانس ترک سیگار دارند.

سلنیوم محافظی در برابر آسیب‌های استامینوفن

درآمد میلیاردی از پوست خربزه!

مصرف ذرت تراریخته در پیشگیری سرطان مفید است

ماست؛ فرشته نجات مبتلایان به فشار خون بالا

دلیل شفق‌های رنگی قطبی مشخص شد

تولید محصولات قابل استتار با الهام از ده پا

تولید گوجه فرنگی تراریخته مقاوم به آفت «مگس مینور»

شکل جدیدی از نور ساخته شد

نحوه تبدیل شدن سلول بنیادی به سلولهای مغزی کنترل کننده پا کشف شد

ابداع ابزاری شبیه به لایه خونی شبکیه

عرضه بسته‌بندی‌هایی که زمان ماندگاری مواد غذایی در یخچال را افزایش می‌دهند

ابداع سرنگ دارورسانی به مدارهای مغز

ثبت نخستین المپیاد بین‌المللی دانش آموزی سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی به نام ایران

بهبود دردهای عصبی با عصاره‌ گیاه «به لیمو»

ژن تولید سلولز گیاهی کشف شد

درمان مالاریا با استفاده از ترکیبات خمیردندان!

آیا ماه می‌تواند به پیش‌بینی زلزله کمک کند؟

قرص ضدباروری مردانه ساخته شد

گیاه به چراغ مطالعه تبدیل می شود

پیوند سلول های بنیادی برای درمان نوعی بیماری نادر پوستی

کنترل درد بیماران بدون استفاده از داروهای مخدر

برچسب سنجش میزان کافی نور خورشید برای بدن

ابداع یک باتری قلمی که هیچ‌گاه خالی نمی‌شود

جلبک زنده برق تولید می کند

فست فود به سیستم ایمنی بدن آسیب می زند

تولید عضلات انسانی دارای عملکرد از سلول پوستی

پیاز ها بدون اشک می شوند!

کمربند مجهز به کیسه هوا از راه رسید

لباس هوشمند برای مبتلایان به فراموشی رونمایی شد

حسگر تاتویی برای گیاهان ساخته شد

داروی دیابت سلول های سرطانی را به شیمی درمانی حساس می کند

دستگاهی که کیفیت مو را نشان می‌دهد

محققان به دنبال تولید داروی کاهش وزن بدون تغییر رژیم غذایی

اهلی‌سازی خرگوش اروپایی با توالی ژنتیکی

40سال دیگر شکلات جهان تمام می شود!

درمان پارکینسون با مطالعه ژنوم سمندر