آخرين مطالب

مروری بر چالش‌های مشترک پیش روی شرکت‌های نوآور فرهنگي

مروری بر چالش‌های مشترک پیش روی شرکت‌های نوآور

  بزرگنمايي:

سرزمین ایرانیان- احمد اختیارزاده فازهای مختلف فرآیند نوآوری در شرکت‌ها را به ترتیب فاز صفر یا توسعه ایده٬ غربالگری ایده‌ها٬ توسعه کسب و کار٬ توسعه محصول٬ تست و اعتبارسنجی٬ تولید محصول(launch) و پایش عملکرد محصول در بازار برشمرد و گفت: بر اساس ارزیابی‌های کمیته جشنواره که روی 18 محصول انجام گرفته٬ فاز توسعه محصول و فاز آزمون اعتبارسنجی بیش‌ترین اعتبار را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه ممکن است کمیته ارزیابی جشنواره به لحاظ فنی تسلط کافی بر موضوعات مربوط به صنعت آن محصول را نداشته باشد٬ بر لزوم تشکیل کمیته‌های تخصصی برای هر بخش از صنعت تأکید کرد و افزود: از این طریق می‌توانیم ابزارهای مناسب برای ارزیابی هر بخش را تعریف کنیم.

رئیس کمیته ارزیابی جشنواره ملی نوآوری محصول برتر ایرانی ضعیف‌ترین عملکرد شرکت‌های نوآور را در فاز پایش عملکرد محصول در بازار و تولید آن دانست و اظهار کرد: این موضوع ممکن است به وضعیت اقتصادی کشور و کاهش بودجه شرکت‌ها در زمینه تبلیغات و آگاه‌سازی مربوط باشد.

اختیارزاده از جمله چالش‌های کلیدی فاز صفر(توسعه ایده‌های جدید) به عدم وجود شاخص‌های عینی و روشن برای طبقه‌بندی این ایده‌ها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تشخیص خوب یا بد بودن این ایده‌ها در جلسات کارشناسی و به وسیله دبیر کمیته پیشنهادات و انتقادات انجام می‌شود.

وی همچنین عدم برخورداری این شرکت‌ها از بانک ایده را یک مشکل دیگر مطرح و تصریح کرد: این ایده‌ها مجتمع نبوده٬ پراکندگی آن‌ها در بخش‌های مختلف موجب دوباره‌کاری می‌شود.

وی سپس به چالش‌های فاز 1 پرداخت و تشریح کرد: در غربالگری ایده‌ها تحلیل ریسک اتفاق نمی‌افتد. این در حالی است که به مسأله حقوق مالکیت فکری نیز توجه چندانی نمی‌شود؛ به عبارتی توجه به این موضوع که ایده قبلاَ از سوی شخص دیگری ثبت شده یا خیر مسأله حائز اهمیتی است.

رئیس کمیته ارزیابی جشنواره ملی نوآوری محصول برتر ایرانی در رابطه با چالش‌های کلیدی فاز 2 به غیرمتمرکز بودن اسناد (عدم وجود business plan) اشاره کرد و گفت: چالشی دیگر در همین زمینه تحلیل ارزش و رفتار مشتری است.

اختیارزاده با بیان اینکه چالش کلیدی فاز3 (توسعه کسب و کار)٬ عدم تمرکز در تصمیم‌گیری است٬ بر همزمانی و همزبانی بخش‌های مختلف تأکید کرد و گفت: این به معنی هماهنگی بخش‌های فنی و بازار است.

وی در پایان چالش‌های اصلی فاز 4 را آموزش٬ تهیه چک لیست لانچ و برنامه‌ریزی سناریو٬ چالش‌های کلیدی فاز 5 را تحلیل کانال‌های اطلاع‌رسانی٬ تحلیل رفتار مشتریان و تصمیم‌گیری برای تولید یا لانچ محصول مطرح کرد و افزود: در فاز 6 نیز باید پایش بازار٬ بازخورد مشتری و کنترل فرآیندهای داخلی مدنظر قرار گیرد.




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

مرکز پردازش سریع حوزه هوایی راه‌اندازی شد

اجلاس هم‌اندیشی صنعت میکروالکترونیک کشور برگزار می‌شود

اساتید بازنشسته جای خود را به نخبگان جوان بدهند

همکاری "رایسست" با بنیاد سعدی برای تامین منابع اطلاعاتی کرسی‌های زبان فارسی در 340 دانشگاه

فراخوان مسابقه «رویای کهکشانی من» اعلام شد

آخرین مهلت ارسال مقاله به همایش ملی "کشت ارگانیک و ازدیاد گیاهان دارویی"

مرکز مشترک ازدیاد برداشت بین دانشگاه "صنعت نفت" و "مونتان لئوبن" اتریش ایجاد می‌شود

چهارمین «جشنواره فرهنگ ملل دانشجویان غیرایرانی» برگزار می‌شود

انتظار از وزارت علوم برای توجه به یک جشنواره تئاتری

گسترش همکاری‌های علمی و فناوری ایران با سوئیس

راه‌اندازی مرکز آموزش زبان فارسی برای غیرفارسی زبانان/ارتباط دانشگاه با جامعه نابسامان است

روسای دو دانشگاه کشور انتخاب شدند

کتاب "روند مهاجرت تحصیلی دانشجویان در جهان" منتشر شد

تحصیل بیش از 500 دانشجوی ایرانی در دانشگاه‌های سوئیس

رشته فرآورده‌های طبیعی در مقطع کارشناسی تصویب شد

راهکار وزارت علوم برای اصلاح قانون سهمیه‌ ایثارگران در کنکور

تعیین حد نصاب نمره زبان در آزمون ارشد 98

گسترش همکاری‌ دانشگاه‌های ایران و روسیه طی سال‌های اخیر

"سیاره سرخ" ایران‌زمین چشم‌انتظار توجه مسئولین

تاسیس شهر سلولی در استان البرز تحول عظیمی به وجود می‌آورد

دوازدهمین همایش ملی علمی-فرهنگی خلیج فارس برگزار می‌شود

کاشی آنتی باکتریال نانویی وارد «فـهرست بـها» شد

ابداع یک رسم الخط بهتر از بریل برای نابینایان

مرکز فرهنگ ایرانی و زبان فارسی «خیام» در اسپانیا ایجاد شد

مسابقه ملی ایده‌پردازی تصویربرداری تشدید مغناطیسی کارکردی مغز

آغاز هفته‌ دانشگاه درسدن آلمان در شیراز

احیای گفتمان و فرهنگ استفاده از کالای داخلی با بهره‌گیری از نخبگان

رقابت 9 تیم ایرانی و خارجی برای رفع چالش‌های زیست‌محیطی آب و فاضلاب

آغاز همکاری‌ دانشگاه‌های «فردوسی مشهد» و «پراگ جمهوری چک»

ساخت ربات‌های تعاملی برای آموزش زبان انگلیسی به فراگیران

قطب‌های علمی هوایی و هوانوردی حمایت می‌شوند

کالاهای فرهنگی در بهبود وضعیت "سواد انرژی" مردم چه نقشی دارند؟

رشد مغز در همه سنین ادامه دارد

تمدید فراخوان جذب هیات علمی وزارت بهداشت از 18 فروردین

گام بلند محققان ایرانی در فناوری/از تولید دارو تا موقعیت‌یاب بومی

درج مقاله پژوهشگران دانشگاه شریف در مجله «نانواسکیل»

اعطای 108 "گرنت پژوهشی" به پژوهشگران کشور

حمایت بنیاد نخبگان از برگزیدگان مسابقه ملی نانو/اعطای مجوز برای حضور در المپیاد

اولین شهر سلولی کشور راه اندازی می شود

تیم های برگزیده مسابقات ربوکاپ بدون آزمون به دانشگاه می روند

تأثیر عمیق ورزش بر شکل‌گیری و ارتقای «هویت ملی»

وضعیت مصرف آنتی بیوتیک در کشور بررسی شد

فاز سوم پارک فناوری پردیس با همکاری چین توسعه می یابد

6 طرح برتر جشنواره اینوکاپ معرفی و تقدیر شدند

خوردن ماهی می‌تواند خطر بیماری ام.اس را دفع کند

آمادگی جهاد دانشگاهی برای راه اندازی مرکز تحقیقات سرطان در مازندران

ریزجلبک‌ها؛ راه‌حل رفع ابرچالش‌های زیست‌محیطی در کشور

مشخص‌شدن 3 زمینه کلی همکاری‌های علمی ایران و آلمان

توسعه تبادل دانشجو و محقق با انستیتو کوشن پاریس

44 مرکز تحقیقاتی فعال در حوزه "سلولی" داریم/ پیوند "غضروف" در انتظار صدور مجوز