آخرين مطالب

رابطه «نام» با اضطراب و کمرویی در کلاس درس! فرهنگي

رابطه «نام» با اضطراب و کمرویی در کلاس درس!

  بزرگنمايي:

سرزمین ایرانیان- ازآنجایی‌که نام هر شخص علامتی برای اوست و باعث تمییز او از دیگران می‌­شود، می­‌تواند تأثیر روانی و تربیتی چشمگیری بر وی داشته باشد. دین اسلام که برای همه شئون زندگی برنامه و دستورالعمل دارد، ریزترین مسائل زندگی از مبدأ تا معاد را با معارف بلند خود پوشش داده و قبل از ولادت کودکان، انتخاب نام نیکو را سفارش کرده است. پیامبر اکرم (ص) دراین‌باره فرمودند: «اولین هدیه‌ای که توسط والدین به فرزندان داده می‌­شود، نام خوب است، پس بهترین نام را برای فرزند خود انتخاب کنید».

در این زمینه، پژوهش جالبی توسط محققانی از دانشگاه گیلان و دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت انجام‌شده که در آن تأثیر رضایت شخصی از نام بر مواردی چون اضطراب کلاس درس، حرمت خود، کمرویی و عملکرد تحصیلی دانش‌­آموزان مورد بررسی قرار گرفته است.

اضطراب در کلاس درس یک توجه غیرعادی و مضطربانه به خویشتن در یک موقعیت اجتماعی است که درنتیجه­ آن فرد دچار نوعی تنش روانی- عضلانی می­‌شود و شرایط عاطفی و شناختی­‌اش متأثر شده و درنتیجه زمینه­ بروز رفتاری خام و نسنجیده و واکنش‌­های نامناسب در وی در کلاس یا سایر موقعیت‌ها فراهم می‌شود. بنا به دلایل متعدد، بسیاری از دانش‌­آموزان، از حرمت خود و توانایی مواجهه با مشکلات برخوردار نیستند.

کمرویی نیز یک پدیده پیچیده و مرکب روانی- اجتماعی است که به دلایل متعدد در طول دوران تحول، به‌تدریج پدیدار می­‌شود. به‌عبارت‌دیگر کمرویی اساساً رفتاری است اکتسابی و آموخته‌شده و برای درمان و برطرف کردن آن باید رفتار تازه و مطلوب اجتماعی در فرد فراگیر شود.

در پژوهش ذکرشده، تعداد قابل‌توجهی از دانش‌­آموزان دختر و پسر دوره­ اول متوسطه شهر رشت به‌صورت تصادفی انتخاب شدند و به پرسشنامه استانداردی در مورد اضطراب کلاس درس، حرمت خود و کمرویی پاسخ دادند. داده‌های به‌دست‌آمده از این پرسش‌نامه‌ها سپس به‌صورت علمی مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت.

یافته‌های عمده این مطالعه نشان می‌دهد دانش‌­آموزانی که رضایت کمتری از نام خود دارند، دارای اضطراب کلاسی بیشتر، حرمت خود کمتر، کمرویی بیشتر و عملکرد تحصیلی ضعیف‌تری هستند. طبق این نتایج، پسران در مقایسه با دختران دچار عملکرد تحصیلی ضعیف­تری می‌شوند، اما در سایر موارد نظیر اضطراب کلاس درس، حرمت خود و کمرویی، تفاوتی در این دو گروه جنسیتی دیده نمی‌شود.

موسوی، دانشیار گروه روانشناسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه گیلان و همکارانش دراین‌باره اشاره کرده‌اند: «می‌توان گفت دانش‌آموزانی که از رضایت نسبت به نام خود برخوردار نیستند، احتمالاً در مدرسه و محیط‌های آموزشی بیشتر مورد استهزاء قرار می‌گیرند. تمسخر همکلاسی‌ها متأسفانه پدیده‌ای رایج است که با سستی قوانین تربیتی در خانواده و مدرسه ارتباط دارد. پیامد اولیه استهزاء برای دانش‌آموزان می‌­تواند ایجاد اضطراب و کم‌رویی باشد. کم‌رویی سبب می‌شود که فرد در رویارویی با عوامل تنش‌­زا به شیوه‌ای مؤثر نتواند عمل کند که این امر باعث کاهش اعتماد به خود، عدم بیان منطقی افکار و احساس‌­ها، افزایش اضطراب، عدم بهبود ارتباط اجتماعی و درنهایت کاهش توان مقابله با تنش‌ها می­‌شود».

محققان فوق معتقدند: با توجه به این یافته‌ها، اهمیت تأکیدهای مذهبی در مورد انتخاب نام نیکو برای فرزندان مشخص می‌شود و به نظر می‌آید اگر افراد از نام خود برداشتی منفی و نامتعادل داشته باشند، این مسئله احتمالاً می‌­تواند بر وضعیت روانی آن‌ها تأثیری نامطلوب برجای بگذارد.

پژوهشگران مجری این مطالعه که نتایج آن در فصل‌نامه «سلامت روان کودک» منتشر شده، اهمیت توجه بیشتر به این مقوله را یادآور شده و فرهنگ‌سازی بهتر دراین‌باره را موجب کاهش چنین مشکلاتی قلمداد می‌کنند.




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

مرکز پردازش سریع حوزه هوایی راه‌اندازی شد

اجلاس هم‌اندیشی صنعت میکروالکترونیک کشور برگزار می‌شود

اساتید بازنشسته جای خود را به نخبگان جوان بدهند

همکاری "رایسست" با بنیاد سعدی برای تامین منابع اطلاعاتی کرسی‌های زبان فارسی در 340 دانشگاه

فراخوان مسابقه «رویای کهکشانی من» اعلام شد

آخرین مهلت ارسال مقاله به همایش ملی "کشت ارگانیک و ازدیاد گیاهان دارویی"

مرکز مشترک ازدیاد برداشت بین دانشگاه "صنعت نفت" و "مونتان لئوبن" اتریش ایجاد می‌شود

چهارمین «جشنواره فرهنگ ملل دانشجویان غیرایرانی» برگزار می‌شود

انتظار از وزارت علوم برای توجه به یک جشنواره تئاتری

گسترش همکاری‌های علمی و فناوری ایران با سوئیس

راه‌اندازی مرکز آموزش زبان فارسی برای غیرفارسی زبانان/ارتباط دانشگاه با جامعه نابسامان است

روسای دو دانشگاه کشور انتخاب شدند

کتاب "روند مهاجرت تحصیلی دانشجویان در جهان" منتشر شد

تحصیل بیش از 500 دانشجوی ایرانی در دانشگاه‌های سوئیس

رشته فرآورده‌های طبیعی در مقطع کارشناسی تصویب شد

راهکار وزارت علوم برای اصلاح قانون سهمیه‌ ایثارگران در کنکور

تعیین حد نصاب نمره زبان در آزمون ارشد 98

گسترش همکاری‌ دانشگاه‌های ایران و روسیه طی سال‌های اخیر

"سیاره سرخ" ایران‌زمین چشم‌انتظار توجه مسئولین

تاسیس شهر سلولی در استان البرز تحول عظیمی به وجود می‌آورد

دوازدهمین همایش ملی علمی-فرهنگی خلیج فارس برگزار می‌شود

کاشی آنتی باکتریال نانویی وارد «فـهرست بـها» شد

ابداع یک رسم الخط بهتر از بریل برای نابینایان

مرکز فرهنگ ایرانی و زبان فارسی «خیام» در اسپانیا ایجاد شد

مسابقه ملی ایده‌پردازی تصویربرداری تشدید مغناطیسی کارکردی مغز

آغاز هفته‌ دانشگاه درسدن آلمان در شیراز

احیای گفتمان و فرهنگ استفاده از کالای داخلی با بهره‌گیری از نخبگان

رقابت 9 تیم ایرانی و خارجی برای رفع چالش‌های زیست‌محیطی آب و فاضلاب

آغاز همکاری‌ دانشگاه‌های «فردوسی مشهد» و «پراگ جمهوری چک»

ساخت ربات‌های تعاملی برای آموزش زبان انگلیسی به فراگیران

قطب‌های علمی هوایی و هوانوردی حمایت می‌شوند

کالاهای فرهنگی در بهبود وضعیت "سواد انرژی" مردم چه نقشی دارند؟

رشد مغز در همه سنین ادامه دارد

تمدید فراخوان جذب هیات علمی وزارت بهداشت از 18 فروردین

گام بلند محققان ایرانی در فناوری/از تولید دارو تا موقعیت‌یاب بومی

درج مقاله پژوهشگران دانشگاه شریف در مجله «نانواسکیل»

اعطای 108 "گرنت پژوهشی" به پژوهشگران کشور

حمایت بنیاد نخبگان از برگزیدگان مسابقه ملی نانو/اعطای مجوز برای حضور در المپیاد

اولین شهر سلولی کشور راه اندازی می شود

تیم های برگزیده مسابقات ربوکاپ بدون آزمون به دانشگاه می روند

تأثیر عمیق ورزش بر شکل‌گیری و ارتقای «هویت ملی»

وضعیت مصرف آنتی بیوتیک در کشور بررسی شد

فاز سوم پارک فناوری پردیس با همکاری چین توسعه می یابد

6 طرح برتر جشنواره اینوکاپ معرفی و تقدیر شدند

خوردن ماهی می‌تواند خطر بیماری ام.اس را دفع کند

آمادگی جهاد دانشگاهی برای راه اندازی مرکز تحقیقات سرطان در مازندران

ریزجلبک‌ها؛ راه‌حل رفع ابرچالش‌های زیست‌محیطی در کشور

مشخص‌شدن 3 زمینه کلی همکاری‌های علمی ایران و آلمان

توسعه تبادل دانشجو و محقق با انستیتو کوشن پاریس

44 مرکز تحقیقاتی فعال در حوزه "سلولی" داریم/ پیوند "غضروف" در انتظار صدور مجوز