گوگرد زدایی سوخت‌های مایع با فناوری نانو توسط محققان ایرانی ایرانیان اسکاندیناوی

گوگرد زدایی سوخت‌های مایع با فناوری نانو توسط محققان ایرانی

سرزمین ایرانیان- مصرف روزانه سوخت‌های مایع مانند بنزین و گازوئیل برای تولید انرژی، منجر به آزادسازی انواع آلودگی‌ها به اتمسفر می‌شود.

این آلودگی‌ها از راه‌های مختلف سلامت بشر و محیط زیست را به خطر می‌اندازد. به همین منظور، امروزه قوانین سخت گیرانه‌ای جهت کنترل، کاهش و جلوگیری از ورود این آلودگی‌ها به محیط زیست وضع شده است. اکسیدهای گوگرد و مواد سولفاته ذره‌ای، یک خانواده‌ مهم از ترکیبات سمی هستند که موضوع بخشی از این قوانین هستند.

دکتر مظاهر احمدی فارغ التحصیل دکترای دانشگاه بوعلی سینا از محققان این طرح گفت: هدف دنبال شده در این طرح ارائه‌ روشی برای حذف ترکیبات گوگرد و اندازه‌گیری غلظت کل این ترکیبات با دستگاه ICP-OES بوده است.

وی عنوان کرد: ما با استفاده از فناوری نانو، نانوکامپوزیت اکسید گرافنی تهیه کرده‌ایم که هم به عنوان کاتالیزور و هم به عنوان جاذب عمل می‌کند. این نانوجاذب/کاتالیزور نسبت سطح به حجم بالایی داشته و کارایی بالایی در جذب سطحی ترکیبات گوگرد دارد.

وی گفت: این نانوجاذب-کاتالیزور با نانوذرات مغناطیسی اصلاح شده و به راحتی با اعمال میدان مغناطیسی خارجی، قابل جمع آوری و جداسازی است و نیازی به سانتریفیوژ کردن یا فیلتراسیون نیست.

احمدی در خصوص اهمیت جداسازی ترکیبات گوگردی از سوخت‌های مایع و نفت خام عنوان کرد: وجود ترکیبات گوگردی مانند سولفیدها، دی‌سولفیدها، مرکاپتان‌ها و تیوفن‌ها در سوخت‌های مایع، منجر به آزادسازی گازهای اکسیدگوگرد به اتمسفر شده که متعاقباً منجر به پیدایش پدیده‌ی باران اسیدی می‌شود.

وی افزود: علاوه بر این، اکسیدهای گوگرد موجود در گازهای حاصل از احتراق، کاتالیزورهای تعبیه شده در اگزوز اتومبیل‌ها را مسموم کرده و فرایند تبدیل گازهای منواکسیدکربن و اکسیدنیتروژن به گازهای بی‌خطر را مختل می‌کنند. از سوی دیگر، در فرایند پالایش نفت خام، حضور ترکیبات گوگرد منجر به غیرفعالسازی کاتالیزورهای مورد استفاده و همچنین خوردگی خطوط لوله‌کشی می‌شود.

به گفته‌ این محقق، روش ارائه شده کارایی استخراج ترکیبات گوگرد را تا حد زیادی افزایش داده است. علاوه بر این روش ساخت آن مقرون به صرفه بوده و شرایط کاری نسبتاً ایمنی از لحاظ دما و نوع عامل اکسنده فراهم آورده است؛ در واقع واکنش اکسیداسیون در دمای اتاق انجام می‌شود و زمان واکنش نیز طولانی نیست. همچنین مواد و واکنشگرهای مورد استفاده به صورت تجاری و با قیمت مناسب در دسترس هستند.

وی تاکید داشت: به کمک این نانوجاذب-کاتالیزور، امکان اندازه‌گیری غلظت کل ترکیبات گوگرد در سوخت‌های مایع در محدوده‌ غلظتی نیم تا 5 میلی گرم بر کیلوگرم با حد تشخیص 0.15 میلی گرم بر کیلوگرم  فراهم شده است. این نتایج بیانگر حساسیت بسیار بالای روش و بهبود حساسیت دستگاه ICP-OES توسط این نانوکامپوزیت با ضریب 19.2 بوده است.

احمدی بیان داشت: می‌توان از روش ارائه شده در این طرح، به صورت مستقیم برای گوگرد زدایی سوخت‌های مایع مانند بنزین و گازوئیل و یا حتی اهداف کنترل کیفی و اندازه‌گیری سطح ترکیبات گوگرد در سوخت‌های مایع استفاده کرد.

وی در پایان عنوان کرد: «در این تحقیق برای بررسی اندازه، شکل و ساختار نانومواد سنتزی از میکروسکوپ الکترونی عبوری (TEM) استفاده شده است. برای بررسی ساختار کریستالی نانومواد سنتزی نیز دستگاه پراش پرتو ایکس (XRD) و جهت بررسی خواص مغناطیسی نانومواد سنتزی دستگاه مغناطیس‌سنج با نمونه نوسانی (VSM) به کار رفته است. همچنین برای اندازه‌گیری غلظت ترکیبات گوگرد در نمونه‌های سوخت مایع از یک اسپکترومتر پلاسمای جفت شده القایی با دتکتور نوری (ICP-OES) استفاده گردیده است.»

این تحقیقات با همکاری دکتر مظاهر احمدی- دانش‌آموخته‌ی دانشگاه بوعلی سینا- دکتر طیبه مدرکیان و دکتر عباس افخمی- اعضای هیأت علمی این دانشگاه و محققانی از دانشگاه آلیکانته کشور اسپانیا حاصل شده است. نتایج این کار در مجله‌ Fuel با ضریب تأثیر 4/726 (جلد 210، سال 2017، صفحات 507 تا 513) به چاپ رسیده است.

باید ها و نبایدهای خرید اینترنتی در سوئد

اجاره خانه در سوئد

پیدا کردن و اجاره خانه در گوتنبرگ

مدارک لازم برای درخواست ویزای شنگن

روند تقاضای ویزای مسافرتی به سوئد

سوئد از لحاظ نظامی چگونه کشوری است؟

کمک هزینه مسکن در سوئد – Bostadsbidrag

گرفتن وام در سوئد

محاسبه هزینه گواهینامه در سوئد

SwedBank آموزش کار با دستگاه رمزیاب بانک

BankID شناسه همراه بانک – طریقه نصب و استفاده

نرم افزار همراه بانک SwedBank

محاسبه کمک هزینه زندگی در سوئد – Socialbidrag

انواع وام بانکی در سوئد

شرایط گرفتن تابعیت سوئدی

برای دریافت وام شخصی به کجا مراجعه کنیم؟

مدارس بزرگسالان در سوئد Komvux

سفر به پاریس از سوئد

اجاره آپارتمان با قرارداد دست اول

اجاره نشینی از روز اول ورود تا فسخ قرارداد

کمک هزینه تحصیلی CSN – Studiemedel

ارزیابی مدارک تحصیلی در سوئد

مشاغل و حرفه های مورد نیاز در سوئد 2016- 2017

مراجعه به درمانگاه و خدمات درمانی در سوئد

یادگیری زبان سوئدی به همین سادگی !

SFI چیست ؟