بزرگنمايي:
سرزمين ايرانيان- محمدرضا قازلي، مجري طرح با
بيان اينکه اين طرح با عنوان «رهسپار» اجرايي شده است، گفت: اين سامانه
راهکار نوين براي سفري ايمن و ارزان است که به وسيله به اشتراکگذاري وسيله
نقليه در سفرهاي بين شهري صورت ميگيرد.
وي عنوان اين روش را Carpooling يا Ridesharing ذکر
کرد و يادآور شد: سامانه «رهسپار»، اولين سامانه امن به اشتراکگذاري
سفرهاي شهري و بين شهري تحت شبکه اينترنت است که هدف آن ايجاد ارتباط بين
مسافرين و رانندههاي تکسرنشين است.
قازلي با بيان اينکه اين نوع از رفت و آمد همزمان با جنگ
جهاني دوم و در زمان بحران انرژي رونق يافت، اظهار کرد: در حال حاضر در
بسياري از کشورهاي توسعه يافته دنيا استفاده از اين سرويس مرسوم بوده و
دولتها و شهرداريهاي کشورهايي چون آمريکا، کانادا، چين، استراليا، آلمان،
انگلستان، فرانسه، هند و بسياري از کشورهاي توسعهيافته جهان کمکهاي
بسزايي از قبيل ايجاد لاينهاي ويژه، فرهنگسازي و تشويق مردم را براي
عملياتي شدن اين سيستمها انجام ميدهند.
وي نمونه آن را يک شرکت فرانسوي فعال در اين حوزه دانست که در
حال حاضر در 22 کشور اروپايي بيشتر از 25 ميليون کاربر فعال دارد و اين
شرکت قصد دارد سطح خدمات خود را تا آسيا و خاورميانه گسترش دهد.
قازلي با اشاره به تفاوت برنامه «رهسپار» نسبت به ساير
برنامههاي هوشمند حملونقل مانند اسنپ و تپ سي، افزود: در «رهسپار» شما با
رانندهاي تک سرنشيني همراه ميشويد که مسير يکساني با شما دارد، بنابرين
کرايهها در اين سيستم به مراتب پايينتر از ساير برنامههاي موجود است. به
طور مثال در اين سامانه کرايه مسافر براي طي کردن مسير 50 کيلومتري بين
تهران و کرج از 3500 تومان آغاز ميشود. همچنين اين سامانه برخلاف ديگر
برنامهها در تمامي شهرهاي ايران فعال بوده و تمامي هموطنان ميتوانند از
خدمات «رهسپار» بهرهمند شوند.
قازلي با اشاره به جزئيات عملکرد اين سامانه، خاطر نشان کرد:
در اين سامانه افرادي که از خودروي شخصي استفاده ميکنند و تک سرنشين
هستند، مسير خود را در نرمافزار رهسپار اعلام ميکنند و مسافراني که با
آنها هم مسير هستند و مبدا و مقصد مشترکي دارند، از طريق اين نرمافزار به
يکديگر معرفي ميشوند و ميتوانند با هم، همسفر شوند و از اين طريق تعداد
خودروهاي تکسرنشين به شکل چشمگيري کاهش خواهد يافت و همچنين باعث کسب
درآمد رانندگان و کاهش هزينههاي رفت و آمد مسافران خواهد شد.
مجري طرح با تاکيد بر اينکه شيوه Carpooling
در بسياري از کشورهاي پيشرفته جهان از مهمترين ساختارهاي حملونقل محسوب
ميشود، يادآور شد: مسافران با استفاده از برنامه «رهسپار» ميتوانند تا 70
درصد در هزينههاي رفت و آمد خود صرفهجويي کنند و همچنين رانندگان در
مسيرهاي روزمره ديگر تک سرنشين نبوده و ميتوانند از اين راه کسب درآمد
کنند.
اين محقق از اجراي پايلوت تجاري و نيمهتجاري اين سامانه در
دانشگاه آزاد اسلامي واحد قزوين خبر داد و گفت: علاوه بر آن اپليکيشن اين
سامانه با نام Rahsepar درکافه بازار و اپاستور قابل دريافت و نصب بوده و هماکنون در سراسر ايران فعال است.
وي اضافه کرد: در اين سامانه اطلاعات کاربران سازماني که
اقدام به ثبتنام کردهاند، از طريق يک وب سرويس اطلاعاتي با پايگاه داده
اين واحد دانشگاهي بررسي شده و بعد از احراز هويت، کاربران اين خدمات را
دريافت خواهند کرد.
به گفته وي استفاده از چنين مکانيزمي باعث ارتقاي امنيت کلي
سيستم و کاربران به شکل قابل توجهي شده است و کاربران با خيال آسوده از اين
خدمات بهرهمند ميشوند.
قازلي با تاکيد بر اينکه تمام افرادي که از سيستم «رهسپار»
استفاده ميکنند، احراز هويت ميشوند، توضيح داد: دانشجويان از طريق کد
ملي، کد دانشجويي و اطلاعات هويتي که در سيستم وارد کردهاند و افراد غير
سازماني نيز از طريق ثبت کد ملي احراز هويت خواهند شد، ضمن آنکه راننده
متقاضي بايد خودروي خود را در سامانه به ثبت برساند، به اين ترتيب که تصوير
گواهينامه و بيمه شخص ثالث خود را بايد در سيستم «رهسپار» آپلود کند.
وي کاهش هزينههاي رفت و آمد و استفاده از ظرفيتهاي خاموش و
بلااستفاده به دليل استفاده از ظرفيتهاي بالقوه مردمي را از مزاياي اين
طرح نام برد و ادامه داد: کاهش مصرف سوخت و ترافيک و آلودگيهاي زيست
محيطي و در نتيجه افزايش بهرهوري اجتماعي و کاهش هزينههاي دولت از قبيل
ماليات بر گازهاي گلخانهاي از ديگر مزاياي کاربردي شدن اين سامانه است.
به گفته قازلي، طبق موافقتنامه 2016 پاريس در مورد تغييرات
اقليم، تمامي کشورها به ميزان توليد گازهاي گلخانهاي بيش از حد مجاز، موظف
به پرداخت ماليات هستند که پيادهسازي اين سامانه ميتواند در جهت کاهش
انتشار گازهاي گلخانهاي ناشي از احتراق خودروها موثر باشد.
مجري طرح با اشاره به اجراي نمونه اوليه و پايلوت پروژه
«رهسپار» در بستر دانشگاه آزاد اسلامي قزوين، خاطرنشان کرد: تمامي ابعاد
پروژه شامل مباحث فني، اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي مورد ارزيابي قرار گرفت و
بعد از ارائه گزارشي به معاونت علميوفناوري رياست جمهوري، دستور حمايت از
پروژه «رهسپار» صادر شد.
به گفته وي، هماکنون محققان اين طرح با بيش از 504 واحد
دانشگاهي قرارداد همکاري دارند و هدف بعدي اين شرکت دانشبنيان گسترش خدمات
به تمامي استانهاي کشور خواهد بود.