ایرانیان جهان

آخرين مطالب

تامين محصولات غذايي با فناوري زيستي تا سال 1404 ایالات متحده آمریکا

  بزرگنمايي:

سرزمين ايران- دکتر خوش خلق سيما در ابتداي کارگاه آموزشي پدافند غيرعامل زيستي، به تاريخچه تاسيس پژوهشکده بيوتکنولوژي کشاورزي از سال 78 تا کنون، دستاوردها و راه اندازي مديريت بيوتکنولوژي در مناطق مختلف کشور اشاره کرد و افزود: بعد از تاسيس پژوهشکده، از سال 78 تا 83، فراهم کردن زيرساخت هاي پژوهشکده مدنظر قرار گرفت. گام بعدي، گسترش فعاليت هاي پژوهشکده به ساير مناطق کشور بود و در همين راستا، مديريت بيوتکنولوژي در مناطقي مانند تبريز، رشت، اصفهان و مشهد ايجاد شد.

رئيس پژوهشکده بيوتکنولوژي کشاورزي همچنين از ارتقاي پژوهشکده بيوتکنولوژي کشاورزي به پژوهشگاه تا اواسط پاييز امسال در قالب مراسم ويژه خبر داد و گفت: دستيابي به فناوري هاي زيستي در منطقه با اختصاص 3 درصد از سهم بازار جهاني، تحقق رتبه نخست در حوزه زيست فناوري در منطقه و تامين امنيت مواد غذايي با کاشت محصولات تراريخته به ميزان 10 درصدِ زمين هاي زيرکشت ايران تا سال 1404 از جمله ماموريت هاي محوله به پژوهشکده بيوتکنولوژي کشاورزي است.

خوش خلق سيما با بيان اينکه بايد با استفاده از فناوري هاي زيستي تا سال 1404 بتوانيم محصولات غذايي را در کشور تامين کنيم، تصريح کرد: يکي از مشکلات باغات ما اين است که نهال هاي ما، نهال هاي سالمي نيستند اما محققان ما در پژوهشکده بيوتکنولوژي کشاورزي، محققان ما نهال ها را از طريق کشت بافت، سالم سازي مي کنند و به کشاورزان معرفي مي نمايند.

وي افزود: يکي از دستاورهاي پژوهشکده، چرخه توليد ميني تيوبرسيب زميني است که کشور را از واردات 24 ميليون دلار بي نياز و در اين زمينه خودکفا کرده و شرکت هاي دانش بنيان از دستاوردهاي پژوهشکده در اين حوزه استفاده مي کنند.

رئيس پژوهشکده بيوتکنولوژي کشاورزي درباره گردش مالي بازار جهاني در عرصه بيوتکنولوژي کشاورزي گفت: گردش مالي در حوزه کشاورزي، بيشتر در عرصه محصولات تراريخته خود را نشان مي دهد که در دنيا اين گردش مالي، بالغ بر 200 ميليارد دلار است اما کشور ما نتوانسته در اين زمينه سهم قابل توجهي حتي در بازار داخلي به خود اختصاص دهد.

وي با اشاره به رشد مهندسي ژنتيک در دنيا و نقش آن در عرصه اقتصاد مقاومتي از طريق افزايش توليد، به دستاوردهاي پژوهشکده درخصوص برنج تراريخته و پنبه تراريخته اشاره و عنوان کرد: مبارزه با کرم ساقه خوار برنج از طريق سموم خطرناک، باعث آلوده شدن گياه و محيط زيست مي شود و از اين رو، يکي از اقدامات پژوهشکده بيوتکنولوژي کشاورزي، براي حفظ محيط زيست و سلامت مردم، توليد محصولات تراريخته برنج است. همچنين ورود پنبه تراريخته براي مبارزه با آفات و سموم، در صورت کسب مجوز از کميته تراريخته وزارت جهاد کشاورزي از ديگر دستاوردهاي پژوهشکده است. اين محصولات، کشاورزي ارزان را به دنيال خواهد داشت و جلوي واردات را خواهد گرفت.

وي با اشاره به اقدامات پژوهشکده در خصوص جلوگيري از اتلاف آب کشاورزي تصريح کرد: ما در پژوهشکده بيوتکنولوژي کشاورزي، در حال حاضر از اراضي که شوري آب بسيار بالا دارند و هيچ گياه زراعي در آن رشد نمي کند، گياهاني را مي کاريم که به صورت وحشي در منابع طبيعي يافت مي شود و ما آن را اهلي کرده و به صورت کشاورزي در آورديم که رياست جمهوري نيز از آن حمايت مي کند. ما براي پرهيز از کم آبي در کشاورزي، متابوليت هاي گياهان دارويي را در داخل آزمايشگاه، توليد و از اتلاف آب هاي کشاورزي جلوگيري مي کنيم.

خوش خلق سيما گفت: از ديگر اقدامات پژوهشکده به منظور کاهش وابستگي به واردات و کمک به افزايش شرکت هاي دانش بنيان، و حمايت از کارآفرينان، تبديل پسماندهاي ضايعات کشاورزي به فرآورده هاي زيستي است. ما به آنزيم هايي دست پيدا کرديم و در حال حاضر توليدات خود را وارد بازار مي کنيم و بازار جهاني را به خود اختصاص خواهيم داد.

وي با اشاره به ارتباطات و تعاملات گسترده بين المللي پژوهشکده بيوتکنولوژي کشاورزي با کشورهايي مانند چين، استراليا، آلمان و کره جنوبي گفت: انرژي هسته اي دنيا نيز با ما در حوزه کشاورزي قرارداد دارد. همچنين بکارگيري محققان زبده ايراني در عرصه بيوتکنولوژي در دنيا و داخل کشور از جمله اقدامات پژوهشکده است.

ايجاد نگراني و ترس از فناوري هاي زيستي، از مصاديق تهديدات بالقوه بيوتروريسم است

دکتر بهزاد قره‌ياضي، رئيس امور تحقيقات و فناوري سازمان مديريت و برنامه ريزي نيز طي سخناني در اين کارگاه اظهار داشت: مفهوم اصلي تروريسم، هراس افکني و ايجاد وحشت است و با اينکه در بسياري موارد در جريان ترور با اهداف سياسي، قتلي هم صورت مي گيرد ولي هدف اصلي تروريست‌ها بيش از حذف فيزيکي دشمن، ايجاد رعب و وحشت و ناامني رواني است.  استفاده داعش از شيوه هاي وحشيانه اعدام مثل سر بريدن يا سوزاندن و انعکاس جهاني تصاوير اين جنايات در رسانه ها نشان مي دهد هدف اصلي گروه هاي تروريستي از کاربرد شيوه هاي نامتعارف براي اعدام، ايجاد رعب و وحشت در مردم است.

وي تصريح کرد: منظور از بيوتروريسم هرگونه عملياتي است که در آن از عوامل زيستي براي ايجاد وحشت استفاده مي شود. در بيوتروريسم ممکن است از عوامل زيستي طبيعي يا مهندسي شده استفاده شود.

اين متخصص مهندسي ژنتيک و ايمني زيستي خاطرنشان کرد: از جمله علل توجه تروريست‌ها به استفاده از عوامل بيولوژيک، سهولت و ارزاني توليد و استفاده از آنها، هراس افکني زياد، عدم امکان رديابي ساده و نداشتن عوامل مشهود - بعضا تا چند روز پس از انتشار -  و در نتيجه قرباني گرفتن تدريجي و در ادامه سريع آنهاست.

قره ياضي با بيان اين که کاربرد عوامل زيستي در بيوتروريسم بيش از آن که جنبه نظامي داشته باشد با هدف ايجاد اضطراب و تشويش عمومي و تهديد امنيت ملي صورت مي گيرد، اظهار داشت: امروزه با پيشرفت هاي مهندسي ژنتيک، امکانات فزاينده اي براي تروريست‌ها فراهم شده که استفاده از مهندسي ژنتيک در بي اثر کردن واکسن ها و مقاوم سازي عوامل بيماري زا به آنتي بيوتيک ها و عوامل ضد ويروس، تبديل عوامل غيربيماري زا به بيماري زا، گسترش دامنه بيماري و سخت کردن شناسايي آنها از جمله روش هاي مورداستفاده در بيوتروريسم است.

وي تصريح کرد: آموزش مفاهيم و تربيت کارشناسان متبحر، مهارت در شناسايي و رديابي سريع و خودکار (سه تا شش ساعت)، شناسايي ويژگي ها و مبدا عامل، شناسايي مناطق داراي قابليت تهاجم و اتخاذ تدابير لازم مانند تامين واکسن و سرم به ميزان کافي و آمادگي براي رفع آلودگي، تقليل و بلکه به صفر رساندن آثار تهاجم زيستي از جمله اقدامات پدافندي در مقابل تهديدات بيوتروريستي است.

رييس انجمن ايمني زيستي ايران با اشاره به هشدار حکيمانه رهبر معظم انقلاب که فرمودند «ملتي که دستش از علم تهي باشد بايد خودش را آماده کند که ديگران بر او فرمانروايي کنند»،  بر ضرورت  شناخت علمي دقيق تهديدات زيستي و راهکارهاي مقابله با آنها تاکيد کرد و گفت: با اين همه، امکان استفاده جنايتکارانه از عوامل زيستي نبايد باعث شود که از پيشرفت در حوزه علوم و فناوري هاي زيستي غافل شويم زيرا هرگونه محدوديت و عقب ماندگي در اين حوزه، آسيب پذيري ما را در برابر تهديدات و عمليات بيوتروريستي افزايش مي دهد.

قره ياضي، مخالفت با توليد محصولات کشاورزي حاصل از مهندسي ژنتيک به رغم واردات گسترده اين محصولات از خارج را تهديدي براي ايمني و امنيت غذايي کشور، عنوان و خاطرنشان کرد: عوام فريبي و ايجاد نگراني و ترس بي دليل از فناوري هاي زيستي، تحريف مفاهيم در حوزه بيوتروريسم و دامن زدن به شايعات و ادعاهاي غيرواقعي در خصوص سلامت محصولات غذايي که باعث مي شود مردم، ديگر تهديدات واقعي را هم جدي نگيرند از مصاديق تهديدات بالقوه بيوتروريسم است.

محققان بيوتکنولوژي از پايه هاي قدرت در امنيت مواد غذايي هستند

در ادامه سردار شعباني طي سخناني خطاب به اعضاي پژوهشکده بيوتکنولوژي کشاورزي تصريح کرد: شما در تخصص و علم خودتان، بسيار عالي هستيد اما آگاهي از مديريت بحران و پدافند غيرعامل براي شما به عنوان سرمايه هاي انساني مملکت، ضروري است.

معاون عمليات قرارگاه ثارالله خطاب به محققان پژوهشکده بيوتکنولوژي نيز گفت: شما از پايه هاي قدرت در بحث امنيت مواد غذايي و استقلال غذايي بوده اما در عين حال آسيب پذير نيز هستيد.

وي با بيان اينکه دانشکده پدافند غيرعامل از طرف دانشگاه جامع امام حسين، براي سازمان ها و دستگاه هاي خاص مانند پژوهشکده بيوتکنولوژي کشاورزي با توجه به طيف تهديدات مختلف، آموزش هايي را ارائه مي کند، تصريح کرد: ما هدف گروه هاي تروريستي در فضاي بيوتروريسم و در آستانه سرقت اطلاعات از سوي ساير کشورها هستيم با اين حال، انصافا کشور ما امنيت بي نظيري داشته است اما اگر ساير کشورها، از جمله عراق، سوريه، افغانستان، حتي سوئيس، روسيه و آمريکا را ببينيد، ناامني در آنجا موج مي زند و گروهک هاي تروريستي در پنج قاره فعال هستند.

سردار شعباني با بيان اينکه هدف گروه هاي داعش، ايران و تهران است، از جلسه اخير خود با فرمانده کل سپاه خبرداد و گفت: ما 76 تاکتيک و شيوه هاي عملياتي آنها را احصا کرديم و نتيجه گرفتيم که همه ما آسيب پذير هستيم.

سردار شعباني در خصوص اهميت پيش بيني مديريت بحران تصريح کرد: اخيرا از يکي از مراکز صنعت نفت در بوشهر بازديدي داشتيم؛ جايي که 18 ميليارد دلار روي زمين است. بايد انديشيد اگر اين سرمايه و يا بانک اطلاعات ژنتيک به عنوان يک سرمايه گران‌بهاي ديگر از بين برود، چه اتفاقي خواهد افتاد؟

عضو هيئت علمي دانشگاه جامع امام حسين همچنين به حادثه تروريستي داعش در مجلس شوراي اسلامي اشاره و تاکيد کرد: آن قدر تروريست هاي داعش را تحت فشار قرار داديم که کلافه شدند و خودشان را منفجر کردند اما به هر حال بايد امنيت را بيشتر کنيم و در ترددهاي افراد، سختگيري بيشتري داشته باشيم.

وي افزود: با همه اينها در مراسم تحليف، در همان فضايي که ترور انجام شد، مراسم را با امنيت کامل برگزار کرديم.

معاون عمليات قرارگاه ثارالله تهران بزرگ با اشاره به اينکه بحران امنيتي از ابتداي انقلاب تا کنون نداشتيم، اظهار داشت: ما مفاهيم «مديريت بحران» و «مديريت حادثه» را با يکديگر خلط کرده ايم از اين رو، حادثه پلاسکو، بحران محسوب نمي شود.

سردار شعباني با اشاره به پيشرفت هاي ايران در عرصه سلول هاي بنيادي، هوافضا و کسب رتبه هاي برتر در ميادين بين المللي، از ديپلماسي محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه  و مواضع رئيس جمهوري در عرصه جهاني تقدير کرد و گفت: رئيس جمهور ما به درستي مي گويد با اين ملت با زبان تهديد حرف نزنيد و با زبان تکريم سخن بگوييد.

وي با بيان اينکه مديريت بحران يک علم است، در خصوص مفاهيم پدافند عامل و غيرعامل اظهار کرد: پدافند عامل، رويارويي مستقيم با دشمن به منظور دفع حمله و مخصوص نظاميان است اما پدافند غيرعامل، اقدامات غيرمسلحانه اي است که موجب افزايش بازدارندگي و کاهش آسيب پذيري، تداوم فعاليت هاي ضروري، ارتقاي پايداري ملي و تسهيل مديريت بحران در مقابل اقدامات نظامي دشمن مي شود.

عضو هيئت علمي دانشگاه امام حسين با بيان اينکه براي مصونيت سامانه ها در فضاهايي مانند پژوهشکده بيوتکنولوژي کشاورزي، بايد از پدافند غيرعامل بهره مند شويم، گفت: پدافند غيرعامل، يک اقدام نرم افزاري و کار محققان و پژوهشگراني مانند شماست.

معاون عمليات قرارگاه ثارالله ضمن اشاره به مراحل مديريت بحران در پدافند غيرعامل گفت: بايد کاهش خسارت در اماکن و تاسيسات مدنظر قرار گيرد از اين رو بايد کاري کنيم که تهديد دشمن را به بازدارندگي برسانيم.

وي افزود: شما سرمايه اين مملکت و امانتدار آن و يکي از صاحبان چهار علم بزرگ در دنيا، يعني صنعت کشاورزي و بيوتکنولوژي هستيد و در حوزه خودتان متخصص محسوب مي شويد و ان‌شاءالله جمهوري اسلامي ايران، قدر شما را بداند.

ارتباط بيشتر دانشکده پدافند غيرعامل با محققان پژوهشکده بيوتکنولوژي کشاورزي

در حاشيه اين کارگاه آموزشي، پاسدار اميراحمدي مدير دوره هاي توانمندساز (عرضي) دانشکده پدافند غيرعامل دانشگاه جامع امام حسين نيز اظهار داشت: علم بيوتکنولوژي در سه دهه گذشته جزء پنج علم جهان به شمار مي رود و اين امر، خود اهميت اين علم را مي رساند.

وي گفت: در راستاي محافظت از ذخاير ژنتيکي، نيروي انساني مجرب و مطالعات به دست آمده، نياز مبرم به کار پدافند غيرعامل در پژوهشکده بيوتکنولوژي وجود دارد و دانشکده پدافند غيرعامل دانشگاه امام حسين (ع)، تمام سعي خود را جهت ارتباط بيشتر با محققان و دانشمندان پژوهشکده خواهد داشت.

مسئول آموزش پدافند غيرعامل دانشگاه امام حسين (ع) در پايان سخنان خود تصريح کرد: متاسفانه بعضي از خبرگزاري ها واژه هاي ناشايست براي روساي پژوهشکده بيوتکنولوژي به کار بردند که وظيفه ما را نسبت به محافظت از سرمايه هاي نيروي انساني آن پژوهشکده بيشتر مي نمايد. اين امر، يک کار پدافند غيرعامل است.

به گزارش روابط عمومي پژوهشکده بيوتکنولوژي کشاورزي، در  کارگاه آموزشي «پدافند غيرعامل زيستي» که با حضور سردار ناصر شعباني، معاون عمليات قرارگاه ثارالله تهران بزرگ، سرهنگ سيدنصرت‌الله حسيني از فرماندهان مدافعان حرم در سوريه و جانشين دانشکده علوم پايه جهادي و يادگار هشت سال دفاع مقدس، برادر پاسدار عليرضا اميراحمدي، مسئول آموزش پدافند غيرعامل دانشگاه امام حسين (ع) و مدير دوره هاي توانمندساز (عرضي) دانشکده پدافند غيرعامل دانشگاه جامع امام حسين (ع)، دکتر قره ياضي، رئيس امور تحقيقات و فناوري سازمان مديريت و برنامه ريزي کشور، دکتر نيراعظم خوش خلق سيما رئيس پژوهشکده بيوتکنولوژي کشاورزي، اعضاي هيات علمي و کارشناسان اين پژوهشکده برگزار شد، اهميت پدافند غيرعامل در زمينه بيوتکنولوژي کشاورزي تشريح شد.

همچنين قبل از برگزاري کارگاه آموزشي، سردار شعباني و هيئت همراه وي، ضمن بازديد از دستاوردهاي پژوهشکده بيوتکنولوژي کشاورزي با دکتر نيراعظم خوش خلق سيما، رئيس پژوهشکده بيوتکنولوژي کشاورزي ديدار و گفت‌وگو کردند.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/5014/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

غافلگیری کاخ سفید از ابعاد حمله ایران

کی بود کی بود من نبودم؟!

استعفای مقام اطلاعاتی اسرائیل؛ زلزله شکست در طوفان‌الاقصی

سرکوب معترضان حامی فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا

سازمان ملل درباره گورهای دسته جمعی در غزه به ابراز نگرانی بسنده کرد

ترامپ به فساد در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا متهم شد

مدیرعامل سازمان ملی مسکن: زمین 1.8 میلیون واحد نهضت ملی مسکن تامین شد

شرط ادامه کار املاک "دیوار" از زبان مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن

24 آزادراه به عوارضی الکترونیکی مجهز شد

قالیباف: بانک مرکزی در پایان سال 1402 به تعهداتش درباره تخصیص ارز به دارو عمل کرد

اتحادیه صنف طلا و جواهر: چشم انداز قیمت سکه و طلا صعودی نیست

ایران به زودی به شبکه کارت‌های اعتباری روسیه می‌پیوندد

یزد در زمینه مجوز الکترونیکی عقب ماند

شیلات و کشاورزی رکورددار افزایش سرمایه‌گذاری در قشم

وعده شناسایی و رفع موانع واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا

گیشه روزنامه بازار پادکست |تیتر خوانی روزنامه‌های اقتصادی سه‌شنبه 4 اردیبهشت

ساخت و ساز غیرمجاز در زیارت گرگان پس از 20 سال متوقف شد

کریدور امن از تهران تا اسلام‌آباد

حفظ ثبات و امنیت پایدار ، لازمه تحقق اهداف اقتصادی

بخش املاک دیوارمسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

سرمقاله فرهیختگان/ ناسیونالیسم اسرائیلی: هویت، غیریت و استعمار

سرمقاله شرق/ تحریم‌های جدید علیه ایران

سرمقاله اعتماد/ سیل و رفع خطر ناامنی غذایی و سوءتغذیه

سرمقاله ایران/ ابعاد مهم سفر رئیس‌جمهور به اسلام آباد

سرمقاله دنیای اقتصاد/ جهش تولید با مشارکت مردمی

سرمقاله مردم سالاری/ سنگ‌اندازی بی‌نتیجه اسلواکی در مسیر توافق مهاجرتی ناتو

سرمقاله قدس/ چالش‌های «شانگهای» برای برقراری صلح در غزه

سرمقاله همدلی/ چماق و هویج وعده صادق در پرونده هسته‌ای

چالش‌های افزایش تعطیلی؛ شنبه یا پنج‌شنبه، مساله این است!

دیدار بایدن با سیاستمداران مخالف جنگ غزه در کاخ سفید

استقبال مردم استانبول از رئیس‌جمهور آلمان با شعار «آلمان قاتل»

عملیات موفقیت‌آمیز «قسام» علیه عناصر صهیونیست در غزه

توضیح بانک صادرات درباره دلایل خرید بخشی از سهام پرسپولیس

سازمان منطقه آزاد کیش پیگیر حقوق مودیان مالیاتی است

رویکردی متفاوت دربزرگترین گردهمایی بین المللی فعالان گردشگری درکیش/ پوستر نمایشگاه بین المللی گردشگری کیش رونمایی شد

سومین دیدار چهره به چهره سال 1403 مدیر کل بنیاد شهید خراسان رضوی با 60 تن از جامعه معزز ایثارگری

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با فرمانده تیپ 37 سپاه اردبیل دیدار کرد

بانک مرکزی پدر تولید و تولیدکننده را درآورده است؛ به داد بخش خصوصی برسید!

چشم انداز قیمت سکه و طلا صعودی نیست

تجارت 10 میلیارد‌ دلاری ایران و پاکستان با توسعه زیرساخت‌ها

سرمقاله خراسان/ عمق بخشی به یک رابطه راهبردی

سرمقاله کیهان/ دست برتر ایران و روایت وارونه غربگرایان

سرمقاله وطن امروز/ منظومه راهبردی تهران - اسلام‌آباد

نیویورک تایمز: فعالیت حماس در بالا و زیر زمین ادامه دارد

تظاهرات صهیونیست‌ها مقابل خانۀ نتانیاهو

ناامیدی مردم غزه از کمک‌های ارسالی؛ از ریختن کمک‌ها داخل دریا تا ریختن بیرون از هواپیما

چین اتهام جاسوسی در آلمان را رد کرد

تصویر یکی از راکت‌های منفجر نشده اشغالگران در شمال غزه

یک شهید در یورش نظامیان صهیونیست به کرانه باختری

تیراندازی مرگبار در مدرسه ایالت واشنگتن