بزرگنمايي:
سرزمين ايرانيان- آسفالت سياه معمولي، 80 تا 95 درصد نور خورشيد را جذب ميکند، اما
پوشاندن آسفالت با اين رنگهاي خاکستري، منعکس کننده اشعههاي خورشيد است
که باعث خنک شدن دماي شهري ميشود.
در لس آنجلس، که در آن دماي تابستان معمولا از 100 درجه فارنهايت (38
درجه سانتيگراد) عبور ميکند، کارگران در حال پوشاندن آسفالت با يک لايه از
اين رنگ مخصوص هستند.
لس آنجلس داراي چهار ميليون نفر جمعيت است و اولين شهر بزرگي است که اين آزمايش در آن انجام ميگيرد.
آسفالت سياه معمولي 80 تا 95 درصد نور خورشيد را جذب ميکند، در حالي که
رنگ خنک کننده خاکستري اين نور را منعکس کرده و مانع جذب آن توسط آسفالت
ميشود.
طرفداران اين طرح ميگويند که اين رنگ خنک کننده به طرز چشمگيري منجر به کاهش دماي زمين و کاهش گرماي شهر ميشود.
در طول نمايش و توضيح اين تکنيک، "جف لوزار" مدير فروش در شرکت راهسازي
"GuardTop"، که اين محصول را به بازار عرضه ميکند، نشان داد که چگونه با
استفاده از رنگ ميتوان دماي خيابانها را در حدود 12 درجه فارنهايت پس از
پاشش تنها يک لايه رنگ روي آسفالت کاهش داد.
طبق گفته گِرگ اسپاتز، معاون مدير اداره خدمات شهري لسآنجلس، اين شهر
اولين شهر در کاليفرنيا است که آزمايشات در يک جاده عمومي را پس از
آزمايشات اوليه در پارکينگ انجام ميدهد.
وي گفت: ما اميدواريم که براي ديگر شهرها الهام بخش باشيم تا راههاي
مختلفي را براي کاهش گرماي زمين به کار بگيرند. همچنين اميدواريم که توليد
کنندگان، محصولات جديدي را براي اين منظور توليد و ارائه کنند.
اسپاتز افزود: به طور بالقوه ميتوان بازار بزرگي براي محصولات خنک
کننده مسير متصور بود. در واقع اين بخشي از يک روند اقتصادي بسيار بزرگتر
است؛ جايي که راه حلها براي مقابله با تغييرات آب و هوايي ميتواند منشا
سرمايه گذاريهاي بزرگ در آينده باشد.
شهرداري روند تکميل و پوشش همه مسيرهاي شهر و همچنين چگونگي واکنش شهروندان لس آنجلسي به آسفالت جديد را نظارت ميکند.
جورج بن ويز، استاديار مهندسي عمران و محيط زيست در دانشگاه کاليفرنيا
جنوبي گفت: خنک کنندههاي مسير تاثير بسزايي در کاهش گرما دارند اما ممکن
است برخي عوارض زيست محيطي هم داشته باشند.
وي به خبرگزاري فرانسه گفت: پژوهشهاي اخير و پژوهش کنوني در حال بررسي
اين است که آيا مزاياي زيست محيطي خنک کنندههاي مسير بيشتر از عوارض آن
است يا خير.
با اين حال، شهر لس آنجلس اتخاذ روش مناسب و نصب و ارزيابي چندين بخش آزمون خنک کننده را در نظر دارد.
بن ويز اشاره کرد که استراتژيهاي کاهش گرما مانند کاشت درختان در
خيابانها و استفاده از مواد خنک کننده پشت بام، روشهاي آنچنان موثري
نبوده است.
آلن بارکا، استاد علوم زيست محيطي دانشگاه کاليفرنيا گفت: فناوري خنک
کننده مسير ميتواند نسبت به روشهاي فعلي مانند تهويه مطبوع مناسبتر
باشد.
وي گفت: همه افراد منابع لازم را براي استفاده از تهويه مطبوع ندارند،
بنابراين اين نگراني وجود دارد که برخي از خانوادههاي کم درآمد از اين
موضوع رنج ميبرند. اين باعث ميشود که من از لحاظ اخلاقي نگراني داشته
باشم. اما طرح پاشش رنگ خنک کننده روي آسفالت به نفع همه خواهد بود و همگان
از سود آن برخوردار ميشوند.
بارکا افزود: اين روش ميتواند افرادي را که خارج از خانه يا بي خانمان
هستند را نيز منتفع سازد. درجه حرارت پايين که در نتيجه خنک کننده مسير به
وجود ميآيد، به معناي کم بودن وابستگي به تهويه مطبوع است. بنابراين، به
اين معني است که توليد گازهاي گلخانهاي کمتر ميشود.