ایرانیان جهان

آخرين مطالب

توئيتر دموکراتيک نيست آلمان

  بزرگنمايي:

سرزمين ايرانيان- مطالعات مسعود والافر، دانش‌آموخته دانشگاه صنعتي‌شريف و مهندس شرکت توئيتر، و "هارشا گانگادهارباتلا" (Harsha Gangadharbatla) از دانشگاه کلرادو در بودلر نشان مي‌دهد يک جريان دو مرحله‌اي (two-step flow) از اطلاعات در رسانه‌هاي اجتماعي مانند توئيتر وجود دارد که از طريق آن، اقليت کاربران، بيشترين تاثير را بر توده افراد دارند.

بر اساس اين پژوهش، در توئيتر و اينستاگرام، رهبران عقايد معمولا ساير رهبران عقايد را دنبال مي‌کنند و جامعه‌اي متشکل از عناصر تاثيرگذار را در داخل پايگاه کاربري وسيع‌تري شکل مي‌دهند؛ اطلاعات توزيع شده توسط اين عناصر بر توئيت کردن و به اشتراک گذاشتن اطلاعات توسط کاربران معمولي تاثير مي‌گذارد.

به گفته والافر و همکارش، نظريه‌هاي متعددي درباره چگونگي توزيع اطلاعات جهت تاثيرگذاري بر عقايد عمومي و نحوه تصميم‌گيري مصرف‌کنندگان وجود دارد و همچنين مطالعات زيادي درباره چگونگي تاثيرگذاري رسانه و رسانه‌هاي اجتماعي بر افراد و گروه‌ها انجام شده است.

يکي از اين نظريه‌ها، نظريه جريان دومرحله‌اي نام دارد و بر اساس آن، اکثر مردم زماني که در معرض ديدگاه‌هاي رهبران عقايد قرار مي‌گيرند، عقيده‌اي را حول يک موضوع خاص شکل مي‌دهند و اين رهبران خود تحت تاثير رسانه‌هاي انبوه قرار دارند. اما بر اساس نظريه "جريان يک مرحله‌اي" يا نظريه "گلوله جادويي"، مردم مستقيما تحت تاثير رسانه اجتماعي قرار دارند.

واضح است که کاربران در سطح فردي مرتبا در معرض رسانه‌ انبوه قرار دارند، چه اين رسانه تلويزيون، راديو، روزنامه‌ها يا اينترنت باشد اما والافر معتقد است عقايد مردم در واقع به احتمال زياد در يک فرآيند دومرحله‌اي شکل مي‌گيرند. اين موضوع به ويژه درباره عقايد به اشتراک گذاشته شده در رسانه‌هاي اجتماعي صدق مي‌کند و مي‌تواند به عناصر تاثيرگذار در رسانه‌هاي سنتي مانند تلويزيون، روزنامه‌ها و ستون‌هاي مجله هم اعمال شود.

در حال حاضر اين ادعا وجود دارد که موجي از رسانه‌هاي جديد در شکل يوتيوب، توئيتر و اينستاگرام، داراي دموکراسي اطلاعات و تاثير هستند، با اين حال، والافر و همکارش نشان داده‌اند اين موضوع حداقل در مورد توئيتر صدق نمي‌کند.

بر اساس تحقيق تيم علمي، رسانه اجتماعي شيوه دريافت اطلاعات، اخبار و عقايد کاربران و مصرف‌کنندگان را تا حد بسيار زيادي تغيير مي‌دهد اما درست مانند رسانه‌هاي سنتي، در اين رسانه‌هاي اجتماهي هم عناصر تاثيرگذار بزرگ وجود دارند. اين اشخاص يا سازمان‌ها که شايد شامل هاب‌هاي اطلاعات و خبري، گروه‌هاي فشار و حتي سلبريتي‌ها باشند، به عنوان منبع اصلي اطلاعات و عقايد عمل مي‌کنند.

پژوهش جديد نشان مي‌دهد  شيوه توليد اطلاعات در رسانه‌هاي اجتماعي به هيچ عنوان با رسانه‌هاي سنتي تفاوتي ندارد؛ به عبارت ديگر، حتي در محيط‌هاي ظاهرا دموکراتيک مانند توئيتر و اينستاگرام ، اطلاعات عمدتا از طريق رهبران عقايد توليد مي‌شود و اين رهبران همگي به رهبران عقايد ديگر در رسانه مرتبط‌اند؛ اين امر منجر به شکل‌گيري نوعي جامعه مجازي متشکل از رهبران عقايد مي‌شود که تاثير قوي بر چگونگي و سرعت گسترش اطلاعات در رسانه‌هاي اجتماعي دارند.

بر اساس نتايج بدست آمده، در حوزه تجارت، سرمايه‌گذاري بر روي جامعه مجازي متشکل از رهبران عقايد براي تبليغات، بسيار کارآمدتر از تبليغات مستقيم براي انبوه کاربران توئيتر خواهد بود.

جزئيات اين پژوهش در International Journal of Internet Marketing and Advertising منتشر شد.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/4987/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تمام ایده‌های دانش‌بنیانی قدرت تولید انبوه را دارند؟

روزنامه‌های اقتصادی شنبه 1 اردیبهشت

حزب‌الله: از رویارویی با اسرائیل و حمایت غزه عقب نمی‌کشیم

محاکمه ترامپ وارد چهارمین روز شد

دارندگان کارت سوخت بخوانند

توقیف محموله سوخت قاچاق در سمنان

طالبان خواستار تکمیل پروژه‌های نیمه تمام سازمان ملل شد

روزیِ نو؛ مجله‌ای رادیویی با رویکرد امیدبخشی

هشدار صندوق بین‌المللی پول نسبت به تبعات تصرف دارایی‌های روسیه

شهادت فرمانده گردان طولکرم در سرایاالقدس

حمله مقاومت فلسطین به شهرک «سدیروت»

خودسوزی یک فرد مقابل دادگاه ترامپ

شهادت یک جوان فلسطینی در کرانه باختری

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

پایان اردیبهشت آخرین مهلت تبدیل مجوز‌های کاغذی به شناسه یکتا

پافشاری بانک مرکزی بر اجرای سیاست‌های غلط/ صندوق تثبیت ارزی با دلار 3 نرخی کارایی ندارد

تنها تا 26 اردیبهشت برای تبدیل مجوز‌های کاغذی کسب و کار به الکترونیکی فرصت وجود دارد

چهارمحال و بختیاری در جایگاه ششم صدور پروانه کسب الکترونیکی کشور

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم

ناتو تعداد بیشتری سامانه پدافند هوایی به اوکراین ارسال می کند

سرقت 250 هزار سند در حمله هکری «انانیموس» به ارتش رژیم صهیونیستی

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

شمار شهدای غزه از 34 هزار نفر گذشت

اوربان: اروپا یک قدم تا ارسال سرباز به اوکراین فاصله دارد

پیشرفت در مذاکرات صلح باکو و ایروان

اظهارات لاوروف درخصوص صحبت‌های جنجالی بورل

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

وحدت نظر در تدوین سازوکارهای مشارکت مردم در عرصه اقتصاد ضروری است

آمادگی ایران برای ارتقای روابط با الجزایر

«موزه دین و زندگی» در بلوار پیامبر اعظم (ص) ایجاد می‌شود

هشدار وزیر فرهنگ لبنان نسبت به تجاوز رژیم صهیونیستی به کشورش

آمریکا به کمک آرژانتین می‌رود

«محسن رضایی» با اعضای شورای نگهبان دیدار و گفتگو کرد

بایدن در آستانه شکست؟

ارمنستان 4 روستای منطقه «قزاق» را به آذربایجان واگذار کرد

اذعان صهیونیست ها به تداوم قدرت مقاومت فلسطین در غزه

لاوروف: برای مذاکره در مورد اوکراین آماده‌ایم

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

توقیف خودروی قاچاق در ساری

لغو پروازهای شرکت‌های اروپایی به اراضی اشغالی

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

جنگ غزه و حملات ایران جایگاه اقتصادی اسرائیل را کاهش داده است

همکاری اسلامی: حق وتو آمریکا، ناقض مفاد سازمان ملل متحد است

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری