ایرانیان جهان

آخرين مطالب

سازمان انرژي اتمي به عرصه کوانتوم ورود پيدا کرده است انگلیس

  بزرگنمايي:

سرزمين ايرانيان- اميرحسين بهنوش، پارسا پيروز و اميرعباس کاظمي‌نيا (طلا) و سروش بانياني(نقره) چهار مدال‌آور المپياد شيمي بودند که همگي از دبيرستان انرژي اتمي ايران به مسابقات اعزام شدند.

در اين ديدار که با حضور جمعي از معاونان و مديران سازمان انرژي اتمي، «پروازي مقدم»، مشاور مديرکل آموزش و پرورش تهران، «نيک فطرت»، رييس مشارکت‌هاي مردمي آموزش و پرورش تهران و «شهبازي»، مدير دبيرستان برگزار شد، علي اکبر صالحي ضمن تقدير از مجموعه آموزش و پرورش و مجموعه مديريت دبيرستان به وضعيت آموزشي و فقر کميتي دانشگاه ها و مراکز آموزشي کشور در ابتداي انقلاب اسلامي که غالباً فقط در شهرهاي بزرگ بود، اشاره کرد و افزود: يکي از پيام‌هاي اصلي انقلاب، برقراري عدالت اجتماعي و دسترسي آحاد جامعه به امکاناتي همچون آموزش که حق هر ايراني است، بود.

معاون رييس جمهور به بازگويي تلاش‌هايي که در راستاي توسعه آموزش عالي و دانشگاه ها در طول سال‌ها مسئوليت داشته پرداخت و افزود: با اين تفکر که در حوض نمي‌شود شنا کرد، به دنبال اقيانوس رفتيم و آموزش عالي را گسترش داديم. با تلاش بزرگاني نظير حضرت آيت‌الله هاشمي جمعيت دانشجويي از 175 هزار نفر به حدود 5 ميليون کنوني رسيد و همه استان‌ها صاحب دانشگاه دولتي شدند. هر چند بحث کيفيت مطرح بود، ولي ما شرايط آن روز که پزشکان غالباً هندي، فيليپيني و بنگلادشي بودند را بايد در نظر مي‌گرفتيم. الحمدلله اکنون کشور به جايي رسيده که از نظر پزشکي خود اتکا و در حوزه مهندسي وضعيت نسبتاً خوبي داريم. از حالا به بعد بايد روي کيفيت کار کنيم.

صالحي با تاکيد بر اينکه علوم پايه زيرساخت‌هاي علمي کشور را مي‌سازد، گفت: بايد کاري کنيم که بهترين استعدادهاي ما به علوم پايه بروند. زماني به دليل اينکه تحصيل در علوم پايه براي دانش‌آموزان خيلي راضي‌کننده نبود، ما جذابيتي ايجاد کرديم و دکتراي پيوسته فيزيک، شيمي و رياضي را طراحي کرديم که از آموزش 100 درصد شروع مي‌شود و به پژوهش 100 درصد مي‌رسد. مخالفت زيادي مي‌شد با اين حال دانشگاه شريف دو دوره برگزار کرد و در حال حاضر مرکز تکميلي زنجان به اين صورت دانشجو مي‌پذيرد.

رييس سازمان انرژي اتمي با تجليل از دکتر مريم ميرزاخاني که "به ناگاه به تمشيت الهي عروج کرد" گفت: اگر جنبه مثبت قضيه را ببينيم، ايران به جايي رسيده است که الحمدلله مي‌توانيم نمونه‌هاي ميرزاخاني را پرورش دهيم. اميدواريم با نگرش اميدوارکننده‌اي به آينده نگاه کنيم، با قوت پيش برويم و به مشکلات نگاه نکنيم. اگر زندگي بزرگان دنيا را بخوانيد، مي‌بينيد که غالباً زندگي متواضعانه و فقيرانه‌اي داشته‌اند. مثلاً رامان، فيزيکدان هندي در زير پلکان خانه‌اش آزمايشگاه درست کرده بود. يا مادام کوري که خانواده‌اش 6 جايزه نوبل گرفته‌، با دوچرخه به دانشگاه مي‌رفت. اينطور نيست که حتماً همه شرايط آماده باشد تا ما کار علمي کنيم.

صالحي با بيان اينکه ايراني‌ها اکنون رصد مي‌کنند در دنيا چه اتفاقي مي‌افتد و همپاي دنيا تلاش مي‌کنند، اضافه کرد: ما مي‌دويم، آنها هم مي‌دوند. لذا خيلي سخت است فاصله را با دنيا کم کنيم. اما چه بايد کرد. مي‌توانيم علاوه بر تلاش، به فکر ايده‌ها و ابتکارات نو باشيم. ديگر اينکه اگر زود وارد حوزه‌هاي جديد شويم، مي‌توانيم اميدوار باشيم که پا به پاي دنيا حرکت کنيم. از جمله حوزه‌هاي علمي که زود وارد شديم، مجموعه رويان بود که به همت مرحوم دکتر کاظمي 7-6 سال بعد از آن که براي اولين‌بار در اسکاتلند آغاز شد، راه‌اندازي شد.

معاون رييس جمهور گفت: يکي از مواردي که در دنيا جديداً توجه و ورود کرده‌اند و سرمايه‌گذاري زيادي صورت گرفته، کوانتوم تکنولوژي است که در چند عرصه و حوزه جا پايي پيدا کرده است. از جمله اينها کوانتوم کامپيوتيشن، کوانتوم کاميونيکيشن، کوانتوم سنسور و کوانتوم بيولوژي است. سازمان انرژي اتمي ايران از سال گذشته با حدود 12 استاد برجسته به عرصه کوانتوم تکنولوژي ورود کرده و در همين راستا با دانشگاه صنعتي شريف قرارداد بستيم و کوانتوم کاميونيکيشن کار مي کنيم، با پژوهشگاه علوم بنيادي روي کوانتوم کامپيوتيشن و با پژوهشگاه رويان روي کوانتوم بايولوژي کار مي کنيم.

صالحي گفت: در حال حاضر در آستانه انجام اولين آزمايش در حوزه کوانتوم هستيم که اگر اتفاق بيفتد، اولين کشور خاورميانه و کشور اسلامي هستيم که وارد اين حوزه شده ايم. اين آزمايش Entanglement است. اگر بخواهيم بطور ساده توضيح بدهيم فرض کنيد دو فتون به هم چسبيده اند. بايد به نوعي با هم در تماس باشند و يا همزاد باشند. اينها را از هم جدا مي کنيم. قطب يکي رو به بالا و ديگري رو به پايين است. حالا اگر يکي را برگردانيد آن يکي هم برمي‌گردد. حتي اگر فاصله در بينهايت هم باشد، همان لحظه اطلاعات برقرار مي شود. چيني ها توانسته اند حدود 700 مايل Entanglement را آزمايش کنند.

رييس سازمان انرژي اتمي گفت: به زودي اولين سمينار ملي کوانتوم تکنولوژي را در ايران برگزار مي کنيم. به دليل اينکه دنياي آينده دنياي کوانتوم تکنولوژي است.

صالحي افزود: تلاش کنيد از الهام برخوردار شويد. انسان وقتي خيلي فکر مي کند، قضيه الهام پيش مي آيد. بايد آنقدر در بزنيد تا در علم باز شود. ما بايد آرام آرام آماده ديدن جايزه نوبل در سال هاي آينده شويم.

تيم ايران در اين دوره از مسابقات پس از تيم‌هاي تايوان و آمريکا به مقام سوم المپياد جهاني شيمي دست يافت

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/4887/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

لغو پروازهای شرکت‌های اروپایی به اراضی اشغالی

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

جنگ غزه و حملات ایران جایگاه اقتصادی اسرائیل را کاهش داده است

همکاری اسلامی: حق وتو آمریکا، ناقض مفاد سازمان ملل متحد است

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

آنچه که اسراییل را تا امروز سرپا نگه داشته گنبد رسانه‌ای‌اش است

کاهش مجدد رتبه اعتباری رژیم صهیونیستی

چین: در کنار مردم فلسطین هستیم

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

کشف مواد خوراکی و لوازم بهداشتی قاچاق در تبریز

برگزاری همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری در کردستان

طالبان و همسایگان آن: یک قالب منطقه ای برای غلبه بر چالش‌ها در افغانستان و فراتر از آن

«هفت سراژدها» و معمای چند مجهولی فساد

ارزش مبادلات تجاری ایران و ازبکستان به یک میلیارد دلار افزایش می‌یابد

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

هدیه یک میلیارد دلاری بایدن به اسرائیل

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

مرغ کیلویی چند؟

گزارش سفر رئیس جمهور به سمنان / رییسی: رشد اقتصادی در کشور محقق شد

رییسی: رشد اقتصادی در کشور محقق شد

وضع بهداشتی وخیم فلسطینی‌ها در اردوگاه جبالیا

سفر مقام‌های ارشد بلاروس به کره شمالی

گروه 7: با هرگونه عملیات نظامی اسرائیل در رفح مخالف هستیم

10 هزار بی خانمان در پی تخریب دو هزار خانه در مرکز غزه

فنلاند قواعد پناهندگی را تشدید می‌کند

دیدار محسن رضایی با اعضای شورای نگهبان

روایت جدید رییسی از رشد اقتصادی 4 درصدی در ایران! | فیلم

تورم های سهمگین در راه است؟

نوسانات ارز همه ابعاد اقتصادی زندگی مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد/ دولت جدی ورود کند

رشد اقتصادی در کشور محقق شد

برنامه ریزی برای سمنان نباید صرفا برای جمعیت ثابت این استان باشد

رویکرد ترکیبی دولت برای مقابله با چالش قیمت مسکن چیست؟

اهمیت عرضه زمین برای ورود مردم در حوزه ساخت مسکن چیست؟

دیدار دبیر شورایعالی هماهنگی اقتصادی سران قوا با اعضای شورای نگهبان

رئیسی: رشد اقتصادی کشور به 6 درصد رسیده است

ببینید | روایت جدید ابراهیم رییسی از رشد اقتصادی 4 درصدی!

شلاگیم؛ ماجرای ضربه به پایگاه امنیتی رژیم اسرائیل

آمریکا از پاسخ به استفاده از پایگاه نظامی پاکستان طفره رفت

حماس و فتح وتوی ضد فلسطینی آمریکا را محکوم کردند

تاکید بر انجام 53 طرح اقتصادی هدف در خراسان رضوی تا پایان دولت

پیام تسلیت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی درگذشت پرویز داوودی

واکنش ها به درگذشت معاون دولت احمدی نژاد /قالیباف پیام داد

دو رویکرد برای مقابله با چالش قیمت و شکستن انحصار زمین چیست؟

اجتماع یمنی‌ها در محکومیت جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه

الجزایر: پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد

مسلمانان روهینگیایی در میانمار قربانی سربازگیری اجباری!

خشم مردم انگلیس از تداوم ارسال سلاح به رژیم صهیونیستی