ایرانیان جهان

آخرين مطالب

تله «کوچه بن‌بست» براي شرکت‌هاي دانش‌بنيان/اقدامات کشور براي نفوذ محصولات نانويي به 40 کشور اخبار ایران

  بزرگنمايي:

 سرزمين ايرانيان-  دکتر سعيد سرکار با بيان اينکه برنامه‌ريزي ما براي توسعه فناوري نانو در راستاي توسعه سند راهبردي اين فناوري است، افزود: بر اين اساس لازم بود تا اين سند به تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي برسد که خوشبختانه اين سند در شوراي عالي انقلاب فرهنگي مصوب شد.

وي اضافه کرد: از اين رو از شورا کمال تشکر را داريم که در نهايي‌شدن سند راهبردي توسعه فناوري نانو توجه لازم را داشته است؛ چراکه اين توجه باعث شد فضاي قانوني لازم براي توسعه فناوري نانو در کشور ايجاد شود.

سرکار با تاکيد بر اينکه با تصويب سند راهبردي توسعه فناوري چارچوب قانوني متناسب با برنامه‌ها و نيازها چه در زمينه اقدام و عمل و چه از لحاظ تعامل با ساير دستگاه‌ها فراهم شده است، ادامه داد: در صورت نبودن چارچوب‌هاي قانوني که براي هزينه‌کرد مالي وجود دارد، شرايط مطلوبي براي توسعه فناوري‌هاي نوظهور ايجاد نمي‌شد و اين ظرفيت شوراي عالي انقلاب فرهنگي که مصوبات آن در حکم قانون است، زمينه رشد و توسعه اين فناوري را براي ما فراهم کرد.

دبير ستاد توسعه فناوري نانو اضافه کرد: همين ظرفيت نيز موجب شده است که به طور متناوب گزارش عملکردها را در زمينه دستاوردها و نتايج تحقيقات و همچنين برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته به مسؤولان کشوري ارائه دهيم.

سرکار خاطرنشان کرد: ما به صورت دوره‌اي گزارش‌هايي از عملکردها را براي شوراي عالي انقلاب فرهنگي ارسال مي‌کنيم؛ چون اين شورا متولي نظارت است و ما تاکنون چندين بار به اين شورا دعوت شديم و گزارش‌هايي از عملکردها را در اين حوزه ارائه کرديم.

گام بزرگ تجاري‌سازي در فضاي بي‌اعتمادي

وي اولويت اصلي سند دوم راهبردي نانو را بر «توسعه صنعتي فناوري نانو با تاکيد بر ورود به بازارهاي بين‌المللي» دانست و گفت: بر اين اساس اولويت ما توسعه صادرات محصولات دانش‌بنيان مبتني بر فناوري نانو، افزايش حجم صادرات و افزايش کشورهاي هدف است و در اين رويکرد نياز به شرايط خاصي است.

سرکار با تاکيد بر اينکه چالش اصلي ما دراين زمينه اين است که بسياري از کشورها، ايران را به عنوان يک کشور داراي فناوري پيشرفته به رسميت نمي‌شناسند،‌ افزود: ولي اگر ما در اين زمينه موفق شويم، تاثير خوبي بر ساير کالاهاي ايراني خواهد گذاشت. به اين معني که اگر بتوانيم به دنيا اين باور را بقبولانيم که ايران در حوزه نانو قادر به توليد محصولات با کيفيت است، زمينه پذيرش ساير محصولات با کيفيت ايراني فراهم خواهد شد.

دبير ستاد توسعه فناوري نانو ارائه حمايت از توسعه صادرات محصولات دانش‌بنيان از سوي معاونت علمي را از جمله برنامه‌هاي کشور در اين زمينه دانست و اظهار کرد: در اين راستا علاوه بر فعال شدن کريدور صادرات، زنجيره‌اي از حمايت‌ها براي شرکت‌هاي دانش‌بنيان ايجاد شده است.

وي حمايت از شرکت‌هاي دانش بنيان براي حضور آنها در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي، اخذ استانداردهاي معتبر بين‌المللي،‌ ثبت پتنت و ايجاد نمايندگي‌هاي شرکت‌هاي ايراني در خارج از کشور را از جمله خدمات زنجيره توليد تا صادرات دانست.

سرکار با بيان اينکه اين خدمات از سوي معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري ارائه مي‌شود، ابراز اميدواري کرد که وزارت صنعت، معدن و تجارت به مقوله دانش‌بنيان توجه ويژه داشته باشد؛ چراکه در عرصه نانو فناوري، بازار 80 ميليون نفري کشور بازار بزرگي براي اين محصولات نخواهد بود.

سرکار ادامه داد: اگر در عرصه صادرات خوب ظاهر نشويم، تمام شرکت‌هاي فعال در «کوچه بن‌بست» هستند؛ چون تا چند سال آينده اين بازار اشباع مي‌شود و در نهايت اين شرکت‌ها نمي‌توانند به حيات خود ادامه دهند، ضمن آنکه اشتغال نيز سير نزولي خواهد يافت.

وي با تاکيد بر اينکه صادرات محصولات «هاي‌تک» بايد به يک اولويت ملي تبديل شود، خاطرنشان کرد: در اين راستا پيشنهاد مي‌شود که وزارت صنعت، معدن و تجارت يک برنامه ويژه داشته باشد که همکاري اين وزارتخانه با معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري مي‌تواند در اين زمينه مثمرثمر باشد.

وجود ادعاهاي واهي براي توليد محصولات نانويي

سرکار با تاکيد بر ضرورت توجه به حفظ اعتبار برند ايراني در بازارهاي بين‌المللي، افزود: ما بايد سعي کنيم که برند ايراني در بازارهاي جهاني خدشه‌دار نشود؛ ولي متاسفانه به دليل عدم حساسيت در اين زمينه خسارات زيادي به کشور وارد شده است.

وي ادامه داد: اعتقاد من بر اين است که حساسيتي که براي ارزيابي و بررسي کيفيت کالاهاي ايراني براي صادرات انجام مي‌شود، حتي بايد بيشتر از واردات کالاها باشد.

دبير ستاد توسعه فناوري نانو با بيان اينکه در حال حاضر حساسيت‌هايي بر روي واردات کالاها داريم، اظهار کرد: در اين زمينه معمولا استانداردهايي طلب مي‌شود؛ ولي براي صادرات اين مقوله کاملا باز است و هر مجموعه‌اي مي‌تواند کالاهاي بي کيفيت را به نام کالاي ايراني صادر کند و اين رويکرد به برند ساخت ايران خسارت وارد مي‌کند.

وي به بيان برخي از اقدامات در اين زمينه پرداخت و گفت: برخي از شرکت‌ها براي ورود به بازارهايي چون کشور عراق کولرهاي بدون کيفيت صادر کرده‌اند که در مدت 2 تا 3 ماه موتور آن از کار افتاد و چنين اتفاقاتي تصور بي کيفيت بودن کالاهاي ايراني را ايجاد خواهد کرد و به تدريج ديگر خريدار يخچال و بخاري و ساير کالاهاي توليد ايران نخواهند بود.

اين فعال حوزه نانو فناوري با بيان اينکه اين موضوع علاوه بر آنکه از سوي مسؤولان پيگيري شود بايد در رسانه‌ها به صورت جدي به آن پرداخته شود تا به يک مطالبه عمومي تبديل شود، يادآور شد: ما بايد براي صادرات نظارت و ارزيابي‌هاي دقيقي داشته باشيم.

سرکار تاکيد کرد: اگر بخواهيم اقتصاد کشور از رکود نجات يابد، بايد موضوع صادرات به يک اولويت ملي تبديل شود و در اين راستا بايد همه زمينه‌هاي توسعه صادرات در آن، ديده و با جديت اجرايي شود.

دبير ستاد نانو با بيان اينکه در اين زمينه ما گله‌مند هستيم، ادامه داد: در ستاد نانو در اين زمينه به خوبي نظارت مي‌شود و اميدواريم در آينده نزديک بتوانيم «نانو مارک» را بر روي کالاهاي مبتني بر فناوري نانو که ضامن ايمني، کيفيت و نانويي بودن محصولات است، برچسب گذاري کنيم.

به گفته وي، برچسب‌زني بر روي کالاهاي ايراني مانع از ورود کالاهاي تقلبي به بازارهاي داخلي و بين‌المللي خواهد شد.

نانو مارک و نانو مقياس

سرکار، نانو مقياس را نمادي براي ارزيابي محصولات مبتني بر نانو دانست و توضيح داد: نماد "نانو مقياس" از جنبه‌هاي استفاده از نانو فناوري در محصولات کاربرد دارد، ولي "نانو مارک" علاوه بر آن ارتقاي کيفيت و بهبود خواص را نيز ارزيابي مي‌کند.

وي برچسب‌زني به محصولات مبتني بر نانو را موجب جلب اعتماد مشتريان دانست و اضافه کرد: با اين نمادها مشتريان مطمئن خواهند شد کالاي نانويي از قابليت‌ها و ويژگي‌هاي بالاتري برخوردار است، ضمن آنکه موجب ساماندهي بازار نيز خواهد شد.

تلاش براي نفوذ محصولات نانويي ايران به 40 کشور

سرکار گفت: ما اين لياقت و شايستگي را داريم که بتوانيم محصولات ايراني را به همه کشورهاي دنيا صادر کنيم؛ ولي ما در زمينه توليد محصولات پيشرفته تقريبا تازه وارد بوده و در حال يادگيري ادبيات مارکتينگ بين‌المللي هستيم.

وي تاکيد کرد: قطعا تا چند سال آينده گستره بازارهاي بين‌المللي بسيار فراتر از امروز خواهد بود و اميدوارم که تا چند سال آينده صادرات محصولات نانويي را از 20 کشور به 40 کشور ارتقاء دهيم.

دبير ستاد توسعه فناوري نانو با اشاره به بازيگران اصلي کشور در اين زمينه، اظهار کرد: ما با وزارت امور خارجه تعامل بسيار سازنده و خوبي داريم و در اين زمينه دکتر ظريف، وزير امور خارجه و معاونان وي نهايت همکاري را با ستاد در زمينه‌هاي معرفي توانمندي‌ها، آموزش، تحقيق و توسعه و همچنين توسعه بازار داشته‌اند.

سرکار با تاکيد بر اينکه ما از اين ظرفيت به خوبي استفاده کرده‌ايم، در پايان يادآور شد: در حال حاضر با بسياري از سفارتخانه‌هاي ايران در ساير کشورها تعامل سازنده و مثبتي داريم و بايد از وزارت امور خارجه تشکر کرد که نگاه ويژه به عرصه‌هاي «هاي‌تک» دارند که اين رويکرد مي‌تواند تا چند سال آينده اثرات خوبي در صادرات محصولات مبتني بر فناوري پيشرفته داشته باشد.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/4815/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اهدای 100 هزار گل لاله به شهر جنگ‌زده اوکراین

بحرین میزبان نشست آینده سران اتحادیه عرب

پلیس آمریکا یکصد دانشجوی حامی فلسطین را بازداشت کرد

رسوایی‌های گسترده در پارلمان انگلیس

جزئیات آخرین تحولات منطقه از زبان خبرنگار صداوسیما در مرز لبنان

پیامدهای اِل‌نینو؛ اعلام وضعیت اضطراری و جیره‌بندی برق در اکوادور

مقام مسئول: 6 دهک جامعه توان خرید خانه را ندارند

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

دستگاه های صدرنشین و قعر نشین تبدیل مجوزهای کاغذی را بشناسید

مشوق های مالیاتی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به گونه ای دیده شده که تولید را در این مناطق تقویت کند

مصوبه اقتصادی سفر دولت به لرستان همچنان در ابهام/ازنا«فولادی»نشد!

موفقیت صنعت نفت در بخش فروش در شرایط تحریمی و کمک به رشد اقتصادی کشور

آوارها در غزه وسیله‌ای برای سرگرمی کودکان شد

اعتراض مردم انگلیس به وتوی آمریکا علیه فلسطین

تجمع مردم لبنان در مقابل سفارت اردن

رسانه‌های صهیونیستی: 250 هزار فلسطینی رفح را ترک کرده‌اند

آلمان 4 پاتریوت دیگر می‌خرد

فعال سیاسی: بدون تغییر در تیم اقتصادی دولت نباید منتظر بهبود اوضاع بود

خط فقر 150 هزار تومانی در سال 84

روز خوش بورس؛ جهش 78 هزار واحدی شاخص

اسنپ تخفیف ویژه مؤسسات نیکوکاری را تمدید کرد

صدور و تمدید 3259 مجوز سرمایه گذاری در سال 1402 در قشم/ 54 طرح جدید اقتصادی به بهره برداری رسید

قاضی زاده هاشمی: بنگاه های اقتصادی بنیاد شهید واگذار می شود

تمرکز دشمن در حوزه اقتصاد پس از شکست در عرصه نظامی

پیش‌گویی یک نماینده درباره قیمت دلار

غفلت از بخش خصوصی ضربه سنگینی به اقتصاد وارد می‌کند

تصویر جهانی دولت جمهوری اسلامی ایران ؛ کشوری عزتمند است

اطلاعات غلطی که درباره کاهش نرخ بیکاری می‌دهند؛ فقط حلوا حلوا گفتن است؟

شمار شهدای غزه به 34 هزار و 49 نفر رسید

افزایش نرخ سود بین بانکی در هفته پایانی فروردین ماه

افت محسوس قیمت سکه امامی؛ عقبگرد دلار به کانال 65 هزار تومانی

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

جعفرزاده: نه رئیسی، رئیس جمهور دو دوره ای می شود نه بایدن /مردم دارند له می شوند، آخر مگر این میز چقدر ارزش دارد؟!

چرا تغییر خاندوزی نمی‌تواند گره‌ای از مشکلات اقتصاد ایران را باز کند؟

غفلت از پارلمان بخش خصوصی ضربه مستقیم به اقتصاد کشور است

غفلت از پارلمان بخش خصوصی ضربه به اقتصاد کشور است

واکنش رحیمی جهان آبادی به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی

کشف 7 هزار لیتر سوخت قاچاق در بیرجند

ارائه فرصت‌های سرمایه گذاری خراسان جنوبی در نمایشگاه اکسپو2024

پروژه‌های شهرداری را با مشارکت مردم پیش می‌بریم

پروژه‌های شهرداری را با مشارکت شهروندان پیش می‌بریم

نابودی بزرگترین مرکز داروسازی نوار غزه به دست اشغالگران صهیونیست

دیدار ماکرون با میقاتی در پاریس

زخمی شدن 5 نوجوان بر اثر تیراندازی در مریلند

جولان گرانی در کالاهای اساسی؛ حبوبات 30 درصد گران شد

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

فعالان اقتصادی اقدامات رئیسی دوران قوه قضائیه را می‌خواهند

نظر یک کارشناس اقتصادی در مورد علت افزایش طلا/ چین مقصر است

واکنش رحیمی جهان آبادی به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی /دولت یک فرمانده اقتصادی ندارد