ایرانیان جهان

آخرين مطالب

حجت الاسلام ابوترابي: وحدت رمز اقتدار در برابر حاکمان دهکده جهاني اخبار ایران

  بزرگنمايي:

 اگر مي‌خواهيم با صاحبان قدرت که خود را کدخداي دهکده‌ي جهاني مي‌دانند مقابله کنيم بايد در تمامي زمينه‌ها مقتدر باشيم. حجت الاسلام ابوترابي وحدت را رمز اين اقتدار دانست و گفت: با اين گفتمان و مبتني بر کرامت انسان با هر دين و آئين و نژادي گفتگو مي‌کنيم و همانطور که مقام معظم رهبري فرمودند: گفتگو با آمريکا نيز بايد در چهارچوب خط قرمز‌هاي نظام و با تغيير ادبيات واقعي آنها صورت گيرد.
حجت الاسلام والمسلمين سيد محمدحسن ابوترابي نامزد انتخابات رياست جمهوري در جمع دانشجويان دانشگاه علوم‌پزشکي ياسوج در پاسخ به پرسشي در مورد روند پرداخت يارانه‌ها و اجراي اين طرح در دولت احتمالي آينده‌اش خاطر‌نشان کرد : اگر مردم درصدي از يارانه‌هاي خود را در حساب سپرده‌اي با سود مطلوب در اختيار شبکه‌ي بانکي قراردهند هم به ايجاد اشتغال و رونق توليد کمک مي شود و هم اثر تورمي پرداخت يارانه نقدي کاهش مي يابد.

وي در پاسخ به پرسش ديگري در مورد راهبرد سياست خارجي دولت آينده‌اش گفت: راهبرد سياست خارجي ما همان راهبرد سياست داخلي است. در سياست داخلي بر گفتمان مبتني بر علم و اخلاق اعتقاد دارم و بر اين اساس بايد تصميمي اتخاذ کرد که بتوان در قبال آن پاسخگو بود.

وي دارا بودن پشتوانه‌ي علمي را لازمه‌ي اتخاذ چنين تصميمي عنوان کرد و در مورد بحث مقابله با قدرت سلطه‌ي جهاني خاطرنشان کرد: اگر مي‌خواهيم با صاحبان قدرت که خود را کدخداي دهکده‌ي جهاني مي‌دانند مقابله کنيم بايد در تمامي زمينه‌ها مقتدر باشيم.

حجت الاسلام ابوترابي وحدت را رمز اين اقتدار دانست و گفت: با اين گفتمان و مبتني بر کرامت انسان با هر دين و آئين و نژادي گفتگو مي‌کنيم و همانطور که مقام معظم رهبري فرمودند: گفتگو با آمريکا نيز بايد در چهارچوب خط قرمز‌هاي نظام و با تغيير ادبيات واقعي آنها صورت گيرد.

يکي از دانشجويان در مورد برنامه‌هاي اقتصادي ابوترابي براي کنترل تورم و اشتغال‌زايي در کشور پرسيد که وي در پاسخ گفت: بايد توليد کالا و خدمات ، موتور محرکه‌ي اقتصاد کشور باشد که در اين راه بايد از سرمايه‌هاي کشور و موقعيت استثنايي موجود استفاده کنيم.

وي ادامه داد اگر از اين ظرفيت‌ها به درستي استفاده مي‌کرديم، قطعا مي‌توانستيم با رشد اقتصادي مطلوب و نرخ تورم قابل قبول عرصه‌ي اقتصادمان را مديريت کنيم.

نائب رئيس مجلس دليل عدم تحقق اين مسئله را ناشي از نگاه مسئولان عنوان کرد و گفت: نگاه مسئولان اجرايي بيش از آنکه به سمت توليد معطوف باشد به سمت ارائه‌ي خدمت بيشتر معطوف شده است که البته بر اساس نيازهاي کشور بوده و ما بايد بودجه‌ي سالانه‌ي کشور را عملياتي و در بالاترين سطح انضباط تدوين و تثبيت نماييم.

نماينده‌ي تهران در پاسخ به سؤال يکي ديگر از دانشجويان در مورد رعايت اخلاق و علم در انتخاب اعضاي کابينه‌اش اظهار داشت خدا را گواه مي‌گيرم که بدون کمترين اغماض و چشم‌پوشي به اين مسئله عمل کنم و هر امانتي را به اهل او واگذار کنم، وي در همين ضمينه ارتباط مؤثر خود با دانشگاهيان و حضور در عرصه‌ي نائب رئيسي مجلس در چند دوره‌ي متوالي را پشتوانه‌اي براي تحقق اين مسئله عنوان کرد و گفت: رعايت تعهد و علم و اخلاق در اولويت قرار دارد و حتي يک گزارش غلط وزيري را در کابينه بر نمي‌تابد.

اين نامزد انتخابات رياست جمهوري بحث تحقق اشتغال را نيز، نيازمند توجه به شرکت‌هاي دانش‌بنيان عنوان کرد که در اين راستا بايد به سمت تجاري سازي علم و تبديل دانش به فناوري حرکت کرد که اين مسئله به نوبه‌ي خود زمينه‌ي اشتغال فارغ‌التحصيلان را فراهم مي‌کند.

يکي از دانشجويان در مورد علت عدم حضور او در صحنه پيش از اين انتخابات را مورد پرسش قرار داد که ابوترابي در پاسخ به وي گفت: امروز تجربه‌ام نسبت به 8سال گذشته به سطح قابل‌قبولي رسيده است و اشراف کافي نسبت به مسائل کشور دارم.

وي در مورد بحث تفکيک جنسيتي در دانشگاه‌ها نيز با اشاره به اينکه دانشگاه يک نهاد علمي است و رسالتش توسعه‌ي علمي و فرهنگي و اخلاقي جامعه است گفت: بايد تدابير لازم را اتخاذ کرد تا به راهکاري براي ارتقاء سطح فرهنگ، اخلاق و علم دست يافت.

دانشجوي ديگري در مورد بحث اساتيد سکولار در دانشگاه‌ها پرسيد که وي در پاسخ گفت: در دانشگاه‌هاي اسلامي مي توان تريبون‌هاي آزاد برگزار کرد و اساتيد سکولار نيز مي‌توانند از ديدگاه خود دفاع کنند، اما در دانشگاه اسلامي بايد به ارزش‌هاي اسلامي باور جدي داشته باشند و با پشتوانه‌ي علمي و ديني در عرصه حاضر شوند.

اين نامزد انتخابات رياست جمهوري، در ادامه يکي از نقات قوت دولت فعلي را شعارهاي انقلابي، ساده‌زيستي و پرکاري براي ارائه‌ي خدمت به مردم عنوان کرد که رئيس جمهور آينده نيز بايد آنها را مد نظر داشته باشد.

دانشجوي ديگري در مورد بحث مخالفت مجلس با تبديل وضعيت نيروهاي قراردادي از وي پرسيد که ابوترابي در پاسخ گفت: بحث تبديل وضعيت قابل مقبول مجلس است، اما تصميمات بايد مبتني بر قانون باشد و بر اين مبنا بايد مجراي اجراي يک قانون در چهارچوب ساختار اداري کشور فراهم شود.

عضو هيئت عالي حل اختلاف قوا، اصلي‌ترين دليل ضعيف بودن نظارت در کشور را بزرگ بودن دولت عنوان کرد که در اين راستا دولت مسائلي را تحت تصدي خود دارد که جزو وظايف حاکميتي نيست و بايد به بخش خصوصي واگذار شود.

ابوترابي در پاسخ به پرسشي در مورد بحث طولاني شدن روند مذاکرات هسته‌اي و بحث تحريم‌ها يادآور شد: يکي از چالش‌هاي موجود در اين حوزه بحث تحريم‌ها بود که باعث کاهش ارزش پول ملي شد، اما مي‌توانستيم ذخائر ارزي خود را به گونه‌اي پيش‌بيني کنيم که اين مسئله بروز نکند.

وي ادامه داد: بحث مديريت نقش کليدي براي برون رفت شايسته از اين تنگناها دارد. موضوع حفظ دانش هسته‌اي کشور نيز يکي از راهبردهاي اساسي نظام است که بايد با مديريت مبتني بر علم و اخلاق آن را به پيش ببريم.

اين نامزد انتخابات رياست جمهوري در ادامه در پاسخ به پرسشي، در مورد وضعيت آزادي بيان پس از انتخاب شدن وي به عنوان رئيس جمهور گفت: رهبري معظم انقلاب بيشترين توجه را نسبت به اين مسئله دارند و يکي از تأکيداتشان به مسئولان ارشد نظام اين بوده که در حوزه‌هاي دانشجويي حضور يابند و به سؤاالات آنان پاسخ دهند.

ابوترابي اين مسئله را عاملي در جهت اصلاح اين مسئولان عنوان کرد و افزود: در نظام اسلامي جلسات بحث و گفتگو بايد برگزار شود و اگر ما بر اساس اصول اسلامي تصميم گرفتيم به راحتي مي‌توانيم با آزاد انديشي سؤالات ديگران را پاسخ دهيم.

بر اساس اين گزارش ابوترابي سپس در جمع دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي ياسوج حضور يافت و در پاسخ به پرسشي در مورد بحث شناخت فتنه و عمل با بصيرت گفت: بايد انسان با افزايش سطح معرفت و بصيرت سياسي طوري عمل کند که در برابر چالش‌هاي پيشرو موفقيت لازم را کسب کند.

وي افزود:در اثر حوادث مربوط به انتخابات 88 بر سطح بصيرت ديني و سياسي مردم افزوده شد و اميدواريم انتخابات آينده نيز به حماسه‌ي سياسي تبديل شود.

دانشجويي در مورد بحث ائتلاف‌هاي اصول‌گرايان پرسيد که ابوترابي اين ائتلاف‌ها را در راستاي فراهم آوردن وحدت و انسجام اصول‌گرايان ارزيابي کرد و گفت: اميدوارم دوستان با احترام و نگاه ويژه به جامعتين در انتخابات پيشرو به يک نقشه‌ي راه واحد و قابل قبول دست يابند.

نائب رئيس مجلس در پاسخ به پرسش ديگري در مورد بحث اصول‌گرايان و اصلاح‌طلبان گفت: در کشور تقابلي بين اصول‌گرايي و اصلاح‌طلبي نداريم، به اعتقاد من کساني که به اصول و مباني اسلام، انقلاب، امام و رهبري و قانون‌اساسي قائل هستند اصول‌گرا مي‌باشند و انقلاب بدست نيروهاي وفادار به اين اصول اداره مي‌شود.

نائب رئيس مجلس، در پاسخ به سؤال يکي از دانشجويان در مورد مديريت ضعيف وي در يکشنبه‌ي سياه مجلس تصريح کرد: من قبل از جلسه با تمام کساني که فکر مي‌کردم با رفتارشان ممکن است چنين حادثه‌اي بروز کند مذاکره کردم اما نتيجه نداد، لذا جز نقش سازنده نقش ديگري ايفا نکردم.

وي در پاسخ يکي از دانشجويان نيز با تأکيد بر اينکه نبايد دولت امنيت رواني جامعه را به هم بزند گفت: نبايد يکشنبه‌ي سياه اتفاق مي‌افتاد و بر اين اساس چالش‌هايي در کشور ايجاد نشود که رهبري براي حل آن ورود پيدا کند. بايد وحدت ملي در بالاترين سطح تحقق يابد و نزاع‌ها بين جريانات سياسي تبديل به وحدت شود.

يکي از دانشجويان بحث تغيير زمان امتحانات به خاطر برگزاري انتخابات را مورد انتقاد قرار داد که ابوترابي در پاسخ به وي گفت: اين تصميم در اختيار دولت، وزارت علوم و دانشگاه آزاد است نه مي‌توانم آن را رد کنم و نه تأييد. چرا که ممکن است استدلال اقناعي داشته باشند.

وي ادامه داد برقراري امتحانات تأثيري بر روند انتخابات ندارد و ثابت شده است که جمهوري اسلامي يکي از با ثبات‌ترين و امن‌ترين نظام‌ها در کشورهاي جهان است و امتحان خود را صدها بار پس داده.

اين نامزد انتخابات در بخش ديگري از اظهارات خود، اراده‌ي نظام را بر حضور تمام سلايق سياسي در انتخابات عنوان کرد و گفت: مي‌توان فضاي سياسي کشور را ارتقاء بخشيد و ارزش‌هاي موجود را پاسداري کرد.

يکي از دانشجويان انتقاداتي به نظارت استصوابي شوراي نگهبان عنوان کرد که ابوترابي در پاسخ به وي گفت: در همه‌جاي دنيا کساني که مي‌خواهند وارد عرصه‌ي انتخابات شوند بايد واجد شاخص‌هايي باشند که اگر اين اصول و شاخص‌ها رعايت نشود، مردم سالاري آسيب مي‌بيند.

در اين نشست همچنين دانشجويان به بيان ديدگاه‌هاي خود در مورد مسائل به صورت تريبون آزاد پرداختند که ابوترابي آنها را مورد استماع قرار داد.

پس از پايان هر دو جلسه دانشجويان با حلقه زدن دور ابوترابي سؤالات خود را از وي مطرح کردند.

حضور دانشجويان در اين دو نشست بسيار چشمگير و مشارکت آنان بسيار بالا بود.


لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/46/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تمام ایده‌های دانش‌بنیانی قدرت تولید انبوه را دارند؟

روزنامه‌های اقتصادی شنبه 1 اردیبهشت

حزب‌الله: از رویارویی با اسرائیل و حمایت غزه عقب نمی‌کشیم

محاکمه ترامپ وارد چهارمین روز شد

دارندگان کارت سوخت بخوانند

توقیف محموله سوخت قاچاق در سمنان

طالبان خواستار تکمیل پروژه‌های نیمه تمام سازمان ملل شد

روزیِ نو؛ مجله‌ای رادیویی با رویکرد امیدبخشی

هشدار صندوق بین‌المللی پول نسبت به تبعات تصرف دارایی‌های روسیه

شهادت فرمانده گردان طولکرم در سرایاالقدس

حمله مقاومت فلسطین به شهرک «سدیروت»

خودسوزی یک فرد مقابل دادگاه ترامپ

شهادت یک جوان فلسطینی در کرانه باختری

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

پایان اردیبهشت آخرین مهلت تبدیل مجوز‌های کاغذی به شناسه یکتا

پافشاری بانک مرکزی بر اجرای سیاست‌های غلط/ صندوق تثبیت ارزی با دلار 3 نرخی کارایی ندارد

تنها تا 26 اردیبهشت برای تبدیل مجوز‌های کاغذی کسب و کار به الکترونیکی فرصت وجود دارد

چهارمحال و بختیاری در جایگاه ششم صدور پروانه کسب الکترونیکی کشور

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم

ناتو تعداد بیشتری سامانه پدافند هوایی به اوکراین ارسال می کند

سرقت 250 هزار سند در حمله هکری «انانیموس» به ارتش رژیم صهیونیستی

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

شمار شهدای غزه از 34 هزار نفر گذشت

اوربان: اروپا یک قدم تا ارسال سرباز به اوکراین فاصله دارد

پیشرفت در مذاکرات صلح باکو و ایروان

اظهارات لاوروف درخصوص صحبت‌های جنجالی بورل

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

وحدت نظر در تدوین سازوکارهای مشارکت مردم در عرصه اقتصاد ضروری است

آمادگی ایران برای ارتقای روابط با الجزایر

«موزه دین و زندگی» در بلوار پیامبر اعظم (ص) ایجاد می‌شود

هشدار وزیر فرهنگ لبنان نسبت به تجاوز رژیم صهیونیستی به کشورش

آمریکا به کمک آرژانتین می‌رود

«محسن رضایی» با اعضای شورای نگهبان دیدار و گفتگو کرد

بایدن در آستانه شکست؟

ارمنستان 4 روستای منطقه «قزاق» را به آذربایجان واگذار کرد

اذعان صهیونیست ها به تداوم قدرت مقاومت فلسطین در غزه

لاوروف: برای مذاکره در مورد اوکراین آماده‌ایم

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

توقیف خودروی قاچاق در ساری

لغو پروازهای شرکت‌های اروپایی به اراضی اشغالی

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

جنگ غزه و حملات ایران جایگاه اقتصادی اسرائیل را کاهش داده است

همکاری اسلامی: حق وتو آمریکا، ناقض مفاد سازمان ملل متحد است

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری