ایرانیان جهان

آخرين مطالب

خودروهاي برقي ايراني در مسير کاربردي‌سازي ایالات متحده آمریکا

  بزرگنمايي:

خودروي برقي، خودرويي است که از باتري جهت نيروي محرکه به‌ جاي موتور درون‌سوز استفاده مي‌کند. اولين خودروهاي برقي در قرن نوزدهم توليد شدند ولي با توليد اتومبيل‌هاي احتراقي، توليد اين گونه خودروها دچار افت شديد شد.

در دهه‌هاي 1970 تا 1980 ميلادي با وقوع بحران انرژي مجددا خودروي برقي مورد توجه قرار گرفت، ولي اين علاقه‌مندي سبب توليد انبوه و ايجاد بازار رقابتي نشد. از سال 2008 ميلادي با توجه به پيشرفت فناوري باتري‌ها، مديريت شبکه برق، نگراني‌ها در خصوص قيمت نفت و نياز به کاهش گازهاي گلخانه‌اي، تحولي اساسي در توليد خودروهاي برقي صورت گرفته‌ است.

از مزاياي خودروي برقي نسبت به خودروي احتراقي مي‌توان به کاهش قابل ملاحظه آلودگي هوا، کاهش گازهاي گلخانه‌اي و کاهش وابستگي به نفت اشاره کرد و اين مزايا موجب شده که برخي از کشورها و دولت‌ها به منظور ترويج و گسترش بازار خودروهاي برقي مشوق‌هايي براي استفاده از خودروهاي برقي در نظر بگيرند؛ چراکه بر اساس پروتکل "کيوتو" گروه کثيري از کشورهاي جهان متعهد شدند سطح انتشار دي اکسيد کربن (CO2) خود را تا حدود 5 درصد کمتر از ميزاني که در سال 1990 انتشار مي‌يافته، کاهش دهند. 

بر اساس آمارهاي جهاني 11 کشور با بيشترين ميزان توليد دي‌اکسيد کربن در سال 2015 شناخته شدند که 10 کشور جهان حدود 67 درصد از گاز دي‌اکسيد کربن سراسر جهان را توليد مي‌کنند و اين در حالي است که کشور چين به تنهايي 28٫03 درصد از دي‌اکسيد کربن جهان را توليد مي‌کند.  ايران در اين ليست در رتبه 9 جهاني قرار دارد.

11 کشور اول دنيا از لحاظ توليد گازهاي گلخانه‌اي که ايران در رتبه نهم در سال 2015 قرار دارد

به گفته کارشناسان، طراحي و ساخت خودروهاي برقي يکي از راهکارهاي کاهش دي اکسيد کربن است که در اين راستا دانشگاه‌هاي کشور از سال‌هاي قبل گام‌هايي را در اين زمينه برداشته‌اند.

اين موضوع يکي از موضوعات مورد بحث در آخرين مناظره کانديداهاي رياست‌جمهوري در شب گذشته بوده است که در حال حاضر با تلاش‌هاي صورت گرفته برخي از موانع کاربردي کردن اين خودرو در کشور رفع شده است.

خودروي برقي ايراني «قاصدک نصير»

اين خودرو محصول مشترک دانشکده‌هاي برق و مکانيک دانشگاه خواجه نصير است. اين خودرو با يک بار شارژ 100 کيلومتر را با سرعت 80 کيلومتر در ساعت مي‌پيمايد، ضمن آنکه آلودگي هوايي و صوتي نيز ايجاد نمي‌کند. همچنين 8 باتري 120 آمپر و 12 ولت براي يک بار شارژ اين خودرو کافي است.

اين خودرو قابليت بازيافت انرژي را دارد؛ زيرا موتور آن در سراشيبي‌ها انرژي را به باتري برمي‌گرداند. به طور کلي مي‌توان گفت که اين خودرو راندماني بالا با کمترين مصرف انرژي دارد.

قرار است اين خودروي برقي دو سرنشين ايراني با حمايت علمي و نظارت دانشگاه خواجه نصير الدين طوسي در کيش توليد شود.

خودروي برقي ايراني «يوز»

خودروي دو سرنشين "کوآدرا Q1 " با نام تجاري «يوز» از ديگر دستاوردهاي محققان کشور در اين زمينه است. اين خودرو با قابليت طي 200 کيلومتر مسافت با 3 ساعت شارژ و سرعت 80 کيلومتر در ساعت توسط فناوران دانشگاه آزاد اسلامي قزوين طراحي و ساخته شده است. اين خودروي شارژي که 120 سانتيمتر عرض و 2 متر طول و  400 کيلوگرم وزن دارد، مي‌تواند مشکلات پارک در خيابان‌ها را کاهش دهد و همچنين هيچ‌گونه آلودگي زيست محيطي ندارد.

در حال حاضر نمونه اوليه اين خودرو بدون ايربگ طراحي شده است، اما طراحان آن قصد دارند در نمونه‌هاي بعدي ايربگ نيز بر روي آن نصب کنند.

اين خودرو در سال گذشته از سوي رييس جمهور بازديد شد و هم اکنون نيز مشکلات مربوط به شماره‌گذاري آن رفع شده است.

خودروي برقي «غزال»

اين طرح با مشارکت 8 نفر از دانشجويان که عمدتا ‌از دانشکده مهندسي مکانيک بودند، طراحي و ساخته شد و پيرو آن ‌با رايزني‌هايي که با مسؤولان ايران خودرو صورت گرفت، اين طرح به مرکز تحقيقات ايران خودرو ارائه شد. در بهار سال 1384 ساخت خودرو آغاز شده و در تابستان همان سال به اتمام رسيد ‌و اولين خودروي خورشيدي در کشور و خاورميانه ساخته شد.

اين خودرو تاکنون در چند نسل طراحي و عرضه شده است که از آن جمله مي‌توان به «غزال 1» اشاره کرد. اين خودرو يک خودروي سه چرخ بود و غزال 2 نيز به همان صورت ساخته شده بود، با اين تفاوت که غزال يک به مراتب سنگين‌تر بود؛ يعني حدود 150 کيلوگرم وزن آن بيشتر و داراي شاسي آهني بوده است.

جنس شاسي غزال 2 از کامپوزيت ساخته شده و مواد پيشرفته‌تري در آن استفاده شده بود. موتوري که بر روي چرخ عقب در غزال 2 قرار گرفته و همچنين سلول‌هاي خورشيدي آن راندمان بالاتري نسبت به غزال 1 داشت.

در نتيجه غزال 2 نسبت به غزال 1 هم سبکتر و هم داراي راندمان بالاتري بود. در غزال 3 تفاوت عمده اين بود که چهار چرخ دارد و دو موتور الکترونيکي بر روي دو چرخ عقب کار گذاشته شده است و ظرفيت سرنشين آن به دو نفر ارتقاء يافت و اين، غزال 3 را به خودروهاي تجاري خيلي نزديک ‌کرد.

اکنون اين محققان با طراحي و ساخت غزال 3، اقدام به ساخت غزال 4 کرده‌اند که شکل خودرو در آخرين نسل کاملا تغيير خواهد کرد و شبيه خودروهاي معمولي مي‌شود و ظرفيت آن چهار سرنشين خواهد شد.

با توجه به پيش‌بيني که کارشناسان و تحليلگران مي‌کنند، در آينده استفاده از خودروهاي برقي رايج خواهد شد و خودروهاي خورشيدي هم که نوعي از خودروهاي برقي هستند، شايد درحدود 15 تا 20 سال آينده مورد استفاده قرار گيرند.

خودروي برقي دانشگاه کاشان

خودروي هيبريد برقي «شاهب 2» حاصل تلاش يکساله گروه خودروسازي شاهب دانشکده مهندسي دانشگاه کاشان است که با حمايت شرکت سايپاي کاشان و توسط جمعي از دانشجويان رشته‌هاي برق و مکانيک ساخته شده است.

اين خودرو با پلت فرم و شاسي پرايد 132 بوده که از يک موتور بنزيني 4 سيلندر 63 اسب بخار و يک موتور الکتريکي 30 اسب بخار بهره مي‌برد. توان مورد نياز موتور الکتريکي از 17 عدد باتري ليتيم- يون پليمر که بصورت سري به يکديگر متصل شده‌اند، تهيه شده است.

مشکل شماره‌گذاري خودروهاي برقي رفع شد

با توجه به تلاش‌هاي صورت گرفته براي ساخت خودروهاي برقي و تاثير آنها در کاهش توليد گازهاي گلخانه‌اي برنامه‌اي براي کاربرد اين خودروها در کشور اجرايي شد، به گونه‌اي که دکتر علي وطني معاون توسعه فناوري معاونت علمي‌وفناوري رياست‌جمهوري از رفع مشکل شماره‌گذاري اين خودروها در کشور خبر داد و گفت: اين اقدام کمک شاياني به رفع آلودگي هواي کشور خواهد کرد.

وي با تاکيد بر اينکه معاونت علمي از هر نوع فناوري که در راستاي رفع نيازهاي کشور و استفاده از مزاياي آن از سوي مردم باشد، حمايت مي‌کند، يادآور شد: به منظور توسعه اين فناوري در دولت يازدهم موانع شماره‌گذاري اين نوع خودروها رفع شده است.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/3524/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تمام ایده‌های دانش‌بنیانی قدرت تولید انبوه را دارند؟

روزنامه‌های اقتصادی شنبه 1 اردیبهشت

حزب‌الله: از رویارویی با اسرائیل و حمایت غزه عقب نمی‌کشیم

محاکمه ترامپ وارد چهارمین روز شد

دارندگان کارت سوخت بخوانند

توقیف محموله سوخت قاچاق در سمنان

طالبان خواستار تکمیل پروژه‌های نیمه تمام سازمان ملل شد

روزیِ نو؛ مجله‌ای رادیویی با رویکرد امیدبخشی

هشدار صندوق بین‌المللی پول نسبت به تبعات تصرف دارایی‌های روسیه

شهادت فرمانده گردان طولکرم در سرایاالقدس

حمله مقاومت فلسطین به شهرک «سدیروت»

خودسوزی یک فرد مقابل دادگاه ترامپ

شهادت یک جوان فلسطینی در کرانه باختری

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

پایان اردیبهشت آخرین مهلت تبدیل مجوز‌های کاغذی به شناسه یکتا

پافشاری بانک مرکزی بر اجرای سیاست‌های غلط/ صندوق تثبیت ارزی با دلار 3 نرخی کارایی ندارد

تنها تا 26 اردیبهشت برای تبدیل مجوز‌های کاغذی کسب و کار به الکترونیکی فرصت وجود دارد

چهارمحال و بختیاری در جایگاه ششم صدور پروانه کسب الکترونیکی کشور

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم

ناتو تعداد بیشتری سامانه پدافند هوایی به اوکراین ارسال می کند

سرقت 250 هزار سند در حمله هکری «انانیموس» به ارتش رژیم صهیونیستی

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

شمار شهدای غزه از 34 هزار نفر گذشت

اوربان: اروپا یک قدم تا ارسال سرباز به اوکراین فاصله دارد

پیشرفت در مذاکرات صلح باکو و ایروان

اظهارات لاوروف درخصوص صحبت‌های جنجالی بورل

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

وحدت نظر در تدوین سازوکارهای مشارکت مردم در عرصه اقتصاد ضروری است

آمادگی ایران برای ارتقای روابط با الجزایر

«موزه دین و زندگی» در بلوار پیامبر اعظم (ص) ایجاد می‌شود

هشدار وزیر فرهنگ لبنان نسبت به تجاوز رژیم صهیونیستی به کشورش

آمریکا به کمک آرژانتین می‌رود

«محسن رضایی» با اعضای شورای نگهبان دیدار و گفتگو کرد

بایدن در آستانه شکست؟

ارمنستان 4 روستای منطقه «قزاق» را به آذربایجان واگذار کرد

اذعان صهیونیست ها به تداوم قدرت مقاومت فلسطین در غزه

لاوروف: برای مذاکره در مورد اوکراین آماده‌ایم

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

توقیف خودروی قاچاق در ساری

لغو پروازهای شرکت‌های اروپایی به اراضی اشغالی

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

جنگ غزه و حملات ایران جایگاه اقتصادی اسرائیل را کاهش داده است

همکاری اسلامی: حق وتو آمریکا، ناقض مفاد سازمان ملل متحد است

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری