ایرانیان جهان

آخرين مطالب

اميد به عملکرد مراکز علمي درطرح ازدياد برداشت از ميادين نفتي ایالات متحده آمریکا

  بزرگنمايي:

فروردين ماه 1394بود که مديريت پژوهش و فناوري شرکت ملي نفت ايران در قراردادي بي سابقه و به دنبال تکليف برنامه پنج ساله پنجم توسعه کشور، طرح انتقال و توسعه فناوري بخش بالادستي را شامل روش هاي بهبود توليد و همچنين ازدياد برداشت از مخازن نفت (EOR/IOR) در 20 ميدان نفتي و گازي شامل 52 مخزن، به 7 دانشگاه و دو مرکز تحقيقاتي برتر کشور واگذار کرد. هدف از اين واگذاري رشد بستر دانش بنيادي فناوري بود.
اين طرح بسيار عظيم در ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي به عنوان يکي از طرح هاي اولويت دار سال 1395 تعيين شد و محمد فرهادي وزير علوم، تحقيقات و فناوري نيز نهم اسفندماه امسال پس از امضاي ١٢ قرارداد پژوهشي ديگر در حوزه پايين‎دست صنعت نفت بين سه شرکت اصلي وزارت نفت و هفت دانشگاه و دو مرکز تحقيقاتي کشورمان، با قدرداني از اعتماد وزير نفت به مجموعه علمي و تحقيقاتي، اين موافقتنامه ها را که بين صنعت نفت و دانشگاه در صنايع بالادستي و پايين دستي منعقد شده بود، بي سابقه دانست.
بيژن زنگنه وزير نفت دولت يازدهم نيز پيش تر و هنگام گرفتن سکان اين وزارتخانه پيگيري طرح ازدياد برداشت از مخازن ميدان هاي نفتي مشترک و همچنين بازيافت نفت را به منظور بهره گيري مناسب از اين ثروت زيرزميني يکي از اولويت هاي کاري خود اعلام کرده بود.
به گفته وي، حدود 830 ميليارد بشکه نفت کشف شده در کشورمان وجود دارد که يک درصد افزايش ضريب بازيافت اين ثروت زيرزميني، افزايش هشت ميليارد و 300 ميليون بشکه اي برداشت نفت را به دنبال خواهد داشت که با ميانگين قيمت40 دلار براي هر بشکه، حدود 35 ميليارد دلار درآمدزايي براي کشور ايجاد خواهد کرد.
اما در مرحله نخست اجراي اين طرح، ميادين منتخب در چهار منطقه عملياتي مربوط به شرکت هاي مناطق نفتخيز جنوب، نفت فلات قاره ايران، نفت و گاز اروندان، مهندسي و توسعه نفت، به تعدادي از مراکز علمي از جمله 7 دانشگاه و دو مرکز پژوهشي کشور واگذار شد.
بر اين اساس، دانشگاه صنعتي شريف، دانشگاه صنعتي امير کبير، دانشگاه شيراز، دانشگاه صنعتي سهند، دانشگاه آزاد اسلامي، دانشگاه صنعت نفت، انستيتو نفت دانشگاه تهران، پژوهشگاه صنعت نفت، پژوهشکده ازدياد برداشت به عنوان متولي انتقال فناوري به ميادين نفتي کوپال‌، دارخوين، منصوري، سروش، کرنج، گچساران، آزادگان، اهواز و بي‌بي‌حکيمه انتخاب شدند.
ميزان پيشرفت طرح ازدياد برداشت از سوي دانشگاه ها، نحوه ارزيابي اقدامات مراکز علمي در ميادين نفتي و چگونگي ورود ساير دانشگاه هاي کشور به اين طرح و همچنين تغيير رويکرد قرارداد از سوي وزارت نفت به نتيجه محوري از جمله مسائلي است که پس از گذشت حدود دو سال از توافقنامه تاريخي دو وزارتخانه نفت و علوم مورد واکاوي قرار گرفته است.

**ميزان پيشرفت طرح ازدياد برداشت از سوي دانشگاه شيراز
طبق قرارداد وزارت نفت با 9 دانشگاه و مرکز پژوهشي، مسووليت ميدان نفتي منصوري با دو مخزن بنگستان و آسماري به دانشگاه شيراز سپرده شده است.
مدير مرکز ازدياد برداشت نفت دانشگاه شيراز روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمي ايرنا با بيان اين که ميدان نفتي منصوري در استان خوزستان، در فاصله 50 کيلومتري از جنوب شرقي اهواز و حدود 60 کيلومتري شمال خليج فارس واقع است، افزود: اين ميدان از شمال غربي در همسايگي ميدان نفتي اهواز، از غرب با ميدان آب تيمور و از شمال شرقي در مجاورت ميدان نفتي شادگان قرار دارد.
مسعود رياضي ادامه داد: مخزن بنگستان يک مخزن کربناته است که توليد از آن بسيار مشکل و از ميادين تحت مديريت شرکت ملي مناطق نفت‌خيز جنوب است.
وي با بيان اين که ضريب ازدياد برداشت از مخازن ايران بين 25 تا 30 درصد است، اظهارکرد: اما از مخزن بنگستان در ميدان منصوري تنها بين 6 تا 7 درصد برداشت نفت صورت مي گيرد.
مدير مرکز ازدياد برداشت نفت دانشگاه شيراز با بيان اين که طبق برآوردها بين 700 تا 800 ميليارد بشکه نفت است، افزود: اگر تنها يک درصد ازدياد برداشت داشته باشي،م با قيمت ميانگين هر بشکه 50 دلار، 350 تا 400 ميليارد دلار توليد ثروت بيشتر براي کشور خواهيم داشت.
وي ضمن تقدير از عملکرد مناسب وزير نفت، با اشاره به ايجاد بستر مناسب مغزافزاري و پرورش متخصصان حوزه نفت در طول دو دهه گذشته افزود: هم اکنون فارغ التحصيلان دانشگاهي متخصصي در کشور وجود دارند که با اين قراردادهاي جديد مي توانيم ضمن به کارگيري نيروي بومي، ثروت بيشتري براي کشور توليد کنيم.
مدير مرکز ازدياد برداشت نفت دانشگاه شيراز تصريح کرد: يک گروه حدود 15نفره هيات علمي و 30 دانشجوي دوره تحصيلات تکميلي از سوي دانشگاه شيراز براي انجام پروژه طرح ازدياد برداشت نفت از مخازن مشغول به کار شده اند.
وي با بيان اين که اين پروژه 10 ساله است و فازهاي مختلف دارد، گفت: ارديبهشت امسال فاز يک آن آغاز شد که حدود 70 تا 80 درصد آن شامل فاز مطالعاتي و غربالگري انجام شده است و تنها بايد گزارش آن ارائه شود که در صورت تاييد، اين فاز به تمام خواهد شد.
رياضي با بيان اين که برخي کشورهاي منطقه از جمله عربستان مقداري از ما زودتر شروع کرده اند و جلوتر هستند، گفت: البته ما با توان دانشگاه ها و هيات علمي موجود در سراسر کشور مي توانيم ضمن جبران عقب ماندگي ها از آنها پيش بيافتيم.
به گفته وي، دانشگاه شيراز با سه مجموعه پژوهشي و دانشگاهي کشورهاي مختلف، براي انجام بهينه پروژه ازدياد برداشت از مخازن نفتي ملحق شده است و در حال حاضر از دانشگاه خارجي در کانادا و استراليا مشاوره مي گيرد، ضمن اين که با شش مجموعه دانشگاهي داخل کشور نيز مشارکت دارد و هم افزايي مي کند و يک شبکه دانش بنياني از شرکت هاي داخلي و خارجي با محوريت دانشگاه شيراز براي پيشبرد کار و دستيابي به اهداف راه اندازي کرده است.
رياضي در عين حال با اشاره به برخورداري دانشگاه شيراز از توانايي لازم براي انجام فازهاي يک و دو که مطالعاتي و غربالگري است، اما انجام فاز سوم آزمايشگاهي را مستلزم وجود تجهيزات لازم و حمايت هاي بيشتر مالي دانست و گفت: براي انجام فاز چهارم کار به عنوان پايلوت طرح نيز نيازمند انتقال تجربه شرکت ها و دانشگاه ها و مراکز علمي معتبر هستيم.
وي همچنين تصريح کرد: دانشگاه شيراز در کنار پروژه خود توانسته است با تاسيس يک شرکت دانش بنيان تجهيزات آزمايشگاهي مورد نياز در حوزه ازدياد برداشت را بومي سازي و اقدام به ساخت آنها در داخل کشور کند و حتي امسال نيز جزء پنج شرکت برتر ايران شده که اگر حمايت ها به همين صورت ادامه پيدا کند، ما اميدوار هستيم صادرات نيز داشته باشيم.
مدير مرکز ازدياد برداشت نفت دانشگاه شيراز با بيان اين که قرارداد وزارت نفت با دانشگاه ها در حوزه ازدياد برداشت نفت از مخازن اوائل امسال دچار تغييراتي شد، تصريح کرد: به طوري که اين قرارداد به جاي انجام کارهاي مطالعاتي و پژوهشي، نتيجه محور و معطوف به انجام کار ه بصورت پيمانکاري و کنتراتي شده است.
وي با بيان اين که در قرارداد ديگر به اقدامات ريز دانشگاه ها پرداخته نمي شود و انتظار دارند که بعد از 10 سال کار انجام شود، در عين حال يکي از مشکلات دانشگاه ها را ابلاغ نکردن رويکرد جديد و نهايي قرارداد ذکر کرد و گفت: ما با شرکت هاي خارجي هيچ گونه ساز و کاري نداريم و نمي دانيم چطور با آنها تعامل کنيم چرا که رويکردها مشخص نيست.

**ميزان پيشرفت طرح ازدياد برداشت از سوي دانشگاه صنعت نفت اهواز
شاهين کُرد مسوول اجرايي طرح ازدياد برداشت ميدان نفتي گچساران نيز با بيان اينکه با گذشت حدود دو سال از قرارداد 10 ساله ازدياد برداشت نفتي، پروژه کمتر از يکسال گذشته آغاز شده است، از اتمام فاز نخست طرح که همان فاز مطالعاتي و غربالگري است، خبر داد.
وي در گفت و گو با خبرنگار گروه علمي ايرنا افزود: دانشگاه صنعت نفت اهواز هم اکنون آماده انجام فاز دوم يعني مطالعات آزمايشگاهي و فاز سوم که صرفا آزمايشگاهي است، مي باشد و اقدامات علمي و پژوهشي در شناخت نوع سنگ و سيالات زمين ميدان انجام داده است.
مسوول اجرايي طرح ازدياد برداشت ميدان نفتي گچساران با تاکيد براين که ميدان نفتي گچساران از نوع کربناته شکاف دار است که خصوصيات آن به دليل جنس نوع شکاف زمين نيز متفاوت است، کار روي اين ميدان را به لحاظ مطالعاتي سخت و مقداري پيچيده دانست.
وي با بيان اين که اين پروژه شامل سه فاز به ترتيب شناخت مسئله، شناخت راهکارها و نيز پروپوزال هاي فناوري است،
ادامه داد: فاز دوم تا سال آينده و کمتر از يکسال ديگر به اتمام مي رسد و پس از آن فاز سوم را شروع مي کنيم که حدود سه سال طول خواهد کشيد.
مسوول اجرايي طرح ازدياد برداشت ميدان نفتي گچساران گفت: ما درقالب يک تيم سعي کرده ايم که از نيروهاي متخصص دانشگاه صنعت نفت اهواز از جمله دانشجويان دکترا و فوق ليسانس استفاده کنيم، ضمن اين که با شرکت هاي دانش بنيان نيز همفکري مي کنيم اما هنوز کاري را عهده دار نشده اند.
وي با تاکيد براين که دانشگاه صنعت نفت اهواز از توانايي لازم براي انجام بيشتر فازهاي طرح ازدياد برداشت از مخازن نفتي برخوردار است، گفت: با اين که در قرارداد نيز پيش بيني شده است که از توان شرکت ها و شرکاي خارجي نيز استفاده شود اما تا اين مرحله از کار تصميمي براي استفاده از شرکاي خارجي نگرفته ايم.

**ميزان پيشرفت طرح ازدياد برداشت از مخازن نفتي از سوي دانشگاه آزاد
داود ثمري مديرکل ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامي نيز که ماموريت ازدياد برداشت از ميدان نفتي کرنج پارسي را عهده دار است، با بيان اين که اين ميدان در استان خوزستان در فاصله 40 کيلومتري جنوب شرقي شهرستان رامهرمز و 115 کيلومتري شرق اهواز واقع است، خاطرنشان کرد: ميدان کرنج در سال 1963 با حفر چاه شماره يک کرنج کشف شد و توليد نفت از آن، يک سال بعد آغاز شد.
وي که با خبرنگار ايرنا سخن مي گفت، ضمن تقدير از وزير نفت بابت بسترسازي در صنعت نفت براي اتکا به توان داخلي کشور، به قرارداد اين وزارتخانه با 9 مرکز دانشگاهي، پژوهشي اشاره کرد و گفت: وزارت نفت با انعقاد قرارداد با بخش علمي کشور براي آنها فرصت رقابتي براي انجام کارهاي عملياتي ايجاد کرد.
ثمري با اشاره به سابقه يکصدساله صنعت نفت در کشورمان، اتکاي ايران به کشورهاي خارجي در حوزه دانش فني صنعت نفت را با وجود برخورداري کشور از دانشمندان و متخصصان اين حوزه تاسف بار خواند و گفت: اگر به جامعه علمي و تخصصي کشور اعتماد شود و فضاي لازم به آنها داده شود، به طور حتم منشا خدمات فراواني براي کشور خواهند بود.
وي با بيان اينکه، براي ميدان کرنج که در اختيار دانشگاه آزاد اسلامي است، چندين سناريوي مختلف مبتني بر روش هاي فناورانه براي ازدياد برداشت نفت از سوي دانشجويان اين دانشگاه تعريف و طراحي شده است، افزود: به طور حتم پس از پشت سرنهادن تست هاي آزمايشگاهي از منظر اقتصادي اتفاق خوبي خواهد افتاد.
مديرکل ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامي با اشاره به فازهاي قرارداد منعقد شده با وزارت نفت تحت عنوان غربالگري، مدل سازي، آزمايشگاهي، پايلوت و همچنين افزايش توليد، اظهارکرد: فاز يک مطالعاتي و روش هاي انجام کار به جهت اين که نخستين تجربه کار با يک وزارتخانه است، تقريبا به اتمام رسيده و در حال حاضر ارتباط خوبي بين دانشگاه و شرکت هاي تابعه وزارت نفت ايجاد شده است.
وي با اشاره به تغيير رويکرد قرارداد از سوي وزارت نفت با دانشگاه ها و اين که در قراردادهاي نخست، بيشتر پروژه بر محور مطالعاتي رفع مشکلات قرار داشت، افزود: از شهريور تصميم گرفته شد که قراردادها تغيير کند تا دانشگاه ها خيلي سرگرم امور صرف پژوهشي و تهيه پروپوزال نشوند و بيشتر نتيجه کار مهم باشد؛ اين که چگونه مي توانيم ضريب ازدياد برداشت در مخازن نفتي را بالا ببريم.
مديرکل ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامي افزود: به عنوان مثال اگر ضريب برداشت ميدان کرنج 24 درصد است، با چه روشي مي توانيم آن را به 30 درصد برسانيم؛ ميادين مشابه کرنج در کشور قطر وجود دارد و آنها با استفاده از روش هاي جديد فناورانه در حال برداشت زياد نفت مي باشند.
ثمري برداشت فعلي 24 درصدي نفت از ميدان کرنج را نسبت به ساير ميادين بهتر دانست و با تاکيد بر اين که البته کار روي اين ميدان به نسبت ميدان هايي که توليد از مخازن آنها زير 10 درصد است، سخت تر و پيچيده تر است، يادآور شد: افزايش برداشت حتي يک درصد نفت اضافي ، نيازمند روش هاي فناورانه جديد است.
مديرکل ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامي در عين حال با تاکيد بر اين که البته بعد از پسابرجام وضعيت ورود تکنولوژي به کشور ارتقا يافته است، افزود: شرکت هاي معتبر و توانمند حوزه نفتي اين اجازه را يافته اند که با ايران همکاري کنند، لذا مي توانيم شاهد يک اتفاق خوب در اين حوزه باشيم.
وي با بيان اين که عملکرد مراکز طرف قرارداد با وزارت نفت براي ازدياد برداشت تقريبا يکسان است و تفاوت ها معنادار نيست، به تهيه دو نرم افزار از سوي دانشگاه آزاد اسلامي براي ميدان کرنج اشاره کرد و گفت: يکي از اين دو نرم افزار ديتا بانک مناسب براي اين ميدان و ديگري طراحي نرم افزار جستجوي مخازن شبيه ميدان کرنج در دنيا است.
ثمري ادامه داد: نرم افزار ديتابانک حاوي اطلاعات دو هزار و 700 مخزن در دنيا با توجه به 11 مشخصه اي است که هر مخزن مي تواند داشته باشد، مانند خواص سنگ يا ويژگي هاي سيالي مخزن که با استفاده از اين نرم افزار شما مي توانيد به اطلاعات مخازن شبيه کرنج دست پيدا کرده و با نحوه برداشت نفت از آنها آشنا شويد.
وي افزود: ما در فاز نخست موفق به شناسايي 20 ميدان شديم که شباهت زيادي با ميدان کرنج دارند؛ در فاز دوم نيز از بين اين 20 مخزن دو مخزن را شناسايي کرديم که بيشترين شباهت را با ميدان کرنج دارند به طوري که يک مخزن در مکزيک و ديگري در امارات متحده عربي است.
مديرکل ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامي ادامه داد: ما در حال مکاتبه هستيم تا ضمن آشنايي با روش هاي استفاده ازدياد برداشت از سوي کشورهاي مکزيک و امارات، در حوزه دانش فني تبادلات فني خوبي هم ايجاد کنيم.
وي در ادامه با تاکيد بر اين که فاز نخست کار تمام شده است و در غربالگري انجام شده به چهار روش در ازدياد برداشت رسيده ايم، افزود: روش ها بايستي پايه گازي باشند، چراکه در بحث ازدياد برداشت دو روش معقول از جمله تزريق آب و گاز وجود دارد که براي مخازن ما تزريق گاز است.
مديرکل ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامي با بيان اين که در روش هاي متناسب تزريق گاز نيز نانو ذرات يا استفاده از فوم به عنوان سناريوهاي فناورانه براي تزريق در کلاهک گازي در ميدان کرنج است، افزود: البته بايد ديد کدام يک از اين روش ها ميزان 24 درصد ضريب برداشت را افزايش خواهند داد.
وي همچنين با بيان اين که اختلاف ضريب برداشت در مخازن نفتي دنيا و حتي در ايران خيلي با يکديگر متفاوت است، گفت: به طوري که ميدان کرنج از نوع کربناته و داراي شکستگي زياد است، لذا کارکردن در اين نوع مخازن خيلي سخت است چراکه در برخي جاها مشکل آسفالتينگ وجود دارد و حتي در برخي قسمت ها به شدت با مشکل هرز رفتن گل و سيمان در ديواره مخازن روبرو هستيم که البته دو پروپوزال ما راجع به اين موضوع است.

**وضعيت پيشرفت دانشگاه تهران در طرح ازدياد برداشت از مخازن نفتي
اما يکي از ميادين مهم کشور که ازدياد برداشت آن به دانشگاه تهران سپرده شده است، ميدان آزادگان در جنوب غرب در 80 کيلومتري غرب اهواز و در نزديکي شهر سوسنگرد، در مجاورت مرز ايران و عراق است و تاکنون چهار لابه توليدي شامل سروک، کژدمي، گلدوان و فهليان در اين ميدان شناسايي شده است.
محمدرضا رسايي مدير طرح ازدياد برداشت دانشگاه تهران در ميدان آزادگان در گفت و گو با خبرنگار گروه علمي ايرنا، با بيان اين که حجم ذخيره در جاي نفت خام ميدان آزادگان بيش از 30 ميليارد بشکه تخمين زده شده است، افزود: ميدان هاي نفتي آزادگان از ميادين تحت مديريت شرکت نفت و گاز اروندان مي باشند که عمليات توسعه آن توسط شرکت مهندسي و توسعه نفت ايران (متن) انجام مي‌گيرد.
وي با بيان اين که در سرفصل هاي فعاليت هاي تعريف شده دانشگاه تهران پيشرفت مناسبي صورت گرفته است، افزود: با تشکيل حوزه هاي تخصصي، مسير فعاليت هاي 10 ساله خود را با هماهنگي با شرکت مهندسي توسعه نفت مشخص کرده ايم، به طوري که در اسفندماه جاري درصد پيشرفت کار اعلام و به تاييد رسيد.
رسايي با بيان اين که ميدان آزادگان به دو بخش شمالي و جنوبي تقسيم شده بود و برنامه هاي دو بخش با يکديگر هماهنگ نبود، افزود: هرکدام از اين بخش ها به صورت مجزا براي خود برنامه هاي توسعه جداگانه اي داشتند به طوري که آزادگان شمالي با چيني ها و آزادگان جنوبي تاکنون چند پيمانکار عوض کرده است که در حال حاضر توسعه آن در دست مهندسي توسعه نفت است.
مدير طرح ازدياد برداشت دانشگاه تهران در ميدان آزادگان تصريح کرد: ما براي نخستين بار يک ديتا بانک متمرکز از اطلاعات دو منطقه شمالي و جنوبي ميدان نفتي آزادگان ايجاد و اين بانک را به پيمانکار شريک فرانسوي طرف قرارداد خود که ابتداي امسال فعاليت خود را آغاز کرد، منتقل کرديم.
وي با بيان اين که ميدان آزادگان چهار مخزن دارد و مخزن اصلي آن"سروک" است، افزود: محوريت طرح را با همکار خارجي جلو برده ايم و از آنها خواسته ايم که ديتاها را به صورت توام بررسي و از ابتدا يک مدل يکپارچه زمين شناسي ارائه کنند.
رسايي با بيان اين که کار زيادي روي بيش از 150 چاه انجام شده است، به نبود يک مدل يکپارچه توسعه از ميدان آزادگان اشاره و تصريح کرد: براي نخستين بار در کشور با تلفيق داده هاي سه بعدي، نقشه ناهمگوني ميدان را تهيه و توانسته ايم خط توليد پايه ميدان آزادگان را ارائه کنيم که اين به شرکت نفت توان مي دهد که نقشه هاي توسعه خود را بهينه سازي کند.
وي ادامه داد: بر اين اساس ما براي توسعه ميدان از ابزاري بهره مند شده ايم که بر اساس آن مي توان بهترين مبناي الگوي توسعه ميدان نفتي را بررسي، ارزيابي و مطابق با آن با شرکت هاي خارجي کانديدا براي توسعه ميدان هاي نفتي مذاکره کرد.
مدير طرح ازدياد برداشت دانشگاه تهران در ميدان آزادگان با اشاره به تفاوت ميدان آزادگان با ساير ميادين کشور گفت: ميدان آزادگان در حال توسعه است در حالي که ميادين ساير دانشگاه ها توسعه يافته و در حال کار حفاري مي باشند، لذا حجم کاري ما به منظور جانمايي و بهينه سازي در طراحي چاه ها بسيار بيشتر است.
وي با اشاره به نوع زمين ميدان نفتي آزادگان، با بيان اين که به لحاظ زمين شناسي تنوعي از مخازن کربناته و ماسه سنگي وجود دارد، گفت: ما در اين ميدان با هر دو نوع مواجه هستيم به طوري که مخازن بالاتر از نوع کربناته و مخازن کژدمي و گلدوان در پايين آزادگان از نوع ماسه سنگي و رسي مي باشند.
مدير طرح ازدياد برداشت دانشگاه تهران در ميدان آزادگان ادامه داد: ضمن اينکه به لحاظ مشخصات سيال نيز نفت سنگين به همراه معضلات آسفالتينگ است که براي آن هم بايد چاره انديشي شود که يک برنامه مدون براي آن ديده ايم و در فازهاي آتي به آن وارد خواهيم شد.

**توسعه همکاري شبکه هاي آزمايشگاهي ملاک ارزيابي عملکرد دانشگاه ها
سرپرست مديريت پژوهش و فناوري شرکت ملي نفت ايران نيز با بيان اين که از 20 ميدان نفتي انتخابي تاکنون تنها 9 ميدان به دانشگاه ها واگذار شده است، خاطرنشان کرد: همانطور که در قرارداد ذکر شده است، واگذاري ميدان هاي بعدي بر اساس عملکرد دانشگاه ها خواهد بود.
دکتر ابراهيم طالقاني با تاکيد بر اين که ارزيابي عملکرد دانشگاه ها به صورت سالانه از سوي وزارت نفت انجام خواهد شد، يکي از موارد مورد انتظار در حوزه توليد(Production) در اکتشاف و توليد E&P را ايجاد شبکه هاي پژوهشي داخلي و خارجي عنوان کرد.
وي تاکيد کرد: بنابراين توسعه همکاري بين دانشگاه ها و توسعه همکاري بين شبکه هاي آزمايشگاهي موجود از جمله شاخص هايي است که براي بررسي عملکرد دانشگاه ها اندازه گيري خواهد شد.
سرپرست مديريت پژوهش و فناوري شرکت ملي نفت ايران در ادامه همچنين اظهارکرد: در حوزه اکتشاف (Exploration ) نيز همين فرايند را براي سال آينده برنامه ريزي خواهيم کرد به طوري که با تعدادي از دانشگاه ها در حوزه اکتشاف نيز قراردادهايي داشته باشيم و اين برنامه را دنبال کنيم.

**در صورت موفقيت طرح، وزارت نفت از ورود ساير دانشگاه ها استقبال مي کند
مديرکل پژوهش و فناوري وزارت نفت نيز در خصوص اين که آيا اين وزارتخانه با ساير دانشگاه هاي کشور نيز قراردادهاي مشابه امضا مي کند يا خير، با بيان اين که هنوز 60 درصد از کار باقي مانده است و در شرايط فعلي نمي توانيم حجم بيشتري از دانشگاه ها را فعال کنيم، در عين حال لازمه اين اتفاق را تسريع کار از سوي 9 دانشگاه ها و پژوهشگاه طرف قرارداد با وزارت نفت دانست.
حميد آلادپوش در گفت و گو با خبرنگار گروه علمي ايرنا، با تاکيد بر اين که هنوز 60 درصد از قرارداد اکتشاف و توليد (E&P) در حوزه بالادست باقي مانده است، اظهارکرد: هر اندازه عملکرد دانشگاه ها در اجراي قراردادهاي موجود سريع و مناسب باشد، به طوري که بازخورد و نفع لازم را براي کشور داشته باشد، به وزارت نفت کمک خواهد کرد که برنامه ريزي لازم براي ورود ساير دانشگاه ها کشور به حوزه صنعت نفت را فراهم کند.
وي با بيان اين که وزارت نفت تاکنون 9 قرارداد در بخش بالادست و 12 قرارداد در پايين دست با دانشگاه ها منعقده کرده و حجم وسيعي در بخش E&P به حوزه علمي کشور واگذار شده است، در عين حال گفت: به نظر مي رسد بايد مقداري صبر کرد تا اين حجم کار آغاز شده به نتيجه برسد و اقدامات بعدي نيز با دقت و درايت همراه باشد.
مدير کل پژوهش و فناوري وزارت نفت در ادامه اظهارکرد: آنچه در آينده در تصميم گيري ما تاثيرگذار خواهد بود، نحوه عمل دانشگاه ها به مفاد قراردادهايي است که تاکنون منعقد شده است.
وي ادامه داد: پيشرفت و سازماندهي کار و همچنين مشخص شدن شرکت هاي همکار در دو سال آتي از سوي دانشگاه ها در طرح ازدياد برداشت نفت از مخازن به طور حتم در ورود مراکز علمي به اين حوزه اثرگذار است.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/3387/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اهدای 100 هزار گل لاله به شهر جنگ‌زده اوکراین

بحرین میزبان نشست آینده سران اتحادیه عرب

پلیس آمریکا یکصد دانشجوی حامی فلسطین را بازداشت کرد

رسوایی‌های گسترده در پارلمان انگلیس

جزئیات آخرین تحولات منطقه از زبان خبرنگار صداوسیما در مرز لبنان

پیامدهای اِل‌نینو؛ اعلام وضعیت اضطراری و جیره‌بندی برق در اکوادور

مقام مسئول: 6 دهک جامعه توان خرید خانه را ندارند

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

دستگاه های صدرنشین و قعر نشین تبدیل مجوزهای کاغذی را بشناسید

مشوق های مالیاتی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به گونه ای دیده شده که تولید را در این مناطق تقویت کند

مصوبه اقتصادی سفر دولت به لرستان همچنان در ابهام/ازنا«فولادی»نشد!

موفقیت صنعت نفت در بخش فروش در شرایط تحریمی و کمک به رشد اقتصادی کشور

آوارها در غزه وسیله‌ای برای سرگرمی کودکان شد

اعتراض مردم انگلیس به وتوی آمریکا علیه فلسطین

تجمع مردم لبنان در مقابل سفارت اردن

رسانه‌های صهیونیستی: 250 هزار فلسطینی رفح را ترک کرده‌اند

آلمان 4 پاتریوت دیگر می‌خرد

فعال سیاسی: بدون تغییر در تیم اقتصادی دولت نباید منتظر بهبود اوضاع بود

خط فقر 150 هزار تومانی در سال 84

روز خوش بورس؛ جهش 78 هزار واحدی شاخص

اسنپ تخفیف ویژه مؤسسات نیکوکاری را تمدید کرد

صدور و تمدید 3259 مجوز سرمایه گذاری در سال 1402 در قشم/ 54 طرح جدید اقتصادی به بهره برداری رسید

قاضی زاده هاشمی: بنگاه های اقتصادی بنیاد شهید واگذار می شود

تمرکز دشمن در حوزه اقتصاد پس از شکست در عرصه نظامی

پیش‌گویی یک نماینده درباره قیمت دلار

غفلت از بخش خصوصی ضربه سنگینی به اقتصاد وارد می‌کند

تصویر جهانی دولت جمهوری اسلامی ایران ؛ کشوری عزتمند است

اطلاعات غلطی که درباره کاهش نرخ بیکاری می‌دهند؛ فقط حلوا حلوا گفتن است؟

شمار شهدای غزه به 34 هزار و 49 نفر رسید

افزایش نرخ سود بین بانکی در هفته پایانی فروردین ماه

افت محسوس قیمت سکه امامی؛ عقبگرد دلار به کانال 65 هزار تومانی

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

جعفرزاده: نه رئیسی، رئیس جمهور دو دوره ای می شود نه بایدن /مردم دارند له می شوند، آخر مگر این میز چقدر ارزش دارد؟!

چرا تغییر خاندوزی نمی‌تواند گره‌ای از مشکلات اقتصاد ایران را باز کند؟

غفلت از پارلمان بخش خصوصی ضربه مستقیم به اقتصاد کشور است

غفلت از پارلمان بخش خصوصی ضربه به اقتصاد کشور است

واکنش رحیمی جهان آبادی به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی

کشف 7 هزار لیتر سوخت قاچاق در بیرجند

ارائه فرصت‌های سرمایه گذاری خراسان جنوبی در نمایشگاه اکسپو2024

پروژه‌های شهرداری را با مشارکت مردم پیش می‌بریم

پروژه‌های شهرداری را با مشارکت شهروندان پیش می‌بریم

نابودی بزرگترین مرکز داروسازی نوار غزه به دست اشغالگران صهیونیست

دیدار ماکرون با میقاتی در پاریس

زخمی شدن 5 نوجوان بر اثر تیراندازی در مریلند

جولان گرانی در کالاهای اساسی؛ حبوبات 30 درصد گران شد

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

فعالان اقتصادی اقدامات رئیسی دوران قوه قضائیه را می‌خواهند

نظر یک کارشناس اقتصادی در مورد علت افزایش طلا/ چین مقصر است

واکنش رحیمی جهان آبادی به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی /دولت یک فرمانده اقتصادی ندارد