ایرانیان جهان

آخرين مطالب

افزايش ارتقا عملکرد سلول‌هاي خورشيدي با رنگدانه‌هاي آلي ليزري ایالات متحده آمریکا

  بزرگنمايي:

شعله کاظمي فرد مجري طرح، سلول‌هاي خورشيدي را دستگاهي توصيف کرد که با تکيه بر پديده فتوولتائيک انرژي تابشي خورشيد را به انرژي الکتريکي تبديل مي‌کند و گفت: نسل‌هاي مختلفي از سلول‌هاي خورشيدي توليد شده‌اند که هر گروه داراي مزايا و معايبي در معماري، مکانيسم عملکرد، مواد بکار برده شده و روش‌هاي ساخت هستند. 

وي با تاکيد بر اينکه سلول‌هاي خورشيدي سيليکوني بر بازار فتوولتائيک جهان حکمفرمايي مي‌کنند، اظهار کرد: امروزه به مقادير بازده تبديل انرژي تا بيش از 28 درصد رسيده است ولي مشکل اساسي اين نوع از سلول‌هاي فتوولتائيک نياز به سيليکون خالص و همچنين فرآيندهاي دماي بالا براي خلوص آن است از اين رو ساخت آن با هزينه‌هاي سنگين همراه است. 

کاظمي فرد هدر رفت بيشترين مقدار فوتون‌هاي پر انرژي در انتهاي طول موج آبي و بنفش به صورت حرارت را از ديگر مشکلات سلول‌هاي خورشيدي سيليکوني ذکر کرد و ادامه داد: از اين رو تلاش‌هاي بسياري درجهت بهبود انواع سيستم‌هاي فتوولتائيک در دستيابي به بازده بالاتر سلول خورشيدي، طول عمر بيشتر، يافتن مواد متناسب با محيط زيست در طراحي و ساخت اين سيستم‌ها، طراحي ارزان‌تر و فرآيندهاي ساخت آسان‌تر صورت گرفته است. 

مجري طرح با تاکيد بر اينکه پليمرهاي مزدوج که جزو ترکيبات نيمه‌ هادي دسته بندي مي‌شوند، مواد اميدبخشي براي ساخت سلول‌هاي خورشيدي آلي محسوب مي‌شوند، خاطر نشان کرد: با توجه به اينکه طراحي سلول‌هاي خورشيدي پليمري بر پايه پليمرهاي‌هادي، نياز به حجم بسيار اندکي از محلول‌هاي پليمري براي توليد لايه فعال با ضخامت در مقياس چند ده نانومتر دارند، کاربرد اين ترکيبات باعث کاهش چشمگير هزينه ساخت سلول‌هاي خورشيدي خواهد شد ضمن آنکه بکارگيري اين پليمرها امکان طراحي دستگاه‌هاي خورشيدي انعطاف پذير و سبک را براي کاربردهاي متنوع فراهم مي‌آورند. 

وي با اشاره به اجراي پروژه تحقيقاتي در اين زمينه يادآور شد: در اين مطالعات ترکيبات لايه فعال در اين سلول‌ها با استفاده از تکنيک‌هاي لايه نشاني ساده و ارزان قيمتي مانند لايه نشاني چرخشي و روش لايه نشاني تيغه‌اي، برروي سابستريت‌هاي متنوع و موردنظر در دماي اتاق انجام گرفت. 

به گفته اين محقق استفاده از روش‌هاي لايه نشاني جوهر افشاني و حتي فرآيند غلتکي نيز براي ساخت دستگاه‌هاي فتوولتائيک آلي در مقياس صنعتي استفاده مي‎گردند که منجر به کاهش هزينه‌هاي ساخت مي‎شود.

کاظمي فرد، با بيان اينکه سلول خورشيدي پليمري توليد شده از چينش لايه‎هاي مختلف برروي هم توليد شدند، توضيح داد: لايه‌هاي مختلف سلول‌هاي توليد شده شامل الکترود آند با تابع کار بالا، لايه انتقال دهنده حفره که از عبور الکترون‌ها به سمت الکترود آند جلوگيري مي‌کند، لايه فعال، لايه انتقال دهنده الکترون که از انتقال حفرات به سمت الکترود کاتد ممانعت به عمل مي‌ورد و در انتها الکترود کاتد با تابع کار پايين، مي‌شود. 

مجري طرح اضافه کرد: لايه فعال بين الکترود کاتد و آند ساندويچ شده است و اختلاف در تابع کار دو الکترود منجر به توليد جريان الکتريکي در سلول خواهد شد. 

وي در عين حال شامل بازدهي کم و طول عمر پايين را از جمله محدوديت‌هاي جاري سلول‌هاي خورشيدي پليمري دانست و اظهار کرد: به منظور برطرف کردن اين مشکلات در اين پروژه دو راهکار اساسي «افزايش دامنه طول موج‌هاي قابل جذب از تابش خورشيد توسط لايه فعال پليمري» و «تسهيل امکان انتقال اکسايتون‌ها در لايه فعال از طريق تغيير در مورفولوژي لايه فعال و ترکيب درصد و نوع ترکيبات موجود در لايه فعال» پيشنهاد شد. 

اين محقق دانشگاه صنعتي اميرکبير يادآور شد: از اين رو در اين پروژه تلاش در جهت دستيابي به مقادير بالاتر بازده به واسطه تغيير در معماري سلول خورشيدي و تغيير در مواد لايه فعال صورت گرفت.

وي با تاکيد بر اينکه در اين پژوهش، از رنگدانه‌هاي آلي، بعنوان يک جزء فعال نوري، در بخش‌هاي مختلف سلول خورشيدي پليمري استفاده شد، گفت: تاکنون در پژوهش‌هاي انجام گرفته در دنيا کاربرد رنگدانه آلي ليزري در سلول خورشيدي پليمري صورت نگرفته است.

کاظمي فرد ادامه داد: در اين پروژه از رنگدانه آلي بکار رفته در سلول خورشيدي پليمري با هدف جذب طول موج‌هاي بيشتري از فوتون تابشي خورشيد در محدوده‌هاي 200 تا 400 نانومتر و همچنين 400 تا 700 نانومتر استفاده شد.

به گفته مجري طرح کاربرد رنگدانه آلي مي‌تواند منجر به تشديد توليد الکترون حفره شود و تسهيل انتقالات بار الکتريکي در ساختار سلول خورشيدي را موجب شود.  

وي خاطر نشان کرد: خصلت فلوئورسانسي رنگدانه آلي بکار برده شده، در بازجذب تابش رنگدانه توسط پليمرهادي موجود در لايه فعال سيستم فتوولتائيک طراحي شده مؤثر است که منجر به بروز پديده فورستر در مکانيسم انتقال بار در سلول خورشيدي پليمري مي‌شود که به لحاظ تئوري و عملي يک دستاورد پژوهشي ارزشمند است. 

مجري طرح با بيان اينکه انتخاب رنگدانه به گونه‌اي بوده است رنگدانه يا پليمرهادي الکترون دهنده بتوانند الکترون‌هاي خود را به ترکيبات فعال در سلول خورشيدي منتقل کنند، افزود: نتايج به دست آمده نشان داد که کاربرد رنگدانه آلي منجر به بهبود بازده تبديل انرژي، جريان اتصال کوتاه و ولتاژ مدار باز سلول خورشيدي طراحي شده به ترتيب تا 70، 56.7 و 32 درصد درمقايسه با نمونه فاقد رنگدانه شده است. 

وي با تاکيد بر اينکه بهينه سازي تک تک لايه‌ها در ساختار سلول خورشيدي پليمري مي‌تواند بطور مستقيم در ارتقاي عملکرد سلول خورشيدي مؤثر باشد، اضافه کرد: به همين منظور بهبود شرايط لايه نشاني لايه انتقال دهنده حفره با استفاده از ترکيب پليمري PEDOT:PSS، به همراه روش‌هايي که منجر به افزايش رسانايي الکتريکي اين لايه مي‌شود انجام پذيرفت. اين بهبود شرايط توانست بازده تبديل انرژي الکتريکي را تقريبا تا 2 برابر مقدار اوليه افزايش دهد. 

اين محقق با بيان اينکه در اين مطالعات طراحي و ساخت سلول خورشيدي با استفاده از دو شکل ساختاري مختلف ازکاتد برپايه آلومينيم نيز بررسي شد، يادآور شد: شکل و ساختار کاتد مي‌تواند نقش مؤثري در بهينه سازي رفتار سلول خورشيدي داشته باشد. 

وي خاطر نشان کرد: بنابراين ساخت سلول خورشيدي با استفاده از رنگدانه آلي و بهينه سازي ساختار کاتد و لايه انتقال دهنده حفره، در مجموع منجر به ارتقاي عملکرد سلول خورشيدي جديد تا 7.5 برابر در مقايسه با سلول خورشيدي فاقد رنگدانه و بدون بهينه سازي لايه انتقال دهنده حفره و کاتد خواهد شد.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/3238/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شمار شهدای نوار غزه به 34 هزار و 305 نفر رسید؛ شهادت 141 خبرنگار

دستگیری گسترده دانشجویان دانشگاه کلمبیا توسط پلیس نیویورک

تشدید اختلافات داخلی در اسرائیل؛ وزیر دارایی خواهان برکناری فرمانده ارتش شد

حمله به دانشجویان دانشگاه آمریکایی قاهره به خاطر حمایت از فلسطین

درخواست اتحادیه عرب برای اجرای قطعنامه آتش‌بس غزه

نگرانی آمریکایی‌ها: بایدن در دوره دوم ریاست‌جمهوری می‌میرد

بانک مرکزی: رشد نقدینگی تحت کنترل است

زمان حراج بعدی شمش طلا مشخص شد

تزریق ٥٠٠٠ میلیارد ریال نقدینگی به بورس انرژی

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

صدور نخستین برات الکترونیکی تامین مالی زنجیره توسط شبکه بانکی

قالیباف: منتظر برنامه بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم

انواع کالای قاچاق به ارزش 20 میلیارد ریال در زنجان کشف شد

نخستین برات الکترونیکی تامین مالی زنجیره تامین توسط شبکه بانکی صادر شد

کارگر و کارآفرین دو همکارند در خطّ مقدّم نبرد اقتصادی + فیلم

ابر دولت در مرکز داده پیام راه‌اندازی می‌شود

کشف 31 هزار و 920 نخ سیگار قاچاق در کرمان

قالیباف: اگر بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز برنامه ندهد مجلس برنامه خود را ارائه خواهد کرد

واکنش انگلیس به کشف گورهای دسته‌جمعی در نوار غزه

حماس: از خواسته‌های خود کوتاه نخواهیم آمد

صدور نخستین برات الکترونیکی تامین مالی زنجیره تولید توسط شبکه بانکی

تبدیل 400 هزار مجوز کاغذی به شناسه یکتا

رایزنی معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان با هیات دیپلماتیک ایران

همکاری‌های ایران و پاکستان در حوزه انرژی با قوت ادامه می‌یابد

آقای رئیسی! فقط ٥٠٠ میلیون دلار؟!

قالیباف: منتظر برنامه مکتوب بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم

قالیباف: بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز برنامه ندهد مجلس برنامه می‌دهد

عزم ایران و پاکستان برای تبدیل «مرز صلح» به «مرز شکوفایی»

پیش‌بینی رشد اقتصادی برای کشورهای گروه 7 و بریکس در 2024

منتظر برنامه مکتوب بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم

تدوین سند چشم‌انداز توسعه حمل‌ونقل استان گلستان

صدور نخستین برات الکترونیکی تامین مالی زنجیره تامین

هشدار روسیه در مورد استقرار تاسیسات هسته‌ای ناتو در لهستان

مسکو: فرمول زلنسکی برای صلح، درگیری را طولانی‌تر می‌کند

طلای 18عیار پایین آمد؛ بازگشت دلار به کانال 63 هزار تومان

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا (+جدول)

نشست هم‌اندیشی تربیت تسهیل‌گر جوانی جمعیت

رایزنی معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان با کاظمی قمی

توجه جدی معاونت اقتصادی استاندار یزد بر توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در استان یزد

«ابر دولت» در قطب مرکز داده پیام راه اندازی می‌شود

بازاری‌ها فروشنده شدند/ بازگشت دلار به کانال 62 هزار تومان

وزیر کار: منتخبان کارگری عضو بنیاد ملی نخبگان می‌شوند

نظامیان فرانسوی کنار اوکراین علیه روسیه می‌جنگند

پاسخ موشکی حزب‌الله به حملات صهیونیست‌ها به جنوب لبنان

مادورو: کشورهای ائتلاف بولیواری خواهان جهان چندقطبی هستند

دولت بایدن نسبت به «پیروزی اوکراین» مطمئن نیست

پاپ فرانسیس: جنگ غزه و اوکراین را متوقف کنید

بخشی از آثار ویرانی های ارتش اشغالگر در شهر خان یونس

افسر اسرائیلی هدف تک‌تیرانداز مقاومت فلسطین