ایرانیان جهان

آخرين مطالب

تلاش محققان جهاد دانشگاهي براي توليد نانو الياف‌هاي گياهي براي زخم‌پوش‌ها آسیا و اقیانوسیه

  بزرگنمايي:

مژده عزيزي عضو هيات علمي گروه بيومواد سراميکي جهاددانشگاهي استان يزد با بيان اين که ايده‌ استفاده از گياهان دارويي با زمينه پليمر براي اولين بار در يزد اجرا مي‌شود، در خصوص اين طرح خاطرنشان کرد: ترميم زخم يکي از فرايندهاي طبيعي است که در هنگام آسيب پوست به منظور بازسازي بافت درم و اپيدرم در بدن صورت مي‌پذيرد.

وي در ادامه تصريح کرد: در پوست سالم، اپيدرم و درم در يک حالت تعادلي ثابتي قرار دارند و يک سد محافظتي در مقابل محيط خارجي ايجاد مي‌کنند و هنگامي که اين سد حفاظتي از بين رود، مجموعه‌اي از فعاليت‌هاي بيوشيميايي پيچيده، به سرعت براي بازسازي بافت آسيب ديده صورت مي‌پذيرد اما اين ترميم به دليل وجود بافت اسکار(scar) نمي‌تواند به طور کامل صورت پذيرد.

عزيزي افزود: به همين دليل نيز استفاده از پوشش‌هاي زخم به منظور حفاظت از زخم، استخراج مايع اضافي از اطراف زخم، ضدعفوني کردن ميکروارگانيسم‌هاي خارجي و بهبود ظاهر در تسريع فرايند ترميم احتياج است که به منظور چنين عملکردي، پوشش‌هاي زخم بايد با وجود اين که در مقابل عبور رطوبت و اکسيژن نفوذپذير هستند، يک سد فيزيکي روي زخم ايجاد کنند.

وي ادامه داد: از طرفي آلودگي‌هاي ميکروبي در محل زخم يکي از مشکلات اساسي در فرايند ترميم زخم است که سبب کند شدن فرايند ترميم و افزايش احتمال ايجاد عفونت مي‌شود و به همين دليل استفاده از زخم‌پوش‌هاي ضد باکتري در سال‌هاي اخير به عنوان روشي مناسب جهت رفع مشکل حاضر مورد توجه محققان قرار گرفته است.

اين پژوهشگر جهاددانشگاهي همچنين عنوان کرد: از سوي ديگر، در گذشته تصور بر اين بود که براي بهبود روند درمان زخم،بستر زخم بايستي خشک نگه داشته شود اما امروزه مشخص شده است که زخم‌ها در يک محيط استريل، گرم و مرطوب به نحو مطلوبتر و در زمان کمتري بهبود مي‌يابند اما اگر استريل کردن زخم در محيط مرطوب به نحوي مطلوب صورت نگيرد، احتمال ايجاد عفونت باکتريايي وجود دارد.

به گفته‌ي وي، يکي ديگر از مسائلي که در روند ترميم زخم به ويژه در زخم‌هاي با ترشحات متوسط به بالا بايد مورد توجه قرار گيرد حذف ترشحات زخم از سطح زخم به نحوي مطلوب است تا از تجمع ترشحات در زير زخم‌پوش جلوگيري کند چرا که تجمع ترشحات در زير زخم‌پوش سبب افت کارايي زخم‌پوش وجدا شدن زخم پوش از بستر بافت آسيب ديده مي‌شود.

عزيزي در ادامه با بيان اين که پليمرها به عنوان يکي از مهمترين منابع جهت توليد زخم‌پوش‌ها در نظر گرفته مي‌شوند، اظهار کرد: استفاده از پليمرهاي طبيعي بهترين گزينه جهت تسريع در ترميم زخم است چرا که پليمرهاي طبيعي به دليل زيست سازگاري بالايشان براي کاربردهاي پزشکي بسيار مناسب هستند اما خواص مکانيکي مطلوبي از خود نشان نمي‌دهند بنابراين با ترکيب کردن آنها با پليمر مصنوعي زيست سازگار، مي‌توان استحکام اين داربست‌ها را قوت بخشيد.

وي متذکر شد: با توجه به قابليت ويژه گياهان دارويي در ترميم زخم، زيست سازگاري، قيمت مناسب و در دسترس بودن آن‌ها، استفاده از اين گياهان در ساخت زخم‌پوش در ده‌هاي اخير مورد توجه محققان قرار گرفته و اين در حالي است که کشور ايران در زمينه‌ي کشت گياهان دارويي يکي از قطب‌هاي جهان محسوب مي‌شود.

عزيزي اضافه کرد: نانو الياف به دليل نسبت سطح به حجم بالا، تخلخل زياد شرايط لازم جهت ساخت يک زخم‌پوش ايده آل از جمله حفظ رطوبت محيط در محل تماس زخم و پانسمان، ايجاد مانع فيزيکي در برابر ميکروب‌هاي عفوني، قابليت بالا در جذب مايعات زخم، دارا بودن منافذي براي تبادل گازها و مايعات را فراهم مي‌کند.

وي با اشاره به اين که الکتروريسي از مهم‌ترين روش‌هاي توليد نانوالياف است که ساده‌ترين، کم‌هزينه‌ترين و کارآمدترين روش است و گستره‌ي وسيعي از پليمرها توسط اين روش مورد استفاده قرار مي‌گيرند، خاطرنشان کرد: با توجه به موارد ياد شده، در اين پژوهش قصد داريم از پليمرهاي تلفيقي و عصاره گياهان دارويي جهت ساخت نانو الياف با استفاده از روش الکتروريسي استفاده کنيم.

عضو هيات علمي گروه بيومواد سراميکي جهاددانشگاهي يزد در ادامه يادآور شد: مصرف درماني گياهان دارويي به عنوان يک درمان سنتي در طب نيز به کار رفته است و از آنها به عنوان مواد ضدعفوني کننده، ضد درد، ضد التهاب و آنتي اکسيدان استفاده شده و باعث بهبودي زخم‌هاي عفوني و غير عفوني مي‌شوند.

عزيزي در پايان خاطرنشان کرد: اگرچه استفاده از آنتي بيوتيک‌هاي گوناگون جهت درمان عفونت‌هاي مختلف بسيار رايج است اما اين داروها عوارض جانبي مختلفي دارند و حتي پس از مدتي در بدن فرد، مقاومت دارويي نسبت به آن‌ها ايجاد مي‌شود ضمن اين که آنتي‌بيوتيک‌ها نيز نمي‌توانند بافت‌هاي آسيب ديده را ترميم کنند بنابراين طراحي زخم‌پوش بي‌خطر و کارآمد جهت رهاسازي هدفمند برخي از داروهاي گياهي در بافت آسيب ديده مي‌تواند سبب مهار رشد باکتري‌ها و عفونت و ترميم سريع زخم‌هاي ايجاد شده شود و اين در حالي است که ساخت آن نيز با هزينه‌ کم امکان‌پذير بوده و به سهولت قابل نگهداري است.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/3018/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ریچارد‌ هاس: ایران می‌تواند تنگه هرمز را ببندد

سرمقاله سیاست روز/ ناگزیرهای غرب

دردسرهای بزرگ اصولگرایان

اشک‌های نماینده مالت از سخنان نماینده فلسطین درباره رنج‌ها و سربلندی غزه

ده بلایی که نتانیاهو بر سر اسرائیل آورد!

آمریکا هرگونه حمله هوایی در عراق را رد کرد

دفاع هوایی روسیه 50 پهپاد اوکراینی را ساقط کرد

بانک جهانی: فقر مطلق در ایران کاهش یافت

تکذیب افزایش مجدد دستمزد کارگران

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

کشف BMW لوکس و قاچاق در شهرری

نیروگاه خورشیدی 6.1 مگاواتی منطقه ویژه اقتصادی سمنان افتتاح شد

آمار غلط درباره نرخ بیکاری؛ با حلوا حلوا گفتن دهان شیرین نمی‌شود

پروژه پرورش ماهیان دریایی و پرورش میگو اجرایی می‌شود

«هدفی» که ایران با حمله به اسرائیل زد!

هنیه برای دیدار با اردوغان وارد ترکیه شد

آمریکا اولین اورانیوم غنی شده 90 کیلویی را تولید کرد

اعتراض دانشجویان دانشگاه آمریکایی کلمبیا به اخراج حامیان فلسطین

دستگیری چند کارمند شرکت گوگل پس از اعتراض به همکاری این شرکت با اسرائیل

طلای جهانی از رکورد فاصله می‌گیرد؟

کارواش خانگی مدل Gunjet

چگونگی تحقق «جهش تولید با مشارکت مردم» در سال 1403

تعطیلی آخر هفته یا تیر خلاص به اقتصاد خصوصی؟ | چرا باید شنبه تعطیل شود و نه پنج‌شنبه؟

مسؤولان مانع اصلی رشد تولید / چوب لای چرخ کارآفرینان نگذاریم

جهش مازندران به سمت تولید/ جاده پرپیچ وخم توسعه همواره شد

گیشه روزنامه بازار پادکست |تیتر خوانی روزنامه‌های اقتصادی شنبه 1 اردیبهشت

«وعده صادق» اقدامی ضروری برای کشور بود

آرام شدن بازار ارز و طلا از امروز با فروکش تنش‌های سیاسی

سرمقاله جمهوری اسلامی/ کاربردی‌ترین زمان دیپلماسی

استایل بن سلمان در محل کار؛ رونمایی ولیعهد عربستان از دفتر کارش!

راه‌اندازی قطار سریع‌السیر در کره برای ترغیب جوانان به ازدواج

تصاویری از خودسوزی یک نفر مقابل دادگاه ترامپ

شولتس: جنگ اوکراین احتمالا چندین سال طول می‌کشد

روایت جالب یک اقتصاددان از دلیل افزایش عجیب قیمت طلا

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

برای روز سعدی؛ کرشمه کلمات

لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم، شعار سال را محقق می کند

سرمقاله ایران/ حفاظت از خاکریز حجاب بدون بازی در زمین دشمن

سرمقاله دنیای اقتصاد/ نگاهی دیگر به وزارت امور اقتصادی و دارایی

سرمقاله جمهوری اسلامی/ « » عنوان سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:

سرمقاله اطلاعات/ ایران اوج بازدارندگی و قدرت بلامنازع

سرمقاله جام جم/ آبروی از دست رفته

سرمقاله ابتکار/ راه قدس از اردن می‌گذرد؟

خانواده های اسرای صهیونیست بزرگراه اصلی تل آویو را بستند

تصاویر لحظات اولیه حمله هوایی به آشیانه زرهی پایگاه نیرو های مسلح عراق

سئول: وضعیت خاورمیانه را از نزدیک رصد می‌کنیم

انتقال مجروحین حمله هوایی پایگاه کالسو عراق به مراکز درمانی