ایرانیان جهان

آخرين مطالب

توليد رگ مصنوعي هوشمند با قابليت ضد انعقاد خون در ايران آسیا و اقیانوسیه

  بزرگنمايي:

بيماري هاي قلبي-عروقي که در موارد شديد مي تواند به سکته قلبي و در موارد حاد به فوت بيمار منجر شود، يکي از مهم ترين عوامل مرگ و مير در جهان و نيز در ايران به شمار مي آيد.
تشکيل توده هاي چربي در ديواره رگ ها مهم ترين عامل ايجاد بيماري هاي گرفتگي عروق است و در حال حاضر، استفاده از داروها خط اول درمان اين بيماران محسوب مي شود.
با اين وجود، زماني که گرفتگي رگ ها خيلي شديد باشد و نتوان با استفاده از روش هاي دارويي و آنژيوگرافي اين مشکل را برطرف کرد، بايد مسير خون رساني را با جراحي هاي "باي پس" Bypass و پيوند رگ تعويض کرد.
البته تعويض رگ قلب، کار چندان آساني نيست و سختي هاي زيادي براي جراحان و بيماران به همراه دارد و ممکن است دشواري هاي آن تا سال ها دامنگير بيماران باشد.
گروهي از محققان ايراني در پژوهشگاه رويان به منظور حل اين مشکلات، اجراي پروژه تحقيقاتي به منظور طراحي و ساخت رگ هاي مصنوعي هوشمند با خاصيت ضدانعقاد خون را از سه سال قبل در دستور کار قرار دادند که اين تلاش ها اکنون به ثمر نشسته است.
مجري اين طرح تحقيقاتي به تشريح تنگناها و محدوديت هاي موجود در روش هاي رايج جايگزيني رگ قلب پرداخت و گفت: متأسفانه استفاده از رگ اشخاص ديگر و حتي خود بيمار به دلايل متعدد از جمله کهولت سن، سفت شدگي ديواره رگ ها، کاهش ويژگي هاي مکانيکي و از همه مهم تر، کمبود عضو دهنده با محدوديت هاي فراواني رو به رو است و از اين رو، استفاده از رگ هاي مصنوعي که از مواد پليمري تهيه مي شوند، به شدت مورد استقبال قرار گرفته است.
"حامد دائمي" افزود: امروزه براي پيوند و جايگزيني رگ هاي آسيب ديده اغلب از پروتزهاي پليمري مانند پروتزهاي تفلوني، پلي استري و پلي يورتاني استفاده مي شود.
وي خاطرنشان کرد: مشکل اصلي استفاده از اين مواد پليمري، فقدان ويژگي ضدانعقادي آنها است که استفاده از اين مواد مصنوعي را فقط براي رگ هاي با قطر بيشتر از 6 ميلي متر محدود کرده و به عبارت ديگر، خطر لخته شدن خون در اين مواد امري بسيار خطرناک و جدي است.
پژوهشگر رويان ادامه داد: افزون بر اين، اين مواد نه تنها قابليت تخريب در بدن موجودات زنده را ندارند و سلول هاي پوشش دهنده عروق نيز قابليت چسبندگي به اين مواد را دارا نيستند، بلکه براي افراد بالاي 25 سال، پس از گذشت حدود 5 تا 10 سال بايد اين رگ هاي مصنوعي تعويض شوند.
وي تصريح کرد: اين فرآيند براي کودکان و نوجوانان به مراتب، سخت تر است زيرا بايد به تناسب رشد آنها در فاصله هاي زماني کوتاهتر، جراحي هاي متعددي براي تعويض رگ هاي مصنوعي روي اعضايشان انجام شود.
دائمي با يادآوري اين که افرادي که تحت جراحي به منظور جايگزيني رگ مصنوعي قرار مي گيرند، بايد براي طولاني مدت مواد دارويي سرکوب کننده سيستم ايمني مصرف کنند، گفت: اين داروها که به منظور جلوگيري از رد پيوند براي اين گونه بيماران استفاده مي شود، عوارض جانبي زيادي دارند و يافتن مواد جديدتر که اين مشکلات را نداشته باشند، مدنظر تحقيق ما بود.
 پروژه توليد "رگ هاي مصنوعي هوشمند با خاصيت ضدانعقاد خون" يک تلاش جمعي است که به همت "آزاده مصطفوي" دانشجوي مقطع کارشناسي ارشد زيست شناسي و استادان وي از جمله دکتر "حسين بهاروند"، دکتر "ساره رجبي زلتي" و "حامد دائمي" به ثمر نشسته است.
اين گروه که پيش از اين با معرفي زيست مواد پليمري حاوي آلژينات، يک ماده طبيعي مستخرج از جلبک ها، توانسته بود در رويدادهاي علمي همچون جشنواره جوان خوارزمي و جشنواره ايده هاي زيستي رتبه نخست را کسب کند و نتايج آن را در مجلات معتبر علمي نظير Biomaterials و Materials Today به چاپ برساند، اين بار موفق به ساخت رگ هاي مصنوعي با قابليت ضدانعقاد خون شده است که مي تواند به سهولت براي رگ هاي بسيار کوچک تر از رگ هاي با قطر 6 ميلي متر نيز مورد استفاده قرار گيرد.
دائمي به زيست تخريب پذيري اين رگ جديد اشاره کرد و گفت: يکي ديگر از مشکلات جدي که در پيوند با رگ هاي مصنوعي وجود دارد، اين است که اين رگ ها تا پايان عمر در بدن بيمار باقي مي مانند ولي ما رگ هاي جديد را به صورت " زيست تخريب پذير" ساخته ايم به طوري که بعد از انجام ماموريتشان در بدن بيمار، قابليت تخريب و جايگزيني توسط سلول هاي بدن را دارد.
وي ادامه داد: براساس تخمين ما، بين شش ماه تا يکسال بعد از پيوند رگ هاي مصنوعي هوشمند، سلول هاي اصلي بدن بيمار جايگزين رگ مصنوعي مي شوند و رگ مصنوعي نيز تخريب و جذب سلول هاي بدن خواهد شد.
مجري اين پروژه تحقيقاتي تاکيد کرد: در ساختار اين رگ هاي مصنوعي، برخلاف پروتزهاي تجاري موجود از برهم کنش هاي هوشمند فيزيکي استفاده شده که علاوه بر زيست تخريب پذيري، ويژگي هاي مکانيکي بسيار متنوع و جالبي به اين مواد داده است.
وي برخورداري از استحکام و انعطاف بالا را از ديگر ويژگي هاي اين رگ هاي مصنوعي هوشمند برشمرد و گفت: اين رگ ها مي توانند براي دفعات متوالي فشار ناشي از فشارهاي بالاي خون و حرکت ضرباني رگ را تحمل کنند.
به گفته دائمي، نتايج آزمون هاي زيستي نشان مي دهد زمان انعقاد خون روي اين زيست مواد نسبت به پروتزهاي موجود در بازار تا حدود 10 برابر بهبود داشته است و ديگر آزمون هاي عملکردي نظير آزمون هاي مکانيکي، سميت سلولي و زيست سازگاري اين مواد، آينده روشني را براي امکان ورود آنها به بازار ترسيم مي کند.
اين پژوهشگر جوان درباره اجراي نمونه هاي مشابه اين فعاليت تحقيقاتي در دنيا نيز اظهار داشت: تاکنون کارهاي تحقيقاتي آزمايشگاهي در زمينه توليد رگ مصنوعي در برخي کشورهاي دنيا انجام گرفته است ولي اين که در ساخت اين رگ ها از ماده اي استفاده شده باشد که همزمان، خاصيت ضدانعقادي و زيست تخريب پذيري، همراه با خواص مکانيکي مطلوب داشته باشد، گزارشي ارائه نشده است.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/2874/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

زلنسکی: روسیه کمپین ارعاب به راه انداخته است

قالیباف: تنها کمتر از نیم درصد مردم مشمول قانون مالیات بر سوداگری می‌شوند

سقف جدید برداشت از حساب های بانکی ابلاغ شد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

دکتر قاضی‌زاده هاشمی: یادواره شهدا از جنس کار زینبی و رساندن پیام شهدا است

49 درصد تسهیلات تبصره 18 در خراسان جنوبی جذب شد

وصول بیش از 11 هزار میلیارد تومان در دادسرای جرایم اقتصادی در سال 1402

شناسایی و توسعه فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان در سطوح علمی و اقتصادی

سند توسعه خراسان شمالی برای 500 روستا عملیاتی شد

آل اسحاق: افزایش تعطیلی‌ها در کشور مخالف تحقق شعار سال است

گذشت 200 روز از جنگ غزه؛ تعداد شهدا به 34183 نفر رسید

کشتار رژیم صهیونیستی در بیمارستان "ناصر" غزه؛ اجساد کشف شده گور‌های دسته‌جمعی به 310 نفر رسید

شهادت 30 کودک بر اثر گرسنگی در غزه

روزنامه آمریکایی: ترکیه احتمالا به زودی اس 400 را عملیاتی می‌کند

انهدام برج تلویزیونی 140 متری در اوکراین

قیمت نفت اندکی بالا رفت

کاهش نرخ سکه و ارز در بازار؛ طلا 18 عیار پرچم دار کاهش ها

چراغ سبز مراجع تقلید به تعطیل شدن روز شنبه به جای پنج شنبه /4 روز قطع ارتباط با دنیا به نفع اقتصاد کشور نیست

استفاده از خدمات دولتی برای فعالانی که مجوز کاغذی دارند، ممنوع می‌شود

تعطیلی پنجشنبه یعنی محروم‌سازی فعال اقتصادی ایرانی از ارتباطات جهانی/ تاکنون کمیسیون اجتماعی به جمع بندی نهایی نرسیده است

مبارزه با فساد شعار اساسی دولت است/ توفیق دیپلماسی اقتصادی

اولین سفر وزیر انگلیسی به قرقیزستان با طعم دخالت

چه بر سر طبقه متوسط آمد؟

برگزاری همایش روز ملی گندم و نان در ارومیه

گره‌گشایی با دیپلماسی اقتصادی در دولت سیزدهم

تداوم بازدید مقامات ژاپنی از معبد جنگ سوال برانگیز شد

دعوت پوتین از همه کشورها برای گسترش کریدور شمال-جنوب

رئیس بانک مرکزی اروپا: اقتصاد جهانی در نقطه عطف قرار دارد

قیمت خودرو 4 اردیبهشت 1403

مصوبات دور اول سفر رییس جمهور در حوزه بنیاد شهید ایلام به صورت 100 درصد اجرایی شد

در سفر‌های خارجی تحقق شعار سال در دستور کار قرار دارد

عملکرد دادسرای ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی در سال 1402

عقلانیت انقلابی راه حل مواجهه با معادله و حل مسائل کشور است

سخنگوی دولت: پس از بارش‌های اخیر بخشی از حقابه هیرمند آزادسازی شد / معیشت مردم و ایجاد رشد اقتصادی اولویت مذاکرات مشترک دولت و مجلس دوازدهم خواهد بود

مراسم معارفه استاندار جدید مازندران آغاز شد

آفریقا سرزمین فرصت‌ها برای شرکت‌های یزدی

اجرای ماده 65 احکام دائمی توسعه کشور، راهگشای تولید در منطقه آزاد ماکو

«نبض تولید» را روی موج رادیو اقتصاد بشنوید

بازدارندگی متعارف ایران

تصویب لایحه جنجالی اخراج پناهجویان از بریتانیا

1500کیلو زعفران فردا در بورس کالا عرضه می‌شود

قیمت طلای جهانی اندکی صعود کرد

تشکیل کمیته اقتصادی با تمرکز بر درآمدزایی غیرشهریه‌ای استان تهران

تلاش خود را برای رفع مشکلات تولیدکنندگان به کار می‌گیریم

نخستین سفر وزیر انگلیسی به قرقیزستان با طعم دخالت

وعده سازمان بازرسی منطقه 3 برای رفع مشکلات تولیدکنندگان

شناسه «یکتا» برای تمامی فعالان اقتصادی ضروری است

بررسی مشکلات دو واحد تولیدی و معدنی استان یزد

آمار جدید دادستان انقلاب؛ از وصول مطالبات تا پرونده‌های کثیرالشاکی

عقلانیت انقلابی اهل دوقطبی‌های کاذب نیست