ایرانیان جهان

آخرين مطالب

کاهش بسيار چشمگير ارائه مقالات محققان ايراني در کنفرانس‌هاي بين‌المللي ایرانیان اسکاندیناوی

  بزرگنمايي:

دکتر محمدجواد دهقاني، سرپرست پايگاه استنادي علوم جهان اسلام (ISC) در آماري که البته تازه نيست و تکرار آمارهاي گذشته از سوي اين پايگاه استنادي است يادآور شده است: بر اساس داده‌هاي پايگاه استنادي اسکوپوس، در سال 2010 ميلادي ، محققان ايراني،‌ شش هزار و 696 مقاله در کنفرانس‌هاي بين المللي ارائه کرده بودند که اين رقم در سال 2014 ميلادي به سه هزار و 29 مقاله رسيده است.

 وي افزود: کميت توليد علم بين‌المللي تنها يکي از شاخص‌هاي توسعه علمي کشور محسوب مي‌شود که يکي از راه‌هاي سنجش آن، پايگاه‌هاي استنادي بين‌المللي هستند. اساسا يکي از مهمترين علل تاسيس پايگاه‌هاي استنادي آس.اس.آي و اسکوپوس ايجاد نمايه اي از معتبرترين توليدات علمي دنيا بوده است. از همين رو، اين پايگاه ها از ميان نشريات بين المللي تنها بهترين ها را نمايه سازي مي کنند که اين دسته از نشريات را نشريات هسته مي‌نامند. نشريات هسته تعداد اندکي از نشريات در يک حوزه موضوعي هستند که بيشترين تعداد استنادها را دريافت کرده‌اند. استنادها يکي از شاخص‌هاي مرجعيت و کيفيت علمي در دنياي علم امروز هستند. بنابراين هدف اصلي تاسيس پايگاه‌هاي استنادي، سنجش کيفيت توليدات علمي است و کميت توليد علم تنها يک شاخص و بسيار کم اهميت‌تر از شاخص استنادها يا همان کيفيت توليد علم است.

 دهقاني اظهار داشت: يکي از وبگا‌ه‌هايي که براي سنجش کميت و کيفيت توليدات علمي مورد استفاده جامعه علمي قرار مي‌گيرد، وبگاه سايمگو است. اين وبگاه يک منبع دسته دوم براي استخراج اطلاعات محسوب مي‌شود. اطلاعات اين پايگاه به سرعت روزآمد نشده و علي‌رغم اين که هشت ماه از سال 2015 ميلادي مي‌گذرد، اين پايگاه هيچ اطلاعاتي در خصوص کشورها در اين زمينه ارائه نداده و همچنين اطلاعات سال 2014 ميلادي آن نيز کامل نشده است. پايگاه مذکور بر مبناي اطلاعات پايگاه استنادي اسکوپوس روزآمد مي‌شود. مثلاً، براساس اطلاعات مستخرج از اسکوپوس تا 15 شهريور ماه امسال، جمهوري اسلامي ايران 42304 مدرک در سطح بين المللي منتشر کرده است، حال آنکه براساس پايگاه سايمگو در همين تاريخ تنها 39573 مدرک از ايران منتشر شده است. اختلاف اين دو 2731 مدرک است که در وضعيت فعلي کشور بسيار حائز اهميت است.

 وي افزود: بررسي اطلاعات اسکوپوس نشان مي‌دهد که از ايران در سال 2014 ميلادي تعداد 42304 مدرک در پايگاه استنادي اسکوپوس نمايه‌سازي شده است. اين رقم در سال گذشته 40810 مدرک و در سال 2012ميلادي تعداد 40301 مدرک بود. بررسي اطلاعات اين پايگاه در سال 2014 ميلادي نشان مي دهد که از حيث کميت، توليد علم کشورهايي مانند سوئيس، دانمارک، سوئد، بلژيک و اتريش با رتبه هاي کميت توليد علم 17، 24، 21، 22 و 25 همگي بعد از ايران قرار دارند، اما از لحاظ تعداد استنادهاي صورت گرفته به علم توليد شده يا همان کيفيت توليدات علمي، همگي از وضعيت بهتري برخوردارند. با اين وجود کميت توليد علم کشور همواره در غالب حوزه‌هاي موضوعي در حال افزايش بوده است.

 رييس مرکز منطقه اي اطلاع رساني علوم و فناوري اضافه کرد: براساس پايگاه استنادي اسکوپوس در سال 2015 ميلادي تا 14 شهريور ماه امسال کميت توليد علم ايران 25972 مدرک است و مشابه سال گذشته رتبه 16 دنيا و رتبه اول منطقه را از اين نظر در اختيار دارد. البته براي تعيين رتبه قطعي کميت توليد علم کشور بايد چندين ماه بعد از سال 2015 صبر کرد.

 کميت توليد علم کشور در اسکوپوس

 دهقاني تصريح کرد: هر يک از پايگاه هاي استنادي، توليدات علمي را در طبقات موضوعي مختلفي قرار مي‌دهند. براساس پايگاه استنادي اسکوپوس بيشترين توليدات علمي کشور در سال 2014 ميلادي مربوط به سه حوزه پزشکي، مهندسي و شيمي است. بايد در نظر داشت که ماهيت بين رشته‌اي علم باعث مي‌شود که پژوهشگران يک حوزه در رشته‌هاي ديگر نيز به توليد علم بپردازند. مثلاً، بخش قابل ملاحظه اي از توليدات علمي دانشگاه ها و موسسات تحقيقاتي علوم پزشکي در کشور در حوزه علوم پايه نيز طبقه‌بندي مي‌شوند.

 وي خاطرنشان کرد: هر چند کميت توليد علم کشور در هيچ يک از سال ها کاهش نداشته است، اما آن بخش از کميت توليد علم کشور که مربوط به مقالات منتشر شده در کنفرانس هاي بين‌المللي شده است در طول زمان کاهش قابل ملاحظه‌اي را تجربه کرده است.

 به گفته دهقاني در سال 2010 ميلادي تعداد 6696 مقاله ماحصل شرکت محققان در کنفرانس هاي بين المللي بوده است در حاليکه اين رقم در سال 2014ميلادي به 3029 مقاله رسيده است.

 وي يادآور شد: در سال 2010 ميلادي تعداد 22915 مقاله در مجلات معتبر بين المللي منتشر شده بود که اين رقم در سال 2014 ميلادي به 39291 مدرک افزايش يافته است.

 تعداد مقالات چاپ شده کشور به تفکيک سال انتشار در مجلات معتبر و کنفرانس‌هاي بين‌المللي

 سرپرست ISC در ادامه گفت: برهمين اساس، کميت توليد علم کشور ناشي از مقالات منتشر شده در کنفرانس‌هاي بين المللي نيز کاهش داشته است. اين مسأله تقريبا براي تمامي رشته‌هاي موضوعي صادق است. در سال 2010 ميلادي تعداد 3050 مقاله کنفرانس در حوزه مهندسي داشته‌ايم که اين مقدار در سال 2014 ميلادي به 1590 مورد کاهش يافته است. در علوم رايانه در سال 2010 ميلادي ثبت مقالات کنفرانس ها 2603 مورد بوده که در سال 2014 ميلادي به 1424 مورد کاهش يافته است.

 دهقاني گفت: کميت توليد علم کشور ناشي از انتشار مدارک در مجلات معتبر بين المللي در طول سال هاي گذشته تقريبا در اغلب رشته‌ها رشد مثبتي را تجربه کرده است. در سال 2010 ميلادي در رشته شيمي تعداد 3773 مدرک در مجلات بين المللي منتشر شده که اين تعداد در سال 2014 ميلادي به 5779 مورد افزايش يافته است. در سال 2010 ميلادي در علوم رايانه کميت توليد علم کشور 1611 مدرک بوده که به 2805 مورد در سال 2014 ميلادي افزايش يافته است. در سال 2010 ميلادي در حوزه مهندسي نيز پژوهشگران کشور موفق به انتشار 4976 مدرک در سطح بين المللي شده‌اند و اين کميت در سال 2014 ميلادي به 8272 مورد افزايش يافته است.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1788/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرمقاله آرمان ملّی/ مشروعیت مردمی قانون

دست رد سوئیس به استفاده از سود اموال مصادره شده روسیه

فریاد اردنی‌ها در برابر سفارت رژیم صهیونیستی

تشدید حملات قبایل سوریه به هم‌پیمانان آمریکا در دیرالزور

تعطیلی دانشگاه کلمبیا برای تظاهرات‌های ضد اسرائیلی

یورو رکورد زد

جانباز سرافراز «علی طحان سفلی» به خیل همرزمان شهیدش پیوست

امیدواریم توافق‌های سفر به پاکستان با پیگیری مقام‌های دو طرف اجرایی شود

تعطیلی شنبه یا 5شنبه، کشور را با خطر فضای دوقطبی جدید روبرو کرده

سرمقاله شرق/ چگونه عرف قانون را می‌بلعد

سرمقاله اعتماد/ در جست‌وجوی تقویت اعتماد و امید

سرمقاله ایران/ سفر به سریلانکا زیر سایه سیاست تعامل همه‌جانبه

سرمقاله دنیای اقتصاد/ توصیه خیرخواهانه

سرمقاله جهان صنعت/ ضرورت جلب رضایت مردم

سرمقاله جوان/ در هوای مهاجرت 70 میلیون ایرانی!

سرمقاله اطلاعات/ اهمیت سفر رئیسی به پاکستان

انتقاد سندرز از مخالفت سنا با قطع کمک به «ماشین جنگی نتانیاهو»

گفتگوی تلفنی معاون بایدن با رئیس رژیم صهیونیستی

بایدن توصیه ترامپ برای درمان کرونا را مسخره کرد

استقرار هزاران نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون انگلیسی در لهستان

نگرانی تل آویو از احتمال صدور حکم بازداشت نتانیاهو

کشف پیکر 51 شهید دیگر در خان یونس

سقف تراکنش‌های بانکی تغییر کرد

نشست ستاد استانی کنگره ملی شهدای غریب در گلستان برگزارشد

برنامه عملیاتی برای تسریع در امر خدمت رسانی بهتر به جامعه ایثارگری طراحی شده است

رییس اتاق اصفهان خواستار توجه به مَضرات اقتصادی تعطیلی پنجشنبه‌ها شد

هیئت اقتصادی کره شمالی راهی ایران شد

تهیه پیش نویس سند عملیاتی تحقق شعار سال در خراسان شمالی

آمادگی تاجیکستان برای ساخت محوطه لجستیکی در بندر چابهار

مشارکت مردمی تضمین‌کننده امنیت غذایی کشور است

توسلی : رفتار دولت با مردم در بحث خودرو توهین‌آمیز است/ مجلس نظارت جدی بر عملکرد دولت در زمینه خودرو را پیگیری می‌کند + فیلم

سرمقاله خراسان/ خطر دوقطبی شدن در موضوع تعطیلات

سرمقاله کیهان/ ابعادی از ظهور قدرت ایران در عملیات «وعده صادق»

حماس: 30 افسر اسرائیلی را در اختیار داریم

هشدار پنتاگون به عراق درباره ادامه حملات علیه نیروهای آمریکا

نیویورک‌تایمز: جنگ اوکراین برای ارتش آمریکا حکم رگه طلا را دارد

سنگدوینی: جنگ‌هراسی بر اقتصاد ایران بی‌تاثیر است

دیدار معاون مددکاری و مشارکت های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران با نماینده ولی فقیه و استاندار البرز

استان البرز شهدای بزرگی را تقدیم نظام کرده است

رسیدگی به درخواست 41 متقاضی توسط سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی

قوانین مصوب با اعتبارات بنیاد شهید همخوانی ندارد

دستگاه های جوجه کشی شرکت مکانیزاسیون در مسیر صادرات

رسیدگی به امور سرمایه‌گذاران از اولویت‌های کاری منطقه آزاد چابهار

رئیسی: تنبیه رژیم صهیونیستی بر عظمت جهان اسلام افزود

معاون سلامت و توانمندسازی اجتماعی  بنیاد شهید و امور ایثارگران با جمعی از جانباران قطع نخاعی دیدار کرد

«امنیت» و «تجارت» محور رایزنی ایران و پاکستان

چرا رئیس سازمان آمان استعفا کرد؟

روزنامه‌نگار اسرائیلی: باید چند رودخانه از خون اهالی غزه جاری کنیم

بوسه‌ای که سانسور نشد

مورخ مشهور اسرائیلی: در یک قدمی شکست هستیم