ایرانیان جهان

آخرين مطالب

بهره‌برداري صنعتي از املاح و ايجاد تالاب‌هاي مصنوعي به کمک متخصصان ايراني حاضر در آمريکا ایرانیان اسکاندیناوی

  بزرگنمايي:

دکتر راضيه لک در مورد سفر 10 نفر از متخصصان حوزه احياي درياچه اروميه به امريکا به دعوت يکي از دانشگاه‌هاي اين کشور، گفت: در اين سفر از چهار درياچه سالتون سي (Salton sea)، مونو ليک (Mono Lake) و آونز ليک (Owens Lake) در ايالت کاليفرنيا و گريت سالت ليک (Great Salt Lake) در ايالت يوتا بازديد کرديم.

 وي با بيان اين که چاره‌ا‌ي جز احياي درياچه اروميه و يا حداقل حفظ وضع موجود درياچه وجود ندارد و بايد آب گرفته شده از درياچه را به آن پس بدهيم، اظهار کرد: ‌انتقال آب از جاي ديگر راهکار احياي درياچه‌ نيست و بايد آب را در حوضه آبريز مديريت کرد.

 اين کارشناس ادامه داد: هدف ما از اين سفر کسب تجربيات مثبت و منفي آمريکايي‌ها در مورد حفاظت از درياچه‌هاي شور با ويژگي‌هاي جغرافيايي طبيعي نسبتا مشابه است تا از اين تجربيات در برنامه‌ها و تصميمات آتي براي احياي درياچه اروميه استفاده شود.

 نماينده وزارت صنعت، معدن و تجارت در ستاد احياي درياچه اروميه در ادامه افزود: هدف از اين سفر بازديد از درياچه‌هايي با اقليم مشابه با درياچه اروميه بوده تا بدين ترتيب راه‌هايي که آنها قبل از ما به کار بستند را استفاده کنيم و خطاها را تشخيص دهيم تا در برنامه‌هايي که قرار است در درياچه اروميه اجرا شود، کمترين اشتباه را داشته و بهترين استفاده را کنيم.

 لک با تاکيد بر اينکه هر يک از چهار درياچه مورد بازديد به گونه‌اي قابل مقايسه با درياچه اروميه هستند، گفت: "آونز ليک" آينده درياچه اروميه است اگر براي درياچه اروميه اقدامي نکنيم، "گريت سالت ليک" وضعيت پنج سال پيش درياچه اروميه را دارد که بهتر است آنها از وقايع رخ داده شده در درياچه اروميه درس بگيرند، "مونوليک" نيز آينده درياچه اروميه خواهد بود، درصورتي که بخواهيم آن را احيا کنيم و درياچه "سالتون‌سي" در خصوص ايجاد تالاب‌هاي مصنوعي و حفظ گونه‌هاي در حال انقراض الگوي خوبي است.

 معاون طرح و برنامه سازمان زمين‌شناسي و اکتشافات‌معدني کشور با اشاره به اينکه درياچه آونز ليک 3.5 درصد مساحت درياچه اروميه را دارد و اگر درياچه اروميه خشک شود بايد منابع مالي بسياري براي مهار ريزگردهاي اين درياچه در نظر بگيريم، گفت: در اين سفر متوجه شديم اگر درياچه اروميه را به حال خودش رها کنيم، شبيه درياچه آونز ليک مي‌شود.

 به گفته اين کارشناس، درياچه آونز ليک در حال حاضر تقريبا خشک شده و هزينه بسيار سنگيني معادل 450 ميليون دلار براي اتخاذ هشت روش در مهار ريزگردها پرداخت مي‌شود در درياچه آونز ليک روش‌هاي متعددي براي مهار ريزگردها آزمايش شده و به راهکارهاي مناسبي دست يافته‌اند که مي‌تواند الگوي خوبي براي مهار ريزگرد نه تنها در حوضه اروميه بلکه در ساير کانون‌هاي ريزگرد باشد.

 لک با اشاره به وضعيت "مونو ليک" به عنوان درياچه احيا شده، گفت: اين درياچه يک درصد مساحت درياچه اروميه را دارد و شوري آن خيلي کمتر از اين درياچه است، درحالي که حدود 33 ميليون دلار براي احياي آن هزينه شده، آب يکي از رودهاي اصلي وارده به اين درياچه که براي تامين نياز آبي شهر لس‌آنجلس به آنجا منتقل شده بود، تا 75 درصد به مونو ليک برگردانده و کشاورزي اطراف اين درياچه نيز تعطيل شده است تا آب مصرفي کشاورزي وارد درياچه شود و بدين طريق توانستند تا حدي اين درياچه را سرپا نگه دارند.

 وي با بيان اينکه درياچه "گريت سالت ليک" به خاطر شباهت ظاهري و زمين‌شناسي با درياچه اروميه خواهر‌خوانده آن خوانده مي‌شود، يادآور شد: در حال حاضر آب يکي از رودهاي منتهي به اين درياچه به شهر لاس‎وگاس منتقل شده و بايد گفت اگر با اين روند پيش روند؛ به عاقبت درياچه اروميه دچار مي‌شود.

 عضو هيئت علمي پژوهشکده علوم زمين با اشاره به اينکه آنها از پتانسيل اکوتوريسمي درياچه‌ها استفاده مي‌کنند، گفت: از درياچه‌هاي آمريکا استفاده‌هاي اقتصادي در حوزه استحصال نمک، استفاده از انرژي زمين گرمايي و توريست نيز مي‌شود؛ درآمد حاصل از اين موارد بسيار بالاست و همان را هم براي احياي خود درياچه استفاده مي‌کنند؛ متخصصان به ما نيز توصيه کردند که از طريق ايجاد کارخانه‌هاي استحصال املاح معدني در اطراف درياچه اروميه باعث ايجاد اشتغال‌زايي و سوق دادن مردم از کشاورزي به فعاليت در اين عرصه شويد.

 معاون طرح و برنامه سازمان زمين‌شناسي و اکتشافات‌معدني کشور با اشاره به اينکه در درياچه اروميه پايش مستمر صورت نمي‌گيرد، گفت: در درياچه‌هاي آمريکا ايستگاه‌هاي مختلف به طور مستمر پارامترهاي مختلف مثل شوري، عمق، وضعيت فيزيکي و شيميايي درياچه را رصد مي‌کنند.

 وي با بيان اينکه در روند احياي درياچه اروميه کارهاي تحقيقاتي را نبايد ناديده بگيريم، ادامه داد: در امريکا همکاري بسيار خوبي بين دانشگاه‌ها و مراکز اجرايي در زمينه احياي درياچه وجود دارد و مانيتورينگ درياچه‌ها از طريق دانشگاه‌ها به طور مستمر اتفاق مي‌افتد که بر همين اساس بايد ارتباط دستگاه‌هاي اجرايي و مراکز تحقيقاتي و دانشگاه‌ها را قوي کنيم تا اقدامات دستگاه‌هاي اجرايي مورد رصد دانشگاه‌ها قرار گيرد.

 انتقال آب راهکار احياي درياچه اروميه نيست

 معاون طرح و برنامه سازمان زمين‌شناسي و اکتشافات‌معدني کشور با بيان اينکه کارشناسان آمريکايي‌ در بحث احيا با بحث انتقال آب از جاهاي ديگر مخالف هستند، گفت: کارشناسان امريکايي مساله انتقال آب را منتفي مي‌دانستند و انتقال آب از جاي ديگر را راهگشاي احياي درياچه‌ها نمي‌دانستند و معتقد بودند آب را بايد در حوضه آبريز مديريت کرد و کارهاي انتقال آب کاري زمان‌بر و هزينه‌بر است که نه تنها باعث احياي درياچه نمي‌شود؛ بلکه در جاي ديگر محيط زيست را تهديد مي‌کند.

 وي با تاکيد بر اينکه چاره‌ا‌ي جز احيا و يا حداقل حفظ وضع موجود براي درياچه اروميه وجود ندارد و بايد آب گرفته شده از درياچه را به آن پس بدهيم، گفت: براي احياي آن به منابع آبي کافي نياز داريم و نمي‌توانيم اين ميزان آب‌ را مصرف کنيم و با همين روش‌ها پيش برويم و اجازه ورود آب درياچه را به شهرهاي مختلف بدهيم و انتظار احياي آن را هم داشته باشيم؛ اگر براي درياچه کاري نکنيم تا يک سال بعد وضعيت درياچه بدتر خواهد شد و تا دو سال بعد درياچه خشک شده و فقط دو لکه از آن باقي مي‌ماند که وسعت آن در فصول مختلف بزرگ و کوچک مي‌شود.

 لک با بيان اين‌که در حال حاضر هيچ وقتي براي از دست دادن فرصت‌ها نداريم و براي تثبيت وضعيت فعلي درياچه هم به منابع آبي احتياج داريم، خاطرنشان کرد: در آنجا کشاورزان اجازه توسعه کشاورزي و تغيير کاربري زمين را ندارند و قوانين سختي در اين حوزه وجود دارد که اگر اجازه تغيير کاربري هم دهند، ميزان آبي که به کشاورز تعلق مي‌گيرد تغيير نمي‌کند؛ بنابراين در اين شرايط مديريت يکپارچه منابع آب حرف اول را مي‌زند.

 رئيس کميته زمين‌شناسي در ستاد احياي درياچه اروميه با بيان اينکه در حال حاضر دولت توجه بسياري به احياي درياچه دارد و منابع مالي خوبي براي اين امر اختصاص داده، گفت: حالا که دولت توانسته اعتبارات مناسبي را در نظر بگيرد، بايد از اين منابع بهترين استفاده را کنيم.

 وي تصريح کرد: پيشنهاد مشخص من اين است که از ايرانيان حاضر در آمريکا که تجربيات خوبي در اين عرصه دارند، استفاده کنيم براي مثال رئيس انستيتوي آونز ليک يک ايراني است که مي‌توانيم از آنها براي اجراي طرح‌ها به منظور کنترل ريزگرد دعوت کنيم. از متخصصان گريت سالت ليک براي بهره‌برداري صنعتي از نمک‌ها در راستاي کمک به درياچه، از متخصصان مونو ليک براي برنامه‌هاي احياي درياچه و از متخصصان سالتون‌سي براي برنامه‌ريزي کاهش سطح تبخير، افزايش عمق و ايجاد تالاب‌هاي مصنوعي کمک بگيريم آنها اين مسيرها را قبلا طي کرده‌اند بارها دچار اشتباه و هدر رفت منابع شده‌اند تا به روش بهينه دست يافته‌اند و اين در حالي است که اگر از آنها کمک نگيريم؛ تمام اين مراحل را خودمان بايد آزمون و خطا کنيم که اين کار منطقي نيست.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1775/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رئیس «شورای روابط خارجی آمریکا»: اسرائیل گزینه‌های خوبی در برابر ایران ندارد

حماس: نتانیاهو جدیتی برای آزادی اسرا ندارد

هشدار رئیس ناسا نسبت به توانایی‌های فضایی چین

هوادار فلسطین سخنرانی رئیس کمیسیون اروپا را قطع کرد

بازنگری قطر در نقش خود به عنوان میانجی در مذاکرات آتش‌بس غزه

کلید افزایش قیمت بلیت هواپیما در دستان ستاد تنظیم بازار

بانک‌ها حق بنگاه‌داری ندارند/ واحد‌های تولیدی باید به بخش خصوصی و فعالان اقتصادی واگذار شوند

رئیسی: بانک‌ها حق بنگاه‌داری ندارند

ایجاد 4235 فرصت شغلی برای نیازمندان خراسان‌جنوبی

کدام استان‌ها کمترین سهم را از تبدیل مجوز‌های صنفی دارند؟

نرخ مشارکت اقتصادی در زنجان 10 درصد بالاتر از میانگین کشوری است

ایجاد چهار هزار و 235 فرصت شغلی ویژه نیازمندان خراسان‌جنوبی

تبعات منفی پنج‌شنبه‌های تعطیل برای بخش تجارت

فرصت مذاکره؟

گاف جدید بایدن را ببینید!

بن‌گویر خواستار اعدام زندانیان فلسطینی شد

حمله فسفری رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان

رمزگشایی از مولفه‌های کاهش قیمت دلار

رئیسی: بانک‌ها حق بنگاه‌داری ندارند/ واحد‌های تولیدی باید به بخش خصوصی و فعالان اقتصادی واگذار شوند

قاچاق کالا خنجری بر پشت تولید است/ رشد تولید بسیاری از مشکلات اقتصادی را حل می‌کند

خم شدن کمر اقتصاد اسرائیل زیر بار جنگ غزه

رئیس‌جمهور: تولید، شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

متفکر آمریکایی: چگونه بایدن به آتش جنگ در خاورمیانه دمید؟

کامرون خطاب به رژیم صهیونیستی: درگیری را تشدید نکنید

چین: از عضویت رسمی فلسطین در سازمان ملل حمایت خواهیم کرد

اوکراین: اگر در برابر روسیه شکست بخوریم، «جنگ جهانی سوم» شروع خواهد شد

اولین نشست رفع موانع سرمایه گذاری جزیره کیش درسال جهش تولید با مشارکت مردم

تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

رمز گشایی از مولفه‌های کاهش قیمت دلار

فارن‌پالیسی: ایران قادر بود تل‌آویو را هم بزند اما خویشتنداری کرد

نیویورک تایمز: حمله ایران پیروزی بزرگ منطقه‌ای بود

دام تل‌آویو برای واشنگتن

هشدار درباره توطئه جدید اشغالگران علیه مسجدالاقصی

عضو اتاق بازرگانی: 30 درصد تولید برق دنیا از تجدیدپذیر است که در ایران این عدد 1.3 درصد است

ترامپ: باید از شر بایدن خلاص شویم

زمان شارژ سهمیه بنزین اردیبهشت ماه

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

عمده‌ترین تخلف روانشناسان دارای پروانه عدم رعایت تعرفه ‌هاست

آغاز اجرای طرح تکمیل فاضلاب شهرستان کاشان

تحریم جدید، فیک یا واقعی؟

تحلیلگر صهیونیست: حمله ایران ناتوانی ما را به نمایش گذاشت

بُرد ژئوپلیتیک ایران

روسیه خواستار رأی گیری درباره تحریم اسرائیل در شورای امنیت شد

بورل: اوکراین و اسرائیل مثل هم نیستند

حملات فسفری صهیونیست‌ها به جنوب لبنان

گزارش یونیسف از آمار تعداد کودکان کشته شده در جنگ غزه

اقتصاد ژاپن خوش رنگ شد

ثبت بالاترین میزان تاریخ تولید فولاد ایران در سال 1402

طلای جهانی دوباره از جا برخاست