ایرانیان جهان

آخرين مطالب

ابوترابي: وحدت شکني حاصل هواي نفس است اخبار ایران

  بزرگنمايي:


نايب رييس مجلس شوراي اسلامي، وحدت شکني را حاصل هواي نفس دانست و گفت: تأکيد بر وحدت شيعيان و اهل تسنن از آموزه‌هاي اسلام است.

حجت‌الاسلام ابوترابي صبح امروز، در جمع روحانيون و طلاب حوزه‌ي علميه‌ي بندرعباس با اشاره به نقش بي‌بديل انبياء در ايجاد تحولات اجتماعي گفت: بر اساس آموزه‌هاي قرآن پيامبران اسلام نه تنها با سخن بلکه در زندگي و سلوک اجتماعي مبشر و منذر بوده‌اند و رفتار آنها جامعه را اميدوار به رحمت خداي متعال کرده است.

ابوترابي، با اشاره به اينکه انبياء الهي بيم و اميد را در بالاترين سطح مورد توجه قرار مي‌داده‌اند افزود: بنابراين انبياء الهي در سخت‌ترين شرايط زندگي هيچگاه از ياد خدا غافل نشده‌اند.

وي گفت: روحانيون و همه‌ کساني که در صدد ادامه‌ راه آنها هستند، بايد به سلاح تحصيل دانش و تهذيب نفس مجهز شوند.

عضو هيات عالي حل اختلاف قوا، با بيان اينکه قرآن انذار و تبشير را کنار هم قرار داده است، اظهار داشت: انبياء براي سامان دادن به حکومت و نظام سياسي مأموريت يافته‌اند.

وي با تأکيد بر اينکه مهمترين وظيفه‌ پيامبران در نظام سياسي رفع اختلاف و حفظ وحدت بوده است، اضافه کرد: اين دقيقا راهي است که ما بايد در جامعه بپيماييم و در واقع آنجا که معارف قرآن پياده شود، بالاترين سطح وحدت ايجاد مي‌شود.

عضو جامعه‌ي روحانيت مبارز، وحدت شکني را حاصل هواي نفس دانست و گفت: تأکيد بر وحدت شيعيان و اهل تسنن از آموزه‌هاي اسلام است.

وي با تأکيد بر حفظ وحدت در جامعه يادآور شد: بنده معتقدم رشد علمي، اخلاقي و فکر در جامعه‌ي اسلامي در گرو تقويت علمي و اخلاقي و استحکام حوزه‌هاي علميه است زيرا انقلاب اسلامي ايران از دل اين نهاد جوشيده است.

ابوترابي با اشاره به اينکه رشد و توسعه‌ علمي و فرهنگي، ارتقاء سرمايه‌هاي اجتماعي و تبديل شدن ايران به يک کشور مقتدر از دستاوردهاي مديريت ديني است ادامه داد: بايد با بهره‌گيري از اصول و مباني مديريت مبتني بر اخلاق و علم و با شعار پاک باش و خدمتگذار در بالاترين سطح ممکن خدمت کنيم و جامعه را به يک جامعه‌ي ديني مرفه تبديل کنيم.

وي با بيان اينکه نبايد در يک نظام اسلامي فقر و نا امني باشد، افزود: مزيت دسترسي به آبهاي آزاد مي‌تواند اقتصاد اين منطقه را متحول کند.

نائب رئيس مجلس شوراي اسلامي با تأکيد بر مديريت مبتني بر عقلانيت، علم، اخلاق و شايسته‌سالاري اظهار داشت: بايد تلاش کنيم تا گفتمان نظام را به گفتمان دستگاه اجرايي تبديل کنيم و در اين راه از تمام ظرفيت‌ها و سرمايه‌ها بهره ببريم.

ابوترابي در خصوص اين سؤال که اصولگرايان چگونه در انتخابات به وحدت خواهند رسيد، خاطرنشان کرد: اجماع کامل بستگي دارد به اينکه با چه عرصه‌اي در انتخابات روبرو باشيم، اگر با عرصه‌ي رقابتي سخت مواجه شويم راه براي رسيدن به اجماع کامل اصول‌گرايان فراهم مي‌شود، اما اگر سطح رقابت متفاوت باشد، بايد به گونه‌اي ديگر عمل کرد.

وي ملاک نظر جامعتين را درباره‌ انتخابات خلق حماسه‌ي سياسي، مشارکت حداکثري و انتخاب اصلح دانست.

عضو هيئت حل اختلاف قوا به گفتمان مطلوب دستگاه اجرايي اشاره کرد و گفت: تجربه‌ي حضور بنده در مجلس و آشنايي با جريانات سياسي انقلاب از اواسط دهه‌ي 40 نشان داده است که گفتمان دولت و نظام در عرصه‌هاي فرهنگ، سياست، اقتصاد و مديريت بايد واحد باشد.

وي همچنين همدلي، تفاهم و هماهنگي بين قوا را ضروري دانست و با اشاره به بيانات رهبر معظم انقلاب گفت: نبايد هيچ تصميمي بدون پشتوانه‌ي کارشناسي و علمي اتخاذ شود و اين مسئله بايد به سياست قطعي دستگاه اجرايي بدل شود.

اين کانديداي احتمالي انتخابات رياست جمهوري، با تأکيد بر مديريت مبتني بر اخلاق و تقوا در همه‌ي عرصه‌ها تصريح کرد: بي‌انضباطي مالي، کسري بودجه، افزايش نرخ تورم و نقدينگي، افزايش دارايي‌هاي خارجي بانک مرکزي، اقتصاد تک محصولي مبتني بر نفت و بزرگ شدن دولت از عوامل بوجود آورنده‌ي فعلي اقتصادي است.

وي در توضيح اين موارد اضافه کرد: متأسفانه افزايش نقدينگي به سمت توليد پيش نرفته است و در نتيجه رکود تورمي را رقم زده است.

ابوترابي با انتقاد از سياست‌هاي بانک مرکزي گفت: با اصلاح بودجه مي‌توان وابستگي هزينه‌هاي جاري دولت به درآمدهاي نفتي را کاهش داد و درآمد حاصل از فروش نفت و گاز را به صندوق توسعه‌ي ملي منتقل کرد.

وي اقتصاد برتر را مبتني بر نوآوري علمي دانست و از اقتصاد مبتني بر مواهب الهي انتقاد کرد.

نائب رئيس مجلس با تأکيد بر شايسته‌سالاري به عنوان يکي از راهبردهاي دستگاه اجرايي گفت: اگر اراده‌ي دولت بر شايسته‌سالاري صادقانه باشد مجلس قطعاً با دولت همراهي خواهد کرد.

وي با اشاره به بيانات رهبري، مبني بر لزوم توجه به شايسته‌سالاري و پرهيز از انتصابات سياسي، تصريح کرد، اگر اين اتفاق بيافتد، بسياري از مشکلات حل خواهد شد.

وي شايسته‌سالاري را راه‌کار اصلي براي مبارزه با فساد اداري دانست و گفت: هر قدر افراد شايسته و پاکدست و معتقد به عدالت را در مسئوليت‌هاي کليدي قرار دهيم، فساد اداري کاهش مي‌يابد.

عضو جامعه‌ي روحانيت مبارز، همچنين با اشاره به لزوم متناسب شدن دولت با وظايف حاکميتي اش، دخالت دولت در عرصه‌هاي تصدي‌گري را زمينه‌ساز فساد دانست و بر ضرورت شکل‌گيري دولت الکترونيک تأکيد کرد.

ابوترابي، ارتقاء وحدت،افزايش اقتدار سياسي و اقتصادي، افزايش سطح رضايت عمومي، ديپلماسي فعال در عرصه‌ي جهاني و به چالش کشيدن گفتمان يک جانبه‌ي آمريکا را از عوامل افزايش سطح کارآمدي و استحکام نظام دانست.

گفتني است اين نشست پرسش و پاسخ، با حضور ابوترابي در جمع علماي اهل تسنن و گفتگو با آنها پايان پذيرفت.

به گزارش ايسنا، حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابي همچنين امروز با حضور در «نشست جبهه ايستادگي ايران اسلامي»، اشراف به مسائل کلان کشور، شناخت نقاط ضعف و قوت، شناخت نظام بودجه‌ريزي، برخورداري از ظرفيت اجماع سازي و داشتن قدرت براي اجراي برنامه‌ها را از شاخص‌هاي رئيس دستگاه اجرايي کشور برشمرد.

نائب رئيس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به دلايل نامزدي‌اش در انتخابات رياست جمهوري گفت: با تجربه‌اي که در مجلس شوراي اسلامي داشته‌ام، نقش کليدي دولت در تحقق اهداف نظام و فراهم آوردن بستر مناسب براي حرکت در جهت آرمان هاي انقلاب و يا خلق چالش براي کشور را برجسته مي‌دانم.

در اين نشست که حجت الاسلام حبيبي، دکتر روح الاميني، ابوالقاسم رئوفيان، دکتر کنعاني مقدم، خانم دکتر حقيقي و جمعي ديگر از اعضاي جبهه ايستادگي حضور داشتند ابوترابي افزود: معتقدم اگر دغدغه ارتقاي کارايي نظام در راستاي آرمان هاي تبيين شده را داشته باشيم، بايد از تمام ظرفيت و توان خود براي ارتقاي کارايي دستگاه اجرايي بهره بگيريم و تحقق اين مهم را منوط به اعتقاد داشتن به گفتمان نظام، داشتن کارنامه روشن در وفاداري به آرمانها ي نظام اسلامي، اشراف کلي به مسائل کشور، ظرفيت لازم براي اجماع با نخبگان، استفاده از خرد جمعي و همدلي و هماهنگي با قوا مي دانم.

وي در پاسخ به سوالي در خصوص وجه تمايز برنامه‌هاي نامزدهاي انتخابات، به عقبه سياسي آنها، گفتمان و ادبيات نامزدها و برنامه‌هاي آنها اشاره کرد.

اين کانديداي احتمالي انتخابات رياست جمهوري در مورد اولويت‌هاي امروز کشور با تاکيد بر استفاده از ظرفيت سياسي، اقتصادي و علمي کشور گفت: در سال‌هاي اخير نه تنها به اين ظرفيت‌ها توجهي نشده بلکه در جهت حذف بسياري از آنها گام برداشته شده و به وحدت ملي آسيب رسانده است.

وي با اشاره به اينکه بايد با ظرفيت علمي و اجرايي کشور آشنايي کامل وجود داشته باشد، گفت: به نظر من بايد از چارچوب‌هاي سياسي که ما را از اين ظرفيت‌ها دور مي‌کند، پرهيز کرد.

ابوترابي در ادامه اضافه کرد: کارگروه‌هايي تشکيل شده تا از اين ظرفيت‌ها در تدوين و اجراي برنامه‌ها استفاده و به سمت افق‌هاي روشني حرکت کنيم.

وي با انتقاد از گفتمان دولت در مسائل فرهنگي، سياسي و اقتصادي گفت: معتقدم گفتمان نظام و دستگاه اجرايي بايد واحد باشد و دولت خود را مجري گفتمان نظام بداند.

عضو شوراي عالي حل اختلاف قوا، ريشه اصلي مشکلات اقتصادي را هم زاويه گرفتن از سياست هاي کلي کشور عنوان کرد و با تاکيد بر انضباط مالي و مديريت هزينه گفت: دستگاه اجرايي بايد با نگاه به برنامه توسعه گام بردارد و در بودجه ريزي هم در جهت آن حرکت کند.

وي گفت: اگر اين نگاه وجود داشت هم اکنون شاهد بيشترين وابستگي به درآمد نفتي نبوديم.

نائب رئيس مجلس با تاکيد بر اينکه قانون اساسي کشور در بالاترين تراز قرار دارد گفت: البته مي توان در چارچوب‌هاي مشخصي به ارتقاي آن پرداخت.

وي حضورش در عرصه انتخابات را به منظور فراهم آوردن بستري براي تحقق گفتمان نظام و اصولگرايي دانست و اظهار کرد: تا آنجا که حضورم به اين هدف کمک کند، خدمت خواهم کرد.

عضو جامعه روحانيت مبارز با تاکيد بر فرهنگ و دين به عنوان دو عامل کنترل کننده در کشور گفت: اگر ما دستگاه قضايي و انتظامي را تقويت کنيم قطعا چالش‌ها و آسيب هاي اجتماعي کاهش پيدا خواهد کرد.

وي در خصوص راهکارهاي رشد فرهنگ و تقويت مباني ديني گفت: راه اصلي اين است که دولتمردان و دستگاه هاي اجرايي فرهنگ و انديشه ديني را در سبک مديريت و زندگي خودشان متجلي کنند و اين تنها راه بسط ارزش هاي ديني در جامعه است.

ابوترابي با تاکيد بر اهميت و ضرورت نقدپذيري دستگاه‌هاي اجرايي خاطرنشان کرد: دولت بايد به نهادها و مردم اجازه دهد تا او را نهي از منکر کند.

وي با انتقاد از نظريه پردازي در يک اتاق بسته آن را بي تاثير و مخرب خواند و افزود: نظريه‌اي که در فضاي علمي و در تقابل با خرد جمعي ساخته و پرداخته شود ماندگار، تاثيرگذار و راه گشا خواهد بود.

وي با تاکيد بر شايسته سالاري گفت: معتقدم بايد به مديران اختيار کامل تفويض کرد و در عين حال بيشترين حد نظارت را بر آنها اعمال کرد.

اين کانديداي انتخابات رياست جمهوري، ملاک افراد مناسب براي همکاري با دولت را اعتقاد به گفتمان نظام، برخورداري از دانش و تخصص و تجربه و داشتن انگيزه بالا براي خدمت و بهره گيري از خرد جمعي دانست.

وي در پاسخ به سئوالي درباره دلايل ايجاد نوسانات ارزي در کشور گفت: ذخاير ارزي ما متناسب با درآمدهاي ارزي کشور نيست و با اصلاح نظام بودجه ريزي مي توان اين مشکل را حل کرد.

ابوترابي افزود: بايستي نرخ ارز را بر اساس سياست تدوين شده در قانون برنامه تدوين مي‌کرديم و در اين صورت هيچ نرخي دستوري باقي نمي ماند.

وي همچنين انضباط مالي، ارائه بودجه عملياتي و تخصيص 50 درصد از درآمدهاي نفتي به صندوق توسعه ملي را راهکارهايي براي حل مشکلات اقتصادي دانست.

نائب رئيس مجلس با تاکيد بر ضرورت استقلال بانک مرکزي گفت: بانک مرکزي قلک دولت نيست بلکه بايد سياستهاي کلان ارزي را تدوين کند.

وي با اشاره به اهميت سياست خارجي کشور خاطر نشان کرد: با ايستادگي بر اصول بايد راه جديدي را براي سياست خارجي باز کرد و با افزايش اقتدار سياسي و اقتصادي تهديدها را مديريت کرد.


لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/113/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرمقاله شرق/ چگونه عرف قانون را می‌بلعد

سرمقاله اعتماد/ در جست‌وجوی تقویت اعتماد و امید

سرمقاله ایران/ سفر به سریلانکا زیر سایه سیاست تعامل همه‌جانبه

سرمقاله دنیای اقتصاد/ توصیه خیرخواهانه

سرمقاله جهان صنعت/ ضرورت جلب رضایت مردم

سرمقاله جوان/ در هوای مهاجرت 70 میلیون ایرانی!

سرمقاله اطلاعات/ اهمیت سفر رئیسی به پاکستان

انتقاد سندرز از مخالفت سنا با قطع کمک به «ماشین جنگی نتانیاهو»

گفتگوی تلفنی معاون بایدن با رئیس رژیم صهیونیستی

بایدن توصیه ترامپ برای درمان کرونا را مسخره کرد

استقرار هزاران نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون انگلیسی در لهستان

نگرانی تل آویو از احتمال صدور حکم بازداشت نتانیاهو

کشف پیکر 51 شهید دیگر در خان یونس

سقف تراکنش‌های بانکی تغییر کرد

نشست ستاد استانی کنگره ملی شهدای غریب در گلستان برگزارشد

برنامه عملیاتی برای تسریع در امر خدمت رسانی بهتر به جامعه ایثارگری طراحی شده است

رییس اتاق اصفهان خواستار توجه به مَضرات اقتصادی تعطیلی پنجشنبه‌ها شد

هیئت اقتصادی کره شمالی راهی ایران شد

تهیه پیش نویس سند عملیاتی تحقق شعار سال در خراسان شمالی

آمادگی تاجیکستان برای ساخت محوطه لجستیکی در بندر چابهار

مشارکت مردمی تضمین‌کننده امنیت غذایی کشور است

توسلی : رفتار دولت با مردم در بحث خودرو توهین‌آمیز است/ مجلس نظارت جدی بر عملکرد دولت در زمینه خودرو را پیگیری می‌کند + فیلم

سرمقاله خراسان/ خطر دوقطبی شدن در موضوع تعطیلات

سرمقاله کیهان/ ابعادی از ظهور قدرت ایران در عملیات «وعده صادق»

حماس: 30 افسر اسرائیلی را در اختیار داریم

هشدار پنتاگون به عراق درباره ادامه حملات علیه نیروهای آمریکا

نیویورک‌تایمز: جنگ اوکراین برای ارتش آمریکا حکم رگه طلا را دارد

سنگدوینی: جنگ‌هراسی بر اقتصاد ایران بی‌تاثیر است

دیدار معاون مددکاری و مشارکت های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران با نماینده ولی فقیه و استاندار البرز

استان البرز شهدای بزرگی را تقدیم نظام کرده است

رسیدگی به درخواست 41 متقاضی توسط سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی

قوانین مصوب با اعتبارات بنیاد شهید همخوانی ندارد

دستگاه های جوجه کشی شرکت مکانیزاسیون در مسیر صادرات

رسیدگی به امور سرمایه‌گذاران از اولویت‌های کاری منطقه آزاد چابهار

رئیسی: تنبیه رژیم صهیونیستی بر عظمت جهان اسلام افزود

معاون سلامت و توانمندسازی اجتماعی  بنیاد شهید و امور ایثارگران با جمعی از جانباران قطع نخاعی دیدار کرد

«امنیت» و «تجارت» محور رایزنی ایران و پاکستان

چرا رئیس سازمان آمان استعفا کرد؟

روزنامه‌نگار اسرائیلی: باید چند رودخانه از خون اهالی غزه جاری کنیم

بوسه‌ای که سانسور نشد

مورخ مشهور اسرائیلی: در یک قدمی شکست هستیم

توافقی که از دست رفت؛ پشت‌ پرده مذاکرات روسیه و اوکراین

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس

روزنامه‌های اقتصادی چهارشنبه 5 اردیبهشت

خیز ایران و پاکستان برای رشد 5 برابری تبادلات تجاری

تحریم ایران و شرایط شکننده بازار نفت

جت شخصی چند؟

کودک فلسطینی: خواب دیدم توسط ارتش رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدم!

همبستگی با غزه مقابل سفارت رژیم صهیونیستی در امان

سانسور گسترده رسانه‌های جهان بخاطر حفظ منافع رژیم صهیونیستی