ایرانیان جهان

آخرين مطالب

موفقيت متخصصان ايراني در توليد دستکش جراحي قابل استفاده با دست مرطوب آسیا و اقیانوسیه

  بزرگنمايي:

اصغر فرج زاده اهري، مجري طرح توليد در حاشيه سي و هشتمين کنگره ميان دوره اي جامعه جراحان شاخه آذربايجان غربي که با حضور جراحان سراسر کشور در اروميه برگزارشد با اعلام اين خبر گفت: از آنجايي که يکي از نيازهاي جراحان حين کار استفاده از دستکشي بود که در شرايط تعريق دست يا پس از شستشو، بدون نياز به خشک کردن قابل پوشيدن باشد با بررسي‌هاي پژوهشي و اجرايي خود به تازگي موفق به توليد دستکش « WET DON » شديم.

 وي با بيان اينکه تعويض سريع دستکش در برخي جراحي‌ها بسيار حياتي است و بسياري اوقات، پزشک دست شسته و مجبور به صرف مدت زماني براي خشک کردن دستهايش است، افزود: اين عوامل موجب شد تا به فکر توليد محصولي نوين باشيم از اين رو با همکاري يکي از بزرگترين کارخانه‌هاي توليد دستکش جراحي مالزي موفق به توليد دستکشي شديم که با دست مرطوب نيز قابل پوشيدن است.

 فرج زاده اهري گفت: اين دستکش علاوه بر اين که عاري از پودر است و تمام مزاياي يک دستکش خوب را دارد، براي پوشيدن آن احتياج به هيچ تمهيداتي ندارد و در هر زمان با هر ميزان رطوبت دست، قابل استفاده است.

 وي افزود: دستکش حرير ايران با توليد سالانه 60 ميليون جفت دستکش جراحي و 200 ميليون عدد دستکش معاينه از نوع لاتکس و نيتريل به عنوان تنها توليد کننده دستکش نيتريل در کشور محسوب مي‌شود و در صورت حمايت‌هاي داخلي و کاهش واردات قادر خواهد بود تا صد درصد نياز داخلي را نيز ظرف مدت کوتاه تامين و براي دو هزار نفر اشتغال ايجاد کند.

 فرج زاده اهري با تاکيد بر اينکه محصولات مختلف با دارا بودن نشان و تائيديه استاندارد ملي ايران انواع گواهينامه‌هاي بين‌المللي از جمله ISO 9001 / ISO 10002 / ISO 13485 / و به ويژه CE اروپا هم‌اکنون به کشورهاي روسيه، اکراين، ترکيه، آذربايجان، امارات متحده عربي، عراق، افغانستان و... صادر مي شود، افزود:لاتکس طبيعي، وينيل و نيتريل هرکدام مي تواند، تشکيل دهنده دستکش‌هاي معاينه باشد. تنها مزيت استفاده از ماده PVC در دستکش‌هاي نوع وينيل، ارزان بودن قيمت آن است و هيچ برتري به لاتکس و نيتريل ندارد.

 وي گفت: از آنجايي که ماده نيتريل کاملاً سنتتيک است و هيچ حساسيت، بو و عوارضي را براي پوست دست به همراه ندارد، براي مصرف بيشتر توصيه مي‌شود.

 وي با بيان اينکه لاتکس طبيعي به خاطر دوام و کشش خوب، مناسب است اما متاسفانه تعداد زيادي از مصرف‌کنندگان به طور طبيعي به اين ماده آلرژي دارند که الزاماً بايد از دستکش نيتريل استفاده کنند، افزود: دستکش جراحي براي کارهاي ظريف جراحي بايد از خاصيت کش‌ساني و الاستيسيته خوبي برخوردار و قالب دست پزشک شده تا اجازه سهولت کار بدهد، از اينرو نمي‌تواند از جنس نيتريل باشد.

 فرج زاده اهري گفت: 99 درصد مصرف دستکش جراحي در جهان از لاتکس است ولي آن دسته از جراحاني که به دستکش لاتکس حساسيت داشته باشند بهتر است از دستکش با ماده اوليه «نئوپرين» استفاده کنند که يک لاتکس طبيعي خيلي خالص و بدون عوارض است.

 مديرعامل شرکت توليدکننده اين دستکش‌ها گفت: در کشورمان و اکثر کشورهاي جهان از ماده اوليه ايزوپرين براي توليد 99 درصد دستکش‌ها استفاده مي‌شود و در موارد خاص براي توليد دستکش ضد حساسيت جراحي از ماده نئوپرين استفاده مي‌شود که سه برابر گران‌تر است.

وي گفت:از آنجايي که مصرف کننده (کادر پزشکي و درماني) در اکثر مراکز درماني کشور در خريد دخالت ندارد و واحد تدارکات اين اقدام را انجام مي‌دهد، قيمت پايين، اولويت خريد داشته و بر همين اساس بسياري از اوقات از دستکش‌هاي نامرغوب توليد کشورهاي چين و مالزي که در شرايط به مراتب ضعيف‌تر از ايران توليد مي‌شود، خريداري مي‌کنند.

 اين توليد کننده نمونه کشور گفت: هم اکنون قادر به توليد و رفع بالغ بر 60 درصد نياز دستکش‌هاي جراحي کشور هستيم و حتي از نظر کيفي تاکنون يک مورد هم گزارش عيب و نقص يا حساسيت واصل نشده است.

 به گفته فرج زاده اهري، متخصصان کارخانه براي حساسيت‌زدايي تلاش فراواني مي‌کنند به اين صورت که براي از بين بردن پروتئين‌هاي عامل حساسيت در دستکش، ساعتها آن را شستشو مي‌دهند که اين کار بسيار هزينه‌بر بوده و پس از اين اقدام به دليل نازک بودن دستکش، فعاليت خشک کردن آن نيز بسيار دشوار و انرژي بر است.

 وي افزود: فرايند مذکورهمان چيزي است که در ايران انجام مي‌شود و در کشورهايي مثل مالزي و چين به خاطر گران بودن پروسه انجام نمي‌شود از اين رو قيمت تمام شده پائين آمده و بازار داخل را در اختيار مي‌گيرد، کيفيت را فداي قيمت نکرده‌ايم اما دستکش‌هاي وارداتي هيچ متولي ندارد و در صورت بروز هرگونه مشکل، توليد کننده‌اي وجود ندارد که پاسخگو باشد و حداکثر وارد کننده مربوطه در دفعات بعدي از منابع ديگر و جديد خريد مي نمايد.

 فرج زاده اهري گفت: اين که دستکش جراحي توليد داخل را در کنار نمونه چيني قرار داده و به خاطر ارزان بودن از نوع چيني خريداري شود، اقدامي غير منصفانه است و بايد تجديدنظر شود.

 وي تصريح کرد: بعد از مطالعات فراوان مشخص شد وجود پودر در دستکش‌هاي جراحي يکي از دلايل ايجاد حساسيت در مصرف‌کنندگان است. بخشي از اين حساسيت مربوط به پودري است که براي راحت پوشيدن اضافه مي‌شود. اغلب از نشاسته ذرت و در مواردي دستکش‌هاي وارداتي به دليل گراني نشاسته ذرت، از مواد معدني مثل کربنات کلسيم يا تالک به عنوان پودر استفاده مي‌شود. اين پودرها علاوه بر حساسيت در پوست پزشک (جراح) منجر به عفونت‌هاي ثانويه در بيماران مي‌شود که براي نخستين‌بار در کشور، موفق به توليد، انواع دستکش جراحي عاري از پودر (op- perfect. P.F) شديم.

 مجري طرح توليد دستکش نوين جراحي، گفت: با نوعي فناوري در توليد، شرايطي فراهم کرديم تا حالت چسبندگي دستکش حين پوشيدن کاهش يافته همچنين با اقدامي ديگر در داخل دستکش آن را به گونه‌اي عمل آوري مي‌کنيم که وارد کردن دست به داخل دستکش آسان شود.

 وي در پايان گفت: اگر بخش سلامت کشور با مصرف خود بتواند ما را حمايت کند در مدت کوتاهي به نقطه‌اي مي‌رسيم که صد در صد نياز داخل به انواع دستکش‌هاي جراحي و معاينه را برطرف مي‌کنيم؛ ما قادر خواهيم بود تا ظرفيت توليد را به پنج برابر ميزان امروز ارتقاء دهيم. تنها خواسته ما نظارت بيشتر و دقيق بر واردات همچنين جلوگيري از قاچاق است که شرايط را براي افزايش مصرف از توليدات داخلي بالا خواهد برد. وزارت بهداشت به خصوص اداره کل تجهيزات پزشکي وزارت بهداشت، همچنين ستاد مبارزه با قاچاق کالا مي‌توانند کمک فراواني در اين خصوص قائل شوند

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/235/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حزب‌الله: از رویارویی با اسرائیل و حمایت غزه عقب نمی‌کشیم

محاکمه ترامپ وارد چهارمین روز شد

دارندگان کارت سوخت بخوانند

توقیف محموله سوخت قاچاق در سمنان

طالبان خواستار تکمیل پروژه‌های نیمه تمام سازمان ملل شد

روزیِ نو؛ مجله‌ای رادیویی با رویکرد امیدبخشی

هشدار صندوق بین‌المللی پول نسبت به تبعات تصرف دارایی‌های روسیه

شهادت فرمانده گردان طولکرم در سرایاالقدس

حمله مقاومت فلسطین به شهرک «سدیروت»

خودسوزی یک فرد مقابل دادگاه ترامپ

شهادت یک جوان فلسطینی در کرانه باختری

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

پایان اردیبهشت آخرین مهلت تبدیل مجوز‌های کاغذی به شناسه یکتا

پافشاری بانک مرکزی بر اجرای سیاست‌های غلط/ صندوق تثبیت ارزی با دلار 3 نرخی کارایی ندارد

تنها تا 26 اردیبهشت برای تبدیل مجوز‌های کاغذی کسب و کار به الکترونیکی فرصت وجود دارد

چهارمحال و بختیاری در جایگاه ششم صدور پروانه کسب الکترونیکی کشور

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم

ناتو تعداد بیشتری سامانه پدافند هوایی به اوکراین ارسال می کند

سرقت 250 هزار سند در حمله هکری «انانیموس» به ارتش رژیم صهیونیستی

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

شمار شهدای غزه از 34 هزار نفر گذشت

اوربان: اروپا یک قدم تا ارسال سرباز به اوکراین فاصله دارد

پیشرفت در مذاکرات صلح باکو و ایروان

اظهارات لاوروف درخصوص صحبت‌های جنجالی بورل

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

وحدت نظر در تدوین سازوکارهای مشارکت مردم در عرصه اقتصاد ضروری است

آمادگی ایران برای ارتقای روابط با الجزایر

«موزه دین و زندگی» در بلوار پیامبر اعظم (ص) ایجاد می‌شود

هشدار وزیر فرهنگ لبنان نسبت به تجاوز رژیم صهیونیستی به کشورش

آمریکا به کمک آرژانتین می‌رود

«محسن رضایی» با اعضای شورای نگهبان دیدار و گفتگو کرد

بایدن در آستانه شکست؟

ارمنستان 4 روستای منطقه «قزاق» را به آذربایجان واگذار کرد

اذعان صهیونیست ها به تداوم قدرت مقاومت فلسطین در غزه

لاوروف: برای مذاکره در مورد اوکراین آماده‌ایم

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

توقیف خودروی قاچاق در ساری

لغو پروازهای شرکت‌های اروپایی به اراضی اشغالی

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

جنگ غزه و حملات ایران جایگاه اقتصادی اسرائیل را کاهش داده است

همکاری اسلامی: حق وتو آمریکا، ناقض مفاد سازمان ملل متحد است

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

آنچه که اسراییل را تا امروز سرپا نگه داشته گنبد رسانه‌ای‌اش است

کاهش مجدد رتبه اعتباری رژیم صهیونیستی