ایرانیان جهان
توليد فک مصنوعي با فناوري چاپ سه بعدي
يکشنبه 27 مهر 1393 - 11:44:52 AM
مهر
درحالي که ايده توليد خودرو يا تهيه شکلات با استفاده از فناوري سه بعدي از جمله تازه ترين دستاوردهاي اين عرصه به شمار مي آيد و حتي از آنها براي فراهم ساختن مقدمات چاپ سه بعدي خانه ياد مي شود اما تاکنون نوآوري خاصي در اين زمينه در دنياي پزشکي صورت نگرفته است. اکنون فک چاپي توليد شده توسط محققان شرکتي در بنگلور در دنياي اين فناوري نوين خبرساز شده است.

محققان اين شرکت فک مصنوعي مورد نظر را براي بيمار سرطاني هندي توليد کرده اند که فک بالايي اش را به دليل پيشرفت بيماري از دست داده است.

اين بيمار که در نتيجه پرتودرماني با مشکلات حادي روبرو شده و حتي تا حدي توانايي در تکلم را نيز از دست داده بود به اميد بازگشت دوباره به زندگي عادي تن به اين فناوري نوين داد.

محققان با استفاده از فناوري تصويربرداري پزشکي (سي تي اسکن) ساختار سه بعدي از صورت اين بيمار تهيه کرده و در ادامه توانستند حرکات مفاصل فک و نحوه باز و بسته شدن آن را شبيه سازي کنند.

پس از اين مرحله مدل نهايي فک بالايي اين بيمار با استفاده از چاپ سه بعدي تهيه شد و در ادامه طي يک عمل جراحي نه چندان سخت در محل دقيقش جايگزين شد. اين بيمار اکنون به راحتي صحبت کرده، مي خندد و غذا مي خورد.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/898/توليد-فک-مصنوعي-با-فناوري-چاپ-سه-بعدي
بستن   چاپ