ایرانیان جهان
نانو طلا درمان ابــولا
يکشنبه 13 مهر 1393 - 12:50:34 PM
ايرنا
اين دام ويروسي نوعي نانوذرات ستاره اي شکل ازجنس طلا است که مي تواند به صورت شيميايي ويروس ها را به دام اندازد.

بيماري ابولا اخيرا در غرب آفريقا شيوع پيدا کرده و از اسفند سال گذشته تا کنون بيش از 900 نفر را به کام مرگ کشانده است. اين بيماري که هزاران نفر را آلوده کرده در کشورهايي نظير نيجريه و ليبي بحراني بوجود آورده که سازمان بهداشت جهاني جلسه اي ويژه براي رسيدگي به اين بحران برگزار کرده است.

هيچ واکسن يا درمان شناخته شده اي براي اين بيماري وجود ندارد اما اميدها براي مبارزه با اين بيماري که از طريق ترشحات بدن انتقال مي يابد از بين نرفته است.

` توماس وبستر` از دانشگاه نورث ايسترن ايالت ماساچوست آمريکا يکي از کساني است که در حال کار روي يافتن روش درماني براي اين بيماري است. او معتقد است که درمان اين بيماري با استفاده از فناوري نانو امکان پذير است.

وي مي گويد:` به سختي بتوان واکسني براي ابولا يا ويروس هاي مشابه، به دليل جهش هاي بسيار سريع در اين نوع ويروس ها توليد کرد. ما براي حل اين مشکل از نانوذرات طلا استفاده کرديم به طوري که مواد شيميايي که موجب توقف رشد و گسترش اين ويروس مي شود را به نانوذرات متصل کرديم. `

طلا ماده اي است که مي تواند در اين حوزه به دانشمندان کمک کند. در حال حاضر از نانوذرات طلا براي درمان سرطان استفاده مي شود. پرتوهاي مادون قرمز مي توانند نانوذرات طلا را گرم کنند و با اين کار نانوذرات قادراند، بدون آسيب رساندن سلول هاي سالم، به تومور سرطاني يا ويروس ها حمله ور شده و آن ها را از بين ببرند.

افزايش مساحت سطحي موجب تسريع در گرم شدن نانوساختارها مي شود. در اين ميان نانوذرات ستاره اي شکل سريع تر از نانوذرات کروي گرم مي شوند، همچنين به دليل بالاتر بودن مساحت سطحي نانوذرات ستاره اي شکل اثر بخشي درماني آن ها بيشتر است. محققان اين پروژه مي خواهند مطمئن شوند که نانوذرات طلاي داغ تنها به ويروس ها حمله مي کند دز حالي که آسيبي به سلول هاي سالم نمي رساند.

اين گروه تحقيقاتي موفق به ساخت نانوذراتي شد که مي تواند ويروس ها را به صورت شيميايي جذب کرده و آن ها را از بين ببرد در حالي که به سلول هاي سالم آسيبي نمي رسد.

وبسترمي گويد: ما از پتانسيل هاي اين روش براي درمان بيماري ابولا آگاه هستيم.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/876/نانو-طلا-درمان-ابــولا
بستن   چاپ