ایرانیان جهان
رئیس بانک مرکزی استرالیا: بانک های مرکزی نمی توانند اقتصاد جهان را نجات دهند
یکشنبه 3 شهریور 1398 - 6:20:57 PM

سرزمین ایرانیان-رئیس بانک مرکزی استرالیا، گفت بانک های مرکزی توانایی محدودی برای حفاظت از اقتصاد جهان در برابر بی ثباتی های روزافزون سیاسی دارند.

روسای بانک مرکزی برای دومین روز پیاپی در جکسون هول در مورد عقب نشینی سیاست سالانه فدرال رزرو بحث کردند.

مذاکرات آنها در مورد چالش های پیش روی سیاست پولی در بحبوحه دورنمای تاریک اقتصاد جهان انجام شد. سرمایه گذاران در مورد ریسک رکود اقتصادی ناشی از افزایش جنگ تجاری بین دونالد ترامپ و چین نگران هستند.

در جلسه پایانی این کنفرانس، فیلیپ لو، رئیس بانک مرکزی استرالیا، گفت بانک های مرکزی توانایی محدودی برای حفاظت از اقتصاد جهان در برابر بی ثباتی های روزافزون سیاسی دارند.

وی ضمن اشاره به تحولات آمریکا ، برگزیت ،هنگ کنگ، ایتالیا و سایر مناطق جهان گفت:« ما یک دوره شوک های بزرگ سیاسی را تجربه می کنیم.شوک های سیاسی در حال تبدیل به شوک های اقتصادی هستند».

سرمایه گذاری زیر ساختی و اصلاحات ساختاری در اقتصاد های سراسر جهان تاثیر بسیار بیشتری نسبت به کاهش نرخ بهره دارند. ولی سیاستمداران تمایلی به انجام این کار ندارند. پایان دادن به بی ثباتی سیاسی مزایای بسیاری دارد.

در دهه 1960، رابرت تریفین، اقتصاددان بلژیکی-آمریکایی در مورد تضاد در قلب سیستم پولی جهان هشدار داد. این سیستم بر اساس استاندارد طلا تنظیم شده بود: یک عرضه ثابت طلا در یک اقتصاد جهانی رو به رشد در نهایت باعث بحران می شود.

به این مسئله «معمای تریفین» می گویند. در 1971، ریچارد نیکسون رئیس جمهور آمریکا مجبور شد در های طلا را ببندد و به سلطه این فلز درخشان در سیستم مالی جهان پایان دهد.

دومین مسئله‌ای که در جکسون هول مطرح شد این بود که معمای تریفین بازگشته ولی شکل دیگری دارد. این بار، دلار آمریکا طلای جدید است.

آرویند کریشنامورتی و هانو لاستیگ، اقتصاددانان دانشگاه استنفورد به نقش سرمایه گذاری های مبتنی بر دلار مخصوصاً اوراق قرضه خزانه داری آمریکا در تامین سرمایه های ایمن سرمایه گذاران جهانی اشاره کردند. آنها دریافتند که افزایش تقاضا برای چنین سرمایه‌گذاری هایی به علاوه سیاست سخت مالی آمریکا باعث ارتقاء نرخ تبادل دلار آمریکا در برابر سایر ارزها شده است.

ولی برخلاف طلا، تامین سرمایه های ایمن بیشتر تحت سیستم دلار بدین معناست که وام گیرندگان باید زیر بار بدهی بیشتری بروند.

مصیبت کالاها

در این کنفرانس در مورد چگونگی پاسخ بانک های مرکزی در اقتصادهای کوچک و باز به نوسانات قیمت کالا هم بحث می شود. در این اقتصاد ها مانند شیلی و آرژانتین صادرات کالا سهم عمده‌ای از فعالیت‌های اقتصادی را تشکیل می دهد. چنین اقتصاد هایی در دهه های اخیر رایج تر شده اند چون کالا ها اهمیت بیشتری به عنوان یک محصول سرمایه گذاری برای مدیران اوراق بهادار جهان پیدا کرده اند.

توماس درچسل از دانشگاه مریلند و سیلوانا تنریرو، از بانک انگلند مشخص کردند چگونه افزایش قیمت کالا در جهان می‌تواند باعث رونق اقتصادی در کشورهای صادرکننده شود. به این دلیل که افزایش قیمت به آنها اجازه می‌دهد بیشتر وام بگیرند. در عوض نرخ ارز و تورم داخلی آنها را بالا می‌برد.



http://www.ilandnews.ir/fa/News/85254/رئیس-بانک-مرکزی-استرالیا--بانک-های-مرکزی-نمی-توانند-اقتصاد-جهان-را-نجات-دهند
بستن   چاپ