ایرانیان جهان
فلاحت پیشه: بسته پیشنهاد مکرون برای حفظ اروپاست نه حفظ برجام
يکشنبه 3 شهريور 1398 - 16:07:56
ایرانیان جهان -
فلاحت پیشه: بسته پیشنهاد مکرون برای حفظ اروپاست نه حفظ برجام
k ٣.١
٧
فرهیختگان / متن پیش رو در فرهیختگان منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون امینت ملی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» به ارزیابی دیدار محمدجواد ظریف با امانوئل مکرون پرداخت. وی در ابتدای این گفت‌وگو به سابقه این مذاکرات اشاره کرد و گفت: «فرانسه به‌عنوان یکی از بازیگران سیاسی در برجام بیش از دیگران برای قفل‌شکنی تلاش کرده است و می‌خواهد راه‌حلی برای مشکل کنونی پیدا کند، شرایطی که بعد از خروج ترامپ از برجام شکل گرفت. از این‌رو مکرون پیشنهادهایی را ازجمله تخصیص یک خط اعتباری پنج‌میلیارد یورویی و تزریق آن به اینستکس برای خرید کالا از اتحادیه اروپا یا بازگشایی محدود «خرید نفت» به تهران ارائه کرده بود و بعدا تغییراتی را هم در آنها اعمال کرد. منتها مکرون همزمان با طرح این پیشنهادها، برخی بهانه‌های آمریکا را در قالب موضع‌گیری‌های خود آورده و آنها را مطرح می‌کند. برای مثال مکرون گفته بود می‌توان درباره موضوعات جدیدی نیز با تهران به گفت‌وگو نشست که این مساله مورد قبول تهران نبود.»
وی درباره دیدار روز گذشته مکرون با وزیر امور خارجه کشورمان نیز اضافه کرد: «هدف مکرون از این دیدار، مطرح کردن برجام به‌عنوان یکی از موضوعات در دست بررسی سران G7 بود و امیدوار است با این اقدام بتواند گشایشی در این مساله ایجاد کند. از این‌رو دعوت از محمدجواد ظریف در راستای گفت‌وگوها با رئیس‌جمهور کشورمان صورت گرفت تا شاید بتوانند به جمع‌بندی مشخصی برسند که قابلیت طرح در نشست سران G7 را داشته باشد.»
این عضو کمیسیون امنیت ملی با بیان اینکه اطمینان دارد مذاکره درباره برجام جدید از سوی محمدجواد ظریف مطرح نشده است، تاکید کرد: «برجام یک توافق بسته‌شده و تکمیل است و فقط درمورد نحوه اجرای آن ممکن است مذاکراتی صورت بگیرد و نه چیز دیگری. چنانکه معتقد هستم ایران بعد از این هم وارد مذاکرات جدی نخواهد شد و البته ظریف هم از سوی دولت اختیاری برای مذاکره به‌جز مساله برجام ندارد.»
فلاحت‌پیشه با تاکید بر اینکه «هدف مکرون میانجیگری میان ایران و آمریکا نیست»، اضافه کرد: «هدف رئیس‌جمهور فرانسه تزریق روح جدیدی به برجام است، یعنی می‌خواهد دیپلماسی را در این شرایط تقویت کند. در این میان صراحتا باید گفت واقعیت نشان می‌دهد بزرگ‌ترین مانع در برجام و اجرای آن آمریکایی‌ها هستند. آنها نقش فرانسه را به‌عنوان نوعی «پایمردی و مساعی جمیله» یعنی دو روشی که در دنیای امروز در قالب تقویت دیپلماسی مطرح می‌شود، قبول ندارند، بلکه به آنها به چشم یک رقیب نگاه می‌کنند. ترامپ نوعی رقابت میان خود و مکرون می‌بیند و حتی نگاهی تحقیرآمیز به نقش مکرون دارد.»
وی افزود: «فارغ از نتیجه نهایی، مکرون در نشست G7، خواست ایران را مبنی‌بر تقویت دیپلماسی روایت می‌کند و این دست ترامپ را برای مطرح‌کردن مطالب دیگر خواهد بست. این همانی است که ظریف تلاش کرد آن را در این سفر بیان کند و به دنیا بگوید ایران به‌دنبال تنش نیست.»
رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی در پایان تاکید کرد: «بسته پیشنهادی مکرون بیشتر برای حفظ اروپا در برجام است نه حفظ برجام. امروز اروپایی‌ها به‌شدت در مقابل جریانات مدافع دیپلماسی در دنیا تحت فشار هستند که چرا در مقابل مشی ضددیپلماسی ترامپ، اروپا خنثی عمل می‌کند؟ مکرون بیش از هرچیز به دنبال احیای نقش اروپاست، لذا کل موضوع از جانب فرانسه صرفا در قالب یک طرح تاکتیکی مطرح است نه یک طرح راهبردی. برجام ضربه راهبردی خورده و با چند اقدام و پیشنهادهای تاکتیکی نمی‌توان آن را نجات داد.»

http://www.ilandnews.ir/fa/News/85176/فلاحت-پیشه--بسته-پیشنهاد-مکرون-برای-حفظ-اروپاست-نه-حفظ-برجام
بستن   چاپ